Educația ecologică, parte din educația pentru viață – material susținut de Baterel

2.204 vizualizări
În urmă cu 6 ani un proiect de lege propunea introducerea Educației Ecologice ca disciplină obligatorie în curriculum național pentru învățământul primar și gimnazial cu scopul instruirii elevilor în protecția mediului – considerată a fi una dintre problemele urgente ale lumii contemporane. Și, cu toate că în multe țări din Europa și chiar din lume, Educația Ecologică este deja o disciplină pe care copiii o învață în școală, în România, programa nu prevede încă această materie ca fiind obligatorie.

În școlile din România ecoeducația rămâne și azi opțională. Asta înseamnă că cei mici deprind noțiuni despre mediu și poluare fie de acasă, fie, dacă se ivește contexul, de la profesori sau învățători. De cele mai multe ori însă, elevii iau contact cu educația ecologică prin programe și acțiuni organizate în instituțiile de învățământ de ONG-uri.

Un astfel de proiect este și „Baterel și Lumea Non-E”, susținut din 2011 de două ONG-uri din România, care
au înțeles că schimbarea e posibilă prin educație timpurie. Astfel, în ultimii 8 ani, elevi din peste 1200 de școli, grădinițe și licee au luat contact cu informații despre protecția mediului, colectare selectivă și reciclare, devenind parte din comunitatea #EroiiReciclării, coordonată de mascoata „Baterel”, simbolul proiectului.

Colectarea selectivă și reciclarea – subiecte sensibile și pentru cei mari
Pentru că în România nu a existat (și nici nu există încă) o cultură a reciclării, subiectul poate fi dificil chiar
pentru cei care au responsabilitatea de a-i instrui pe cei mici – adulții. Lipsa infrastructurii și absența educației ecologice făcută sistematic, au adâncit și mai tare problema. Și cu toate că generații întregi au crescut fără prea multe cunoștințe despre reciclare, noțiunile despre curățenie la nivel macro (ape, munți, păduri) și indirect, grija față de mediul înconjurător, nu au lipsit niciodată.

Având în vedere contextul și provocările actuale, e lesne de înțeles că protecția mediului înseamnă mai mult
decât curățenie și aruncarea gunoaielor la „locul lor”. Mai ales că „locul lor” e ușor neclar. În această situație
se află aparatele electrice vechi sau defecte și bateriile uzate, deșeuri care nu au ce căuta la coșul de gunoi,
printre resturile menajere. Colectarea selectivă și conștientizarea faptului că anumite deșeuri sunt mai
periculoase decât altele, sunt subiecte care intră încet, dar sigur și în școlile din România prin intermediul lui
Baterel.

Implicarea socială și simțul civic merg mână în mână cu eduația pentru viață și transformarea copiilor în adulți responsabili și educați, iar vestea bună e că atitudinea și comportamentul ecologic se învață.

Educația ecologică începe de-acasă

De la ce vârstă le putem spune copiilor că e necesar să aibă grijă de natură și când pot înțelege ei noțiuni
precum „mediu înconjurător”, „poluare” sau „reciclare”?
Educația ecologică poate începe din momentul în care un copil poate diferenția „bun” de „rău”, prin „rău”
înțelegând inclusiv gunoi, mizerie, suferință. Odată ce copiii pricep că anumite lucruri se aruncă și altele nu și
că Pământul „suferă” atunci când aruncăm gunoaie, ecoeducația începe. Pentru că sunt în formare, cei mici
vor adopta mult mai ușor comportamente pozitive față de mediul înconjurător, pe care le vor păstra, cel mai
probabil, pe tot parcursul vieții.

De ce contează atât de mult?
Grija față de natura se va revărsa în multe alte comportamente ale copilului – grija față de spațiul personal –
de la camera și bancă, până la ghiozdan și dulap. Un copil care deprinde din timp noțiuni de ecologice va
deveni un adolescent responsabil.

Există multe imagini care ilustrează Pământul ca o ființă vie. Pentru un copil va fi mai ușor să înțeleagă
noțiunea de „Pământ”, dacă îl asociează cu o „față” cu o zi de naștere (22 aprilie), o formă de viață care are
preferințe – de exemplu, „Pământului îi plac copacii, dar nu îi plac bateriile din jucării”.

De pildă, un copil care la 4 ani știe deja că bateriile nu se aruncă la gunoi, va păstra acest obicei de-a lungul
anilor de școală și mult timp după. Dacă cel mic pricepe că jucăriile funcționează cu ajutorul bateriilor, poate
înțelege și că acestea nu se aruncă, ci se pot refolosi (în fabricarea altor produse sau chiar a altor baterii).

Ce se întâmplă la gimnaziu și liceu?
Indiferent de vârstă, copiii sunt mult mai predispuși să învețe și să își asume rolui de „eroi”, mai ales când
primesc recompense, insigne, bonificiații sau apreciere. Inspirați de personajele din desenele animate și
filmele cu supereroi, își iau rolul în serios, dacă au modele și susținere în școală, dar și acasă.
Mulți dintre elevii din gimnaziu și liceu sunt receptivi la noțiunile de protecția mediului, înțeleg că trăiesc într-
un mediu extrem de poluat și că „viitorul depinde de ei.”

„Baterel și Lumea Non-E” educă și formează „eroi ai reciclării”, încurajând elevii să înțeleagă, să practice și să
promoveze în rândul familiei și prietenilor principiile colectării selective și reciclării. În cadrul proiectului,
copiii și profesorii se pot implica în acțiuni de protecție a mediului, concursuri de colectare selectivă a
echipamentelor electrice vechi și a bateriilor uzate, dar și activități eco-creative (realizarea de colaje, benzi
desenate, scenete de teatru sau experimente științifice).

Obiectivul? dezvoltarea unor comunități active de elevi care promovează reciclarea și, implicit, formarea unei
generații de adulți responsabili și implicați.


ALTE info despre proiect:
În proiectul Baterel, elevii sunt înscriși de profesorii coordonatori în program și concurează cu alte clase și școli în competiții lunare cu tematică ecologică și în competița de colectare efectivă a echipamentelor electrice vechi sau defecte și a bateriilor uzate.
Pe parcursul progamului, atât elevii, cât și dascălii au acces la materiale informative și ghiduri care detaliază principiile colectării selective și oferă sfaturi pentru creșterea eficienței energetice. Cei mici pot beneficia de lecții demonstrative, activități practice și invitații la alte evenimente cu tematică ecologică. Peste 30.000 de copii au devenit parte din povestea lui Baterel în lupta pentru reciclare în cele 7 ediții derulate.

Campania ,,Baterel și Lumea Non-E” este un proiect național de conștientizare, responsabilitate socială și
colectare selectivă, organizat de Asociația Environ în parteneriat cu Asociația Sistemul Național de Reciclare a Bateriilor (S.N.R.B.) și care se desfășoară sub Înaltul Patronaj al Ministerului Educației Naționale cu sprijinul Ministerului Mediului.

 

 

  • Materialul face parte dintr-o campanie publicitară susținută de Baterel


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Bursele de reziliență au fost introduse în Legea Învățământului preuniversitar nr. 198/2023, prin OUG nr. 95/2024. Școlile pot să instaleze sisteme de supraveghere audio-video, cu acordul majorității simple a părinților, elevilor majori, dar și a angajaților

Introducerea burselor de rezilență, limitarea burselor de merit la medii doar până la 9.50, introducerea supravegherii audio-video în școli și posibilitatea transferului între filierele, profilurile și specializările din învățământul liceal…
Vezi articolul

Profesorul Ion Ionici, despre planurile-cadru de la real 2025: La Limba şi literatura română, la clasele a XI-a şi a XII-a, mi se par orele foarte puţine, doar două ore, deşi aceşti elevi vor da bacul la un moment dat. Discutăm de ani de zile despre Educaţie Fizică şi Sport, observ că a rămas o singură oră

Ion Ionici, directorul Liceului Jean Louis Calderon din Timișoara, a vorbit, într-o intervenție telefonică la TVR Info, despre proiectul planurilor-cadru pentru liceu, documente lansate în dezbatere publică de Ministerul Educației.…
Vezi articolul

Trei dintre cercetătorii români care au primit premii speciale la prima ediție a Galei Cercetării Românești lucrează în SUA, la universitățile Stanford, Harvard și MIT / Patru din opt premianți lucrează în principal în România

Trei dintre premiile speciale acordate în cadrul primei Gale a Cercetării Românești, plus unul dintre premiile la categoriile principale au fost acordate cercetătorilor români care lucrează sau au lucrat în…
Vezi articolul

Profesoara Anda Culișir: Dacă ceea ce încerci să faci nu funcționează la copii, niciodată n-o să fie vina a 30 de copii din clasă, e clar că e la tine undeva și atunci te obligă tot timpul să te upgradezi o dată la 5 ani, cel puțin / Să fii profesor e cel mai fain job

Profesoară de Biologie la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Cluj-Napoca, profesoara Anda Culișir a declarat într-un interviu video acordat jurnalistei Ruxandra Hurezean, publicat de G4Media.ro că e „cel mai fain…
Vezi articolul

Aproape jumătate dintre muzeele din România „vor dispărea pur și simplu” dacă proiectul de ordonanță al Guvernului ar intra în vigoare, atrage atenția directorul Muzeului Național al Țăranului Român

Managerul Muzeului Naţional al Ţăranului Român, Virgil Ştefan Niţulescu, a declarat, vineri, că 45% dintre muzeele din România „vor dispărea pur şi simplu”, dacă proiectul de ordonanţă privind reducerea deficitului…
Vezi articolul

Profesoara Andreia Bodea: La 5 atenționări se scade un punct la purtare, prin decizia consiliului profesorilor clasei, potrivit regulamentului școlii noastre. Unii au avut 2-3 atenționări, alții au avut 4 și s-au oprit

„La 5 atenționări se scade un punct la purtare prin decizia consiliului profesorilor clasei”, a declarat Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, pentru TVR Info. Din…
Vezi articolul