Elevii de clasa a XII-a continuă miercuri BAC 2025 cu probele de competențe digitale. Au acces timp de 15 minute la Internet, apoi rezolvă cerințe offline – model de subiect

16.364 de vizualizări
Foto: © Goodluz | Dreamstime.com
Probele de competențe de Bacalaureat (BAC) 2025 continuă miercuri, 5 februarie, cu evaluarea la abilități digitale, până vineri, 7 februarie, inclusiv. Elevii de clasele a XII-a și a XIII-a primesc un set de întrebări împărțit în două secțiuni, dintre care la prima au acces cu toții la Internet, timp de 15 minute, conform procedurii Ministerului Educației și Cercetării (MEC). Modelul de subiect publicat de MEC pe 1 noiembrie 2024 poate fi consultat mai jos în articol.

În perioada 27-29 ianuarie 2025, elevii au susținut probele de competențe la limba română (aici biletele din prima zi, aici din a doua zi și aici – din a treia zi de evaluare) și la limba maternă pe 29-31 ianuarie, după caz. Probele pentru evaluarea competențelor lingvistice la limba modernă din cadrul bacalaureatului 2025 se desfășoară în perioada 3-5 februarie, ceea ce înseamnă că în unele licee miercuri se pot derula (și) probe de competențe la limba străină, dacă este vorba de un număr mare de elevi candidați.

Potrivit unei proceduri a Ministerului Educației, transmisă inspectoratelor școlare pe 6 noiembrie și obținută de Edupedu.ro, candidații ar urma să înceapă examenul la ora 13, iar cei care obțin un punctaj de peste 75 de puncte vor fi încadrați la nivelul de „utilizator experimentat”. Conform documentului, rezultatele vor fi afișate în maximum două zile lucrătoare de la susținerea probei, la nivelul fiecărei unități de învățământ.

Proba D este „preponderent o probă de natură practică” și se desfășoară în două etape: o parte cu acces la internet, în care candidații trebuie să rezolve cerințele din fișa A, și o parte fără acces la internet, dedicată fișei B. Cerințele din aceste fișe sunt concepute pentru a evalua competențele digitale esențiale ale candidaților.

Fișierele de lucru, paginile web offline și baremele de evaluare sunt furnizate de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), iar „transmiterea variantelor de subiecte, a baremelor de evaluare și de notare” se face conform procedurilor CNPEE.

Calculatoarele folosite în timpul examenului trebuie să fie dotate cu sistemele de operare și aplicațiile de birotică necesare, astfel încât candidații să poată rezolva cerințele din fișe. Fiecare candidat va lucra pe un spațiu de lucru individual, configurat conform instrucțiunilor din document. Candidații trebuie să confirme prezența fișierelor necesare pe spațiul de lucru, semnând de luare la cunoștință înainte de începerea probei.

Proba durează 90 de minute, din momentul în care toți candidații au primit subiectele, și este structurată astfel: „pentru rezolvarea fișei A se alocă 15 minute” (extensibil la 30 de minute în cazuri excepționale), iar pentru fișa B – 75 de minute. Candidații care refuză să rezolve subiectele sunt considerați că „nu au susținut Proba D”.

Evaluarea competențelor digitale se face pe baza răspunsurilor furnizate pe foaia de examen și a produselor software obținute, conform cerințelor din subiecte. Fiecare profesor examinator acordă „un punctaj exprimat printr-un număr întreg cuprins între 0 și 100”, iar punctajul final este media aritmetică a notelor celor doi examinatori.

  • Nivelul de competență digitală se stabilește astfel: între „0-30 de puncte – utilizator începător”, „31-55 de puncte – utilizator de nivel mediu”, „56-74 de puncte – utilizator avansat” și „75-100 de puncte – utilizator experimentat”.

Procedura prevede și măsuri de egalizare a șanselor pentru candidații cu dizabilități. Elevii nevăzători, de exemplu, vor avea cerințele adaptate, redistribuind punctajele pentru secțiunile care implică lucrul cu imagini sau grafice. Punctajul obținut și nivelul de competență digitală vor fi înscrise pe certificatul de competențe digitale și pe verso-ul diplomei de bacalaureat.

Ministerul Educației precizează că „rezultatele obținute de candidați sunt afișate după evaluarea tuturor candidaților care au susținut Proba D în aceeași zi în respectiva unitate de învățământ, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la susținerea probei”. Subiectele utilizate nu vor fi făcute publice, cu excepția câtorva modele selectate de CNPEE pentru pregătirea elevilor, conform sursei citate.

FOTO DOCUMENT Fișa A – Model competențe digitale Bac 2025 (sursa):

FOTO DOCUMENT Fișa B – Model competențe digitale Bac 2025 (sursa):

DESCARCĂ DOCUMENT Barem Model competențe digitale Bac 2025:

FOTO DOCUMENT Proba pentru evaluarea competențelor digitale – Proba D BAC 2025:

Foto: © Goodluz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Secretar de stat în Ministerul Educației: Putem îmbunătăți platforma de evaluare la Evaluarea Națională și Bacalaureat, dar varianta optimă e sa formăm profesorii / Evaluatorii vor fi învățați cum să corecteze chiar pe baremul de la examen, în amiaza examenului

„Au existat diferențe de notare la partea de grilă, nu semnificativ numeric, dar suficiente cât să conteze. Varianta optimă este să formăm profesorii pe subiectul dat. Vom forma în ziua…
Vezi articolul