Cinema ARTA a lansat toamna aceasta un program complex de educație prin film, dedicat copiilor, profesorilor, consilierilor școlari, părinților. Concret, copiii și adulții din jurul lor sunt așteptați pe 15 octombrie și pe 5 noiembrie 2025 la proiecțiile „Fără aer” – un film despre dilemele adolescenței și limitele comunicării, în regia lui András Táborosi – și „Cea mai fericită fată din lume” – o radiografie a relației adolescent–părinte în România contemporană, în regia lui Radu Jude.
- Accesul la cele două evenimente este gratuit, pe bază de rezervare aici.
Fiecare întâlnire include o proiecție de film și o discuție moderată de psihoterapeutul Oana Cobeanu și curatoarea Cinema ARTA, Anca Caramelea, menite să creeze un cadru sigur și empatic pentru abordarea unor subiecte sensibile din mediul familial și școlar, anunță Cinema ARTA într-un comunicat remis Edupedu.ro.
Anca Caramelea, educator în domeniul filmului și curatoare Cinema ARTA, a explicat că proiecțiile face parte din proiectul intitulat „ECRANE (RE)DESCHISE”, care „se dorește să fie un spațiu comun care să reunească copiii și adulții din jurul lor – părinți, profesori, educatori, consilieri școlari etc. Selecția de filme oferă ocazii de (auto)reflecție, de comunicare mai intensă și diferită, de consolidare a legăturilor emoționale și de colaborare în beneficiul copiilor. De la un documentar emoționant despre o școală din Irlanda de Nord, care încearcă să evite modelele de violență, la o ficțiune românească despre adolescenți și relația lor cu părinții, într-o societate consumeristă, toate filmele se învârt în jurul temelor pe care dorim să le abordăm în cadrul acestui proiect: relații familiale, maturizare, schimbări emoționale și sociale, mediul școlar, așteptări, tradiție vs. modernitate”.
Evenimentul face parte din proiectul „Ecrane (re)deschise – Educație socio-emoțională prin film”, prin care Cinema ARTA își propune să ofere părinților și profesorilor instrumente practice de comunicare – precum tehnici de ascultare activă și comunicare non-violentă, în cadrul unor proiecții de film, sesiuni de mediere și ateliere, precizează organizatorii. Proiectul este realizat cu sprijinul Primăriei şi Consiliului Local Cluj-Napoca.
Comunicatul Cinema ARTA:
„În această toamnă, Young ARTA aduce la Cinema ARTA un program complex de educație prin film, dedicat copiilor, părinților și cadrelor didactice.
Inițiat de Cinema ARTA și gândit ca un demers permanent, Young ARTA oferă publicului tânăr – și nu doar lui – contexte constante de întâlnire cu filmul, ca formă de exprimare artistică, dar și ca instrument de dialog, învățare, reflecție și apropiere.
Sub titlul „Ecrane (re)deschise – Educație socio-emoțională prin film”, noul proiect propune trei direcții principale: o serie de proiecții speciale pentru adulții implicați în educația copiilor, un training dedicat profesorilor interesați de folosirea filmului în clasă și un program lunar pentru familii, centrat pe a trăi împreună momente de încântare și a le înțelege împreună.
Prin proiecții, ateliere și discuții facilitate de specialiști din domeniile educației, psihologiei și cinematografiei, Young ARTA își propune să transforme filmul într-un instrument de reflecție, dialog și reconectare – atât în familie, cât și în școală.
Sub umbrela Young ARTA EDU a fost concepută o serie de trei proiecții-eveniment adresate adulților implicați în educația și susținerea copiilor – părinți, profesori, consilieri școlari, educatori. Fiecare întâlnire include o proiecție de film și o discuție moderată de psihoterapeutul Oana Cobeanu și curatoarea Cinema ARTA, Anca Caramelea, menite să creeze un cadru sigur și empatic pentru abordarea unor subiecte sensibile din mediul familial și școlar.
Prima proiecție a avut loc joi, 18 septembrie, de la ora 19:00, cu filmul documentar „Young Plato” (r. Declan McGrath și Neasa Ní Chianáin), care urmărește eforturile unei școli din Irlanda de Nord de a combate violența prin filosofie și gândire critică.
Urmează în 15 octombrie – „Fără aer” (r. András Táborosi), un film despre dilemele adolescenței și limitele comunicării; iar în 5 noiembrie – „Cea mai fericită fată din lume” (r. Radu Jude), o radiografie lucidă a relației adolescent–părinte în România contemporană. Accesul la cele două evenimente este gratuit, pe bază de rezervare: aici.

Tot în cadrul Young ARTA EDU, pe 20 septembrie, a fost organizat, în parteneriat cu Bad Unicorn, un training pentru cadrele didactice interesate de utilizarea filmului în clasă ca metodă de explorare a emoțiilor și de deschidere a unor conversații dificile. Atelierul a pornit de la vizionarea filmului „Close” (r. Lukas Dhont), o poveste emoționantă despre prietenie și vulnerabilitate în adolescență și, conduse de Anca Caramelea și Oana Cobeanu, participantele au reflectat la teme de posibile discuții cu elevii, și au discutat despre tensiunea dintre rolul de formatoare de caractere, care presupune autenticitate și teama de reacția părinților/a societății la anumite subiecte.
Programul continuă cu Young ARTA Family, o serie de proiecții dedicate copiilor și părinților, care își propune să stimuleze dialogul dintre generații prin povești animate memorabile. Începând din septembrie, în fiecare lună, duminica, publicul este invitat la Cinema ARTA să vadă filme împreună și să discute, într-un format ludic, despre ce au simțit.
Despre întregul program desfășurat în această toamnă în cadrul Young ARTA, Anca Caramelea – educator în domeniul filmului și curatoare Cinema ARTA – declară: „ECRANE (RE)DESCHISE dorește să fie un spațiu comun care să reunească copiii și adulții din jurul lor – părinți, profesori, educatori, consilieri școlari etc. Selecția de filme oferă ocazii de (auto)reflecție, de comunicare mai intensă și diferită, de consolidare a legăturilor emoționale și de colaborare în beneficiul copiilor. De la un documentar emoționant despre o școală din Irlanda de Nord, care încearcă să evite modelele de violență, la o ficțiune românească despre adolescenți și relația lor cu părinții, într-o societate consumeristă, toate filmele se învârt în jurul temelor pe care dorim să le abordăm în cadrul acestui proiect: relații familiale, maturizare, schimbări emoționale și sociale, mediul școlar, așteptări, tradiție vs. modernitate”, a declarat Anca Caramelea”.