Directorul Colegiului Gojdu din Oradea, dat afară pentru că a decis că elevii pot face o zi pe săptămână online și în scenariul verde: Trebuia să-mi închidă gura / Șeful ISJ: Eu nu dau pe nimeni afară, l-am demis atâta tot. Școlile îmi sunt mie subordonate aici

39.545 de vizualizări
Colegiul National Emanuil Gojdu Oradea / Foto: Google Street View
Elevii și profesorii Colegiului Național “Emanuil Gojdu” din Oradea au protestat luni în curtea școlii și în clase față de decizia Inspectoratului Școlar Județean Bihor de a-l demite pe directorul colegiului. Decizia de demitere i-a fost comunicată vineri, 21 mai, la ora 13, a declarat fostul director, Florian Nicoară, pentru Edupedu.ro. “Nu mă țin cu dinții de funcție, dar nici nu sunt cârpa unui inspector general”, a spus acesta, explicând că, în opinia sa, motivul real al demiterii este cu totul altul decât cel invocat de șeful inspectoratului. La rândul său, inspectorul școlar general Virgil Blage, cel care semnează decizia de demitere, a declarat pentru Edupedu.ro că directorul “nu a fost dat afară, ci demis”, iar motivul este acela că directorul a încălcat legea când a decis, prin Consiliul de Administrație al școlii, ca elevii să facă școală online o zi pe săptămână.

Scandalul de la Colegiul Emanuil Gojdu din Oradea, una dintre cele mai bune școli din oraș, are doi protagoniști – directorul colegiului, profesor de matematică, Florin Nicoară, membru PNL, demis acum prin decizia inspectoratului școlar și inspectorul general școlar, Virgil Blage, profesor de economie, și el membru PNL.

Pentru susținerea directorului demis, aproape 500 de elevi din cei aproape 1.200, din clase gimnaziale şi de liceu, alături de mai mulți profesori au protestat luni în curtea şcolii.

Elevii şi profesorii au scandat numele directorului Florin Nicoară şi luând cuvântul la microfon s-a afirmat că acesta a fost îndepărtat pe nedrept de la conducerea prestigiosului colegiu, potrivit Agerpres.

De ce a fost dat afară directorul Colegiului

Oficial, șeful inspectoratului școlar susține că directorul Nicoară a încălcat legea, deși deciziile au fost luate de Consiliul de Administrație al școlii.

Virgil Blage: “La Colegiul Național Emanuil Gojdu nu s-a respectat legislația cu privire la pandemie. Nu s-a respectat ordinul comun al ministrului Educației și Ministerului Sănătății și anexele acestuia, nu s-au respectat hotărârile Comitetului Național pentru Situații de Urgență, mai exact hotărârea numărul 25 din 28.04.2021, articolul 1 alineatul d), hotărârile CJSU din ultimele două săptămâni. Mai mult, hotărârile Consiliului de Administrație al acestei școli nu au ținut cont de evoluția trendului pandemic în orașul nostru și, cu toate că suntem deja în a doua săptămână în care funcționăm în Scenariul 1, există în continuare elevi care sunt în online, adică câte o zi pe săptămână fiecare clasă din acest colegiu funcționează online”.

Inspectorul școlar general mai spune că și “mai grav” este că “la această școală pauzele sunt de 5 minute” și că elevii nu ar avea motive să facă școală online, cu clasa, pentru că sunt cazuri punctuale și puține în care aceștia au certificate medicale pentru a sta acasă, la fel și în privința cadrelor didactice.

“În perioada 10-14 mai 2021 erau 9 elevi care erau online cu certificat medical și zero profesori, o săptămână întreagă. În perioada 17-21 mai 2021, tot nouă 9 sunt online medical justificați, iar numărul profesorilor este între 3 și 5. Ceea ce este mai grav și pe asta vreau să insist este că la această școală pauzele sunt de 5 minute și elevii stau în clasă până când se schimbă profesorii între ei, de parcă am fi în vârful pandemic. Pauza de aerisire, care se face în curte, este de două ori pe zi și se face din durata orelor de la materiile pe care le consideră ca fiind neimportante, domnul director. Deci programul școlii se încheie la 11:45. Deci sunt niște lucruri…”, mai spune Virgil Blage pentru Edupedu.ro.

Edupedu.ro: Dar programul școlii nu ține de școală, ține de inspectorat?

Virgil Blage: Ține de școală, dar hotărârile Consiliului de Administrație trebuie comunicate și Inspectoratului școlar și trebuie să respecte proporționalitatea cu gravitatea situației. Adică în condițiile în care în Oradea, în acest moment, avem o incidență de 0,65, nu înțeleg de ce durata orelor în loc să crească este menținută la 40 de minute sau este ciuntită la 25 de minute. Nu înțeleg de ce programul, în loc să se îndrepte spre normalitate, este ciuntit în felul ăsta, pentru că dacă vom merge în această manieră nu cred că ne vom apropia de ceea ce ne dorim, de revenirea copiilor la școală”.

Contactat de Edupedu.ro, directorul demis, Florin Nicoară, susține că motivul real pentru care a fost dat afară este cu totul altul.

Florin Nicoară: În iarnă, când s-a făcut planul de școlarizare, în perioada decembrie – ianuarie inspectoratul școlar a tăiat de la școala noastră o clasă. A tăiat de la mai multe școli, dar a tăiat fără nicio regulă, fără nicio procedură, fără nimic. Așa, din pix, după ochi frumoși. Suntem cel puțin 10 licee din județ de la care au tăiat câte o clasă. Anumiți directori au reacționat, pentru că mie mi se pare logic ca un director să-și apere școala. Mai ales la noi, la Gojdu, unde există cerere, pentru că dacă n-ar exista cerere și n-ar veni părinții să-și dea copiii aș înțelege, aș spune ‘domnule, nu ne facem treaba și înțeleg, nu avem elevi’, plus că la noi se intră cu medii destul de mari, raportat la mediile cu care se intră în județul Bihor, în general, la liceu. Și atunci, inspectorul general i-a luat la ochi pe directorii care au îndrăznit să nu stea cu capul plecat. Bineînțeles că eu am fost printre ei, eu mi-am apărat școala, nu am făcut altceva. De atunci a început cu tot felul de șicane, cu tot felul de inspecții, efectiv jenante, în care veneau, inspectau și nu știau să spună dacă e bine ce ai făcut în școală sau nu. Vă citez din afirmația unui inspector general adjunct care a venit la noi în inspecție și pe care la sfârșitul inspecției l-am întrebat dacă este ok ceea ce am făcut noi și a zis că nu știe, ca urmare nu scrie recomandări sau că ceva nu-i în regulă, deși legea îi obligă, atunci când vin în inspecție, să scrie ce e bine, ce nu e bine și ce recomandă.

Edupedu.ro: Au fost găsite nereguli la inspecțiile acestea?

Florin Nicoară: Au făcut o inspecție, de exemplu, pentru transferuri. Acum vă spun treaba asta pentru că eu cred că ăsta este unul dintre motivele pentru care m-au demis așa, peste noapte, că trebuia să fiu înlăturat ca să nu vorbesc, să-mi închidă gura. 

Gemenii, au dreptul să se mute, potrivit legii, unul după altul în clasa în care solicită și avem în clasa XI-a două gemene și când au intrat la noi în școală una am vrut mate-info, cealaltă a vrut științele naturii. Acum au dorit să se transfere în aceeași clasă – legea le dă dreptul pur și simplu. În clasa în care au dorit să se mute erau deja 30 de elevi și noi, școala, potrivit Legii Educației nu avem dreptul să punem peste 30 într-o clasă, trebuie să solicităm suplimentarea de loc la inspectorat. Noi am făcut solicitare de suplimentare pe caz de gemene, după care a început să ne facă inspecție, au venit de vreo 2-3 ori în școală, au tot verificat pe cereri, eu le-am spus frumos că au dreptul să se transfere și gata. Atât.

Mă rog, până la urmă au refuzat și după ce mi-a mai trimis niște adrese, noi am trimis răspunsul la părinte: “Inspectoratul refuză să ne suplimenteze numărul de locuri, ca urmare nu avem cum să realizăm transferul”. Părintele s-a adresat ministerului, ministerul i-a contactat pe cei din inspectorat și le-a spus că părintele are dreptate și i-a obligat să suplimenteze numărul de locuri și atunci părintele s-a adresat instanței și a cerut daune morale. Inspectoratul școlar acum vrea să scape de răspundere asta și a venit la școală o hârtie în care scrie că inspectoratul școlar cheamă Colegiul Gojdu, în acea speță, în garanție. Eu nu știu ce înseamnă și am întrebat avocații care mi-au spus pe scurt că vrea să dea vina pe școală, că școala e vinovată pentru că nu s-a transferat aceea elevă. Timp de trei luni de zile aproximativ, părinți aceia au fost efectiv  batjocoriți, umiliți…

Edupedu.ro: Și de ce are legătura cu demiterea dumneavoastră?

Florin Nicoară: Păi școala trebuie să-și trimită reprezentantul legal, care e directorul, în instanță. Dacă eu mergeam în instanță, vă dați seama că eu spuneam tot ce s-a întâmplat. Dacă m-au destituit și pun un director marionetă, ăla se va duce în instanță și va zice că el nu știe ce a fost atunci, că directorul și-a făcut treaba și așa scapă inspectoratul școlar basma curată. 

Edupedu.ro: Și doar acesta a fost motivul?

Florin Nicoară: Nu, sunt mai multe motive. Principalul motiv este că nu am stat cu capul plecat în fața inspectorului școlar. Totul a început, cum v-am spus, atunci când nu am stat cu capul plecat să taie o clasă de a IX-a de la Gojdu. Până la urmă au tăiat-o pentru că din păcate, Ministerul le dă puteri faraonice celor de la inspectorat și atunci ei fac ce au chef. Efectiv fac ce au chef în școală.

Edupedu.ro: Spuneți-ne cum ați fost dat afară? A existat un raport, o analiză, o evaluare?

Florin Nicoară: Inspectorul general nu a mai vorbit cu mine de atunci, de când mi-am permis să nu fiu de acord cu el, din toamnă-iarnă, sau așa ceva. Și vineri (21 mai 2021 – n. red.), mă sună pe la 10:00 și zice către mine: ‘când aveți consiliu de Administrație?’, că urma să avem consiliu de Administrație de la 11:30 și zice ‘vreau să vin și eu la Consiliu’. Și am zis bine, ok, dar i-am precizat că este consiliu în mod hibrid, pentru că o parte sunt fizic prezenți la școală și o altă parte va participa în regim online. Zice ‘a, păi atunci nu prea cred că vin’.

Am dedus eu apoi că a vrut să vină, probabil, să-mi înmâneze decizia de destituire acolo în fața Consiliului de Administrație, să mă umilească, cred că ăsta a fost motivul, eu așa bănuiesc. A renunțat, și pe la 1:00 mi-a trimis decizia de destituire. Eu nu mă țin cu dinții de funcție, asta este, dar felul în care au făcut lucrurile….

Edupedu.ro: Motivul invocat de inspectorul general este acela că nu ați respectat hotărârile comitetului pentru situații de urgență și ordinul comun al ministerului Sănătății și Educației…

Florin Nicoară: Eu am sunat la prefectură, că doar acolo se dă această hotărâre și am întrebat: ‘domnule, ce am încălcat din această hotărâre? Spuneți-mi!’ Pentru că eu am organizat orarul școlii cu o zi online, atunci când era rata de incidență sub 1 la mie, când toți elevii pot să vină în format fizic la școală. Am organizat orarul școlii cu o zi online pentru fiecare clasă, tocmai pentru a reduce presiunea pe școală, pe băi, pe coridoare, pe curte, pentru a putea desfășura orele de informatică în regim de siguranță, pentru a proteja profesorii care au probleme de sănătate și, mai mult, îmi permite legea 55 / 2020, în care scrie foarte clar la articolul 39 că pe perioada cât sunt restricții, și restricțiile la noi nu s-au ridicat, se poate organiza învățământ online. Deci aveam dreptul să organizez și ziua online. Iar el zice că am încălcat hotărârea aceea

Edupedu.ro: Dar decizia aceea cu învățământul online nu este luată de Consiliul de administrație?

Florin Nicoară: Ba da, în Consiliul de administrație s-a aprobat totul. Orarul școlii a fost aprobat în toamnă așa cu zi online și l-am trimis la inspectorat și dacă avea o problemă cu orarul școlii trebuia să-mi spună ‘oameni buni, noi nu suntem de acord cu varianta asta pentru că încălcați asta și asta’, dar nu au spus nimic. Pur și simplu m-am trezit cu decizia că mă destituie. Ok, eu nu mă țin cu dinții de funcție, dar nici nu sunt cârpa unui inspector general.

Directorul Nicoară a precizat că era în prelungirea mandatului obținut prin concurs în toamna anului 2016, fusese detașat în interesul învățământului în ianuarie 2021.

Inspectorul general, Virgil Blage, la rândul său, spune că este prima școală al cărui director a fost demis din funcție pentru deciziile luate de Consiliul de Administrație.

Edupedu.ro: Directorul Colegiului susține că deciziile au fost luate pentru toate aceste situații de către Consiliul de Administrație?

Virgil Blage: Consiliul de Administrație este responsabil de ceea ce a decis, domnia sa este responsabil de legalitatea deciziei.

Edupedu.ro: Dar nu Consiliul de Administrație conduce școala? Directorul nu poate decide altceva decât ceea ce decide Consiliul de administrație, nu? 

Virgil Blage: Categoric, dar directorul este cel care până la urmă conduce ședințele și trebuie să sesizeze orice încălcare a legalității.

Domnul director poate să conteste în contencios decizia noastră și atunci instanța probabil va fi cea care va spune cine are dreptate. Dacă am greșit eu sau dacă a greșit domnia sa.

Edupedu.ro: Poate fi acest caz în caz de imixtiune în decizia descentralizată a școlii? 

Virgil Blage: Nu m-am gândit la treaba asta, deocamdată eu știu un singur lucru: eu pun în aplicare legile și politica Ministerului Educației Naționale. La rândul lor, școlile îmi sunt mie subordonate aici și trebuie și ele să pună în aplicare tot acele hotărâri ale Ministerului Educației Naționale. Iar dacă Ministerul Educației Naționale împreună cu Ministerul Sănătății au dat acest ordin comun, el trebuie respectat nu numai de către mine cât și de unitățile de învățământ care se află în subordinea mea. Aia nu înseamnă însă că ei nu pot să ia anumite măsuri la un moment dat, dar în limita legii.

Edupedu.ro: Dacă directorul a încălcat legea, cum spuneți, va fi sancționat disciplinar? Care sunt aceste sancțiuni?

Virgil Blage: În momentul de față nu a fost declanșată o procedură de cercetare disciplinară la adresa domniei sale. E foarte proaspătă demiterea.

Edupedu.ro: Dacă nu ați făcut o cercetare disciplinară, o anchetă, un raport, pe ce evaluare a fost dat afară un director de școală?

Virgil Blage: Un director poate să fie demis prin două modalități. Una dintre modalități este aceasta, ca urmare a unei cercetări disciplinare și cea de-a doua, ca urmare a hotărârii Consiliului de Administrație al Inspectoratului școlar la propunerea inspectorului general, în virtutea competențelor care îi revin și care sunt precizate în actul de detașare”.

Dosarul transferurilor – menționat de ambii protagoniști

Fără să fie întrebat despre transferuri, inspectorul școlar general menționează exact momentul despre care spunea că ar sta la baza întregului conflict și directorul – transferurile unor elevi.

Virgil Blage: “Dar vreau să vă mai spun că domnul director are atitudini extrem de interesante vizavi de lege și atunci când vine vorba despre transferuri. Transferurile elevilor. Avem un memoriu la Ministerul Educației Naționale la care așteptăm încă un răspuns legat de corectitudine. Este vorba despre transferurile din clasa a IX-a, la liceu, unde de regulă lucrurile sunt destul de neclare. Adică nu pentru mine sunt clare, legate de media ultimului admis. Media ultimului admis este media celui de-al 28-lea elev repartizat într-o clasă, computerizat. Și atunci în momentul în care ajunge un geamăn acolo, care are o medie mai mică decât media ultimului admis, media geamănului, care este mai mică, nu este considerată legal ultima medie.

Edupedu.ro: Înțeleg că ați descoperit o neregulă într-un caz?

Virgil Blage: Nu un caz, am descoperit cazuri multe exact la școala aceasta.

Edupedu.ro: În care ce s-a întâmplat?

Virgil Blage: Să vă explic: După repartizarea computerizată a celor 28 de elevi, media ultimului admis este cea de-a 28-a. În sesiunea specială vine un geamăn, care are dreptul să stea în aceeași clasă cu fratele său, dar are o medie mai mică. Vor fi în aceeași clasă 29, dar media geamănului, care este mai mică, nu este considerată ultima medie a ultimului admis, ci ultima medie este cea de-a 28-a. Acum, între media geamănului și media ultimului admis există un interval și atunci ce se întâmplă: în acest interval sunt transferați anumiți elevi, dar care au media mai mare decât geamănul, dar mai mică decât a celui de-al 28-lea.

Edupedu.ro: Și nu Inspectoratul aprobă numărul de elevi într-o clasă peste limita legală?

Virgil Blage: Nu, uitați-vă puțin pe lege, numărul este de 30 al Inspectoratului, potrivit legii, în momentul de față mai poate aproba trei. Cu cazuri speciale.

Edupedu.ro: Și de ce e o problemă la școală, nu dumneavoastră dați aprobarea pentru aceste cazuri?

Virgil Blage: Păi pentru că ni se cere aprobarea, dar nu ni se spune ce medie are omul, nouă ni se cere un loc. Nu ni se cere un loc pentru X.

Edupedu.ro: Și ați descoperit ceva acolo, există un raport în urma unui control?

Virgil Blage: Da, bineînțeles există un raport și două memorii deja la minister pe această temă.

Edupedu.ro: În care domnul director înțeleg că este în culpă?

Virgil Blage: Nu, nu sunt eu instanță ca să consider că e în culpă. Eu consider că transferurile respective din interpretarea legii parcă nu respectă legea. Dar nu pot să spun că este în culpă. Dacă este în culpă va stabili instanța de judecată. 

Edupedu.ro: Dar cazul acela este în instanță?

Virgil Blage: Nu este încă în instanță pentru că mai așteptăm încă un răspuns de la minister, Dar suntem pregătiți să ne adresăm instanței pentru a soluționa problema transferurilor pe care le considerăm că nu sunt legale .

Edupedu.ro: Așadar, îmi spuneți că aveți un istoric de neînțelegeri cu directorul școlii

Virgil Blage: Avem, avem, și dacă o să urmăriți presa locală o să vedeți că avem mai multe istorice de nereguli la această școală.

Edupedu.ro: Și acum în sfârșit ați luat decizia să-l dați afară pe domnul director, deci s-a umplut paharul?

Virgil Blage: Nu am de ce să-l dau afară, eu nu dau pe nimeni afară, l-am demis atâta tot. Mă rog, și l-am demis punctual pentru problema pe care v-am spus-o, deci nu pentru transferuri, nu pentru ce scrie în presa ce exact pentru ceea ce v-am spus”.

Florin Nicoară a precizat Edupedu.ro că va ataca decizia Inspectoratului Bihor în instanță.

Potrivit directorului adjunct, Anca Mile, delegat acum să preia funcția de director, colectivul colegiului a formulat un memoriu, în cinci puncte, semnat de 72 de cadre didactice, care cuprinde toate motivele pentru care Nicoară ar trebui să rămână la şefia instituţiei de învăţământ. Memoriul va fi trimis forurilor superioare, către conducerea IŞJ, către Prefectura Bihor şi Ministerul Educaţiei.

Foto: Google Street View


6 comentarii
  1. Numai că acelaşi lucru se întâmplă indiferent de culoarea politică. E bine să fim corecţi până la capăt….

  2. Inspectoratele sunt niște instituții căpușă de tocat banii educației care și-au dovedit din plin nu doar inutilitatea, ci și reaua voință. Iar inspectorii care le populează sunt niște conțopiști plimbători de hîrtii care se cred vătafi peste școli și licee.

  3. La Liceul Teoretic “Nicolae Iorga” din orașul Nehoiu, județul Buzău, directoarea interimară (PNL) a desființat de mai bine de două luni Consiliul de administrație al liceului și conduce de capul ei, luând decizii aberante, nelegale… Ca exemple: a desfăcut contractul de muncă al unui coleg, ne-a băgat o săptămână în Scenariul 2 că așa a vrut ea, cu toate că orașul era în Scenariul 1 (verde), iar cealaltă școală din oraș învăța fizic etc. Așadar, nu avem Consiliu de administrație de 2 luni, iar inspectorul general, Meiroșu Ionel (evident, tot PNL) o ține în funcție în continuare pe domnișoara respectivă, că are merite deosebite la partid. Directoarea interimară are doar gradul II (luat din două încercări) și nu este expertă în management educațional, în condițiile în care aprox 30 dintre colegi au gradul I, iar 10 sunt experți în management educațional. Personal, nu mai am încredere nici măcar în presă, findu-mi clar că se pune batista pe țambal în acest caz evident de încălcare a legii…
    Esența, pentru cine nu pricepe din prima: probabil că suntem singura unitate de învățământ din țara asta care funcționează după bunul plac a doi oameni, ambii numiți în funcții de PNL, inspectorul general interimar și directoarea interimară. Suntem singura unitate de învățământ (815 elevi și 63 profesori) care funcționează FĂRĂ Consiliu de administrație.
    Ministerul cunoaște situația, dar este acceptabilă pentru ei, doar se acoperă unii pe alții.
    Sunt cadru didactic la acest liceu, îmi asum cele scrise și le probez oricând cu documente și bineînțeles cu martori… colegii mei. Poate faceți un articol și pe tema “Nehoiu”, vă stăm la dispoziție. V-am transmis la redacție în acest sens o “Scrisoare deschisă”, în data de 16 mai.
    P.S.: din cauza faptului că am transmis împreună cu colegii mei și cu fostul Consiliu de administrație al liceului o mulțime de petiții la minister în care aratăm că la Nehoiu legea educației a fost încălcată prin numirea în funcția de director a unei domnițe care nu este expertă în management educațional, existând și două procese pe rol în sensul reparării acestei “erori”, ministrul educației dorește, nici mai mult, nici mai puțin, să desființeze Corpul Național al Experților în Management Educațional. Tipii ăștia sunt setați pe desființat Consilii de administrație, Corpuri de experți etc., adică tot ceea ce nu pot ei “stăpâni”

    1. Cine știe în câte scoli se intampla la fel? Bravo dumneavoastră și colegilor ca aveți coloana vertebrala și spuneți public. Respect!

  4. Impresionant!
    Adevărul este ca pentru Inspectorate și pentru Minister, în Educatie, profesorii sunt priviți și tratati ca negri pe plantație. Iar dacă vreun director se interpune vizibil, acesta este sacrificat fără drept de apel.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Despărțirea de colegii din clasele primare, din cauza limitării la 29 a numărului de copii în clasa a V-a, provoacă „probleme mari” și „posibile riscuri de traumatizare a unor copii încă mici”, spune ministrul Educației: Fiecare director trebuie să găsească soluții

Ministrul Educației a vorbit despre „probleme mari, la clasa a V-a mai ales din perspectiva, să spunem, a posibilelor riscuri de traumatizare a unor copii încă mici prin schimbările de…
Vezi articolul