DOCUMENT Creșterea normei didactice, printre discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare, semnalează un sindicat al profesorilor: Această amenințare trebuie tratată cu toată atenția cuvenită. Timpul de lucru efectiv al cadrelor didactice ajunge să depășească frecvent cele 40 de ore

36.845 de vizualizări
Foto: © Wutthichai Luemuang | Dreamstime.com
Sindicatul Învățământ Preuniversitar (SIP) Hunedoara semnalează existența discuțiilor neoficiale la nivelul coaliției de guvernare cu privire la creșterea normei didactice. Conform sursei citate, această măsură este văzută ca o rezolvare atât la problema creșterii salarizării, cât și la problema deficitului de personal pe anumite discipline.

SIP Hunedoară transmite că „această amenințare trebuie tratată cu toată atenția cuvenită”, deoarece, în prezent, „timpul de lucru efectiv al cadrelor didactice ajunge să depășească frecvent cele 40 de ore săptămânale.”

În perioada 23-25 ianuarie a avut loc Consiliul Liderilor F.S.E. „Spiru Haret, conform unui document al SIP Hunedoara. Miercuri, 29 ianuarie 2025, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara. Ordinea de zi a ședinței a cuprins următoarea problematică: informare privind probleme profesionale și sindicale; probleme organizatorice; probleme diverse ridicate de liderii de sindicat prezenți.

Unul din aspectele semnalate de SIP Hunedoara se referă la creșterea normei didactice. Potrivit sursei citate, la nivelul coaliției de guvernare există discuții în acest sens, o astfel de măsură fiind văzută ca o rezolvare atât la problema creșterii salarizării, cât și la problema deficitului de personal pe anumite discipline.

„Discuțiile neoficiale la nivelul coaliției de guvernare cu privire la creșterea normei didactice, o astfel de măsură fiind văzută ca putând rezolva atât problema creșterii salarizării, cât și problema deficitului de personal pe anumite discipline – fără a fi nouă, această amenințare trebuie tratată cu toată atenția cuvenită, cu atât mai mult cu cât, în condițiile actuale de derulare a activității, unele excesiv de birocratice, timpul de lucru efectiv al cadrelor didactice ajunge să depășească frecvent cele 40 de ore săptămânale;”, se arată în document.

Documentul sindicatului poate fi consultat mai jos:

Despre norma didactică

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că activitatea profesorului se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână.

Articolul 207 – „(1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, și cuprinde:

a) activități didactice de predare-învățare-evaluare și de instruire practică și examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învățământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială;

b) activități de pregătire metodico-științifică, activități de dezvoltare a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, în acord cu nevoile elevilor;

c) activități de educație, mentorat și alte activități complementare procesului de învățământ;

d) activități de management al clasei;

e) activități specifice elaborării, implementării și evaluării proiectelor educaționale;

f) activități de sprijin pentru persoanele care ocupă funcția didactică de profesor itinerant și sprijin în cadrul CJRAE/CMBRAE.”

Articolul 207 – „(4) Norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/ preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:

a) un post de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator sau de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;b) un post de educator/educatoare ori de profesor pentru educație timpurie pentru fiecare grupă cu program normal, respectiv două posturi de educator/educatoare ori de profesor pentru învățământul preșcolar pentru fiecare grupă cu program prelungit constituită în educația timpurie;

c) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate;

d) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

e) 14 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;f) 24 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;

g) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;

h) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 16 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 20 de ore pe săptămână;

i) un post pentru personalul didactic de predare din învățământul special integrat, pentru personalul didactic itinerant și de sprijin, pentru personalul didactic din învățământul special preșcolar, kinetoterapie, educația psihomotrică, terapii specifice și altele, în funcție de tipul și nivelul de severitate al dizabilității, conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației;

j) un post de profesor documentarist pentru digitalizare, în centrele de documentare și informare.”

Foto: © Wutthichai Luemuang | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Sindicat al profesorilor: Nu există un orizont temporal clar definit în ceea ce privește salarizarea potrivit grilelor negociate în a doua jumătate a anului 2023 / Protestele vor avea loc abia după alegerile prezidențiale – document

24 comments
  1. Creșterea normei didactice este una dintre soluții. În toate țările europene norma depășește 22 de ore. Ar fi de dorit o norma mai mica pentru debutanți și ei să participe la orele mentorului. Comasarea școlilor în orașele mici astfel încât profesorii să poată avea normele complete on 2-3 scoli. Comasarea școlilor din mediul rural, toți copiii să fie aduși cu autobuze școlare într-o școală mare din comună. Așa poți creste salarii. Profesori cu dublă specializare alta soluție.
    Cat despre grevă și sindicat zic pas. Să plece liderii cu salarii mari, să cotizat o suma modica și atunci când se merge la negocieri sa meargă lideri din scoli care chiar cunosc nevoile profesorilor.
    Reforme reale nu pe hârtie.

    1. În Franța, norma de predare e de 18 ore pe săptămână. La fel și în Polonia. Să fim serioși! Nu am inventat noi norma de predare de 18 ore.

  2. Norma didactica trebuie marita clar . Un elev de gimnaziu sau liceu are 30 de ore pe saptamana . Ore la care trebuie sa fie atent sa asimileze ce se preda , apoi acasa face teme si se pregateste pentru urmatoarea zi . Intrebare daca un copil poate face asta, un cadru didactic care preda doar o materie unii de peste 20 de ani nu pot avea o norma didactica de 25 de ore ? Restul de 15 ore pe saptamana pana la norma pentru care sunt platiti de 40 de ore alte activitati . Invatatoarele predau 4 ore apoi rup usa la PFA -uri sau SRL-uri de after school unde tamopneaza parintii de bani . Cand mai fac diferenta de 4 ore pentru care sunt platite . Sunt cadre didactice la plata cu ora care mai au o norma si ajung la peste 11 mii de lei net ! Deci daca sunt platiti se poate sa lucreze mai mult . Ce activitate didactica se desfasoara la gradinite in tura de dupa amiaza de trebuie sa platim profesori invatamant prescolar ? Pana nu demult invatatorii si educatoarele erau cu studii medii si mult mai bine pregatiti ca pseudo profesoarele de acuma . De ce trebuie sa platim studii acolo unde nu este necesar ? Fara suparare anul acesta 62 de zile lucratoare concediu de odihna cu cele 17 zile libere de la guvern rezulta 79 de zile lucratoare platite . Adica 4 luni de stat acasa in care cadrele didactice incaseaza salarii .

  3. Ca să poată face bine orele din normă, unui profesor îi trebuie odihnă, bani, recunoașterea muncii lui (de catre elev, părinți, societate)! Ii mai trebuie un director capabil de a face management adevărat, onest!
    Ce are azi un profesor?
    Cum îl susțineți???

  4. Spun cei care au ieșit din sindicat că sindicatul trebuie să intervină, să facă ceva. Dar care sindicat pentru că ei erau sindicatul? Liderul există și are putere de intervenție atâta timp cât are membri. Are membri puțini, puterea e redusă. ISJ-ul, ministerul, guvernul te iau în râs când văd din EDUSAL că nu mai ai aproape pe nimeni în spate.

  5. Dar cum functioneaza aia cu 2 norme? Asa sa functioneze toti. Cine-i pune sa ia cate 2 norme de nu ajung orele pt altii?
    Majoritatea au si PCO, asa ca sa creasca norma.

    Nu munceste nimeni mai mult de 30 ore in invatamant. Daca era atat de munca ar fi plecat ei.

    Isi luasera unii in pandemie cate 3 norme si nu faceau deloc, uneopri intrau cuc ate 3 clase online, apoi erau liberi. La microcerc vorbeau numai de vacante in Dubai si Tenerife olimpiade si conferinte

  6. Norma de predare sa va ramana la fel dar sa stați zilnic 8 ore în scoala . Asta ar trebui sa fie implementat chiar din anul școlar următor.

  7. Anca, abține te de la comentarii! Nu cunoști o zi măcar din viața de profesor! Inepțiile tale le
    profereaza și alți latrai.
    Stai cuminte la postul tău, dacă ai vreunul!

  8. Discuția această revine mereu de cate ori un guvern NU e in stare să își onoreze promisiunile.

    La fel s-a întâmplat de fiecare dată.
    Poate au făcut niște calcule contabile (ca de obicei).

    Scoatem ore de pe ici de pe colo, marim norma si facem economie de bani, sa avem pt pensiilor speciale si bugetele serviciilor de informații, președinte etc

    Cine face aceste calcul contabiliceste va constata că fix asta ar fi suma.
    Pt mulți dintre politruci educația e doar un cuvânt pe care il repetă in campania electorala.
    Ei urăsc școala pt că își aduc aminte că erau mediocri, incapabili si acolo în clasă se vedea mereu cat erau de slabi intelectual.
    Așa că se răzbună!

  9. Daca se propune asa ceva, oficial, va fi o greva cum nu a mai fost, inghetarea anului scolar va fi garantata. Numai sa indrazneasca!

  10. Și acum apare efectul de bumerang al faptului ca au fost titulari care luau câte doua catedre.Dupa fapta și răsplată. În loc sa ceara ferm un salariu mai mare au fentat sistemul și au luat ore cu totalul,ore pe care nici nu le făceau ca nu se poate,creierul nu poate asa mult.
    Credeați ca va merge cu hoții ăștia. Acum apare și efectul faptului ca “vechea gardă ” a fost pensionară și acum.intelegem și ura asta fata de ei.Ei erau cei care nu le dateau voi sa facă ravagiile de acum
    Și nu am terminat:va fi și mai rău. E abia începutul dezastrului.

    1. eu stiu ca, legal, nu poti lua mai mult de jumatate de catedra peste…chiar Codul Muncii nu permite, cumulat, mai mult de 12 ore pe zi de munca.

  11. Pai sindicatelor, daca voi stiti ca se discuta despre asta, tratati-o cu ATENTIA CUVENITA: iesiti PREVENTIV cu un comunicat public, prin care sa anuntati ca daca se propune oficial asa ceva, va urma INGHETAREA ANULUI SCOLAR! Nu se va mai da niciun examen national! Voi dati replica celor din guvern, nu doar ne alarmati pe noi… Anul scolar curent se va incheia in 2026, daca isi permit doar sa propuna asa ceva cei din coalitie. Pe langa multe alte ämenintari”, toate se acumuleaza si in final o sa aiba mari surprize acesti nemernici!

  12. sa vina deștepții care ne conduc (inclusiv acest ministru buimac) sa predea 18 ore pe saptamana în fața clasei de elevi, sa pregătească zilnic lecțiile pentru cele 18 ore, testele, sa corecteze testele, sa însoțească elevii la activități extrascolare, sa-i supravegheze și sa-i însoțească la olimpiade și concursuri, apoi să stabilească norma didactică la valoarea la care simt ei ca fac față!

  13. V ați dat foc la valiza,ei vor la școală 16-18 ore pe săptămână ,in medie 3 ore și jumătate pe zi,iar după dacă i caută cineva părinți ,elevi toți spun că ei sunt in timpul lor liber și au terminat orele de muncă.Acum o să apară toți că ei fac multe activități acasă pentru școală,la 60 % elevi analfabeți funcționali nu va credem .

    1. Din tâmpit nu poți face geniu, iar dacă mai are și părinți la fel…
      Profesorii lucrează cu oameni nu scot produse pe bandă ce trebuie să fie toate la fel. Rezultatele catastrofale se datorează telefoanelor mobile luate de părinți cu care elevii vin la școală și nu respectă nici un regulament. În plus sunt părinți care își sună copiii în timpul orei, dar tot pe aceeași nu îi interesează dacă copilul lui își ia măcar notițe la școală sau dacă își face temele. Apoi se mai și miră că nu știu nimic.

    2. La valiza o sa iti dai tu foc
      Poate vrei inghetarea anului scolar? Habar nu ai cate sunt de facut in afara predarii efective. Si cat consum nervos presupune predarea la generatiile actuale, fara cei 7 ani de-acasa. Doar corectarea testelor ptr o singura clasa ia ore intregi. In alte tari europene norma de predare este si mai mica.

  14. Astia nu sunt intregi la minte. Nici nu imi pierd timpul sa citesc ineptiile lor.
    Rusine nu mai au demult. Suflet si constiinta nici atat.
    Chiar ii rugam sa mareasca norma, din suflet, ca noi avem suflet, ii rugam. O sa rămână in scoli cu frecatorii de menta pentru ca fraierii care nu contribuie cu spagi si cadouri duc tot greul.
    Apoi sa nu ii auzim ca nu vin tinerii in invatamant. Pe langa salariul mic, pe langa haosul generalizat si generat de incompetența mascata de hartii, bașca norma mărită.
    Da, stim, EXACT ASTA VA DORITI. Pentru ca nu mai aveti nevoie de profesori, urmează AI ul doar cu o mana de profesori. Atat. Grosul trebuie sa dispara. Singur.
    Așteptați reacții de la noi? 🤣 Nu, nu mai asteptati. Noi asteptam sa vedem ce va mai coace mintea.
    Curățenia Generala va va matura si pe voi. Noi nu uitam. Succes!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Reducerea birocrației din școli

Olimpiade școlare 2024. Regulamentele actualizate pentru Olimpiada Națională de Franceză și pentru Olimpiada de Limbi romanice – spaniolă, italiană, portugheză, au fost publicate de Ministerul Educației

Regulile specifice de organizare a Olimpiadei Naționale de Limba Franceză (ONLFR) și a Olimpiadei Naționale de Limbi Romanice (ONLR) 2024 au fost publicate de Ministerul Educației. Etapa județeană va fi…
Vezi articolul

Îngrijorări în Franța înainte de începerea anului școlar, fără ministru plin la Educație. Sindicatele: Nu am mai pățit asta niciodată / Ministra demisionară Belloubet organizează marți conferință de presă

Elevii, profesorii și părinții din Franța, dar și sindicatele din învățământ sunt îngrijorate zilele acestea înainte de începerea noului an școlar, în contextul în care președintele Emmanuel Macron trebuie să…
Vezi articolul

Includerea limbii române alături de alte discipline într-o singură probă de Bacalaureat “reduce considerabil importanța formativă a limbii și a literaturii naționale”, spune Asociația Profesorilor de Limba Română / Secretarul de stat Bogdan Cristescu: Ponderea limbii române va fi mai mare în viitorul Bacalaureat, “mai ales dacă adăugăm și Istoria României și Geografia României”

“Cumularea mai multor discipline într-o singură probă reduce considerabil importanța formativă a limbii și a literaturii naționale, care constituie fundamentul identității noastre și sunt parte a patrimoniului cultural”, apreciază Asociația…
Vezi articolul