„Nu mă așteptam să ne dea liric. Cred că iau 7-8”, spune o elevă, pentru Radio România Actualități, despre subiectele de la Limba română din cadrul simulării Evaluării Naționale 2025. Luni, 17 martie, a avut loc proba scrisă la Limba și literatura română pentru elevii de clasa a VIII-a. Un alt elev a afirmat că s-a pregătit mult și ia în serios simulările.
- Subiecte Română – simulare Evaluarea Națională clasa a VIII-a 2025. Poezia „Trezire” de Lucian Blaga, unul din textele de la prima vedere / „Crezi că, odată ce ai făcut o alegere, este bine să îți păstrezi opțiunea, indiferent de situație?” – au avut de argumentat elevii. La subiectul al II-lea, cerința a fost să prezinte mesajul poeziei
- Rezolvarea la Limba română, făcută de profesorul Cătălin Zaman
Elevii de clasa a VIII-a au primit două texte la prima vedere la simularea probei de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2025, potrivit subiectelor consultate de Edupedu.ro. Primul text este poezia „Trezire” de Lucian Blaga, iar al doilea este din articolul jurnalistei Cristina Ștefan „Rezistența prin apicultură”, publicat în Dilema veche în 2017.
Întrebare: Cum crezi că te ajută pe tine? Ce spun despre tine aceste examene?
Răspuns elev: În primul rând, nivelul la care sunt, cum va fi examenul propriu-zis și cum să ne comportăm acolo.
Întrebare: Te-ai pregătit? Cum ți s-au părut subiectele?
Răspuns elevă: Nu mă așteptam să ne dea liric.
Întrebare: De ce vă oferiți de acest liric?
Răspuns elevă: E mai complicat decât celelalte.
Întrebare: Și ce ai fi preferat?
Răspuns elevă: Rezumat sau caracterizare.
Întrebare: Apreciezi cumva o notă din ce știi tu că ai făcut?
Răspuns elevă: Nu mă aștept la ceva wow. Cred că iau 7-8.
Întrebare: Pentru tine cum a fost?
Răspuns elev: Mi se pare că a fost destul de greu. A picat, spre exemplu, la subiectul al II-lea liric, dar simulările ne ajută să vedem unde greșim și avem timp până la vară să ne corectăm greșelile.
Comparativ cu anii trecuți, profesorul Cătălin Zaman este să părere că subiectele de anul acesta sunt mai grele și are rezerve în ceea ce privește alegerea textului literar:
„Cred că sunt subiecte mai grele, comparativ cu simulările din alți ani. Erau, desigur, subiecte abordabile, cu un text nonliterar generos. În ceea ce privește alegerea textului literar, am serioase rezerve. Înțeleg ideea celor care au conceput subiectele, dar, dacă tot țineau să ofere un text în care natura era tema centrală, aveau opțiuni care le puteau oferi copiilor o înțelegere mai facilă a textului (Alecsandri, Pillat de exemplu). Nu vreau să intru într-o analiză și mai detaliată, o să fac referire la elevii de 5-6, pe care un asemenea tip de text nu îi prea ajută. Sigur, vor exista voci care vor afirma că poezia nu este grea (nici nu am afirmat că ar fi), însă mă gândesc la toți colegii mei din mediul rural care efectiv „trag” de fiecare sutime pentru a face un copil să ia nota 5.”
Subiectele primite de elevi:
Marți, 18 martie, are loc proba scrisă la Matematică, iar miercuri se este programată proba la Limba maternă.
Rezultatele simulării vor fi comunicate individual pe 31 martie. Acestea vor fi analizate în cadrul fiecărei școli prin discuții cu elevii, ședințe cu părinții și în consiliile profesorale, urmărindu-se adoptarea unor măsuri de sprijin pentru îmbunătățirea performanțelor.
Notele nu vor fi trecute în catalog, cu excepția cazurilor în care elevii sau părinții solicită acest lucru în scris.