Daniel David: Era preferabil să ai multe ore libere la plata cu ora, fiindcă îți puteai completa foarte bine veniturile. Nu este condamnabil, doar că statul, în acest moment, nu-și mai permite lucrul acesta

36.821 de vizualizări
Foto: Radu Tuta / Agerpres Foto
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că „era preferabil să ai multe ore libere la plata cu ora, fiindcă îți puteai completa foarte bine veniturile”. Acesta a precizat că „nu este condamnabil, doar că statul, în acest moment, nu-și mai permite lucrul acesta”. Declarațiile au fost făcute la DCNews, pe 21 iulie.
  • Amintim că Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, luni, 7 iulie, pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, supranumită Legea Bolojan, iar norma de predare pentru profesori crește, în medie, cu 2 ore.

„Un profesor în preuniversitar și universitar este plătit pentru un timp de lucru de aproximativ 40 de ore pe săptămână. Din cele 40 de ore pe săptămână, în medie, 18 sunt ore de predare la clasă. Deci, dacă socotim pe săptămână, 3,6, da. Și atunci, în loc să raportez salariul la tot timpul de lucru, l-ai raportat numai la cele 18 ore și ai ajuns în situația un pic interesantă, în care ora luată la plata cu ora valora mai mult decât ora din timpul tău de lucru pentru care luai un salariu”, a spus Daniel David.

Ministrul Educației și Cercetării a menționat că, în 2025, zona de plata cu ora a ajuns spre 3 miliarde, în timp ce în 2022 era de 1.5 miliarde

Era preferabil să ai multe ore libere la plata cu ora, fiindcă îți puteai completa foarte bine veniturile. Nu este condamnabil, doar că statul, în acest moment, nu-și mai permite lucrul acesta. De exemplu, în 2025, zona asta de plata cu ora, ca să înțelegeți iarăși la ce ne raportăm, a ajuns la aproximativ 3 miliarde, spre 3 miliarde, în timp ce în 2022 aveam în jur de 1.5 miliarde”.

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a declarat că „această imagine că profesorii se bat să ia ore la plata cu ora nu se regăsește în toate școlile”. Profesoara a spus că nu are oameni care să vrea ore la plata cu ora: „Au o vechime mare în învățământ, și-au câștigat dreptul să aibă 16 ore, conform legii, predau materii cu consum nervos maxim”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Recent, ministrul Educației și Cercetării a declarat, referitor la legea Bolojan, că „plata cu ora este gândită să se calculeze așa cum se calculează și în alte domenii”. Daniel David a afirmat că „scade valoarea plății pe care o facem pentru o oră luată la plata cu ora, dar este un calcul corect”.

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a precizat, pentru Edupedu.ro, ce efecte are diminuarea cuantumului la plata cu ora pentru profesori: „În toamnă nu vor fi la plata cu ora profesori. Vor rămâne zeci de mii de copii, sute de mii de copii fără profesori”.

De la 1 septembrie 2025, plata cu ora pentru profesori se va raporta la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, potrivit pachetului legislativ care modifică Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

La articolul 183, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1 ), cu următorul cuprins:

„(5^1 ) Începând cu data de 1 septembrie 2025, în sistemul de învățământ preuniversitar de stat, la stabilirea tarifului la plata cu ora se utilizează salariul de bază aferent cadrului didactic încadrat, având în vedere gradația de vechime în muncă, treapta de vechime în învăţământ şi gradul didactic corespunzător, la care se adaugă, după caz, următoarele majorări/sporuri: majorarea pentru predare simultană, indemnizaţia pentru învăţământ special sau spor pentru activitatea de predare în sistemul penitenciar, indemnizaţie pentru zone izolate, spor de handicap și sporul pentru suprasolicitare neuropsihică, raportat la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, stabilit anual prin hotărâre a Guvernului inițiată de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.”

Referitor la plata cu ora, Daniel David a anunțat, joi, 3 iulie, în cadrul unei conferințe de presă, că valoarea pe care o dăm pentru o oră se va schimba.

Cum se face plata cu ora – înainte de punerea în aplicare a legii Bolojan

În prezent, normele metodologice din 30 august 2018 reglementează salarizarea prin plata cu ora pentru profesori. Potrivit documentului, pentru calculul tarifului la plata cu ora aferent posturilor didactice de predare/catedrelor vacante/rezervate se utilizează salariul de bază aferent cadrului didactic încadrat, având în vedere treapta de vechime în învățământ și gradul didactic corespunzător. La salariul de bază se aplică, după caz, și sporurile.

Articolul 9 – (1) Calculul pentru plata cu ora se raportează la norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a preșcolarilor și a elevilor în clasă prevăzută la art. 262 alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

(2) Pentru calculul tarifului la plata cu ora aferent posturilor didactice de predare/catedrelor vacante/rezervate se utilizează salariul de bază aferent cadrului didactic încadrat, având în vedere treapta de vechime în învățământ și gradul didactic corespunzător. La salariul de bază se aplică, după caz, următoarele sporuri: indemnizație pentru învățământ special, indemnizație pentru zone izolate, spor pentru activitatea de predare în sistemul penitenciar, spor pentru predare simultană.

(3) Tarifele orare din învățământul preuniversitar se calculează prin raportarea salariului de bază calculat conform alin. (2) la numărul de ore aferent normei didactice de predare, astfel:

a) 1/72 pentru norma didactică de 18 ore pe săptămână;

b) 1/64 pentru norma didactică de 16 ore pe săptămână în învățământul special;

c) 1/96 pentru norma didactică de 24 de ore pe săptămână, învățători, antrenori din palatele și cluburile copiilor, profesori de instruire practică și maiștri-instructori;

d) 1/80 pentru norma didactică de 20 de ore pe săptămână, învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, maistru-instructor și profesor de instruire practică în învățământul special;

e) 1/80 pentru profesori pentru învățământul primar, învățători, institutori învățământ primar;

f) 1/100 pentru profesori pentru învățământul preșcolar, educatoare, institutori învățământ preșcolar.

(4) Pentru activitatea de dirigenție efectuată de personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau determinată, cu normă întreagă sau cu timp parțial, cu cel puțin jumătate de normă de bază, în una sau mai multe școli, majorarea corespunzătoare se calculează la nivelul prevăzut pentru norma întreagă, la unitatea unde efectuează activitatea de dirigenție.

(5) Personalul didactic de predare care prestează activitate de dirigenție și care își desfășoară activitatea didactică în baza mai multor contracte individuale de muncă poate desfășura activitate de dirigenție doar în executarea unui singur contract individual de muncă.”

Potrivit grilei de salarizare, un profesor cu studii de lungă durată (grad didactic II, vechime între 20 și 25 de ani) are salariul de bază de 5854. Dacă ne raportăm la formula de mai sus, tariful orar se calculează astfel: 1/72 raportat la salariul de încadrare. Salariul de bază, fiind 5854, se împarte la 72 și se obține suma de 81.30 lei. Salariul net, în mână, este doar 58% din salariul brut, adică 47,154 net. La această sumă se adaugă și sporurile.

Citește și:
Daniel David: A fost o greșeală de-a lungul timpului că profesorii nu s-au bătut mai mult pentru un salariu decent
Această imagine că profesorii se bat să ia ore la plata cu ora nu se regăsește în toate școlile, spune directoarea Andreia Bodea: Colegiul Național I. L. Caragiale nu are oameni care să vrea ore în plata cu ora
DOCUMENT Toate modificările din legea Bolojan cu efect asupra grădinițelor, școlilor, liceelor, universităților, profesorilor, elevilor, studenților și directorilor: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
Daniel David, mesaj către profesori: Oamenii buni să nu se teamă. Vor fi locuri, însă vor fi mai puține ore la plata cu ora
Ministrul Educației: Plata cu ora este gândită să se calculeze prin raportarea orelor de lucru la întregul salariu. Sigur că asta scade valoarea plății pe care o facem pentru o oră luată la plata cu ora, dar este un calcul corect
În toamnă nu vor fi profesori la plata cu ora, avertizează Simion Hăncescu – FSLI: Este un lucru extrem de grav. Le-a venit guvernanților ideea că nu se calculează corect plata cu ora și diminuează cuantumul drastic. Vor rămâne sute de mii de copii fără profesori

28 comments
  1. Acest om DD vorbește doar in necunoștință de cauză, daca ar fi stat la catedră macar 5 minute nu ar ieși cu asemenea aberați.😉

  2. Păi de ce nu se aplice norma de 20 de ore doar tinerilor care vin din toamnă în sistem,precum și celor care iau cu nesimțire ore la plata cu ora?De ce trebuie sa suferim noi pt lăcomia altora??

  3. Plata cu ora, mai ales în învățământul universitar la materat, sunt cele mai rentabile. Nimeni nu se uita ca aceste ore nu se tin. Profesorii iau plata cu ora, chiar cu o bonificație fata de licenta, orele nu se tin, iar încheierea ( notarea) se face pe baza unor referate copiate de pe internet. Trăiască statul care poate face asta! Despre competenta celor care predau, nu mai vorbim. De fapt curriculum se stabilește de unii, iar predarea care nu se face, nu e verifucata de nimeni. Specializarile se aleg nu dupa solicitările din economie, ci după ce „oferta” au departamentele. Scoala merge din ce în ce mai…..rau, dar noi cerem salarii tot mai mari.

  4. Vizionați declarația de avere a lui DD si veți rămâne uimiți. Am făcut un calcul conturi+proprietati+mașini si acest pseudorefornator are peste 1 milion de EURO avere. Credeți că empatizează cu noi?

  5. Băiatul asta,politruc de meserie și cel mai bogat ministru,in fiecare zi e in centrul atenției cu prostiile pe care le debitează.Pleaca acasă la Cluj și lasă învățământul preuniversitar in pace.

    1. păi lap Cluj a distrus Universitatea , a coboràto de nici nu se mai sude de Babeș.
      ăsta este un increzut jalnic.

    2. E mult mai bogat decât Iohannis. Dar are nunai două case si cateva terenuri in Cluj. Se vede pe declaratia de avere. Oare cum a obținut totul?

  6. In învățământul preuniversitar…de universitar nu se atinge cu absolut nimic…că doar face parte din el… Demisia urgenta! Asta n👎👎👎👎👎👎👎u e decât discriminare crasă…

  7. toate problemele din punctul domnului sunt legate de domeniul fiscal…jalnic…va implor sa acordați atenție și manualelor, caietelor speciale(care nu ar trebui sa existe din punctul meu de vedere) ma refer la tipărire, conținut și mod de exprimare…eu am făcut scoala doar cu manuale simple ce se transmiteau din generație în generație…nu scriem de tipar acum la clasa 0 când copiii abia țin stilurile în manuta…unde e caligrafie de alta data, de ce oare unii copii sau chiar majoritatea scriu indescifrabil?
    referitor la rehnologie: e prea multa tehnologie în scoli, constat ca pentru unele cadre didactice se poate transforma în curând în tinerea unei ore pe suport electronic, gen curs pe suport electronic…jalnic domnule ministru…unii copii deja plâng de la clasa 0 când aud ca trebuie sa facă teme și sa scrie…e prea multa tehnologie în sala de curs…sa fie folosita doar in laboratoare de informatica și pentru acel catalog electronic!

  8. Platind practic 40% din ce era inainte la plata cu ora, eu cred ca vor ramane neacoperite o gramada de ore.

    1. Vor fi multe ore neacoperite. D-l ministru nu cunoaște situația reală cu care se confruntă directorii la inceput de an școlar, cum se roagă de inspectorate să le trimită profesori calificați, iar in ultimă instanță apelează la profesorii din școală, cărora le încarcă programul cu tot felul de ore, de ex fizică predată de catre profa de engleză. Până mai ieri eram cei mai mari evazioniști, acum suntem parveniți și sinecuri. Respect pentru noi nu există. Să sperăm că nu va prinde 1 septembrie d-l DD ca ministru.

  9. Din păcate, sunt tot mai multe discipline în care nu mai vin tineri absolvenți sau profesori calificați prin concurs național sau județean, de ani buni. În lipsa acestora, orele sunt preluate în regim de plată cu ora de cadre didactice pensionate sau personal didactic asociat, specialiști din domeniu. Însă, deși sunt plătiți doar pentru orele de predare, activitatea lor implică mult mai mult: pregătirea lecțiilor, evaluarea elevilor, completarea documentelor școlare, participarea la ședințe , perfecționare și, uneori, chiar dirigenție – care nu este remunerată deloc în acest regim.
    Ar fi corect și firesc ca plata să reflecte întreaga activitate desfășurată, nu doar prezența la oră, mai ales când acești profesioniști susțin funcționarea unui sistem aflat în criză de personal.
    Este nevoie de recunoaștere corectă și echitabilă a muncii depuse, altfel riscăm să pierdem oamenii buni din sistem.

  10. Aiurea.. după ce vor avea o catedră de 20 de ore, din care 2 neplătite, ce profesor va mai vrea ore la plata cu ora daca scade și tariful pe ora?!

  11. zero empatie,zero comunicare la acest individ. Aroganta cât cuprinde!
    Țin minte cat lupta Valeriu Stoica pt magistrați când l au pus ministrul justiei…
    Dl Dani…din contra …da in profesori cu sete

  12. Este normal sa se reia toate etapele de incadrare. Eu , fiind pe liceu tehnologic, cu noile planuri cadru, voi întra in următorii ani in restrangere. Anul acesta aveam posibilitatea merg la pretransfer si sa trec pe alta specializare. Nu am facut lucrul acesta, crezând ca voi avea ore duficiente in specializarea actuală.

  13. Asta e …cu diploma. Daca vezi ca estu cun esti, macar ia-ti niste economisti pe langa tine sa-ti explice. ChatGPT-ul mai da si rateuri, stimabile!!

  14. Logică de politruc.

    Pe aceași logică tot vor rămâne ore suplimentare.

    La anul creste iar cu 2 ore norma?

    E deja aberant..

    DEMISIA!

  15. Domnul acesta, DD, pur si simplu nu intelege ca aceste ore „la plata cu ora”, existau si vor exista … pentru ca nimeni nu vrea sa le ia, si pana la urma le ia unii mai miloşi şi alții de jenă … la rugamințile directorului.
    Provenienta lor are radacini in politicile Ministerului, dar asta am mai explicat.

    1. Ora cu plată înseamnă de fapt două ore de muncă: minim o oră de pregătire plus cea de predare. De ce nu îi atrage nimeni atenția?

  16. aha, am inteles: asadar, ieri era vina profesorilor ca nu au incercat sa aiba salarii mai mari. acum e vina lor pentru ca, neavand salarii mai mari, au incercat sa-si rotunjeasca veniturile.
    dar aceste posturi vacante exista si din vina ministerului, care nu a fost capabil sa deschida pozitii vesnicilor candidati la titularizare.

    nu era mai frumos ca profesorii sa aiba salarii decente, si aproape toate orele sa fie tinute de titulari?
    dar, deh, profesorii poarta toata vina.

  17. Plata cu ora sâa dat și în situația în care efectiv nu aveai profesor la clasă, de exemplu la fizică nu ai cadru didactic, pentru că fizic nu mai există. Ce e de făcut? â dai orele la profesorii care totuși mai sunt pe ici pe colo cu plata la oră. Acest profesor la suma care se acordă NU va mai lua aceste ore, și atunci trebuie să aduci pe cineva la normă întreagă, adică să îl plătești cu tariful întreg! Unde este economia?

  18. Hai că devine enervant. Toată lumea îi explică cum e de fapt cu orele la plata cu ora, el insistă că sunt mai bine plătite decât cele din norma de predare….

    NU sunt!

    Nu mă mai ostenesc să explic din nou cum se calculează – faptul rămâne că David e prost.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Instrucțiunile Ministerului Educației pentru bursele școlare din 2023-2024: Pot lua bursă de merit și elevii care nu au susținut Evaluarea Națională, pentru bursa socială monoparentală se acceptă și certificatul de divorț și convenția notarială

Procentul de 30% de elevi cu bursa de merit pe baza mediei nu îi include pe elevii care iau bursa de merit pentru rezultate la concursuri și competiții, pot lua…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Ministerul Educației încearcă să împiedice elevii de clasele primare să participe la peste 200 de etape pe țară ale concursurilor extrașcolare 2024. Profesorii organizatori au avut termen să modifice regulamentele – adresă trimisă școlilor

Elevii din clasele primare nu pot trece mai departe de fazele pe județ sau regionale ale concursurilor școlare din cadrul proiectelor educative 2024 (CPEENI, fostele CAEN), transmite Ministerul Educației școlilor.…
Vezi articolul