De la manuale unice şi realizarea planșelor de mână, la școala online. ”Facem Rai din ce avem”, mesajul unei învăţătoare pentru toţi profesorii

5.397 de vizualizări
FOTO: Freepik.com
“Aparțin unei generații marcate de tranziții, evoluții. Am beneficiat, în Liceul Pedagogic de educație provenită de la profesori cu vocație, dedicați, care au reușit să aprindă dorința de a rămâne fidelă acestei profesii – cea de dascăl” scrie A.G. învăţătoare la o şcoală din judeţul Dâmboviţa într-un articol trimis Edupedu.ro. Aceasta povesteşte, sub rezerva anonimatului, ce experienţe a întâlnit în cariera sa de cadru didactic în România şi mai ales prin ce trece acum, de când şcoala s-a mutat online.

Redăm mesajul învăţătoarei:

“Am absolvit la începutul anilor ’90. Lucrurile păreau clare, dar complexitatea adevărului m-a copleșit curând. Am început timid, să învăț de la cei din jur, din cărți, etc. Aveam manuale unice, metode clasice. Scriam totul de mână, la indigo dacă era nevoie – chinuitor, consum mare de timp și resurse. Soțul meu glumea câteodată ”Tu când o să aduci bani acasă?” pentru că mereu, din salariul și așa foarte mic, eu consumam considerabil pentru profesie, dar ne descurcam.

Tehnologia (primul PC, internetul, imprimanta, scanner-ul) a pătruns în viața mea simultan cu apariția primului copil. Timpul nu mai era doar al meu. Am învățat singură, sau cu sfaturi de la prieteni, să le utilizez. Eram mândră de mine. Acum banii se scurgeau pentru consumabile, dar calitatea era alta. Dar timpul rămânea o problemă.

Dorința de dezvoltare profesională mă determina să particip la cursuri de formare, mi-am completat studiile cu Colegiul Pedagogic, apoi Facultatea de Științe ale Educației. Totul în domeniu. Rezultatele s-au văzut în recunoaștere profesională, satisfacții profesionale. Am devenit metodist, formator…

Minunată, un salt extraordinar pentru educație, a fost apariția manualelor digitale. Totul era la îndemână, totul era ușor.

Tehnologia nu se oprea: laptop, internet nelimitat, videoproiectorul clasei, tablă interactivă, smartphone-uri, tablete, imprimante smart, aplicații.

Amestecul de tradițional cu modern în proporții echilibrate părea rețeta perfectă pentru succes – o educație completă, de calitate, organizată – copii fericiți, părinți mulțumiți, profesori împliniți

ȘI … BUUUUM! Închiderea școlilor, izolare forțată, nesiguranță, teamă… Acum aveam din nou timp, dar nu știam ce să fac cu el. Ce ironie! Dezorientare

Apoi, au început: crearea de platforme la nivelul școlii, postări și mesaje motivaționale pe site-uri de socializare de la colegi, inspectori, oficialități – un  nou pas Şcoala Online.

Cum? Cu ce? Unde? Nu era nimeni pregătit. Am început cu pași timizi: un grup de WhatsApp cu copiii, mesaje, redirecționări de materiale educative de pe diverse platforme, site-uri, adaptări, provocări, fotografii, filmări scurte… Dar nu era de ajuns.

Soluția salvatoare a venit tot de la colegi, de pe rețeaua de socializare, cel mai eficient mod de răspândire a informației: o aplicație de “meeting”, unde te puteai vedea cu toți copiii deodată, unde puteai împărți, distribui live, în timp real, tablă, imagini, filme din diverse surse. Învățam din nou, alături de copii, din mers să ne adaptăm, să evoluăm, să fim împreună într-o altă dimensiune. Acum, din nou, îmbinăm concretul cu digitalul, avem un demers logic, progresiv și, ca element de noutate, valorificăm din plin spațiul, resursele casnice, experiența vieții cotidiene de acasă, suntem creativi în a găsi soluții fiecărei probleme. Acum da individualizare, diferențiere, adaptabilitate, dezvoltarea abilităților…

Am avut din totdeauna un principiu: ”Dacă azi ești convins că ai făcut tot ce ai putut pentru fiecare dintre copiii tăi, atunci ți-ai făcut datoria! Nu doar performanța este scopul educației, ci, în primul rând Progresul!”

Cum? Cu ce? Cât? Pentru aceste întrebări, cu siguranță avem fiecare câte un răspuns.

Nu există o rețetă. Fiecare și-o creează din ”ingredientele” pe care le are la îndemână.

Viitorul este încă incert, nesigur, dar ceea ce știm acum, cu siguranță este că nu stăm pe loc, nu renunțăm. ”Facem Rai din ce avem” oricât de puțin, oricât de timid este un progres, un pas spre mai bine, este mai mult decât nimic Profesia de dascăl înseamnă, înainte de toate, dragoste și dăruire pentru copii, să oferim, fiecărui șansa!”

NOTĂ: Edupedu.ro este o platformă despre şi pentru Educaţie. Vă încurajăm să scrieţi şi să ne trimiteţi experienţele dumneavoastră, fie sub formă de analize, fie sub formă de opinii şi relatări. Contribuiţi astfel, alături de Edupedu.ro, la schimbarea Educaţiei şi a Învăţământului românesc. Adresele de email unde puteţi trimite materialele sunt: mihai.peticila@edupedu.ro, raluca.pantazi@edupedu.ro, madalina.belu@edupedu.ro, costin.ionescu@edupedu.ro.

FOTO:Technology photo created by freepik – www.freepik.com

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii
  1. Stimata doamna am tot respectul pentru profesionalismul si atitudinea dumneavoastra,dar pentru ca exista un dar, pedagogici care se gandesc la elevii lor,ca la proprii copii sunt foarte putini si asta se simte in calitatea invatamantului .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Andronescu 2009-2019. Când a desființat Școlile de Arte și Meserii: “liceele tehnologice sunt mai bine pregătite”. Când a văzut rezultatele la BAC 2019: “îi trimitem să învețe o meserie, pentru că nu ne naștem egali”

Anul acesta “îi trimitem pe cei care poate au mai puține abilități teoretice spre a învăța o meserie”, susține ministrul Educației despre absolvenții clasei a VIII-a care acum susțin Admiterea…
Vezi articolul

Raluca Turcan revine: Scenariile care includ înghețarea anului sunt „o analiză lucidă pe care eu am pus-o pe masă”. Vom încerca să facem cât mai eficientă pregătirea online a elevilor, pentru ca evaluarea să se facă pe ce s-a predat în acest an școlar

După ce a lansat ideea că un al treilea scenariu posibil pentru anul școlar actual ar fi înghețarea lui, adică repetarea anului de către toți elevii, vicepremierul Raluca Turcan a…
Vezi articolul