Directorul Lucian Popa: Constatăm că în fiecare zi avem un ministru care, din punctul meu de vedere, contribuie foarte mult în a arunca cu noroi, ca să nu spunem zoaie, în acest sistem

858 de vizualizări
Lucian Popa / Foto: captură TVR+
Lucian Popa, directorul Școlii Centrale din București, a spus, referitor la măsurile din Legea Bolojan, că „avem un ministru care, din punctul meu de vedere, contribuie foarte mult în a arunca cu noroi, ca să nu spunem zoaie, în acest sistem, deși, teoretic, ar trebui să-l apere”. Acesta a afirmat că „pe mine m-a deranjat faptul că măsurile de austeritate din educație au trecut în 72 de ore”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
  • Din această toamnă, norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023. Alte măsuri se referă la mărirea numărului de elevi în clasă, scăderea tarifului pentru plata cu ora și comasarea școlilor.

Directorul Școlii Centrale din București a spus că toată lumea ar fi înțeles dacă modalitatea în care a fost pusă problema ar fi fost un pic diferită:

„Puteam să înțelegem, pentru o perioadă de timp, mărim norma didactică de la 18 la 20, dar să ieși pe post și să te folosești de niște informații neadevărate că, în ultimii ani, norma ar fi tot scăzut, lucru total fals. Eu sunt în învățământ de 29 de ani, cu o excepție de un an de zile, norma a fost de 18 ore, iar pentru cei cu gradul I și 25 de ani vechime era de 16 ore. N-a fost niciodată nici mai mult, nici mai puțin. Deci, nu înțeleg de unde are informația domnul premier. Sau dacă i-a furnizat cineva cea informație și l-a crezut și încă îl mai ține într-o funcție, (atunci este – n.red) jenant.”

Pe 13 august, premierul Ilie Bolojan a susținut că „ în educație, în acești ani, printr-un pachet de măsuri, am scăzut normele didactice ale profesorilor, prin diferite derogări”.

Edupedu.ro a scris că norma didactică, mărită în această toamnă, prin Legea Bolojan, la 20 de ore pe săptămână, a fost 18 ore pe săptămână pentru profesorii din preuniversitar de decenii. Ea era stabilită la nivelul de 18 ore încă din Legea 128/1997 privind Statutul personalului didactic, în baza Legii învățământului din 1995. Și a fost păstrată și în Legea Educației Naționale nr. 1/2011.

Diana Dumitrașcu, moderatoare: Cum văd profesorii din instituția pe care dumneavoastră o conduceți faptul că ne învârtim în jurul reducerilor de cheltuieli aici, la educație?

Lucian Popa: Asta am sesizat-o și am spus-o de nenumărate ori. Da, toată lumea este conștientă că, de niște ani de zile, România merge doar pe împrumuturi. Nu este normal să supraviețuim șase luni din PIB, șase luni din împrumuturi. Nu este normal să tot mărim fără să indicăm sursa de finanțare, oricât de mult ne bucurăm pentru o mărire, foarte puțin, poate, au calculat că peste niște ani vin alte probleme. Pe mine m-a deranjat faptul că măsurile de austeritate din educație au trecut în 72 de ore. Nimeni n-a avut nimic de comentat, pe când alte măsuri încă și acum le discutăm. Și atunci, normal, dacă comparăm un moment istoric, când domnul Traian Băsescu a ieșit în acel an și a spus «am redus tuturor fondul de salarii cu …, fondul de pensii cu …», nimeni nu s-a mai simțit cu bube în cap, că acum așa ne simțim – doar educația a avut probleme. Și nu a fost suficient acest lucru.

Constatăm că în fiecare zi avem un ministru care, din punctul meu de vedere, contribuie foarte mult în a arunca cu noroi, ca să nu spunem zoaie, în acest sistem, deși, teoretic, ar trebui să-l apere, că până la urmă este în fruntea sistemului.

Diana Dumitrașcu, moderatoare: A contat pentru dumneavoastră argumentul de la Guvern, din toată echipa guvernamentală, potrivit căruia s-a început cu educația, pentru că aveam în față debutul noului an școlar și trebuia să reglăm lucrurile până atunci? Altfel nu mai puteam, odată ce începea anul școlar, să mai luăm aceste măsuri?

Lucian Popa: În primele 2 săptămâni a contat. Dar, când am văzut cu toții că pachetele 2-3-4-5-6 și așa mai departe întârzie să apară, ne-am dat seama că a fost doar ceva acolo. Toată lumea ar fi înțeles dacă modalitatea de a pune problema poate era un pic diferită. Da, domnule, este o criză. Nu mai sunt nici profesori. Nu putem să ne ascundem după deget că nu a mai intrat nimeni în ultimii ani în sistem sau, dacă a intrat, nu a rămas foarte mult. Puteam să înțelegem, pentru o perioadă de timp, mărim norma didactică de la 18 la 20, dar să ieși pe post și să te folosești de niște informații neadevărate că, în ultimii ani, norma ar fi tot scăzut, lucru total fals. Eu sunt în învățământ de 29 de ani, cu o excepție de un an de zile, norma a fost de 18 ore, iar pentru cei cu gradul I și 25 de ani vechime era de 16 ore. N-a fost niciodată nici mai mult, nici mai puțin. Deci, nu înțeleg de unde are informația domnul premier. Sau dacă i-a furnizat cineva acea informație și l-a crezut și încă îl mai ține într-o funcție, (atunci este – n.red) jenant.

Informații de context

Protestele profesorilor au început încă din vară, pe 24 iulie, ca urmare a măsurilor din Legea Bolojan. Creșterea normei didactice de predare, mărirea numărului de elevi la clasă, comasarea de școli și reducerea tarifului pentru plata cu ora sunt motivele pentru care profesorii continuă protestele. Aceste prevederi sunt prevăzute în Legea nr. 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan.

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” şi Federaţia Naţională Sindicală „Alma Mater” au protestat miercuri, 29 octombrie, în Piața Victoriei, în fața Guvernului, față de Legea 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, și prevederile acesteia privind educația, conform paginilor de Facebook oficiale.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, la Antena 3 CNN, că „imediat după mitingul din data de 29 octombrie, de miercuri, în învățământ se va declanșa referendum național privind greva generală”.

Sindicatul Învățământ Preuniversitar (SIP) Hunedoara a anunțat că vor fi organizate măsuri de protest mai dure în principalele momente ale anului școlar, precum și la finalul acestuia. Informarea vine după ce miercuri, 24 septembrie 2025, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Principalele prevederi din Legea 141/2025, care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă
Citește și:
ANALIZĂ Premierul Bolojan apără tăierile din domeniul Educației cu falsuri și informații scoase din context, legate de norma didactică sau numărul de elevi la clasă / Profesorii – singurii făcuți responsabili pentru rezultatele elevilor, în timp ce „greșelile decidenților politici” sunt doar bifate declarativ
Profesorii corectează benevol lucrările de la simulările examenelor naționale, spune directorul Lucian Popa: Trebuie să le corectezi în timpul în care tu îți faci cele 40 de ore, adică muncești peste. Nu poți în perioada aia să nu mai dai lucrări, să nu mai asculți, să nu te mai pregătești
FOTO VIDEO Profesorii protestează, joi, 27 noiembrie, în fața Ministerului Educației și cer demisia lui Daniel David / „Bugetul nu se echilibrează pe spatele profesorilor”


2 comments
  1. Domnule director, să-l dai exemplu pozitiv pe Traian Băsescu, e mult prea mult.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like