DOCUMENT Sindicatele din Educație semnalează premierului Ciolacu că personalul din creșele nearondate grădinițelor nu primește indemnizația de hrană și vouchere de vacanță: Se impune intervenția Guvernului pentru alocarea fondurilor necesare

468 de vizualizări
Foto: © Edhardream | Dreamstime.com
Sindicatele din Educație semnalează premierului Ciolacu, printr-o scrisoare deschisă, că personalul din creșele nearondate grădinițelor nu a primit indemnizația de hrană și voucherele de vacanță, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. Este vorba despre  Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”.
  • Trecerea creșelor în subordinea Ministerului Educației este prevăzută în Ordonanța de Urgență nr. 100 din 10 septembrie 2021, publicată în Monitorul Oficial pe 15 septembrie.
  • A apărut un nou tip de instituție de învățământ în România, cea “fondată” de primărie, după ce o lege promulgată de președintele Klaus Iohannis și publicată în Monitorul Oficial (MO) prevede că autoritățile locale devin “personalități juridice fondatoare” pentru creșele care nu se arondează vreunei unități de învățământ din oraș.
  • Creșele care au rămas în administrarea autorităților locale și nu au fost preluate de Ministerul Educației sunt unități de învățământ cu personalitate juridică, potrivit unui răspuns al Ministerului Muncii transmis pentru Edupedu.ro.

„Creșele care nu au fost arondate altor unități de învăţământ preuniversitar de stat au devenit unități de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică, având ca persoană juridică fondatoare autoritatea administrației publice locale pe a cărei rază teritorială funcționează, trebuind să se asigure fondurile necesare pentru plata salariilor, sporurilor, indemnizațiilor și altor drepturi salariale în bani, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Educației”, se arată în textul sindicatelor.

Sindicatele atrag atenția că în bugetul alocat Ministerului Educației nu au fost prevăzute sume pentru plata indemnizației de hrană cuvenită salariaților creșelor nearondate, în condițiile în care autoritățile locale nu au obligația de a finanța aceste cheltuieli „[aceasta deoarece norma inserată în cuprinsul art. 27 alin. (1^3) teza II — referitoare la finanțarea acestor creșe și de către autoritățile locale — având caracter dispozitiv si nu imperativ: „Autorităţile administraţiei publice locale pot contribui la finanţarea acestora, în limita bugetului aprobat”).”

„Practic, angajații creșelor nearondate unitdtilor de învăţământ sunt discriminați salarial în raport cu angajații creșelor devenite structuri ale altor unităţi de învăţământ, deoarece nici Ministerul Educației și nici autoritatea administrației publice locale nu alocă fondurile necesare pentru plata indemnizației de hrană”, conform documentului amintit mai sus.

 Conform sindicatelor, „de la data la care creșele nearondate unei alte unitati de învăţământ au devenit unităţi de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică, nu se mai acordă vouchere de vacanță, întrucât nici Ministerul Educației, dar nici autoritatea administrației locale fondatoare nu asigură fondurile necesare.”

„În aceste condiții, pentru înlăturarea discriminării existente între salariații creșelor structuri ale unei unităţi de învăţământ (care beneficiază de plata indemnizației de hrană și de voucherele de vacanţă) și cei ai creșelor devenite unități de învăţământ cu personalitate juridică, se impune intervenția Guvernului României, atât pentru a se stabili, printr-un act normativ, care dintre cei doi ordonatori principali de credite asigură fondurile pentru acordarea indemnizației de hrană și a voucherelor de vacanță pentru salariații acestor unități de învăţământ, cât și pentru alocarea efectivă a fondurilor necesare”, potrivit documentului.

Informații de context

O parte din creșele de stat au trecut de la autoritățile locale în administrarea Ministerului Educației. Edupedu.ro a scris că doar puțin peste o treime din creșele existente au trecut sau sunt în curs de preluare de către Ministerul Educației. Astfel, 247 au rămas la primării, iar 148 sunt în subordinea Ministerului Educației.

Salariile angajaților din creșele din Capitală care au fost preluate de Ministerul Educației au scăzut, în plină criză, cu 30%, potrivit documentelor consultate de Edupedu.ro, angajații fiind încadrați pe funcții inferioare.

Edupedu.ro a primit fluturașul de salariu al unei angajate dintr-o creșă preluată de Ministerul Educației. Ea are un salariu mai mic, deoarece i-a fost schimbată încadrarea, fiind trecută pe postul de „îngrijitoare”, deși înainte era infirmieră. Contabila grădiniței i-a transmis că au fost forțați de către ISMB (Inspectoratul Școlar al Municipiului București – n. red.) să le preia pe aceste posturi, după cum precizează cititoarea: „Ni s-a transmis de către contabila grădiniței, care încercă să ascundă faptul că există postul de infirmieră în EDUSAL, că au fost forțați de către ISMB să ne preia pe aceste posturi sub forma de necalificate”.

Unele creșe au fost preluate încă de anul trecut de Ministerul Educației. Sunt angajați care s-au trezit cu salariile micșorate și cu alte încadrări, așteptând ca sindicatele să le apere drepturile.

Dacă înainte se puteau înscrie copiii cu vârste între 11 luni și 3 ani, acum grupa de vârstă acceptată este 0 luni – 3 ani, împărțirea nemaifiind într-o singură grupă cu 7 copii, în medie, dar nu mai mult de 9 și nu mai puțin de 5, ci în felul următor:

  • grupa mică: 7 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 9;
  • grupa mijlocie: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 15;
  • grupa mare: 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 20.

Foto: © Edhardream | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
DOCUMENT Sindicatele din Educație solicită Ligiei Deca plata corectă a personalului nedidactic, potrivit OUG nr. 57/2023: Aplicația EduSal este cea care calculează greșit salariile / Sesizarea vine cu 3 zile înainte de ziua de salariu
Trecerea creșelor Sinaia și Ciobănașul din sectorul 2 la ministerul Educației de la 1 ianuarie, doar pe hârtie. Angajații spun că nu au primit încă noile contracte de muncă și nu își cunosc salariul / Au fost sesizați inspectorii de protecție a muncii pentru neregulile din creșe
Legea prin care primăriile devin fondatoarele creșelor nearondate vreunei grădinițe sau școli, publicată în Monitorul Oficial
Salarii scăzute cu 30%, în plină criză, pentru angajații creșelor din București care au trecut în subordinea Ministerului Educației / Angajații susțin că grădinițele care au preluat creșele ar fi fost obligate de Inspectoratul Școlar să angajeze infirmierele pe posturi mai prost plătite, de îngrijitoare
Tensiuni în creșele din Sectorul 2 al Capitalei transferate doar pe hârtie la Ministerul Educației, dar care își continuă activitatea fără ca angajații să-și știe salariul și funcția / Vlad Drinceanu, șeful Inspectoratului București: Salarizarea va fi conform legislației în vigoare / Lider sindical: sindicatul va ataca în instanță instituția, dacă se scad drepturi salariale
Creșele rămase la primării sunt unități de învățământ cu personalitate juridică. După un an, Ministerul Muncii propune Guvernului eliminarea creșelor din lista serviciilor sociale, deși ar fi trebuit să facă acest lucru în octombrie 2021

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Arhiepiscopia Romano-Catolică: Nu avem cunoştinţă de probleme structurale la clădirea internatului din Odorhei / Deca: Expertizarea clădirii nu a fost făcută. Era în sarcina celor care sunt proprietari sau care o administrează

Arhiepiscopia Romano-Catolică din Alba Iulia, în proprietatea căreia se află clădirea internatului din Odorheiu Secuiesc care s-a prăbuşit parţial luni, afirmă că nu are cunoştinţă ca imobilul să fi avut…
Vezi articolul

RAPORT 42% dintre elevi nu pot interpreta o informație, nu pot construi idei proprii, nu pot stabili asemănări și diferențe între personaje, arată Raportul național de literație / Doar 11% au competențe funcționale de literație

În medie, elevii din România nu au competențe în interpretarea unei informații, în formarea unor idei proprii și integrarea acestora în contextul dat prin interpretarea și argumentarea unor ipoteze, nu…
Vezi articolul