Elevă către ministrul Educației: Orice elev are nevoie să înțeleagă un buletin de analize, e nevoie de o oră de Biologie măcar, în trunchiul comun, pentru toate clasele / Daniel David: În clasa a IX-a și a X-a nu poți învăța aceste lucruri? Programele pe care le avem acum nu rămân

1.541 de vizualizări
Daniel David la Colegiul Național Mihai Viteazul / Sursa: Facebook – Alexandru Croitoru
Când formezi capacitatea elevului de a interpreta un buletin de analize medicale și, în general, când îi formezi cultura generală de a se descurca în situații uzuale de viață? Utilitatea unor ore în plus la anumite discipline, pentru anumite filiere a fost discutată pe larg de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, cu elevi și profesori ai Colegiului Național „Mihai Viteazul” (CNMV) din București, într-o dezbatere pe tema proiectului de planuri-cadru pentru liceu. La dezbaterea din 25 februarie, tema predominantă abordată de aceștia din urmă a fost situația disciplinei Biologie, iar discuția a găzduit un schimb de replici între o elevă și ministru pe seama oportunității de a include Biologia în trunchiul comun, nu doar la curriculum de specialitate sau la alegerea elevilor, la clasele a XI-a și a XII-a.

„Din punctul meu de vedere, orice elev, că e de la liceu de coregrafie sau de filologie, mate-info, științe, are nevoie să știe să interpreteze, în oarecare măsură, un buletin de analize, de exemplu”, a spus eleva colegiului bucureștean în discuțiile cu ministrul David. Ea a folosit argumentul pentru a pleda pentru includerea Biologiei în trunchiul comun și la clasele mari, arătând, între altele, că ea, dornică să urmeze facultatea de Medicină, a fost nevoită să-și schimbe profilul pentru a continua să studieze Biologia.

Iar această disciplină a fost invocată de o mare parte a intervențiilor făcute de elevi și profesori, care au arătat că CNMV este o „pepinieră pentru Medicină”.

Ministrul David a răspuns întrebând dacă aceste competențe, precum interpretarea unui buletin de analize, nu pot fi formate și prin materia predată la clasele a IX-a și a X-a. 

Eleva a răspuns indicând faptul că sunt „valori (din analize medicale – n.red.), calcemie, potasemie – acelea sunt la Circulator într-a XI-a”. Ministrul a reacționat arătând că, în baza noilor planuri-cadru, programele de liceu vor fi altele: va exista o „etapă a doua, când vom schimba conținuturile”.

  • Daniel David a arătat, în continuare, că Biologia nu va fi abordată doar în cadrul unei discipline cu acest nume: „nu uitați că eu nu vreau să încarc acum toate aceste componente care țin de Biologie în zona de Biologie. Partea care ține de educație pentru sănătate, educație sexuală, educație de alt tip cu componentă biologică poate și ar trebui să fie prinsă în disciplina Consiliere și orientare, ca unități de învățare”, a spus el.
Discuția dintre ministrul Educației, Daniel David, și eleva CN Mihai Viteazul, pe larg:

Elevă: Din punctul meu de vedere, orice elev, că e de la liceu de coregrafie sau de filologie, mate-info, științe, are nevoie să știe să interpreteze, în oarecare măsură, un buletin de analize, de exemplu. Fiindcă toți trebuie să mergem o dată pe an. Foarte bine, să-și aleagă fiecare școală câte ore să facă în funcție de ce cerere este. Dar cred că ar trebui, în trunchiul comun, măcar o oră (de Biologie – n.red.). Eu, de exemplu, m-am mutat la Științele naturii de la Matematică-Informatică special pentru că vreau la Medicină.

Daniel David: Și dacă vreți la Medicină puteți avea Biologia și într-a XI-a și într-a XII-a și puteți avea mai multe ore decât aveți acum.

Elevă: Da, dar pentru orice liceu o oră ar trebui obligatoriu…

Daniel David: În orice liceu, oare, în clasa a IX-a și a X-a oare nu poți învăța aceste lucruri? În clasa a XI-a și a XII-a cei de la Coregrafie vor să facă altceva, cei din zona de Tehnologie vor să facă altceva. Nu putem învăța acele lucruri – importante – în clasa a IX-a și a X-a?

Elevă: La ce mă refeream eu, aceste valori (din analize medicale – n.red.), calcemie, potasemie, acelea sunt la circulator într-a XI-a. Și de aceea mă gândeam că Anatomia ar trebui…

Daniel David: Eu asta vă rog să vă gândiți. Și pentru profesori spun acest lucru: programele pe care le avem acum nu rămân, forțat, cu noul plan cadru. Planul cadru va veni cu etapa a doua, când vom schimba conținuturile. 

Vă dau un exemplu pe discuția pe care am avut-o cu colegii de la Istorie și Geografie, ați văzut că au fost mari dezbateri. Istoria României: avem acum o disciplină care se numește Istoria României? Nu avem. Geografia României, care e importantă – pentru mine cultura națională este importantă, dar să o facem serios. Avem, la liceu, ați făcut Geografia României? Nu.

Elevi (murmur în sală): Da…

Daniel David: Ca disciplină? Vedeți? Avem altceva. Avem disciplină de Istorie în toți anii, avem disciplină de Geografie, ar Istoria României și Geografia României ca teme sunt distribuite pe diverse conținuturi în cei 4 ani. În momentul în care înveți ceva – vă spun psiho-pedagogic – despre istoria României într-a IX-a, până ajungi într-a X-a și a XI-a să înveți altceva despre acel lucru îl uiți. Și discuția pe care am avut-o cu colegii din zona Istorie și Geografie a fost următoarea: e o problemă de modele. Și au venit cu modele deștepte. Astfel încât noua generație o să aibă, după 20 de ani – acum 20 de ani aveam Istoria României și Geografia României -, o să aibă istorie universală într-a IX-a și a X-a și Istoria României într-a XI-a și a XI-a. Geografia fizică, Geografia României ca disciplină separată. Astfel de lucruri îmi trebuie, modele în care să vii să spui: vedem toți că ce-am avut nu a funcționat, hai să vedem, ce am propus noi funcționează într-o anumită zonă, nu funcționează în altă zonă, ce dorim noi care să poată să funcționeze. De aceea avem aceste dezbateri.

Iar în zona de Biologie nu uitați că eu nu vreau să încarc acum toate aceste componente care țin de Biologie în zona de Biologie. Partea care ține de educație pentru sănătate, educație sexuală, educație de alt tip cu componententă biologică poate și ar trebui să fie prinsă în disciplina Consiliere și orientare, ca unități de învățare.

Am înțeles punctul de vedere: venind de la Științe, vă întrebați de ce biologia nu e bine reprezentată și la alte specializări care nu sunt în zona științelor – Mate-Info și celelalte științe. Am înțeles acest lucru și și alți profesori de Biologie au indicat-o. 

Elevă: Mulțumesc pentru răspuns. Mi se pare că ar trebui să punem pe primul loc cultura generală în situații esențiale, cum ar fi cea cu analizele. Vă mulțumesc.

Daniel David: Nu uitați – și aș dori să vă întreb și pe voi explicit, poate răspundeți când îmi puneți întrebările. Cultura generală e foarte importantă. Dar la nivel de liceu poate cultura generală nu trebuie să aibă pondere mare la a IX-a și a X-a, iar într-a XI-a și a XII-a, fără să lipsească să fie și cultură generală, dar să înceapă să apară și cultura de specialitate? Haideți, totuși, să ne gândim ce așteptări să fie. Adică tot noi ne plângem că absolvenții de liceu nu sunt capabili să se integreze pe piața muncii? Dacă ai făcut și cultură de specialitate – sigur, mă refer la cei care nu dau la facultate… Iarăși, cei care sunteți în clasa a XII-a: cred că deja ați început să faceți diferențele dintre materiile pentru Bacalaureat și pentru facultatea la care vreți dați și pentru celelalte. Dacă spuneți că le tratați pe toate la fel, mă ridic în picioare și plec. Sigur, glumesc. Dar nu cred că le tratați la fel. Haideți să fim cinstiți noi cu noi, să putem discuta deschis, că altfel fiecare își spune povestea și plecăm acasă fiecare cu povestea lui. 

Citește și:
STEM vs „coregrafie” în planurile cadru. Elevii unui colegiu național din București au salutat cu ropote de aplauze spusele unui profesor că UE dă miliarde pentru cercetare, iar „cercetarea nu o faci cu coregrafi” / Ministrul David: „Nu v-ar plăcea ca la coregrafie sau la tehnologic sau la pedagogic să primesc aplauze contra dumneavoastră”
Fără Biologie, Istorie și Geografie în clasa a XII-a la Mate-Info – proiect planuri-cadru 2025. Elevii ar urma să aibă cu o oră mai puțin de Fizică și de Limba română în clasele XI-XII, crește numărul de ore de Informatică la IX-X, dar scade apoi

4 comments
  1. da,teatrul e bun! ii invata putin sa si gestioneze emotiile, sa aiba atitudine,etc…ii indopam cu chestii realiste si sunt zero empatie, zero emotii…roboti usor usor de manipulat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de BCR

Concurs pentru liceenii din București cu premii de peste 2.000 de euro, organizat de Colegiul Economic Kretzulescu și Alianța Colegiilor Centenare. Înscrierile pentru idei de afaceri la Young Business Minds, deschise până pe 12 aprilie / Profesor coordonator: Pasiunile elevilor se pot transforma în planuri viabile de afaceri

Ești pasionat, ai multe idei inovatoare de afacere și crezi că vei reuși? Înscrie-te până pe 12 aprilie în concursul pentru liceenii din București Young Business Minds, cu premii de…
Vezi articolul
Licitația de manuale pentru clasa a VIII-a

Elevii care intră în clasele a IX-a, a X-a și a XI-a în septembrie nu vor avea manuale noi, ci vor învăța tot de pe cele aprobate în 2004, înainte să se fi născut / Profesorii lor vor avea „repere”, făcute de alți profesori în 10 zile, drept ghiduri de predare

În noul an școlar 2023-2024, în care cursurile încep pe 11 septembrie, conform calendarului aprobat de Ministerul Educației, elevii din clasele a IX-a, a X-a și a XI-a nu vor…
Vezi articolul

Atelierul de chimie experimentală „Particule”, organizat de LearnGate în trei sesiuni independente, pentru adolescenți de 11-15 ani. Primele activități sunt pe 4 iulie, înscrierile sunt deschise (P)

LearnGate organizează o nouă serie de workshopuri de chimie experimentală. Este vorba despre atelierul „Particule”, care este organizat în 3 sesiuni, astfel concepute încât copiii de 11-15 ani să poată participa la…
Vezi articolul

Ministrul francez al Educației: Țara noastră are nevoie de oameni de știință și de ingineri / Blanquer propune o dezbatere privind reforma Matematicii la liceu, după un declin al acesteia, într-o scrisoare către inspectori, directori și profesori

În Franța, problema Matematicii la liceu va fi regândită și dezbătută, anunță Ministrul Francez al Educației, Jean-Michel Blanquer. Acesta a adresat o scrisoare publică inspectorilor școlari din țară în care…
Vezi articolul