Directori de școli despre Școala Altfel și Săptămâna Verde: Nu se mai potrivesc realității / În rural, sunt binevenite, dar cum să faci fără bani? Ce faci cu cei care nu pot plăti?

8.334 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
„În rural, „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” sunt foarte binevenite, dar cum să faci asta fără bani? Ce faci cu cei care nu pot plăti? Pleci cu 20 și lași patru în clasă?”, a declarat Mariana Stan, directoarea Școlii Gimnaziale din Dor Mărunt, în emisiunea InfoEdu de la TVR, de pe 26 octombrie. 

Directorii avertizează că, deși programele precum Săptămâna Verde sau Școala Altfel sunt privite ca oportunități educaționale importante, mai ales în mediul rural, implementarea lor este grav afectată de lipsa finanțării.

Mulți directori spun că nu au resurse pentru a organiza activități relevante, iar familiile nu își permit costurile suplimentare pentru excursii sau materiale.

Aceeași problemă este confirmată și de raportul de cercetare al Institutului de Științe ale Educației (ISE), publicat în iulie 2025, care arată că una dintre principalele dificultăți ale programului „Săptămâna Verde” ține de resursele materiale și logistice, întrucât activitățile organizate în afara școlii, cum ar fi vizitele sau excursiile, depind de fondurile disponibile ale școlilor și părinților. Documentul subliniază că lipsa unui sprijin financiar coerent determină mari diferențe între unitățile de învățământ, ceea ce transformă un program național cu scop educațional într-unul marcat de inegalități sociale.

Raluca Răducanu, directoarea adjunctă a Liceului Teoretic „Jean Monnet” din București, Mariana Stan, directoarea Școlii Gimnaziale din Dor Mărunt, Călărași și Iulian-Ninel Nicolae, directorul Școlii Gimnaziale „Gheorghe Magheru” din Caracal, au discutat despre utilitatea și provocările programelor „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” din perspective diferite, în emisiunea Info Edu de la TVR, moderată de Diana Dumitrașcu.

Mariana Stan: În rural, activitățile non-formale sunt foarte binevenite, dar cum să faci asta fără bani?

Mariana Stan, directoarea Școlii Gimnaziale din Dor Mărunt, a spus că, în mediul rural, Școala Altfel rămâne o oportunitate importantă pentru copii, însă este greu de pus în practică fără finanțare.

„În zona rurală, activitățile non-formale sunt foarte binevenite. Sunt baza prin care poți forma copilul, nu doar informa, dar problema este că nu avem resurse. Copilul trebuie scos în contexte variate de viață ca să-l formezi, dar cum să faci asta fără bani?”, a spus Mariana Stan.

„La Dor Mărunt sunt copii care nu au bani nici pentru un pachet. Ce faci cu cei care nu pot plăti excursia? Cum pleci cu 20 și lași patru în clasă sau le spui „voi rămâneți la bibliotecă”? Trebuie să fim atenți și la partea emoțională. Când colegii se întorc și povestesc ce-au făcut, ceilalți copii rămân marginalizați”, a adăugat Mariana Stan.

Directoarea a subliniat că ar trebui sa existe finanțare pentru aceste programe. „Dacă tot am gândit acest program, să existe fonduri alocate special. În plus, trebuie claritate: unele școli iau bani de la părinți, altele nu. Nu e normal ca într-o școală să se poată merge în excursie și în alta nu”, a concluzionat Mariana Stan.

Iulian-Ninel Nicolae: Ne descurcăm cum putem. Pentru nivelul primar și gimnazial sunt benefice, dar pentru liceu cred că nu mai sunt destul de eficiente

Iulian-Ninel Nicolae, directorul Școlii Gimnaziale „Gheorghe Magheru” din Caracal, a spus că unitatea pe care o conduce organizează activități locale, finanțate din sponsorizări și fonduri extrabugetare.

„Ne-am concentrat pe activitățile în școală. Am organizat competiții sportive între elevi, spectacole, activități de Crăciun și de Paște. Premiile le oferim din surse extrabugetare. Eu caut sponsorii, pentru că sunt managerul instituției și trebuie să susțin financiar aceste activități”, a spus directorul Iulian-Ninel Nicolae.

Acesta a subliniat, la fel ca directoarea Stan, că ar trebui finanțate: „ar trebui însă alocate sume suplimentare, dacă vrem să organizăm Școala Altfel și Săptămâna Verde fără să fim tot timpul puși într-o situație ingrată față de părinți.”

Întrebat dacă este de acord cu propunerea de eliminare a programelor, Nicolae a răspuns că „pentru nivelul primar și gimnazial sunt benefice, dar pentru liceu cred că nu mai sunt destul de eficiente”.

Raluca Răducanu: Problema este această abordare globală, toată lumea la fel, care creează discriminări

„Problema este această abordare globală, toată lumea la fel, așa cum deja se poate observa din discuție. O abordare de acest fel creează discriminări. Pe de o parte, în ceea ce privește nevoile copiilor, acestea sunt total diferite. Nu vorbesc doar despre nevoile care țin de vârstă, ci despre nevoi diverse, noi suntem aici din trei școli diferite, cu copii din medii diferite, cu familii diferite, pregătire diferită, interese și dorințe diferite

Eu spun că trebuie să le desființăm, pentru că, nu știu, copiii noștri pot să facă activități sportive tot timpul, facem mereu pentru ei, deci nu mai este o nevoie. Dar domnul director spune că în școala dumnealui este o nevoie reală. Poate și doamna director spune același lucru. Nevoile copiilor sunt diferite dintr-un mediu în altul. Finanțările sunt diferite”, a spus Raluca Răducanu.

Primăria Sectorului 1 a alocat 1.000 de lei pe colectiv, pentru trei activități. Asta înseamnă 10 lei de copil pe activitate. Nici măcar nu poți intra la un muzeu cu suma asta. Cu atâtea clase și cicluri de învățământ, organizarea e un puzzle uriaș. 

În fiecare an încerc altă formulă, anul acesta am digitalizat totul, am avut lansări de carte, conferințe, dezbateri, ateliere și tot nu au fost ceea ce a trebuit. Sunt elevi care participă la multe activități și alții care nu participă deloc. Este o utopie să spunem că acestor copii sau unora, multora dintre ei nu le este suficient ce facem noi în clasă în orele de curs și au nevoie de altceva. Dacă nu sunt interesați nici în clasă de modul în care lucrăm cu ei, nu vor fi interesați nici de aceste activități extra școlare”, a concluzionat Raluca Răducanu.

Reamintim că Ministerul Educației lasă la latitudinea școlilor finanțarea activităților din Săptămâna Școala Altfel, iar pentru Săptămâna Verde au existat câteva fonduri de la Ministerul Mediului, însă puține unități de învățământ au reușit să le acceseze.


15 comments
  1. Buna ziua! In scoli se fac diferente mari, din cauza unui invatator de clasa 1 ajungi sa umbli cu copil la psiholog . Atata de mult stresează copilul si face diferență intre copii.😒

  2. Dragi pedagogi, ați încercat sa îi învățați pe elevi abilități nonIT, practice, precum schimbarea unui bec, vopsirea unui gard, maturatul frunzelor, plantarea răsadurilor, cusut îi tradiționale, cusut la mașină…. și multe altele utile în gospodărie? Eventual puțină educație ecologica, precum colectarea selectivă a deșeurilor, educație sanitară, prim ajutor în caz de accidente casnice sau auto, educație rutieră elementară… Fără bani, cu sprijinul colegilor care se pricep…

    1. Sigur că da! Au plantat flori, cumpărate de profesori, și prea puține aduse de ei.
      Cât despre schimbarea unui bec, nu cumva ați riscat? Chiar nu v-a reproșat niciun părinte faptul că ar fi putut să se electrocutare copilul?! Pe bună dreptate!

    2. Acestea sunt lucruri pe care nu are de unde sa le cunoască un profesor. Educație ecologică? La ce se referă? Și câtă educație ecologică sa faci sa acoperi 6 ore timp de 5 zile? Schimbat de becuri? Să se suie un copil pe scara sa se mai și electrocuteze…..doamne ferește…..de unde veniți cu ideile astea rupte de realitate?

  3. Bună. in calitate de parinte sugerez renubtarea la aceste saptamani, altfel si verde. Se acumuleaza materie nefacută, suprasolicitarea elevilor dupa aceste saptamini, costuri prea mari pt activitatile din timpul acestor saptamâni( excursii, ateliere etc). In final se creaza o bresa de afaceri pe banii parintilor. Copiii nu se aleg cu mare lucru din aceste activitati, mai mult oboseala. Dascalii la fel, se aleg cu oboseala inutilă si cu materie de recuperat.

    1. Ați încercat sa faceți activități practice, de exemplu cum se coase un nasture, un tiv, cursuri de croșetat, tricotat, pirogravura, cusut ii tradiționale, cusut la mașină, croit haine, schimbat un bec, vopsit un perete, un gard….și multe altele care nu costă dar creeaza abilitati pentru viața? Sau nici dumneavoastră nu aveți habar ca se poate …

      1. Doamnă, domnule, eu predau matematică, spune-mi d-ta cum se leagă lecțiile de Home Economics (că asta propui d-ta) de matematică (cu excepția bugetării, care se face parțial la orele de matematică, dar teoretic, pentru că una e să vorbești de buget alta e să ai bani și să respecți bugetul – nici România nu face asta, ca țară, dar’mite o familie săracă sau un copil de a 8-a). Și mai spune-mi cine cumpără materialele necesare pentru astfel de ore – mașină de cusut, seturi de pirogravură, instrumentele pentru croșetat, tricotat, etc, vopsele, pensule și echipament de protecție, stofă și unelte pentru croială și ce mai aberezi d-ta acolo?

        Și mai explică-ne te rog ce sens au toate astea timp de DOUĂ SĂPTĂMÂNI la clase terminale de gimnaziu și liceu (teoretic) care mâine-poimâine au examene, dar în loc să învețe matematică sau română (că doar la astea au examen) sunt puși de noi, cu girul d-tale, să se apuce să coasă un tiv?

        Vi s-a tot spus și sunteți surzi, Școala Altfel sau Verde sunt săptămâni de ȘCOALĂ nu de activități extracurriculare lipsite de orice legătură cu disciplina predată, DAR predate ”altfel”. Doar că – zice ministerul, fără fonduri. Sau cu fonduri prevăzute în decembrie pentru noiembrie anul viitor, de parcă avem boluri de cristal pentru citit viitorul ca să știm dacă ne mai permitem atunci ce am cerut cu un an înainte.

        Abilitățile pentru viață le învață acasă, în familie, conform dorințelor și nevoilor lor. Nu la școală. Dacă fac asta la școală, o fac la licee sau școli profesionale de profil.

        Mai sunteți mulți de-știa?

  4. Aceste săptămâni sunt un fiasco. Pleacă 17 elevi din 23 în excursie, 6 rămân acasă iar dirigintele le pune absențe pe ziua respectivă. Apoi pleacă în altă excursie de 2 zile și problema se repetă. Și profesorii sunt uneori vinovați. Unii operatori de turism le acorda profesorilor nu doar gratuitate, ci si comision. Va spun ce mi s-a întâmplat mie. Excursie de o zi la Brașov. Cost pe elev, 65 de lei. Comisionul oferit mie era de 15 lei pe elev, sau la un autocar plin imi ofereau direct 500 de lei. Operatorul m-a amenințat că nu mai onorează excursia dacă nu iau șpaga. Am luat banii, am finalizat acțiunea, iar la școală am împărțit suma cu elevii. Când au aflat unii colegi ce am făcut, m-au luat la ceartă. Astazi nu mai merge niciun coleg în excursie cu mine. La o tabără comisionul pe elev e mai mare. Se duce binișor în 200 de lei pe cap de elev. La 20 de elevi poți face lejer 4000 de lei și mai petreci și vreo 10 zile gratis. Am colegi care fac asta și cu banchetele de la a 8-a și a 12-a. Fiecare cadru didactic ar trebui să-și plătesca banchetul, excursia sau tabăra. Sunt cadru didactic și nu merg niciodată, nicăieri, pe banii elevilor.

    1. Cine n-a organizat excursii niciodată nu știe ce înseamnă stresul respectiv. Noi avem doar doi operatori turistici în zonă (rural), care au prețuri mai accesibile pentru elevii noștri, dar profesorii însoțitori plătesc și ei partea ce le revine (și nu e nevoie să le ceară nimeni asta, iar operatorul n-a oferit nicio mită niciodată, nimănui). N-avem curajul să mergem în excursii mai lungi de-o zi din cauza costurilor și pentru că, repet, avem elevi din mediul rural (”sălbatici”). Orice prostie fac, din răutate sau neștiință, e vina profesorului. Chiar dacă intră o mașină în autobuz, din vina șoferului mașinii, când elevii pățesc ceva, e vina profesorului. Când pățește profesorul ceva, aia e.

      Dacă ceri părinților sugestii pentru SA/SV, nimeni nu vrea decât excursii. Unde? Nu știu. N-avem fonduri. Plătim oricât – zic ei. Parc-ar vrea să aibă ziua liberă, fără proprii copii. Și la următoarea ședință, dacă îi întrebi ce le-au povestit copiii din ce au văzut – nimic. Dacă le-au arătat poze – nu (sunt pe insta oricum). Dacă-i întrebi pe copii ce-și amintesc – nimic. Sunt poze pe insta, ce, nu e de ajuns?

      E complet moartea pasiunii. Iar responsabilitatea e enormă. Dacă ai noroc și nu s-a întâmplat nimic, foarte bine. Dar dacă se întâmplă ceva… cine, întreg la cap, ar risca asta? Așa că o rărim cu excursiile, eu una cel puțin voi face efectiv ORE în săptămânile respective, cu proiecte individuale, de grup sau pe clasă, unde elevii să simtă că sunt la școală, nu la distracție. Și gratis – niciun material în plus cumpărat și donat de mine (am făcut și asta, ani la rând), gata, niciun efort suplimentar pentru zero recompense (măcar satisfacție profesională, dacă nimic altceva) pentru mine.

      Banchetele nu sunt obligatorii. Dacă cei de gimnaziu – minori – doresc așa ceva, se ocupă părinții, nu eu. Dacă cei de liceu – adulți – doresc așa ceva, se ocupă chiar ei, nu eu. Iar dacă mă invită, nu scrie nicăieri în contractul meu de muncă c-aș fi obligată să particip. Pentru că, profesor fiind, chiar dacă sunt simplu invitat la așa ceva, dacă se întâmplă ceva, orice, cu elevii, EU devin instantaneu responsabilă.

      Prefer să stau acasă cu o carte și un ceai și să uit de grija școlii în zilele în care nu e treaba mea să-i duc grija.

    2. Atitudinea corectă, pe care o susțin și o pun în practică.
      Nimic din fișa postului nu obligă un profesor să participe la banchete, unde, să fim serioși, se lasă cu mult dezmăț, ca s-o zic așa, galant.

  5. Intrebarea din titlu :” Ce faci cu cei care nu pot plati ?” ( extrem de importanta si absolut justificata !!!) trebuie pusa foarte des in scoala de stat romaneasca:

    1. cand se fac excursii si tabere platite cu orice ocazie, de exemplu – si, in legatura cu asta, oare nu reprezinta un conflict clar de interese in scoala, la fel ca in cazul profesorilor care dau meditatii propriilor elevi? Doar nu si-au deschis firmele de turism standuri si tarabe in scoli… Formal, nu, si ar fi interzis, oricum, prin lege.

    2. in cazul ceremoniilor de absolvire in stil american, organizate de firme private „agreate” sau chiar recomandate de reprezentantii scolilor, Inspectoratelor etc, pt care cel putin o parte din elevi nu vor putea plati? Nu au toti absolventii dreptul sa ia parte la aceleasi ceremonii, festivitati, banchete + albume, robe, fotografii, cadouri etc ? Vorbim de scolile de stat, la incheierea invatamantului general si obligatoriu pt toti !

    3. in cazul vanzarii de carti si auxiliare. Exista si profesori care fac asta ca business, de buna voie, exista si multa promovare fortata si favorizata de cei care decid.

    4. Va invit sa completati lista, stiu ca mai sunt multe de scris :…………………………….

    Desigur, in marea majoritatea a acestor cazuri, initiativa se ia de elevi, comitete de parinti, urmele sunt acoperite cu maiestrie prin procese verbale , doar ce putem face „‘daca elevii si parintii vor insistent…?'”🙄 – ceea ce poate fi partial adevarat, dar nu se refera si la elevii si parintii care NU POT PLATI. Cert este ca elevii vor invata f. bine in scoala de STAT o lectie de care sigur isi vor aminti in viitor, si anume : „Toti suntem egali, dar unii sunt mai egali decat altii.” -cum spunea G. Orwell, aproximativ. Scoala de azi exact asta ne arata, in fiecare zi, iar unii numiti sa vegheze la bunul ei mers se imbogatesc si din asta, in fiecare zi…

    1. Așa este.
      1. Excursiile și ieșirile din școală implică un vraf de hârtii cu acorduri parentale individuale, planul deplasării, ore estimate de plecare sosire, tabele cu numele participanților, reprezentaților legali care să fie sunați în caz de orice, declarații cu alergiile copiilor etc etc … un maldăr de muncă și apoi o deplasare cu copii care fac năzbâtii pe traseu, dar cei ce nu participă sunt arondați pur și simplu în clasele celor ce rămân în școală și se creează mari discriminări între colegi.
      2. Este suficient că școala organizează frumoase ceremonii de absolvire cu tot tacâmul, nu este necesar niciun banchet sau petrecere cu mâncare și dans pentru că nu are nicio legătură cu școala. Aștept o instrucțiune care să îmi interzică să particip la aceste mari evenimente pe care mulți părinți și le permit cu greu dar presiunea socială a grupului e mare. Ca profesor, refuz să particip la mese pe banii elevilor după cum refuz și să particip pe banii mei la aceste banchete de absolvire.
      3. Sunt materii la care părinții cumpără chiar 2-3 auxiliare. Păi când aveți timp, stimați colegi să verificați atâtea cărțoaie? Plus, dacă am calcula doar timpul de citire al respectivelor auxiliare, reiese o cifră ce nu are acoperire în timpul real. În toate cancelariile există copiatoare și puteți fotocopia lejer niște fișe pe hârtia școlii – aici aș atrage atenția că fiecare profesor ar avea nevoie de un stoc serios anual.
      4. Da. Săptămânile acestea verde, altfel pe care acum le ajunge din spate patrula rutieră de care tot profesorul trebuie să se ocupe, educația financiară pe care tot profesorul o face, activitățile antibullying etc …. cineva la minister se plictisește tare. Îi așteptăm în școli.

      Aș vrea să știu de ce într-o meserie cu acest grad de uzură neuropsihică nu esistă dreptul la pensie anticipată, facultativă, pe măsura gradului de uzură? Nu la 48 ani, nici cu pensie cosmică. Doar dreptul de a te retrage cu demnitate înainte de a te degrada definitiv. Cum cooperează un profesor de 60 de ani cu o clasă de 28 de copii din care un sfert fac concurs cine fumează VAPE în timpul orei de cele mai multe ori fără să fie prins? Aaaa, știu. Le scade un punct, hai 2 la purtare. HAHAHA
      Acesta este învățământul românesc. Altfel și verde.

      1. Ba trebuie sa participati pe banii dv., ca daca refuzati inseamna ca ii desconsiderati si pe elevi si pe parintii lor si pe dv.care le-ati predat 4 ani. E ca la nunta, obligatia e obligatie, vrei, nu vrei.

  6. La nivelul de analfabetizare pe care ni l-a tot aruncat în față domn ministru, chiar nu mai sunt necesare aceste 2 săptămâni care sunt 2 bătăi de cap inutile pentru prof diriginți.
    Deștepților, din minister, noi, profesorii, ne folosim colile personale, laptopurile și imprimantele personale pentru a ne ține lecțiile obișnuite. Păi, dar, proști om fi să mai băgăm mâna în buzunarul propriu pentru materialele necesare pentru altfel de activități. Anul ăsta chiar o să fac aceste activități, nu doar cu zero lei de la copii, ci cu ZERO LEI DIN BUZUNARULE MEU DE PROFESOR! Să vedeți atunci activități deosebite. Nicio excursie nicăieri, (când am mers cu trenul eu mi-am plătit bilet, elevii au călătorit gratuit), să vedem ce se întâmplă!
    MARȚAFOI SEMIDOCȚI!
    P.S. săracii bursieri sociali, nu au bani de excursii educative, că lor de-abia le-ajung alocația și bursa de țigări și băutură.

    1. Desființați Școala Altfel și Săptămâna Verde! Sunt elevi care aduc scutire medicală, ca să aflu după aceea că părinții i- au luat în Egipt sau Dubai.
      Facem atâtea hârtii ca să ce? Nu se dezvoltă nici o competență. Sunt portițe de evadare pentru elevii cu părinți cu bani și stres imens pentru diriginți ca să organizeze activități și să completeze nesfârșitele formulare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cele două proiecte de legi ale educației, legea învățământului preuniversitar și legea învățământului superior, ar trebui aprobate în Guvern până pe 23 martie – termen dat de premierul Ciucă / Proiectele intră în circuit de avizare la nivelul guvernului

Cele două proiecte de legi ale educației, legea învățământului preuniversitar și legea învățământului superior, ar trebui aprobate în Guvern până la data de 23 martie, a anunțat premierul României, Nicolae…
Vezi articolul

Gabriel Istrate, profesor de informatică la Universitatea din București: Studenții care ajung în Facultatea de Informatică știu mai puțină matematică decât știau poate acum 20 de ani. Nu e neapărat vina lor. Este cu totul alta societatea în care trăiesc

„Nu pot să vorbesc despre cum mai este predată azi matematica în școală, cel puțin în școala elementară, pentru că nu am experiența respectivă. Ce pot să spun eu este…
Vezi articolul