Deși banii din PNRR sunt pentru 10 de consorții regionale, Guvernul și Ministerul Educației au decis să găsească finanțare pentru 29 de proiecte declarate eligibile, a anunțat Ligia Deca. Obiectivul este ca „în anul 2025-2026, până la 40% dintre elevi să fie înscriși pe o rută duală”

2.230 de vizualizări
Foto: Ilona Andrei – G4Media
Deși ținta asumată în PNRR este de 10 consorții regionale, 29 de proiecte au fost declarate eligibile după evaluarea calitativă, conform listei publicate de ministerul Educației. Ligia Deca a declarat că Guvernul și Ministerul Educației au decis să încerce să identifice sursele de finanțare pentru a putea sprijini toate aceste aplicații sau cât mai multe dintre ele, la finalul ședinței de guvern de astăzi, 22 iunie. 

„Practic, ținta pe care noi ne-am asumat-o prin finalizarea acestei investiții este ca în anul 2025-2026 până la 40% dintre elevi să fie înscriși pe o rută duală”, a precizat Ligia Deca, la finalul ședinței de guvern.

Pentru elevi, avantajul este că „vor avea rută profesională duală completă, începând de la nivelul trei de calificare, nivelul care se acordă după finalizarea cu succes a școlii profesionale actuale, până la nivelul opt de calificare, care este reprezentat de doctorat în contextul dualului doctorat profesional”, a adăugat Ligia Deca. 

Alocarea financiara totală a apelului de proiecte este de 338 mil. euro, valoare eligibilă din PNRR, fără TVA. Valoarea maximă a unui proiect aferent unui consorțiu este de 21,12 milioane euro.

Ce este un Consorțiu regional pentru învățământ dual, potrivit metodologiei privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual

  • o structură partenerială fără personalitate juridică, cu denumire proprie, constituită în baza unui contract de parteneriat, cu respectarea criteriilor prevăzute în metodologia privind constituirea consorțiilor pentru învățământ dual,
  • o formă de asociere fără scop patrimonial, cu rolul de a contribui la dezvoltarea învățământului dual, cu rute complete, pentru calificări cerute pe piața muncii și are denumire proprie stabilită, de părți, prin Contractul de parteneriat,
  • un centru de expertiză pentru implementarea reformelor naționale din domeniul educației și formării profesionale prin învățământul dual.

Specificul regional al Consorțiului este asigurat prin respectarea obiectivelor de bază ale politicii de dezvoltare regională pe teritoriul României, la nivelul celor opt regiuni de dezvoltare stabilite în conformitate cu prevederile art. 5 din Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările și completările ulterioare.

Ce este campusul profesional

Prin Consorții se pot dezvolta campusuri profesionale integrate, în care se desfășoară învățământul preuniversitar dual și învățământul universitar dual și care reprezintă parte a infrastructurii școlare, infrastructurii universitare, pentru procesul de învățământ.

Campusul profesional integrat trebuie să fie construit și organizat ca fiind un complex educațional, cuprinzând construcții și dotări pentru desfășurarea de activități precum învățământ, cercetare, cazare, spații de recreere și lectură, astfel încât să fie asigurate toate facilitățile necesare cu privire la acces, participare, funcționalitate, siguranță a elevilor și studenților, potrivit aceleiași metodologii. 

Declarațiile Ministrului Educației referitoare la consorțiile duale, la finalul ședinței de guvern:

Ligia Deca: „Astăzi am făcut o informare, în contextul ședinței de Guvern. De aseară s-a publicat lista consorțiilor profesionale integrate, în funcție de punctajele obținute la evaluarea calității acestora. Avem 29 de astfel de consorții declarate eligibile, care au primit punctaje în funcție de criteriile din metodologia specifică. Ceea ce fac aceste consorții, odată ce vor fi finalizate, este să, pe de o parte, ofere mai multe șanse elevilor care aleg ruta profesională duală, punând în practică dezideratul de a avea o rută profesională duală completă, începând de la nivelul trei de calificare, nivelul care se acordă după finalizarea cu succes a școlii profesionale actuale, până la nivelul opt de calificare, care este reprezentat de doctorat în contextul dualului doctorat profesional. 

Chiar dacă ținta asumată în PNRR este de 10 astfel de consorții regionale, având în vedere calitatea aplicațiilor, am decis să încercăm să identificăm sursele de finanțare pentru a putea sprijini toate aceste aplicații sau, mă rog, cât mai multe dintre ele. Urmează o perioadă de 3 zile lucrătoare alocată pentru eventuale contestații și apoi, după finalizarea procedurilor specifice, se va trece la etapa de contractare. 

Câteva elemente de detaliu: există un interes foarte ridicat și ne bucură acest lucru. Consorțiile includ patru tipuri de parteneri: unități administrativ-teritoriale, universități, unități de învățământ preuniversitar și companii. Toate consorțiile care au fost declarate eligibile sunt avizate de către Ministerul Educației conform unei metodologii. 

Vedem un interes deosebit mai ales în zonele unde învățământul dual are deja o tradiție, însă vedem un interes crescut și în alte regiuni ale țării, ceea ce ne confirmă încă o dată nevoia angajatorilor pentru această formă de învățământ. De altfel, ruta completă în învățământ dual va crește și atractivitatea acestui tip de învățământ, tocmai în ideea în care nu se limitează nivelul de calificare care poate fi obținut în această formă de învățământ și se poate merge până la cel mai înalt nivel din învățământul superior. 

Câteva chestiuni legate de ce se poate face concret în interiorul unui proiect. 

Din valoarea maximă eligibilă de 21 de milioane de euro, aproximativ, fiecare proiect va trebui să conțină: investiți în infrastructură și dotări, inclusiv utilaje, echipamente tehnologice și funcționale doar pentru spațiile nou construite cu destinația campus, cheltuieli pentru digitalizarea atelierelor de practică și granturi pentru dezvoltarea învățământului dual cu: cheltuieli pentru organizarea stagiilor de practică pentru elevi și studenți, cheltuieli pentru sprijinul elevilor și studenților care vin din medii dezavantajate cheltuieli care vizează procesul de educație și formare, inclusiv sprijin pentru companii pentru a putea plăti personal dedicat, în ideea parteneriatului mai strâns între mediul educațional și mediul privat. 

Termenul de implementare al proiectelor este anul 2026, care este și ultimul an de implementare PNRR. Practic, ținta pe care noi ne-am asumat-o prin finalizarea acestei investiții este ca în anul 2025-2026 până la 40% dintre elevi să fie înscriși pe o rută duală.” 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Desființarea mascată a ARACIP, agenția care acreditează școlile, prevăzută într-un proiect de hotărâre de guvern: Conducerea instituției va fi preluată de un consiliu în care sunt doar 4 specialiști în evaluarea școlilor, restul până la 20 fiind reprezentanți MAI, MAPN, ai cultelor, de la Finanțe și Dezvoltare, sindicaliști, părinți și școli private

Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar va fi reorganizată, potrivit unui proiect de hotărâre de guvern pus în dezbatere de Ministerul Educației. Actul normativ schimbă din temelie actuala…
Vezi articolul

O elevă a solicitat Avocatului Poporului să ceară în instanță anularea ordinului de ministru care a tăiat bursele elevilor din mediul rural – Asociația Elevilor din Constanța, care îndeamnă și alți elevi să acționeze la fel

Asociația Elevilor din Constanța îndeamnă elevii care nu mai primesc bursă socială pentru mediul rural să se adrese Avocatului Poporului, pentru a cere în instanță anularea ordinului prin care a…
Vezi articolul

Salariul diminuat cu 15%, timp de 6 luni, pentru profesoara din Sighetu Marmației care a vorbit calomnios în faţa elevilor despre Ligia Deca, ministrul Educaţiei, potrivit ISJ Maramureș

Profesoara de latină de la Colegiul Național Pedagogic ”Regele Ferdinand”, din Sighetu Marmației, care a fost înregistrată de elevi adresând injurii ministrului Educației a fost sancționată cu diminuarea salariului cu…
Vezi articolul

Dezbatere de formă pe reforma agenției care acreditează școlile și grădinițele – ARACIP, după ce proiectul de hotărâre de guvern fusese deja trimis spre avizare la ministere și CES în forma stabilită de Ministerul Educației. “Facem degeaba propuneri?“, au întrebat reprezentanții ONG-urilor / Tudor Chirilă, către secretarul general al ministerului, Ioana Lazăr: Puneți pumnul în gură oamenilor care încearcă să vorbească

Acuzații de formalism și încercare de cenzură a propunerilor în dezbaterea publică către reprezentanții Ministerului Educației, pe marginea restructurării Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, din partea societății…
Vezi articolul