Efectele pe care explorarea spațiului cosmic le poate avea asupra societății, convingerilor politice și religioase ale oamenilor – obiectul unui curs universitar “altfel”, în SUA

318 vizualizări
Foto: © Andrey Armyagov | Dreamstime.com
Efectele pe care explorarea spațiului cosmic le-ar putea avea asupra comunităților și convingerilor religioase sau politice ale oamenilor nu mai fac exclusiv obiectul speculațiilor SF, ci, la o universitate din SUA, ele sunt abordate într-un curs mai puțin convențional, prezentat pe larg de autorul lui în publicația de popularizare a științei The Conversation. Scopul cursului, după cum susține cel care îl predă, este să răspundă unor nevoi exprimate chiar de cei care se ocupă în profunzime de studiul spațiului.

Această inițiativă academică, numită “Explorarea Spațiului: Spre o societate care călătorește în Cosmos”, îi aparține lui Joshua D. Ambrosius, profesor de științe politice de la University of Dayton, instituție catolică de învățământ superior din statul american Ohio. El spune că s-a hotărât să pună la punct un astfel de curs în urma succesului pe care l-a avut un articol al lui pe tema influenței religiei asupra sprijinului publicului american pentru politicile americane de explorare a spațiului.

Profesorul spune că acest curs, care se adresează studenților cu specializare în științe inginerești sau de afaceri, propune o abordare a studiului universului mai puțin bazată pe calcule și tehnologie și mai mult prin prisma științelor sociale: “Analizăm activitățile umanității cu privire la spațiu din perspectiva politicii, economiei și sociologiei. Există, de fapt, subdomenii recunoscute precum astropolitica, economia spațiului sau astrosociologia”. 

  • Cursul include, între altele, un proiect de grup în care studenții discută cum ar urma să răspundă umanitatea în cazul descoperirii unor formă de viață extraterestră, problemele finanțării NASA, cele legate de volumul tot mai mare de deșeuri spațiale, dar și chestiuni legate de religie, pornind de la faptul că tinerii recrutați pentru activități legate de spațiu sunt îndemnați să se gândească la menirea lor supremă.

Dacă umanitatea ar fi să devină o specie cu adevărat interplanetară, “educația spațială ar trebui să meargă dincolo de elemente tehnice legate de acest obiectiv. Ar trebui să ia în calcul și preocupările sociale, legale și atice care vor apărea în momentul în care vom ajunge acolo”, scrie autorul.

El face trimitere la declarații recente ale lui Carl Starr, managerul Telescopului Spațial James Webb, care a observat, pe de o parte, că absolvenții de facultate care se angajează în domeniu au competențe tehnice, dar nu prea cunosc probleme legate de istorie sau politică, iar pe de altă parte au o problemă în a comunica eficient, scopul cursului fiind să acopere aceste neajunsuri.

Foto: © Andrey Armyagov | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Zeci de profesori și specialiști în drept, alături de reprezentanți ai societății civile, solicită înființarea unei comisii parlamentare comune pentru revizuirea Constituției: “Este necesară o dezbatere chibzuită, fundamentată științific și transparentă”

Cadre didactice, specialiști și pasionați de drept constituțional, precum și reprezentanți ai societății civile din România le solicită, printr-un apel public, parlamentarilor să ia în considerare înfiinţarea unei Comisii speciale…
Vezi articolul

Universitățile pot să obțină aproape 22 de milioane de euro prin PNRR pentru investiții în gestionarea eticii universitare: formare de profesori, softuri antiplagiat, scannere OCR și abonamente de acces la resurse electronice – ghid lansat de Ministerul Educației în consultare publică

Un ghid al solicitantului pentru “digitalizarea managementului eticii universitare” a fost lansat de Ministerul Educației (ME) în consultare publică, potrivit unui anunț de pe site-ul instituției, edu.ro. Banii, 22 de milioane…
Vezi articolul

Studenții din jumătate dintre facultățile din România încep anul în format hibrid, 12% dintre facultăți – online, arată o analiză a Alianței organizațiilor studențești / “Au rezolvat tot, nu s-a putut nimic” în privința căminelor, digitalizării, formarea profesorilor

Studenții din circa jumătate dintre facultățile universităților românești încep noul an universitar în sistem hibrid, în timp ce aproximativ 35% dintre facultăți încep anul cu predare integral față în față,…
Vezi articolul