Ministrul Educației și Cercetării din România, Daniel David, le-a spus participanților la Forumul cercetătorilor de la Chișinău, sâmbătă, 23 august 2025, că simte că în acest al doilea mandat a devenit „un fel de ministru al austerității” și că după premierul Bolojan, „probabil eu am profilul cel mai accentuat”. Alocuțiunea din Republica Moldova a ministrului David s-a încheiat cu „venind aici m-ați readus în normalitate”, în contextul în care ministrul nu a mai participat la conferințe publice în România în ultima lună, după intrarea în vigoare a Legii Bolojan și declanșarea protestelor sindicale și ale profesorilor.
„Mă bucur să fiu aici. De fapt, e chiar o plăcere. Chiar simt că, ținând cont de al doilea mandat de ministru unde dintr-un ministru care a venit cu ideea de a implementa Raportul QX cu cele 10 reforme pe care le-am pregătit, ne-am trezit într-o criză fiscal-bugetară. Nu e o criză economică, e o criză fiscal-bugetară în care am devenit un fel de ministru – alături de alți colegi de-ai mei, cred că după premier, probabil eu am profilul cel mai accentuat, pentru că e un sistem mare și care contează în economia românească – un fel de ministru al austerității. Dar trebuie să luăm aceste măsuri pentru a putea încheia bine anul 2025 și să începem să creștem după aceea. Așa că venind aici m-ați readus în normalitate și vă mulțumesc pentru asta”, a declarat Daniel David.
Pe 5 iunie 2025, când ministrul califica majoritatea măsurilor din Legea Bolojan, adoptate pe 7 iulie și intrate în vigoare pe 25 iulie, Daniel David declara într-un interviu televizat că nu va fi un ministru care să conducă un minister al Educației auster. La acel moment era în primul mandat de ministru:
Moderator: „Puteți să-mi spuneți două linii roșii ale dumneavoastră, apropo de…
Daniel David: Da. Le am foarte clar minte: nu sunt dați oameni afară din educație și cercetare – unu.
Moderator: Deci fără concedieri în cercetare și educație.
Daniel David: Fără concedieri. Doi: da, trebuie făcute eficientizări, avem de eficientizat lucruri și în zona educației, și în zona cercetării, inclusiv prin unele reorganizări, dar banii salvați prin acele reorganizări, cel puțin o parte din banii respectivi trebuie să se întoarcă în sistem, fiindcă eu am nevoie să dezvolt sistemul, nu doar să îl eficientizez.
Moderator: Deci n-ați putea conduce un minister al educației auster.
Daniel David: Un minister care merge doar pe ideea de eficientizare, fără dezvoltare, nu”.
Reamintim că ministrul a întrerupt în acest al doilea mandat seria săptămânală de rapoarte pentru oamenii școlii, ținută în fiecare seară de joi, în primul mandat. De asemenea, conferințele de presă, ordinare sau de orice fel, cu jurnaliștii acreditați la Ministerul Educației și Cercetării au fost sistate fără niciun anunț prealabil.
Daniel David a început, recent, să participe la interviuri televizate sau în mediul online cu explicațiie pentru măsurile luate, după cea mai lungă perioadă de tăcere instituțională pe care a avut-o în cele 8 luni de când conduce ministerul.
22 comments
Al prostiei, nu al austerității.
Profesorii strigă cât ii țin plămânii să pleci acasă. Câtă nesimțire să ai? cât de tare te ții de funcție?
PLEACĂ !
ministrul NESIMȚIRII ȘI AL PREFĂCĂTORIEI
Am înțeles că mai nou se alocă ore de franceză profesoarei de matematică, și ore de chimie profesoarei de limba română. Cum era cu competențele? În aceste condiții aș completa că acesta e ministrul sub care zicala „ai făcut matematica cu femeia de serviciu” chiar se pune în practică. Chiar și demisia ministrului ar fi mult prea puțin pentru răul cauzat educației românești!
Se pregătește terenul pt AI.Oricine va putea lucra cu AI.Va fi nevoie doar de câțiva profesori.Singura problema este ca AI este supraestimat.
Vorbesti tampenii. Niciodata, nineni nu va inlocui omul de la catedra. Nu vorbi tampenii!
Nu v-ati saturat de elucubratiile lui P()leaspataru asta?😂
Onorant ar fi trebuit sa fi spus: „Chiar simt ca trebuie sa demisionez, pentru a demonstra ca am caracter!”.
m as mira să poată SIMTI…
Ce om perfid !! Ce caracter infect!!
Adică DD nu vede, nu pricepe, nu aude: reducerea cheltuielilor statului trebuie făcută prin:
– anularea pensiilor speciale, inclusiv legea 8 care prevede 50% în plus la pensie fără contributivitate (ziariști, scriitori, actori, compozitori etc etc etc);
– reducerea cu 25% a bugetelor Președinției, Parlamentului, CCR, SRI, SIE etc etc etc;
– reducerea cu 30% a salariilor demnitarilor.Ei sunt cei care au contribuit la această criză financiară;
– reducerea drastică a sinecurilor, a agențiilor, a institutelor de tăiat frunze la câini, a academiilor de carton etc etc.
CU CELE DE MAI SUS SE FACE ECONOMIE, NU CU ÎNVĂȚĂMÂNTUL, CARE ȘI AȘA ERA SUBFINANȚAT!!
AI ÎNȚELES PSIHOLOGULE!!!!
domnul „cost reduction”
Taierea pe intregul an a burselor sociale pentru un elev care a lipsit 20 de ore anul anterior (cam 3 ore pe luna de scoala) si are prin urmare 9 la purtare mi se pare o masura etrema, care va mari si mai mult abandonul scolar.
Multi din copii respectivi sunt fara venituri, orfani, cu diferite afectiuni medicale grave si ar fi fost ajutati sa isi continue scoala daca statul ar fi cheltuit suma „enorma” de 300 de lei. Guvernul decide ca nu conteaza, e mai important ca se economiseste acum decat viitorul pe termen lung al unor oameni si chiar evolutia acestei tari!
Dacă nu mareai norma ,desființai gradațiile de merit ,aracip ul .., făceai o economie tripla la buget !!!! Și nu ajungeai aici ..
zicea ca doar 1,4% din profesori și-au facut completare in alte scoli.E dus
Ți se face greață de așa-zisele argumente ale lui D. D.! Practic, guvernanții/politicienii prin decizii electorale au sărăcit bugetul țării și acum spun nonșalant tuturor că trebuie stopată risipa, inclusiv profesorilor, pălmașii săraci ai unei țări devalizate de politicieni corupți și ignari, adică FSN/PDSR/PSD, PDL/PNL, PC, UDMR, USR etc). Sunt numiți cei care au fost la guvernare prin ,,rocade succesive” sau ,,în largă coaliție” pentru ,,stabilitate și parcurs european”. Adăugați pentru tabloul complet și opoziția mai veche și mai nouă (AUR, POT, SOS, minorități etc.) plus toți președinții țării și veți avea o imagine completă a celor care decid destinele țării. Faceți-le tuturor o analiză lucidă și vedeți dacă găsiți unul singur necompromis, de bună credință, dispus să se pună în slujba cetățeanului, așa cum îl obligă jurământul făcut!
Învățământul este singurul domeniu care nu a primit niciodată bugetul stabilit prin LEGE, respectiv 6% din PIB sau 15% din bugetul general consolidat. Nu-i nimic! Bine că țara are bani pentru tot felul de cheltuieli netransparente (pe motiv că e vorba de securitate națională!) la apărare. (Câți românași neaoși știu ce buget are apărarea?). Până să aperi o țară de pericolele unui război (lucru firesc de altfel), trebuie ca țara să existe și să fie populată de cetățeni educați și instruiți. Pentru cei care nu se informează, manipularea funcționează de minune. Pentru cei care au gândirea critică dezvoltată, minciunile manipulatoare ale premierului&comp. nu vor reprezenta decât turnesolul care le va întări decizia la alegerile viitoare.
Nu prin sărăcirea bugetului educației și mai mult este modul decent și moral de începere a stopării risipei banului public. Învățământul românesc se îndreaptă cu pași repezi spre privatizare, cu concursul asidu al politrucilor. Orbecii, politicienii de mucava, oengiștii mufați la bani publici și toți neaveniții vor sări de bucurie. Sistemul de sănătate public este locul în care puține lucruri funcționează și adesea se moare cu zile. Sistemul privat de sănătate este funcțional pe banii mulți ai celor care își permit să ajungă acolo. Așa va deveni învățământul. Cine va avea bani mulți va putea face școală de calitate, la privat. Cei care vor rămâne în școlile de stat, adică plebea/săracii (fără resurse, cu o calitate pe măsura lipsei investițiilor) vor urma o școală care îi va califica la înmulțirea sărăciei și a prostiei.
Între timp societatea/aplaudacii de pe internet/parte din presa aservită partidelor corupte laudă măsurile spunând că toate acestea sunt reforme și se bucură când tăierile sunt anunțate în domenii care nu îi vizează pe ei.
O țară fără sistem de sănătate public puternic, fără sistem de învățământ public puternic, fără sistem al muncii și protecției sociale puternic este sortită a fi o colonie pentru cei puternici și bogați. Democrația este dată de puterea socială a unui stat. Atâta timp cât Românica este condusă de corupți certați cu școala și cu morala, nu poți emite pretenția de a cere profesorilor să înțeleagă nevoia de sacrificiu și să fie multumiți cu ce au, căci sunt ,,bugetari” care nu produc.
Școala nu va produce niciodată mai mult decât investește statul în ea. Îi acorzi un buget de maximum 3% din PIB, atâta calitate îți va da. Vreți marfă de pe site-uri chinezești, vă asumați ce ați comandat! Așa este și în învățământ. Bani puțini alocați, calitatea serviciilor publice de cât se plătește. Se blamează ,,industria meditațiilor”. Orice produs/serviciu dintr-o piață de capital există pe baza cererii și a ofertei. Când părinții plătesc meditații pentru copiii lor, așteaptă rezultate și ele chiar apar. Cum? Simplu: cel care oferă serviciul respectiv, își pune toată expertiza/competențele/diligența la dispoziția beneficiarului, iar elevul este direct interesat să progreseze pentru că a plătit pentru serviciul respectiv. Tot ce costă bani și efort va fi apreciat de beneficiar.
Toți care ,,urlă din toți bojocii” că profesorii atât merită, că produc analfabeți, să pună mâna să citească rapoartele OCDE/PISA! Și adulții din Românica sunt în marea lor majoritate tot analfabeți funcțional. Au fost testați, iar rapoartele/datele sunt publice. Luați și citiți că nu vă urzică!
Ar fi interesant de aflat, de la responsabilii cu transparența guvernamentală, din ce fonduri sunt plătite interviurile ministrului, că sunt prea dese, prea prietenoase și excesiv de grețoase, din cauza concentrației de grandomanie pe care omul o secretă, să poată fi gratuite. Este evident că există rețele de spălători de cadavre politice, însă este la fel de evident că prețul nu poate fi decât piperat, când costurile asocierii de imagine pot fi copleșitoare. Sunt banii de burse redistribuiți în scopuri propagandistice? Sunt banii publici virați partidelor? Cu ce bani se cumpără interviurile ministrului „Demisia”?
Fățarnic om. Una zice alta face.
Promisiunea sa e vorbă in vant.
Nu poti să pui baza pe el nici cat o ceapa degerata. Genul care te injunghie pe la spate si apoi te intreaba blajin daca mori.
Si totusi are doua mandate la ministerul educatiei, ba chiar pare sa faca economii majore daca convinge liderii de sindicat sa stea una-doua luni in greva.
Invatamant, cui ii trebuie? Scopul lui David e altul – a zis doar cum se poate distruge o societate.
Sub privirile mulțumite ale psdnlusr o si pune in practica, fara sa se opuna nimeni din guvern!
Ca pe aia din strada oricum nu ii baga nimeni in seama – mai e pana la sfarsitul anului!
Demisia!
reducerea de miliarde in buget nu inseamna eficientizare. nici reforma.
inseamna saracire a sistemului. nu poti avea pretentii la performanta cand nu investesti nimic. poate-l intreaba pe Miclea ce inseamna sa ai coloana, caci el e cam fara…
De ce aceasta diferentiere intre preuniversitar si universitar????Baza legală diferită
Învățământul preuniversitar – Legea nr. 198/2023
Profesorii sunt angajați pe normă didactică (18–20 ore activitate directă cu elevii).
Restul până la 40 de ore se consideră implicit pentru pregătire, corectat lucrări, activități extracurriculare.
Se calculează explicit la norma de 40 h/săptămână în fișa postului.
Învățământul superior – Legea nr. 199/2023
Profesorii universitari au autonomie universitară: fiecare universitate stabilește prin Carta Universitară și Regulamente cum se împarte norma.
Norma de bază e definită în „ore convenționale” (curs, seminar, laborator), iar restul activităților (cercetare, tutorat, îndrumare lucrări, comisii, proiecte) nu se cuantifică strict la „40 de ore”, ci prin indicatori de performanță.
În lege apare doar plafonul: maxim 18 ore didactice/săptămână, dar nu se menționează o normă de 40 h.
nu știți ce vorbiți. Fiecare profesor din universitar are o fișă a postului. Aceasta se completează și semnează anual de către profesor și angajator și include numărul de ore pe an pe care trebuie să le muncească un profesor. Acesta este determinat de numărul de zile de lucru din anul respectiv înmulțit cu opt ore. Deci și profesorii din universitar au normă de opt ore pe zi, 40 de ore pe săptămână.
au primit și universitarii, stai domol . rectoratele deja au stabilit , asistenții și lectorii primesc doua ore convenționale in plus. adică 4 ore normale
Un nepriceput.Doar atat.Mergi si te ocupa de altceva