Ministrul Educației și Cercetării spune public că are prieteni și cunoștințe care „mereu discută” și care critică măsurile luate de Daniel David și Guvernul Bolojan pentru creșterea numărului de elevi în clasă, fragmentarea normelor și tăierile de burse. Oficialul a spus într-un interviu la Radio România Cultural, pe 25 iulie, înainte de a pleca în concediu de odihnă, că prietenii și cunoștințele îi critică măsurile fără să țină cont de contextul bugetar.
„Am și cunoștințe, prieteni care mereu discută exact pe acest lucru, cu mărirea normelor, redimensionarea burselor, uitând contextul. Când le amintesc – atenție! că astea nu sunt idei de reformă pe care le-ai făcut, fiindcă așa ai văzut reforma educației, sunt măsuri pentru a ne salva, pentru toamnă să avem salarii și burse, fiindcă altfel nu sunt bani – abia atunci încep să înțeleagă situația. Dar foarte mult discută numai în această logică, încă o bancă în clasă fragmentare a normelor, tăieri de burse și așa mai departe”, a declarat Daniel David.
Acesta uită să precizeze că „logica” despre care spune și pe care le-o reproșează „prietenilor” și „cunoștințelor” a fost impusă chiar de el. Într-un comunicat oficial publicat de Ministerul Educației în 17 iulie 2025, Daniel David susținea explicit că „nu cred că este o problemă majoră să avem cu 1–2 bănci mai mult în unele clase, considerând dificultățile existente.”
La fel, situația „fragmentării normelor didactice“ a fost o temă impusă de ministru pe „logica”: „Nimeni nu își va pierde locul de muncă și vom trata fiecare situație specifică, acolo unde este cazul, în interesul cadrului didactic/elevului și al sistemului de educație”. În practică, tot mai mulți profesori și inspectori reclamă faptul că rămân fără normă, adică fără posturi, iar situațiile ies în evidență la simulările făcute pe procedurile aflate în consultare – la intrarea documentelor în vigoare sunt previzibile și mai multe efecte.
Ministrul Educației, Daniel David, mai afirmă în interviul de la Radio România Cultural, din 25 iulie, că nu este optimist în privința începutului de an școlar 2025–2026, ci „realist”: admite că va fi un moment dificil, în care fie oamenii vor înțelege contextul măsurilor impuse în educație, fie vor reacționa cu proteste și nemulțumiri.
„N-am o privire optimistă, am o privire realistă: orice este posibil. Și ca oamenii să vadă faptul că am încercat să salvăm un blocaj legat de burse și salarii și să creadă că putem construi după aceea bine pentru sistem, pe mecanismele noi. Dar s-ar putea și să fim în situația în care oamenii să refuze să înțeleagă de ce s-au făcut aceste modificări”, a spus David în interviu acordat postului public de radio.
Daniel David susține că nu și-a dorit aceste măsuri și că ele nu provin din Raportul QX, documentul de viziune prezentat în mai 2025. „Repet, aceste măsuri nu-s parte din reforma pe care mi-am dorit-o sau din Raportul QX, dar ca ministru, eu sunt obligat să implementez acele măsuri prin care salvăm țara în toamnă”, a spus David.
El a avertizat că dacă aceste măsuri nu vor fi înțelese și acceptate, „probabil că o să fie proteste și alte lucruri care o să încurce începutul de an.” Totuși, speră că, odată trecut momentul de criză, „vom începe să construim împreună astfel încât să reducem disconfortul și să reducem perioada asta de măsură temporară, să nu dureze foarte mult.”
Redăm fragmentul pe această remă cu declarațiile ministrului Daniel David:
Moderator: „Totuși, aveți o privire optimistă referitor la anul școlar 2025-2026?
Daniel David: N-am o privire optimistă, am o privire realistă: orice este posibil. Și ca oamenii să vadă faptul că am încercat să salvăm un blocaj legat de burse și salarii, și să creadă că putem construi după aceea bine pentru sistem, pe mecanismele noi, dar s-ar putea și să fim în situația în care oamenii să refuze să înțeleagă de ce s-au făcut aceste modificări. Am și cunoștințe, prieteni care mereu discută exact pe acest lucru, cu mărirea normelor, redimensionarea burselor, uitând contextul. Când le amintesc – atenție! că astea nu sunt idei de reformă pe care le-ai făcut, fiindcă așa ai văzut reforma educației, sunt măsuri pentru a ne salva, pentru toamnă să avem salarii și burse, fiindcă altfel nu sunt bani – abia atunci încep să înțeleagă situația. Dar foarte mult discută numai în această logică, încă o bancă în clasă fragmentare a normelor, tăieri de burse și așa mai departe.
Da, toate astea sunt, dar nu sunt reforme dorite în educație, sunt reforme prin care ne salvăm bursele și salariile în toamnă. Ăsta este adevărul și de aceea sunt realist că nu știu dacă se va înțelege acest lucru. Că dacă se va înțelege, sigur că vom începe, unii oameni nemulțumiți în toamnă, dar începem să construim împreună astfel încât să reducem disconfortul și să reducem perioada asta de măsură temporară, să nu dureze foarte mult. Dar dacă nu se va înțelege, probabil că o să fie proteste și alte lucruri care o să încurce începutul de an.
Nu știu ce se va întâmpla, eu încerc să fiu cinstit cu oamenii, să le spun de ce suntem aici, să le dau speranță, să-i înțeleg că nu sunt mulțumiți, să-i înțeleg că sunt supărați și pe mine, deși, repet, aceste măsuri nu-s parte din reforma pe care mi-am dorit-o sau din Raportul QX, dar ca ministru, eu sunt obligat să implementez acele măsuri prin care salvăm țara în toamnă”.
Ce se întâmplă în realitate: clase comasate, ore pierdute, posturi eliminate
Inspectoratele școlare din teritoriu confirmă că reorganizarea forțată a claselor și creșterea numărului de elevi per clasă determină comasări, desființări de clase și pierderi de norme inclusiv pentru cadrele titulare. ISJ Iași, prin inspectorul general Rodica Leontieș, a recunoscut public că „încadrarea va suferi modificări și implicit și profesorii titulari vor fi afectați”.
Răspunsul cenzurat al Institutului de Științe ale Educației (ISE), obținut pe surse de Edupedu.ro, atrăgea atenția că măsurile din Legea 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, determină instabilitate profesională și afectează chiar titularii.
O analiză Edupedu.ro făcută pe 2 iulie, înainte de apariția proiectelor cu normele de alicare și înainte de intrarea în vigoare a legii 141/2025, arăta că 14.000 de posturi și catedre de profesori ar urma să fie eliminate, iar prin asta circa 165.000 de elevi ar fi afectați dor prin măsura creșterii normei didactice la 20 de ore pe săptămână.
Vă reamintesc că liderul sindical Simion Hăncescu spunea în luna iunie că 16.000 de posturi dispar din învățământ dacă norma didactică de majorează cu 2 ore.
Sindicatele protestează deja de o săptămână în stradă, în fața Ministerului Educației și Cercetării. În ciuda asigurărilor repetate din partea ministrului că reducerile se fac din norme „libere”, profesorii din școli, inspectorii județeni și sindicatele semnalează pierderi de posturi reale și incertitudini privind încadrarea din toamnă.
Economia pe care o va face ministerul în acest an prin toate măsurile din legea Bolojan, care dau peste cap școlile, profesorii și elevii: 378 milioane de lei, adică 0,6% din bugetul MEC arată estimarea Consiliului Fiscal.
29 comments
DEci îi spun cunoștințele că e prost, iar el nu crede!
De acord să avem cu 1–2 bănci mai mult în unele clase, dar aceste bănci să nu fie ocupate de 1-2 elevi!
Mare curaj ați avut domnule David să întrați în cuibul ăsta de șerpi nederanjat de nimeni de atâția ani! MARE CURAJ!
Numai dacă citește cineva comentariile și veninul gratuit pe care-l împroșcă, și se cutremură!
Ne mirăm, ne minunăm, ne plângem în ce hal sunt tinerii din ziua de azi? Unde a ajuns societatea?
Dacă ne uităm doar la corpul profesoral și avem răspunsul! Cum ar putea să iasă ceva din generațiile astea când au ajuns pe mâna unor asemenea exemplare care mai au și tupeul să se intituleze profesori?
Se plâng de o bagatelă de examen de titularizare? Ce o fi așa de greu? E aceeași materie în fiecare an și pe care se presupune că o mai și predai 8-9 luni
Vacanțele… vacanțe! Săptămâna altfel și săptămâna verde, alte 2 săptămâni de vacanță!
Prima și ultima săptămână de școală… nimic! Cu cinci module, alte 10 săptămâni de vacanță!
Ce să mia zicem de simulări de vreo 2 ori pe an, examene naționale, BAC, etc!
REAL, mai mult de 3-4 luni, nu muncește nimeni în sistem!!! DAR TOTI SE PLÂNG! De prea mult bine și de nemuncă! Dacă ar avea cu adevărat treabă, n-ar avea ei atâta timp de comentat, tânguit și postat pe net! Dar ei cred că lumea e prost și nu-i vede!
Vai de el de învățământ
Curaj și rezistență domnule David! Sunteți o șansă nesperată!
CURAJ
Înțelegem perfect contextul: distrugerea serviciilor publice pentru ca politicienii corupți să aibă mai multe fonduri pentru camarila de partid (Anastasiu, Șucu, demnitarii CNSAS, directorii ICCMER, directorii la companii de stat, cancelaria primului ministru etc) și pentru cheltuielile cerute de Trump la NATO.
Domnu David, ca ministru nu va pot spune avand in vedere ce ați facut ministerului pe care trebuia sa il reprezentati pentru care trebuia sa luptati, deci domnule David, mai cunoasteti vreun ministru din actualul guvern care si-a sacrificat oamenii ca sa salveze lumea? Vad ca ministrul sanatatii unde lefurile sunt duble si timpul de lucru este asemanator cu al profesorilor si unde degeaba te duci oricum ca in afara de o tensiune si un aspenter compensat nu vezi, deci vad ca ministrul sanatatii cere bani, nu dă. Si stie toata lumea cat de bine ii gestioneaza. Ca acolo si in multe alte locuri nu banii lipsesc, capul sa i foloseasca lipseste. Ministrul justitiei ce a zis? Lasa Daniele, de ce sa nu iei tu de la educatie ca sarantocii aia tot sunt invatati cu nimic, ca doar nu o sa iau eu de la judecatori. Astia au nevoie de bani ca daca te inveti cu ei, e greu mai baiatule sa te dezveti. Si la energie, la transporturi ce au mai zis? Va spun eu domnule David, NIMIC, doar Daniel David a vrut sa se afirme acolo la sedintele din guvern, doar el s-a laudat ca salveaza tara, doar ca nu prea e de unde. Deci cand se va trage linie o sa se vada nimic, punguta cu doi bani si mult haos adica haos total. tara nu o salvezi cu 100 de lei din bursa copiilor si cu 500 de lei de la profesori, domnule David! Cautati in alta parte.
DEMISIA ȘARLATANULE!!!
Du-te si lasa-ne! Ne-am prins de manevrele tale de manipulare
e clar….individul nici de prieteni nu tine cont!
functiaaaaaa!!!!! putereaaaaa!!!! ciolanuuuuu!!!!
evident ca banii taiati se duc la cine trebuie si are nevoie de cat mai multi.
Pai da, asa om, asa prieteni si cunostinte. Banci, scaune.
Abia ce am scapat de dulap.
nu ne pasa de prietenii si pseudoprietenii tai, du-te acasa,nu o mai poti drege,nu vezi? de ce tii cu dintii de functie? nu iti mai place la cluj? nu ai suficienti yes men in jurul tau?
Demisia!!!
Cel mai slab ministru (dpv al masurilor luate, masuri care sunt împotriva învățământului) trebuie sa plece!!!
Câteva exemple de tâmpenii decise, dar pe care le prezinta intr-un mod mincinos si luandu-ne de prosti pe toti:
– România are rezultate jalnice la testările Pisa si o rata foarte ridicata abandon scolar si de analfabetism funcțional. Soluția d-lui dr. psiholog etc = marim numărul elevilor in clase, clase care oricum sunt supra-aglomerate; in opinia lui asta va crea premisele sa se rezolve problemele cu care se confrunta învățământul de masă din Romania;
– nu mai avem bani de burse. Soluția d-lui dr. psiholog etc = tăiem bursele de rezilienta si pe cele de excelentă olimpică; in opinia lui, elevii cu rezultate dovedite la Olimpiade Internaționale sunt cam la fel cu copii care aveau burse de rezilenta (medii mai mari de 7 la clasa) si nu merita burse de oc. Principiul afirmat de el este „meritul trebuie sa fie merit”. Altfel zis, elevii OOLIMPICI INTERNATIONAL NU MERITA BURSE. Decizia lui este ridicola si penibila (din bursele de excelenta economisește la buget aprox 1.800.000 euro anual) – decizia se bazează pe faptul ca de aceste burse be eficiaza doar 180 elevi, iar ei nu sunt reprezentativi, nu sunt vizibili si nu pot genera reacții de genul greve generale si alte acțiuni defelul asta. Ceva de genul „ma doare la banana de voi, ca oricum sunteti putini, nu aveti sindicat in spate si vocea voastră nu se va auzi vreodata”.
– mărirea normei didactice de-a valma, fără analiza pe categorii de profesori (rural, urban, cu rezultate si implicare la alte tipuri de activități scolare etc); doar aa fie mai multe ore si gata, asta e toată analiza refforma lui.
Una este sa nu ai bani la buget, alta este sa nu înțelegi (ori sa nu iti pese) ca bugetul pentru educație reprezinta o investiție pentru viitor, nu o cheltuială.
Vrei sa tai din anumite locuri? Este ok si normal – faci o analiza reală, tai acolo unde se impune si redistribui in alta parte. Anormal este ca acești bani taiati de la educatie nu sunt redistribuiti tot in educație, ca sa fie corectate eventualele anomalii din sistem – banii se duc in neant… ii mănâncă tot categoriile privilegiate de „politruci”, de care nu se poate atinge nimeni si care apară cu ardoare doar propriul interes.
Corect!
L-a intrebat cineva daca banii taiati raman in educatie sau se duc pe sinecuri.
Suntem f multi care sustinem reformele acestea ale domnului ministru david si ale guvernului Bolojan.
Voi credeti ca noi am votat pt pastrarea coruptiei sinecurilor si a sistemului identic? Noi am votat pt reforma si pt liberalism.
Ce se intampla aici pe acest site de stiri deja intra la dezinformare si instigare.
Avem colegi si nu e nimeni atat de indignat si afectat precum se induce aici pe acest site lumea in eroare.
Reforma deja se aplica si evident ca sincecurile afectate urla si injura pe unde pot, de exemplu aici.
Avertizam edupedu si g4media ca deja exista o minitorizare a situatiei de aici si se aduna probe pt o sanctiune pt raspandirea de informatii manipulatoare rastalmacite scoase din context instigare si orientare antieuropeana si antireformista
Ești prost, domnule, se vede că nu ai habar de nimic și nici nu știi scrie!
Te complici pentru 0.02 din PIB si o sa-ti para rau anul viitor.
Greva generala va fi in luna iunie si va trebui sa iei decizia sa ingheti anul scolar sau ne dai inapoi ce ne-ai pus sa facem in plus.
1. Salarizarea sa respecte salariul mediu pe economie, trebuia aplicat de 2 ani de zile
2. In luna urmatoare cand se opreste greva sa ne dai 2 salarii, un salariu pentru ca in fiecare luna am muncit cu 10% mai mult, nu mai punem la calcul alte lucruri taiate
Asta se va intampla daca nu renunti, acum nu suntem auziti dar vom fi cu singuranta inainte de examene.
Talk to the hand!
Acum am aflat unde era Mesia educatiei. Ne-a spus-o indirect. Japonia a mentinut un tren pentru un elev iar dansul n inchide o gara ci sute de gari (adica scoli). Intrebare. Cu asfel de masuri vreti sa scadeti analfabetismul functional domnule ministru? Sau peste un an vreti sa veniti cu un alt studiu despre cresterea analfabetismului functional si mai faceti o reforma. Eu sper din tot sufletul sa nu mai apucati.
băi băiatule, când toată lumea îți spune că ai făcut niște tâmpenii imense, că ai băgat buldozerul în învățământ pentru 0,6% economie la bugetul MEC și când minți public privind lipsa banilor pentru salarii si buse, ar fi bine sa rămâi cu totul in concediu…
Trebuie să recunoască faptul că a asistat sau a fost responsabil de utilizarea eronată a metodei brainstorming. Au colectat propunerile de tăiere, care mai de care mai creative (vezi tăierea burselor mamelor minore), dar nu au mai aplicat filtrul critic, evaluarea opțiunilor, ierarhizarea valorică. Sau să recunoască faptul că alegerea opțiunilor a fost realizată strict cu gândul la beneficiile factorului politic, rezultatul fiind că nu se atacă nicio sinecură, niciun salariu nesimțit, nu se comasează niciun secretar de stat, niciun șef de agenție, totul fiind pus în cârca celor mai vulnerabili (elevii și profesorii suplinitori). Alte variante nu sunt. Și dacă puneau opțiunile în coș, extrăgând la nimereală, sau dacă dădeau cu banul, tot nu ar fi existat posibilitatea ca toate să lovească exact în cei mai vulnerabili (mediul rural, școlile mici, elevi, profesori suplinitori). Buba este mai mare decât contextul.
Demisia politrucule!!!
Guvernul cred că mizează pe o grevă cât mai lungă a profesorilor la începutul anului școlar. Abia atunci vor face economii serioase la buget, prin neplata salariilor pe perioada grevei.
un nesimtit mincinos!
atat
ia 600mil pe luna cat 15 profesori debutanti la un loc si el vine si face reforme experimentale cu noi
jos cu acest individ periculos!
Ti-a spus ministrul de finante ca sunt bani.
Educatia are 3% din PIB iar deficitul este de 8%, in alta parte trebuie luate masuri, dar treaba ta este sa asiguri o educatie de calitate.
Demisia!
Ați băgat miliarde în liceele tehnologice unde se intra la liceu cu 2 și 3 la EN și închideți scoli în zonele rurale de unde în mod sigur ieșeau mai mulți intelectuali decât dintr-un liceu Tehnologic.
Când nu ai material genetic,nu ai.
Când nu poate să obțină nici măcar un 5 la EN este clar ca acolo e o problema serioasă:IQ scăzut adică retard sau probleme psihice și aceștia, toți ,au nevoie de medicație, specialiști. Cine nu are măcar 5 la EN nu are ce cauta la liceu.De la anul liceele tehnologice sunt echivalentul profesionalelor dar daca e cu retard e greu de lucrat cu ei și de prins meserie.
Programa ar trebui sa fie diferită ,e prea multa materie și prea complicat pentru ei.La limbi străine ar trebui luat ca la clasa 1,nu ca la clasa a5-a ca nu ii ajuta bibilica.Unii sunt doar capabili sa cânte, sa coloreze ,sa transcrie frumos,exerciții simple,simple de tot.
Asta e nivelul.
Nu ,narcisistule, reforma asta idioata luata tam ne sam fara a lua pulsul din fiecare județ, este făcută pentru a va salva voi salariile nesimțite! Rugamintea este sa ne faci un serviciu sa pleci in …….!!!
TOATĂ lumea îți spune că ești beat, du-te de te culcă!
Nu poți avea niciodată susținerea unui sistem pe care îl denigrezi cu orice ocazie. Se pare ca domnul David nu înțelege acest lucru valabil pentru toate sistemele sociale.
David e mitoman sau ministrul Finanțelor minte când spune ca sunt bani de salarii.
Dacă amândoi mint e grav.
Dar din ce il cunoaștem David continuă să mintă fără încetare.
E grav când și prietenii te apostrofează și îți spun ca greșești iar tu continui sa susții aberațiile șefului care nu înțelege nimic din sistemul de educație doar ca sa dai bine si sa nu pierzi funcția.
Toată debandada si haosul pt 0.02 % din PIB.
Lamentabil!
David, DEMISIA!