DOCUMENT Federațiile sindicale din învățământ solicită întâlniri cu Klaus Iohannis, Nicolae Ciucă și Marcel Ciolacu, prin adrese depuse după protest: De la învestirea actualului Guvern și până în prezent, nu am primit decât promisiuni

4.686 de vizualizări
Foto: colaj Edupedu.ro/ Sursa: Administrația Prezidențială, Guvernul României, PSD
Trei adrese au fost depuse azi de reprezentanții federațiilor sindicale din învățământ la Președinție, Guvern și Camera Deputaților. Președinții Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ și Federației Naționale Sindicale „Alma Mater“ îi cer lui Klaus Iohannis, „în calitate de mediator între stat și societate“ să stabilească o întâlnire în perioada următoare pentru a rezolva problemele cu salarizarea ale cadrelor didactice și personalului din Educație. O adresă asemănătoare i se adresează și premierului Nicolae Ciucă, președintele PNL, și lui Marcel Ciolacu, președintele Camerei Deputaților, anunțat drept viitor premier și actual președinte al PSD.

Documentele sunt semnate de Simion Hăncescu (FSLI), Marius Nistor (FSE) și Anton Hadăr (FNS) și au fost depuse la instituțiile amintite după cel mai mare protest sindical de stradă, din învățământ, din ultimii 10 ani, care a avut loc miercuri 10 mai în București și la care au participat circa 14.000 de persoane.

Liderul FSLI, Simion Hăncescu, a declarat pentru Edupedu.ro că „mesajul care a izvorât astăzi (n.red. miercuri, 10 mai) este greva generală. Lumea susține forma această extremă de protest“. Sindicatele au anunțat că pe 22 mai organizează grevă generală în învățământ, dacă nu le sunt respectate revendicările de la protestele de până acum.

Redăm textul adresei către președintele Iohannis:

„Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“, în numele celor peste 250.000 de salariați din învăţământ ale căror drepturi și interese le reprezintă, vă adresează rugămintea de a stabili o întâlnire în perioada imediat următoare, pentru a discuta problemele existente în sistemul de învăţământ, a căror rezolvare se impune cu celeritate.

Principalele nemulțumiri ale personalului din învăţământ — personal didactic de predare, personal didactic de conducere, de îndrumare si control, personal didactic auxiliar și personal nedidactic — aduse în mai multe rânduri la cunoștința Executivului, sunt determinate de:

  • salarizarea umilitoare a acestor categorii socioprofesionale, ale căror salarii sunt poziționate în pătrimea inferioară a grilelor de salarizare, aceasta fiind cauza principală a deficitului de resursă umană calificată;
  • scăderea semnificativă a puterii de cumpărare, ca urmare a creşterii generalizate a prețurilor și a ratei inflației;
  • neacordarea drepturilor prevăzute în legislația în vigoare şi contractele colective de muncă aplicabile;
  • anomaliile existente în salarizarea personalului didactic de conducere, de îndrumare și control, ale căror venituri au rămas nemodificate în ultimii patru ani, fiind inferioare celor ale personalului didactic de predare din subordine;
  • lipsa investițiilor în infrastructura şcolară, dar și perpetua subfinanțare a sistemului de învățământ, reflectată în baza materială precară a celor mai multe unități școlare.

Fața de toate aceste nemulțumiri ale salariaților din sistemul educațional, federațiile sindicale au lansat un referendum în vederea declanşării grevei, având ca principale revendicări:

  • majorarea salariilor personalului din învățământ, în conformitate cu importanța socială a muncii prestate, plecând de la principiul salariul profesorului debutant să fie cel puțin egal cu salariul mediu brut pe economie, salarizarea întregului personal didactic de predare urmând să se realizeze în mod progresiv, în raport de funcție, studii, vechime și grad didactic;
  • instituirea regulii indexării anuale a salariilor personalului plătit din fonduri publice, cu rata inflației;
  • plata orelor suplimentare efectuate de personalul didactic auxiliar și nedidactic;
  • acordarea sporurilor pentru condiții de muncă personalului din învăţământ;
  • acordarea drepturilor prevăzute în legislația în vigoare și contractele colective de muncă aplicabile (decontarea navetei, plata indemnizației de instalare, acordarea concediului de odihnă suplimentar, compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat etc.);
  • creşterea anuală a investițiilor în învăţământ, pentru imbunatatirea bazei materiale şi a infrastructurii.

Ne adresăm Domniei Voastre, în calitate de mediator între stat si societate, întrucât, de la învestirea actualului Guvern şi până în prezent, nu am primit decât promisiuni, care nu s-au concretizat în soluții reale pentru sistemul de învățământ.

Pentru a avea o ROMÂNIE EDUCATĂ, este nevoie de investiții masive în educație și de o resursă umană motivată.

În speranța că veți da curs solicitării noastre, vă asigurăm, Domnule Președinte, de întreaga noastră considerație“.

Adresa către premier:

Adresa către Marcel Ciolacu:


14 comments
  1. Da… Am citit comentariile tuturor. Din păcate nu mergeți la esență, fiecare cu ce-l doare… Felicitări! Aceasta este societatea contemporană… Diabolicele guvernări au reușit ceea ce și-au propus: “Divide etc impera!”
    Aceeași greață Sartre-iană…

  2. Îmi cer scuze, retrag comentariul încă nepublicat pe site-ul Dv., despre desființarea titularizării. Se baza pe propuneri, din fericire neacceptate.

  3. De ce I.S.M.B. ul scoate didacticul auxiliar din O.M 4112/28.04.2023? Nicio o gradatie de merit pentru acesta categorie de personal???
    RUSINE!
    http://ismb.edu.ro/documente/personal/gradatii/2023/nr_gradatii.pdf
    http://ismb.edu.ro/index.php/ru/gradatii-merit
    Si inca ceva, din 2017 nu s-au facut calcule ca indradevar aceasta LEGE UNICA DE SALARIZARE nu este defapt unica …dupa 5 ani au realizat asta????
    In anul 2022 am avut inflatie cu 2 cifre, nici acest lucru nu s-a simtit????

  4. “România (ne)curată” și (ne)”educată” este un rezultat al unui unui plan diabolic de analfabetizare a întregii populații prin pauperizarea angajaților din sectorul “Educație”, plan conceput “cu măiestrie” de către un… profesor fascist… Asiaticul spune: “Peștele de la cap se-mpute’. Ce ar trebui făcut!? Să tăiem capul peștelui pentru a mai salva ceva din puținul care ne-a mai rămas!
    Infatuarea indivizilor corupți până “în măduva oaselor” a atins culmea insuportabilului fiindcă sunt câinii neamțului schior!
    Ce ar mai fi de spus!? “Unde-s mulți, puterea (poporului) crește!” Dragi români, nu mai aruncați cu pietre în profesorii adevărați, fiți-le alaturi! De ce!? Pe nesimțite, ați căzut în năvodul diavolului, urându-i, beștelindu-i, scuipându-i etc. De ce!? “Se poartă”, e trendy…

  5. DESFIINȚAREA CONCURSULUI NAȚIONAL DE TITULARIZARE!

    Este de neînțeles cum, dintr-o singură lovitură, se elimină procedurile coerente ale mobilității personalului didactic, care ar fi necesitat doar minime corecții: restrângerile de activitate, pretransferările și transferările la nivel de sistem, concursul național de titularizare, înlocuindu-se cu presupuse concursuri la nivelul unităților de învățământ.
    O astfel de procedură a mai fost impusă în anii 1999, 2000 și 2001, când candidații alergau din școală în școală să dea nenumărate concursuri, cu pilangiii pe la uși sau pe la porțile școlilor, cu tendințe de a refuza anumiți candidați, pe motivul „avem profesorii/suplinitorii noștri”.
    Se va ajunge la o incontrolabilă corupție generalizată în învățământ. În momentul de față, tendințele de corupție sunt totuși controlate, cu subiecte și evaluare la nivel național, cu posibilitatea de a alege posturi și catedre pe unități teritoriale sau chiar naționale
    Chiar dacă s-ar menține, chipurile, calitatea de titular dobândită anterior, ce va face un profesor care a obținut catedra prin concursuri autentice, dacă ar avea restrângere de activitate, fiindcă această noțiune juridică nu mai există în noua lege. Va da din nou concurs? Va fi concediat de către directorul școlii pentru desființarea postului? Și dacă îl desființează pentru un an-doi și apoi îl scoate din nou la concurs, pentru „de-ai noștri”?
    Și cine îi va da alt post, dacă inspectoratele școlare nu mai au atribuții de mobilitate a personalului didactic?

  6. Protestul cadrelor didactice de ieri a fost ignorat total de mass-media, focalizată, ca de obicei, pe scandaluri, tocmai când în Camera Deputaților, după violențele de limbaj anterioare, se dezbăteau și se aprobau, ca în Marea Adunare Națională de pe vremuri, tocmai legile educației, ale „României educate”. Lipseau aplauzele. O monotonie totală, prezentarea succeselor obținute în finalizarea acestui act legislativ, un conducător de ședință plictisit, care supunea la vot și respingea, pe bandă rulantă, amendamentele opoziției, deja respinse de către comisia de profil.
    În lucrările de zile întregi ale acestei comisii, vocile reprezentanților sindicatelor din învățământ, când au participat la lucrări, au fost destul de stinse, timide parcă, față de propunerile, argumentele, multe discutabile, unele cu agramatismele de rigoare, ale titularilor de amendamente. Multe dintre aceste amendamente au fost retrase în serie, iar la titlurile și capitolele referitoare la statutul personalului didactic sunt de-a dreptul pernicioase la siguranța și continuitatea în profesie, ca titulari, a cadrelor didactice, la propunerile membrilor unui partid din opoziție, care s-a și pronunțat, în repetate rânduri, împotriva termenului de titularizare. Dispar astfel din lege, pentru profesorii de rând, conceptele de restrângere de activitate și detașare, existente în legislația românească de peste o sută de ani.
    În același set de amendamente, s-a acceptat și ca rezervarea catedrei de titular, de la cea mai înaltă funcție din statul român până la altele din sistem, să se piardă, dacă, în termen de 3 luni, nu-și stabilește efectuarea la clasă a unei părți din componența catedrei.
    În plus, prin aceleași amendamente, CONCURSUL NAȚIONAL DE TITULARIZARE (!):
    „Art. 172. – (1) În învățământul preuniversitar de stat, posturile didactice/catedrele vacante/rezervate se ocupă prin concurs organizat la nivelul unității de învățământ, conform metodologiei-cadru aprobată prin ordin al ministrului educației, după consultarea partenerilor de dialog social, până la data de 15 noiembrie. Unitățile de învățământ preuniversitar de stat adoptă decizii cu privire la ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate. Concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante și rezervate are caracter deschis. La concurs se poate prezenta orice persoană care îndeplinește condițiile prevăzute de legislația în vigoare.”
    Domnilor lideri de sindicat, ați văzut toate aceste modificări care vor bulversa sistemul de învățământ preuniversitar și va anula total statutul personalului didactic?
    După PNRR, a venit rândul desființării oricărei coerențe a sistemului de învățământ preuniversitar?

  7. Greva generală nu va rezolva Nepăsarea și Nesimțirea guvernanților din 1990 și până în prezent.Hăncescu,Nistor și Hadăr ne orientează către grevă generală, de ce să pierdem bani din salariu,nu este mai bine să se boicoteze examenele naționale, dragi colegi nu vă mai umiliți inscriindu-vă la aceste examene,haideți să fim uniți.

  8. Niște mincinoși și trădători! Au trădat de ani buni și acum fac pe salvatorii! Din revendicările inițiale, au mai rămas câteva! Didactic auxiliar și nedidactic, nu există pentru acești îmbuibați din banii noștri! Îmi este silă…

  9. Și cine este ROFUIP îl asta de trebuie să i sperie pe săracii profesori???regulamentele astea nu sunt făcute tot de niște oameni???odată declanșată greva devin nule și neavenite…vom susține orice forma de protest.cadrele didactice sunt umilite intenționat.mefiocritstea conducătorilor ,rea voință și o dorință de răzbunare împotriva profesorilor…

  10. Din anul 2019 și pana în prezent, eu am doar pe jumătate de norma și am același salar din 2019, salariul meu de profesor calificat nu a crescut cu absolut nimic. Se spune ca salariile au crescut cu foarte puțin.. 4.39 % dar au mințit. De ce acest lucru?? Ca să fim mințiți. Și nu o singura data ci în mod repetat.. Eu doresc demisia întregului guvern care se bat pentru ciolan, este cel mai înjositor făt din România.. Tara mea.. Exact ca și cum îmi este vândută tara.. Doresc demisia Doamnei Ministru, nu este pentru acest domeniu.. Deci ar fi bine sa și dea demisia.. Ne a mințiț de multe ori fără nici un pic de rușine. Suntem oameni în vârstă care mergem sa învățăm pe elevi, dar respect din partea doamnei Ministru al EDUCATEI, respect din partea domnului prim ministru, respect din partea președintelui Camerei deputaților, nu avem deloc. Este o rușine ca un guvern, un ministru sa nu fie aproape de oameni.. Este foarte înjositor din partea clasei politice din România sa umble cu minciuni.. Tot guvernul României ar trebuii demis.. Pensiile speciale încă mai exista și astăzi și spun cu nerușinare ca au gaura în buget.. De ce țin pensiile speciale. Și de ce mint întregul popor..

  11. Nu trebuie sa ne mai vindem pe 2 bani la negocieri, altfel vom amana momentul pana ajungem din nou cu cutitul la os.

  12. B)

    De ce este solicitată şi întâlnirea cu d-l Ciolacu? Sunt aşa siguri de rotativă? Trebuie precizat că rotative nu este prevăzută în Constituţie, deci nu am certitudinea că va avea loc.

    C) Lipsa oricărei informaţii privind greva de avertisment. ori, greva de avertisment e obligatorie. Citez din Legea 367/2022:

    Capitolul V Greva
    Articolul 146
    (1) Greva poate fi declarată numai dacă, în prealabil, au fost epuizate posibilitățile de soluționare a conflictului colectiv de muncă prin procedurile obligatorii prevăzute de prezenta lege, numai după desfășurarea grevei de avertisment și dacă momentul declanșării acesteia a fost adus la cunoștința angajatorilor de către organizatori cu cel puțin 2 zile lucrătoare înainte, respectiv pentru unitățile prevăzute la art. 173, cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte.

    D) Garantarea dreptului la educaţie prevăzut în Legea Fundamentală:
    Art. 32 – Dreptul la învăţătură
    (1) Dreptul la învăţătură este asigurat prin învăţământul general obligatoriu, prin învăţământul liceal şi prin cel profesional, prin învăţământul superior, precum şi prin alte forme de instrucţie şi de perfecţionare.
    (2) Învăţământul de toate gradele se desfăşoară în limba română. În condiţiile legii, învăţământul se poate desfăşura şi într-o limbă de circulaţie internaţională.
    (3) Dreptul persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale de a învăţa limba lor maternă şi dreptul de a putea fi instruite în această limbă sunt garantate; modalităţile de exercitare a acestor drepturi se stabilesc prin lege.
    (4) Învăţământul de stat este gratuit, potrivit legii. Statul acordă burse sociale de studii copiilor şi tinerilor proveniţi din familii defavorizate şi celor instituţionalizaţi, în condiţiile legii.
    (5) Învăţământul de toate gradele se desfăşoară în unităţi de stat, particulare şi confesionale, în condiţiile legii.
    (6) Autonomia universitară este garantată.
    (7) Statul asigură libertatea învăţământului religios, potrivit cerinţelor specifice fiecărui cult. În şcolile de stat, învăţământul religios este organizat şi garantat prin lege.

    Ori, se poate considera că printr-o grevă prelungită, se ia acest drept.

    Sau se ia în calcul greva de avertisment din anul 2022?

  13. Protestele sunt îndreptăţite. Totuşi, trebuie clarificate următoarele aspecte:

    A) Îngheţarea anului şcolar. Adică repetenţia generală. ROFUIP-ul actual nu permite asta: Citez:

    (1)Sunt declaraţi repetenţi:
    a)elevii care au obţinut calificativul “Insuficient”/medii anuale sub 5 la mai mult de două
    discipline de învăţământ/module care se finalizează la sfârşitul anului şcolar. Prevederile se
    aplică şi elevilor care nu au promovat examenele de corigenţă în sesiunea specială,
    organizată în conformitate cu art. 119 alin. (4);
    b)elevii care au obţinut la purtare calificativul anual “Insuficient”/media anuală mai mică de
    6;
    c)elevii corigenţi care nu se prezintă la sesiunea de examen de corigenţă sau, după caz, la
    sesiunea specială prevăzută la art. 119 alin. (4) sau care nu promovează examenul la toate
    disciplinele/modulele la care se află în situaţie de corigenţă;
    d)elevii amânaţi care nu se prezintă la sesiunea de încheiere a situaţiei şcolare la cel puţin
    o disciplină/un modul;
    e)elevii exmatriculaţi din învăţământul postliceal, cu drept de reînscriere; acestora li se
    înscrie în documentele şcolare “Repetent prin exmatriculare, cu drept de reînscriere în
    aceeaşi unitate de învăţământ sau în altă unitate de învăţământ”.
    (2)La sfârşitul clasei pregătitoare şi al clasei I elevii nu pot fi lăsaţi repetenţi. Elevii care,
    pe parcursul anului şcolar, au manifestat dificultăţi de învăţare, menţionate în raportul de
    evaluare a dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării,
    precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare, rămân în colectivele în
    care au învăţat şi intră, pe parcursul anului şcolar următor, într-un program de
    remediere/recuperare şcolară, realizat de un învăţător/institutor/profesor pentru
    învăţământul primar împreună cu un specialist de la centrul judeţean de resurse şi asistenţă
    educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională.

    Citez şi situaţia în care elevii pot fi declaraţi amânaţi:

    Art. 117
    Sunt declaraţi amânaţi elevii cărora nu li se poate definitiva situaţia şcolară la una sau la
    mai multe discipline de studiu/module din următoarele motive:
    a)au absentat, motivat şi nemotivat, la cel puţin 50% din numărul de ore de curs prevăzut
    într-un an şcolar la disciplinele/modulele respective şi nu au numărul minim de
    calificative/note prevăzut de prezentul regulament;
    b)au fost scutiţi de frecvenţă de către directorul unităţii de învăţământ în urma unor
    solicitări oficiale, pentru perioada participării la festivaluri şi concursuri profesionale,
    cultural-artistice şi sportive, interne şi internaţionale, cantonamente şi pregătire
    specializată;
    c)au beneficiat de bursă de studiu în străinătate, recunoscută de Ministerul Educaţiei;
    d)au urmat studiile, pentru o perioadă determinată de timp, în alte ţări;
    e)nu au un număr suficient de calificative/note necesar pentru încheierea mediei/mediilor
    sau nu au calificativele/mediile anuale la disciplinele/modulele respective consemnate în
    catalog de către cadrul didactic din alte motive decât cele de mai sus, neimputabile
    personalului didactic de predare.

    Consider că greva poate fi imputabilă profesorilor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Robotul “Verzulică” – stația de colectare inteligentă a reciclabilelor din Ciugud / Dan Lungu, coordonator: Copiii din comună colectează ambalaje și primesc monede virtuale care pot fi folosite la nivel local

Copiii din Ciugud, județul Alba sunt, de câteva săptămâni, implicați în colectarea selectivă din comună. Au la dispoziție un aparat inteligent, “Robotul Verzulică”, și de fiecare dată când predau deșeuri…
Vezi articolul

Cambridge și corectitudinea politică. Universitatea a votat între “toleranță” și “respect” pentru părerile altora, acum e presată să îl reinvite pe Jordan Peterson, autoproclamatul “profesor împotriva corectitudinii politice”

Academicienii din corpul de conducere al Universității Cambridge, Regent House, au votat ca politica universității să “tolereze” puncte de vedere diferite, în loc să le “respecte”, iar acum vicecancelarul instituției…
Vezi articolul