DOCUMENT Fișă de evaluare pentru școlile care aplică pentru programul „Masă sănătoasă”, publicată de ISJ Vâlcea

4.035 de vizualizări
Fișă de evaluare pentru școli, Programul „Masă sănătoasă” – ISJ Vâlcea
Inspectoratul Școlar Județean Vâlcea a publicat procedura operațională pentru programul „Masă sănătoasă”, care include Fișa de (auto)evaluare pentru școlile care vor să aplice și calendarul de selecție a școlilor. De exemplu, 20 de puncte se acordă pentru ponderea crescută a elevilor din categorii defavorizate. 
  • Programul „Masă sănătoasă”, care ar fi trebuit să înceapă pe 1 ianuarie, a fost aprobat de Guvern cu întârziere, pe 11 ianuarie și criteriile de selecție au fost publicate în Monitorul Oficial pe 18 ianuarie. Abandonul școlar, numărul crescut de burse sociale și rezultatele slabe de la examenele naționale se numără printre criteriile generale de selecție.
  • Cele 450 de școli, aprobate prin H.G. nr. 999/2023, sunt incluse, de drept, în Programul național “Masă sănătoasă”, pentru anul 2024.

Programul național „Masă sănătoasă” (PNMS) se desfăşoară pe perioada cursurilor şcolare din anul 2024 pentru beneficiarii direcți din învăţământul preuniversitar. Evaluarea școlilor în vederea selecției pentru includerea în PNMS se face de către inspectoratele şcolare județene.

În vederea includerii în Programul național „Masă sănătoasă” pentru anul 2024, pentru a realiza o selecție complexă şi nediscriminatorie a unităților de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică care au nevoie accentuată de sprijin, Inspectoratul Școlar Judeţean Vâlcea aplică criterii de selecție generale ce vizează creșterea incluziunii și a rezultatelor şcolare și diminuarea abandonului școlar în unitățile de învăţământ preuniversitar din mediile dezavantajate geografic, economic sau social, se precizează în procedură. 

Criteriile generale de selecție a școlilor pentru programul Masă sănătoasă sunt următoarele, potrivit ordinului nr 3.070 din 15 ianuarie 2024:

Art. 3. — (1) Criteriile de selecție generale pentru includerea în PNMS a unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică sunt:

a) principalele niveluri de învățământ cuprinse în oferta educațională a unității de învățământ sunt nivelul primar și nivelul gimnazial, în anul școlar în curs;

b) ponderea crescută a elevilor din categorii defavorizate: preșcolari/elevi cu cerințe educaționale speciale, preșcolari/elevi aflați în sistemul de protecție specială, preșcolari/elevi de etnie romă, preșcolari/elevi cu părinți plecați la muncă în străinătate, raportată la anul școlar în curs;

c) participarea școlară și calitatea educației, analizate în baza următoarelor subcriterii:

  • (i) participarea școlară, raportată la anul școlar anterior celui în care se face selecția, analizată în funcție de nivelul de învățământ, astfel:
    • pentru nivelul de învățământ preșcolar: rată scăzută de participare a preșcolarilor cu vârste între 4 și 6 ani la programul zilnic de activități — sub 50% prezență lunară;
    • pentru nivelul de învățământ primar: rată crescută de abandon școlar calculată, pe cohortă, ca diferența dintre numărul elevilor înscriși la debutul școlarității în clasa pregătitoare și cel al elevilor care au finalizat învățământul primar în anul școlar, exprimată ca raport procentual față de numărul elevilor înscriși la debutul școlarității;
    • pentru nivelul de învățământ gimnazial: rată crescută de abandon școlar calculată, pe cohortă, ca diferența dintre numărul elevilor înscriși la debutul învățământului gimnazial în clasa a V-a și cel al elevilor care au finalizat învățământul gimnazial în anul școlar, exprimată ca raport procentual față de numărul elevilor înscriși la debutul învățământului gimnazial;
    • pentru nivelul de învățământ liceal: rată crescută de abandon școlar calculată, pe cohortă, ca diferența dintre numărul elevilor înscriși la debutul învățământului liceal în clasa a IX-a și cel al elevilor care au finalizat învățământul liceal în anul școlar, exprimată ca raport procentual față de numărul elevilor înscriși la debutul învățământului liceal;
  • (ii) calitatea educației apreciată prin rezultatele școlare obținute de preșcolari/elevi, în funcție de nivelul de învățământ, obținute în anul școlar anterior celui în care se face selecția, astfel:
    • pentru nivelul de învățământ preșcolar: procent crescut de preșcolari din grupa mare, cu vârsta de 5—6 ani, care au mai mult de 50% dintre comportamentele menționate în Fișa pentru aprecierea progresului individual al copilului înainte de intrarea în învățământul primar cu mențiunea Necesită sprijin;
    • pentru nivelul de învățământ primar: procent crescut de elevi în clasa a IV-a cu rezultate sub media națională la evaluarea națională la finalul clasei a IV-a;
    • pentru nivelul de învățământ gimnazial: procent crescut de elevi care au obținut note sub 5 la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a;
    • pentru nivelul de învățământ liceal: procent crescut de elevi care au obținut note sub 6 la examenul național de bacalaureat;
  • (iii) calitatea educației apreciată prin procentul crescut de cadre didactice necalificate din numărul total de cadre didactice, raportat la anul școlar în curs;

d) dispunerea geografică izolată a unității de învățământ greu accesibile din cauza condițiilor de mediu — deltă, munte, câmpie, zonă depopulată, raportată la anul școlar în curs;

e) nivelul de marginalizare socioeconomică a localității, potrivit clasificării Băncii Mondiale în studiile „Atlasul Zonelor Rurale Marginalizate și al Dezvoltării Umane Locale din România” și „Atlasul Zonelor Urbane Marginalizate din România”;

f) numărul crescut de burse sociale în unitatea de învățământ, respectiv numărul crescut de preșcolari beneficiari ai prevederilor Legii privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor provenind din familii defavorizate nr. 248/2015, republicată, raportat la anul școlar în curs.”

Inspectoratele școlare pot stabili și criterii de selecție specifice

În ordin se arată că, în baza criteriilor generale și a subcriteriilor prevăzute mai sus, inspectoratul școlar poate stabili criterii de selecție specifice, în baza unei proceduri proprii. Prin procedura proprie, inspectoratul școlar stabilește și punctajul care se acordă pentru fiecare criteriu/subcriteriu, pe niveluri de învățământ, în funcție de particularitățile locale.

Potrivit sursei citate, în stabilirea criteriilor de selecție specifice inspectoratul școlar poate utiliza și următoarele criterii:

  • rata scăzută de preșcolari cu vârsta de 6 ani care au frecventat grupa mare — nivel preșcolar și nu se regăsesc înscriși în învățământul primar în anul școlar următor;
  • rata scăzută de elevi care au frecventat clasa a IV-a și nu se regăsesc înscriși în clasa a V-a în anul școlar următor;
  • rată scăzută de absolvire a clasei a VIII-a de către elevi;
  • rata scăzută de participare a elevilor la evaluarea națională pentru absolvenții clasei a VIII-a;
  • rata scăzută de absolvire a clasei a XII-a/a XIII-a de către elevi;
  • rata scăzută de participare a elevilor la examenul național de bacalaureat;
DOCUMENT Fișă de (auto)evaluare pentru școlile care aplică pentru programul „Masă sănătoasă”, publicată de ISJ Vâlcea

Informații de context despre programul „Masă sănătoasă”

Guvernul Ciolacu a amânat pâna pe 1 ianuarie 2025 aplicarea prevederii din Legea învățământului preuniversitar despre Masă Sănătoasă acordată pentru cel puțin 1.000.000 de beneficiari direcți, în scopul sprijinirii participării la educație a tuturor copiilor. 

Astfel, în 2024, Guvernul va finanța maxim 1000 de unități de învățământ, în limita sumei de 1.139.400 mii lei, potrivit OUG nr. 115 din 14 decembrie 2023. De fapt, maxim 400 de școli noi ar putea intra în program, conform calculelor Edupedu.ro. În cele 450 de școli, deja incluse în program, sunt 181.253 de beneficiari.

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a anunțat pe 15 ianuarie 2024 că numărul beneficiarilor programului Masă Sănătoasă va fi anul acesta de circa 420.000, mai mult decât dublu faţă de anul trecut”, pe 15 ianuarie 2024.

Citește și:
OFICIAL În două săptămâni, inspectoratele școlare trebuie să trimită Ministerului Educației lista școlilor incluse în programul „Masă sănătoasă” / Abandonul școlar, numărul crescut de burse sociale și rezultatele slabe de la examenele naționale, printre criteriile generale de selecție
Programul „Masă sănătoasă”, care ar fi trebuit să înceapă pe 1 ianuarie, aprobat de Guvern / Inspectoratele școlare vor selecta școlile care intră în program

1 comment
  1. Prescolari cu etnie roma?! Pot sa stiu si eu de ce o anumita etnie din multe altele din tara asta beneficiaza de chestii care discrimineaza flagrant pozitiv in defavoarea populatiei dominante??? De ce se dau diverse beneficii fix ca sa sprijinim lenea si putoarea in loc sa dam o masa calda unor copii buni, dar batuti de soarta, de o calamitate, un incendiu, un parinte bolnav sau decedat? De ce avem drept criterii pentru acest program tocmai chestii negative, ce, dimpotriva, nu ar trebui incurajate, perpetuate si sprijinite financiar?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

O învățătoare din județul Sibiu a organizat o școală de vară pentru copii din familii monoparentale: Mă dedic lor, fiind și eu un părinte care își crește singur copiii și am speranța că ideea mea va fi preluată și de alte cadre didactice din țară

La Școala Gimnazială „Georg Daniel Teutsch” din Agnita, judetul Sibiu s-a organizat o școală de vară pentru 15 copii crescuți de un singur părint, la începutul lunii iulie. Proiectul aparține…
Vezi articolul

Răspunderea pasată în cazul eliminării autorizației ISU dintre condițiile de acreditare a școlilor. Șeful ARACIP: Cred că ar trebui ca lumea să facă presiune pe ISU să închidă școlile, grădinițele, after-schoolurile fără autorizații

“Cred că ar trebui ca lumea să facă presiune nu pe ARACIP, ci pe ISU să închidă spațiile” fără aviz de securitate la incendiu. Declarația a fost făcută pentru Edupedu.ro…
Vezi articolul

Pedeapsă „exemplară” pentru un elev de 16 ani care a terorizat „din pură plăcere” doi colegi de clasă diagnosticați cu CES: condamnat la un an și șase luni de detenție în Centrul de reeducare pentru minori din Târgu Ocna / Familia lui nu s-a interesat suficient de procesul de educare, iar școala a intervenit și sancționat minorul doar post factum – instanța

Un elev de 16 ani din județul Bacău a fost condamnat la un an și jumătate de detenție într-un centru de reeducare pentru minori de Curtea de Apel Bacău, după…
Vezi articolul