Daniel David: Avem nevoie de reacții normale de la oameni normali într-o situație anormală, de criză / Voi invita actorii interesați să contribuie cu soluții de implementare echilibrată a acestor măsuri fiscal-bugetare

4.463 de vizualizări
Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto
Mesaj de invitație la consultări și propuneri al ministrului Educației și Cercetării Daniel David, după câteva zile de la aprobarea în Parlament a Legii Bolojan și după o serie de critici publice față de măsurile impuse pentru Educație. Într-un comunicat publicat pe pagina Ministerului Educației, demnitarul justifică din nou măsurile luate fără prea multă consultare și fără calcule de impact, cu presiunile crizei bugetare. David spune în mesajul său că măsurile adoptate de Guvern – inclusiv creșterea normei didactice și reducerea burselor – vor fi puse în aplicare „cât mai echilibrat”.

Ministrul cere „reacții raționale” în fața unei „situații anormale”, „de criză”, generată de deficitul bugetar. Oficialul promite consultări pentru o implementare echilibrată a măsurilor ce vizează creșterea normei didactice, reducerea orelor plătite suplimentar și redimensionarea sistemului de burse.

„Din păcate, observ reacții normale de la oameni normali în situații normale! Noi, însă, nu suntem în acest cadru”, a scris ministrul, făcând referire la nemulțumirile exprimate de profesori, sindicate, elevi, studenți și organizații civice în ultimele zile. Daniel David scrie din nou că tăierile operate sunt necesare pentru a evita un colaps al bugetului în toamnă: „Statul nu poate acoperi creșterile nesustenabile legate de resursa umană și de burse (…) am corectat rațional și decent contribuția domeniului nostru la deficitul țării”.

Ministrul detaliază trei direcții principale ale reformei impuse de constrângerile bugetare:

  1. Creșterea normei didactice cu două ore pe săptămână, menționând din nou că „ne aflăm astfel încă ușor sub media europeană”;
  2. Reducerea numărului de norme libere la plata cu ora, printr-o formulă considerată „corectă pentru sistemul public”, aliniată la „practici europene”;
  3. Redimensionarea sistemului de burse, deși „fondul total rămâne mai mare decât acum doi ani”.

David subliniază caracterul temporar al unora dintre măsuri și insistă că ele sunt „acceptabile, adică raționale și decente”.

Ministrul promite că va invita actorii relevanți din educație și cercetare la dialog pentru „a contribui cu soluții de implementare echilibrată”. Printre prioritățile sale, enunțate în mesaj:

  • evitarea aplicării rigide a noii norme în mediul rural, acolo unde școlile funcționează eficient;
  • distribuirea corectă a burselor sociale;
  • deschiderea spre „soluții complementare sau noi” pentru eficientizarea sistemului.

Redăm mesajul integral al ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, cu privire la discuțiile din spațiul public asupra măsurilor fiscal-bugetare asumate de Guvernul României în Parlament:

„Prima mea reacție la măsurile fiscal-bugetare care vizează domeniul nostru a fost exprimată imediat după asumarea acestora în Parlamentul României.

Am urmărit, între timp, reacțiile din spațiul public și am început discuții cu unii actori din domeniul nostru. Din păcate, observ reacții normale de la oameni normali în situații normale! Noi, însă, nu suntem în acest cadru! Din păcate, suntem într-un cadru în care statul nu poate acoperi creșterile nesustenabile legate de resursa umană și de bursele din domeniul nostru (de altfel, din toate zonele bugetare). Așadar, avem nevoie de reacții normale de la oameni normali într-o situație anormală (de criză!). Mai mult, văd o serie de manipulări și distorsiuni, care au scopul de a speria oamenii. De aceea, pentru adevăr, este important să vă raportați la comunicarea oficială a Guvernului și a mea.

În cazul domeniului nostru, adevărul este că dacă demersurile legate de măsurile fiscal-bugetare vor parcurge toate celelalte etape legale, de săptămâna viitoare va trebui să gândim modalitatea lor de implementare cât mai echilibrată. Ca membru al Guvernului a trebuit să corectez rațional și decent contribuția domeniului nostru la deficitul țării (alături de alte domenii), pentru a evita ca din toamnă, în general, țara să aibă probleme cu plata salariilor/pensiilor/burselor/ajutoarelor sociale. În acest sens, pentru a proteja angajații, salariile și funcționarea sistemului de burse din domeniu nostru, măsurile care ne vizează implică mai ales

(1) creșterea normei didactice (cu 2 ore, nu mai mult, aflându-ne astfel încă ușor sub media europeană), 

(2) reducerea numărului de „norme libere” și a plății cu ora a acestora (după o formulă corectă pentru sistemul public și care, prin reperele impuse claselor/școlilor, nu iese din practici identificabile la nivel european sau în tradiția foarte recentă a țării) și 

(3) redimensionarea sistemului de burse (dar cu fondul de burse mai mare decât acum doi ani, când a început creșterea nesustenabilă). Pentru situația de criză în care ne aflăm, aceste lucruri sunt acceptabile, adică raționale și decente (iar unele sunt și temporare).

Voi invita actorii interesați să contribuie cu soluții de implementare echilibrată a acestor măsuri fiscal-bugetare, care să ajute sistemul de educație-cercetare pe linia performanței și echității. Mă interesează, în primul rând, să gândim măsuri prin care

(1) să se evite fragmentarea inutilă și rigidă la creșterea normei cu două ore, în general, dar mai ales în mediul rural (unde să nu o accentuăm major și chiar să o evităm acolo unde, spre exemplu, școlile funcționează deja bine prin raportare la rezultatele obținute la examenele naționale) și 

(2) să se realizeze distribuirea corectă a burselor sociale. Sunt deschis și la alte soluții complementare sau noi, care pot eficientiza implementarea acestor măsuri fiscal-bugetare”.


24 comments
  1. pe asta îl interesează sa facă economie cu orice preț , ce calitate, cantitate și economie, nu cred ca prinde primul clopotel

  2. Uitati dle ministru 2 solutii: 1) Toate posturile de conducere platite la maxim salariu profesor universitar/ profesor de gradul 1 – preuniversitar timp de 2 ani. 2) O hartie in alb pe care semnati si apoi noi completam demisia dvs incepand cu 1 August.

  3. Profesorii au reacții normale la “situații anormale”:
    – creșterea normelor cu 4 ore (nu cu 2)
    – nesiguranța, datorată numărului insuficient de ore
    – jigniri din partea celui care ar trebui să fie de partea profesorilor
    – tăierea primei didactice, a voucherelor de vacanță și a sporului de hrană

    1. E creșterea cu 2 ore nu cu 4, nu mai dezinforma.
      Aia cu 4 oricum luau PCO că nu se mai îndestulau și oricum fiind f performanți nu e cazul sa se plângă. Sunt penibili ăștia cu gradul 1 sau doctorat sa se plângă că e mult 4 ore când ei făceau PCO multe când erau plătite regește. Daca nu le convine acum sa plece in alte sectoare ale economiei daca sunt așa deștepți.

      1. Ăia cu 4 ore, cum sunt eu, nu luau ore suplimentare. Dacă voiam să fiu plătită pentru o oră suplimentară, trebuia să iau 3. Cele 2 până la 18 nu erau plătite, ceea ce era normal. Doar nu mă degrevezi de 2 ore, îmi plătești salariul ca pentru 18 și eu le iau iarăși la plata cu ora.

  4. Domnule ministru! Pe mine nu mă înspăimântă măsurile luate si chiar necesare având în vedere situația actuală.Cei care au muncit la catedră cu profesionalism o vor face și de acum încolo.Ceea ce este îngrijorător este faptul că directorii, inspectorii nu își vor ține orele, ci vor pune pe alții să presteze la catedră în locul lor ca și până acum.
    Referitor la burse: la școala unde am avut catedră în acest an școlar nu se scădea nota la purtare din cauza absențelor deoarece își pierdeau elevii bursele nenumărate.
    Referitor la doamnele director și la alți colegi care prestau meditații în timpul programului școlar cu elevii altor școli din oraș și nenumărate ore la plata cu ora pe care nu le țineau ce să mai zic????Au timp pentru tot și toate!
    Elevi care vin o singură zi la școală și sunt încheiați la toate disciplinele sau nu vin deloc( cei de la seral).Colegi care sunt în consiliul local , la ISJ , la CCD sau directori prin alte școli și nu vin la ore…
    Toate cele prezentate se întâmplă într-o școală de secol XXI dintr-un județ de elită al României.

  5. Adevarul vostru este ca eficienta si siguranta vaccinurilor. Ne-am lamurit deja…
    Adevarul matematic si stiintific pe care il elogiati atata este simplul fapt ca daca mariti norma didactica cu 2 ore inevitabil vor fi disponibilizati profesori din 10 profi vor mai ramane doar 9. Promovarea directivelor europene este un must do de la care nu ne putem abate !

    1. Ai mare dreptate! El se crede altfel, poate e, nu zic nu! Dar savant nu e, nici pe departe, e un impostor.

  6. Domnule ministru, dv susțineți politicienii, nu profesorii. Practic sunteți un politician. Parcă îi certați pe profesori, cum de nu înțeleg ei binele ce urmează pentru ei. Normal ar fi fost să vă cereți scuze, să spuneți că măsurile nu sunt în beneficiul școlii, dar trebuie făcute. Tot normal ar fi fost să vă opuneți unor măsuri, să ieșiți public să arătați despre ce este vorba, să chemați sindicatele zilnic la discuții, să cedați pe unele lucruri în schimbul altora. Ați primit ordinul și îl executați, nimic altceva. Așadar sunteți un politruc, păcat de oamenii care și-au pus speranța în dv.

  7. Creșterea normei nu este cu “ doar două ore, nu mai mult” . Creșterea normei este cu 4 ore pentru profesorii cu peste 25 ani vechime. Ce nu se înțelege?
    Ce reacții rezonabile dorești când vorbești în felul ăsta? Chiar crezi ca toți profesorii pot fi prostiți ?
    Dacă veneai cu ideea asta, pentru anul viitor, poate te ținea cineva de vorbă, dar așa nu.
    Și mai încetează cu “criza”, ca nu profesorii au provocat-o, ci voi politicienii care ați furat cât ați putut.

    1. Asa este! M-am imbolnavit in acest sistem si nu am posibilitatea de a avea un program decent,prin care sa pot contribui in continuare la educatia copiilor. Sa ajung in situatia in care fac deja o naveta si mai am si un program care nu corespunde cu orarul autobuzelor,ca de,sunt altii inainte! Nu,clar demisia si chit ca voi sta pe un salariu minim,dar fara stres!

    2. Asa este! M-am imbolnavit in acest sistem si nu am posibilitatea de a avea un program decent,prin care sa pot contribui in continuare la educatia copiilor. Sa ajung in situatia in care fac deja o naveta si mai am si un program care nu corespunde cu orarul autobuzelor,ca de,sunt altii inainte! Nu,clar demisia si chit ca voi sta pe un salariu minim,dar fara stres! Dupa ce dai cu bolovanul in balta,nu ai ce sa mai negociezi!

  8. Daca o scoala are nevoie de 500 elevi, cati oameni sunt necesari pentru o comuna?
    Trebuia sa incepeti cu reforma admistrativa.

    Care este este economia la buget daca aceste 2 ore intra in norma?
    Sa ne prezinti calculul la raportat la plata cu ora redusa. Sa ne spui daca decontezi transport si chirie pentru cei care trebuie sa se deplaseze.

    1. Normal in lege da. Tot ce nu ae respecta in lege se da in judecata. Eu, daca nu mi se gasesc ore in scoala dau in judecata in primul rand directorul. Eu m am angajat cu 18 ore ca titular. Marirea normei mele cu 2 ore este abuziva si lipsita de context legislativ.

  9. Când toată lumea îți spune că ești beat, du-te de te culcă, David.

    Asta o egalează pe aia cu ”cine se opune la ce vreau eu să fac e irațional și fără bun simț”. Adică, cine-l trage de mânecă să-i spună că încalcă orice urmă de rațiune… nu e normal?!

    Și asta vine de la un ”psiholog” care mai și vorbește tot timpul? Dacă e incapabil să poarte o discuție rațională, cu argumente logice și nu simplu contabile de parcă ar lucra în uzină și nu cu oameni… e momentul (a venit de mult) să își dea demisia și să lase pe altul.

    Cea mai mare dezamăgire – iar în educație au fost mulți inorogi care au dezamăgit. Dar ăsta venea lăudat la maxim… probabil toate laudele tot de la el însuși au început, altfel nu se explică.

    PS Cere a doua oară să vină ALȚII să-l scoată din situația imposibilă în care s-a băgat singur. Nu pricepe că tăind întâi și măsurând după aceea n-are cum să rezolve nimic din ce a stricat deja.

  10. Reacția ta normală de ministru al educație era sa ai grijă de sistemul de învățământ nu sa propui disponibilizări, comasări, mai multa munca pe aceași bani ci să găsești soluții

    Dacă ANULEZI mărirea normei si comasările de școli ai destule soluții.

    1. Tăierea tuturor burselor pt 1an si apoi o metodologie multianuală cu criterii clare si predictibile doar cu burse de merit.
    Cele sociale NU au ce căuta in bugetul de sub 3% din PIB al educației Se pot lua din donațiile multinaționalelor care au divizii de caritate pe care le folosesc de fapt pt optimizare fiscală.

    2. Tăierea temporară a sporului neuropsihic si al normei de hrană pt toți profesorii timp de 2 ani.
    3. Înghețarea fondurilor pt formare profesională timp de 2 ani.
    4. Introducerea coplății pt servicii educaționale (în școli supraaglomerate etc)
    5. Restructurarea ISJ urilor si CCD urilor, rocnee, aracip alte institute și agenții.

    1. Pai cum sa reducă fondurile pentru formarea profesională?! Pai acolo se fura atât de ușor niște sume de bani enorme. Pseudocursuri organizate de aceleași figuri triste.
      Dar ce părere ai despre gradații? E aberant ce sume se dau (25% crestere a salurilui, pe 5 ani) , cum se dau ( netrasparent) si cui se dau ( toți trepăduși inspectorilor -metodisti) sau acoliții directorilor). Doar ca aduna niște acte (știm cum)ii transformă direct in profesionisti. Dacă am avut niște rezultate bune într-un an e normal sa primești apoi 5 ani o creștere de 25%? De ce nu pe viață?! E absurd…

  11. Sper să nu meargă nimeni și să se si folosească acest prilej ca sa evidențieze ipocrizia acestui personaj toxic pt educație.

    Nu se face dialog după ce ai impus cu forța măsuri aberante si neașteptate fără să întrebi pe nimeni.

    Nu inviți la dialog pe cineva pe care tocmai l-ai lovit ba chiar anunți că vine ca să te ajute să explici si altora că nu l-ai lovit așa de tare.

    Cinismul in formă pură.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cristian Ghinea: USR depune azi sesizare la CNATDCU și la comisia de etică a Universității Babeș Bolyai pentru a verifica teza de doctorat a lui Lucian Bode / „Regulamentul UBB cere ca teza de doctorat să aibă minimum 200 de pagini. Teza domnului Bode are 198 de pagini care includ și legislația de pe site-ul ANRE”, spune Cristian Ghinea

Deputatul Cristian Ghinea a precizat azi că depune sesizarea la Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, instituție abilitată să verifice tezele de doctorat. Amintim că, ieri,…
Vezi articolul

Articol realizat în cadrul proiectului MINT, dezvoltat de Fundația Terre des Hommes România

Ghidul unui copil nou venit în România, program care poate fi folosit și de profesori. Cum au ajuns câțiva tineri români să fie mentori pentru copii imigranți – interviu cu Rodica Novac, project manager Terre des hommes Romania

Ce i-ați spune despre țara voastră unui copil care acum ajunge în România pentru prima dată? Unele dintre cele mai importante nevoi ale copiilor imigranți sunt acelea de a se…
Vezi articolul

Sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor, potrivit Legii învățământului preuniversitar: de la observația individuală și până la exmatriculare. Toate sancțiunile se comunică individual, în scris, atât elevilor, cât și părinților

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede sancțiuni pentru elevii care nu-și respectă îndatoririle. Sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor, în funcție de gravitatea faptei, pornesc de la observația individuală și…
Vezi articolul