Elevii din clasele mici și copiii de grădiniță ar putea fi testați de părinți, acasă, iar elevii de liceu și-ar putea auto-administra testele pe bază de salivă, potrivit lui Sorin Cîmpeanu: N-ai cum să știi câți profesori sunt împotriva testării

8.318 vizualizări
Foto: captură Digi 24
Ministrul Educației vrea o aplicare diferențiată a testării elevilor mici și copiilor de grădiniță, față de cei din liceu, potrivit declarațiilor făcute luni seara la Digi24. Ministrul a spus că cei mici ar putea să fie testați acasă, de către părinți, iar cei mari să-și auto-administreze testele.

Propunerea vine după ce ministrul Educației a avut o luni reacție publică legată de instrucțiunea emisă de ministrul Sănătății prin care testele pe bază de salivă sunt aplicate în școli.

„Am mizat pe înțelepciunea unei instrucțiuni, care este o instrucțiune pentru un protocol sanitar, sanitar subliniez, iar Ministerul Educației nu are de gând sub nicio formă să-și depășească competențele și să-și dea cu părerea pe un protocol sanitar, pentru că nu intră în atribuțiile noastre. Și mă gândeam, mă gândesc că s-ar putea face o diferență – copiii de grădiniță, poate și cei din învățământul primar, se poate să administreze aceste teste într-un alt regim, într-un regim diferit față de copiii de liceu, spre exemplu, care și le pot auto-administra mai ușor”, a declarat Sorin Cîmpeanu.

Despre cadrele didactice care susțin că nu acceptă să participe la testarea elevilor cu teste pe bază de salivă, ministrul a precizat că “am mizat foarte mult și pe înțelegerea colegilor cadre didactice care, și sunt convins că marea majoritate, chiar dacă sunt foarte mulți aceia care se opun, cred că majoritatea cadrelor didactice înțeleg să sprijine proprii elevi în acest proces”.

Moderator: Aveți o evaluare? Știți câți sunt pentru și câți sunt împotrivă?

Cîmpeanu: Nu. N-ai cum să știi. Sunt 271.000 de angajați, știu numărul exact de angajați din învățământul preuniversitar pentru că am comandat aceste teste, practic și pentru testarea personalului din învățământ, de-aia vă spun că sunt 271.000 de persoane care sunt plătite prin sistemul EduSal. Avem 271.000 de CNP-uri. Cum să știi, din cei 271.000, câți vor și câți nu vor?”, s-a întrebat retoric ministrul Educației.

  • Revenind la instrucțiune, ministrul a spus că „blochează sistemul”.

„Dacă ai asistent medical, apelezi la el, toată lumea va dori să fie sarcina acelui asistent medical în școală, or, dacă ai 50 de clase? Mai devreme de o oră, chiar dacă se asigură o bună sincronizare, organizare perfectă, mai devreme de o oră nu se poate finaliza testarea unei clase și nu ai 50 de ore într-o zi ca să-i testezi – 50 de ore, 50 de clase, luni”, a spus Cîmpeanu.

Amintim că vineri, înaintea emiterii instrucțiunii criticate acum de ministrul Cîmpeanu, președinta Societății Medicilor din Colectivitățile de Copii și Tineri, Daniela Rajka, medic școlar, a adresat o scrisoare deschisă celor doi oficiali, de la Educație și Sănătate, recomandând ca testarea cu teste din salivă a copiilor de grădiniță, a elevilor și a profesorilor să se facă acasă, pentru că cei pozitivi ar rămâne izolați, iar la școală s-ar putea continua cursurile.

Scrisoarea menționa că „există și alte țări care au adoptat măsura testării-screening a elevilor la domiciliu, distribuind un număr de teste părinților pentru efectuarea acasă a testării și raportarea rezultatelor către unitatea de învățământ”. Documentul enumeră dezavantajele testării la școală, supravegheată de cadrele didactice:

  1. copiii cu infecție intră în colectivitate și astfel este anulat rolul principal al screening-ului, acela de identificare a infecției înainte de intrarea copiilor în colectivitate, astfel încât colegii să poată continua cursurile cu prezență fizică 
  2. administrarea testelor necesită existența acordului informat al părintelui
  3. clasele necesită dezinfecția riguroasă, în cazul apariției unui caz pozitiv    
  4. în izolator pot fi prezenți simultan mai mulți elevi cu test pozitiv
  5. colegii de clasă ai unui copil depistat pozitiv în clasă vor fi considerați contacți direcți, deoarece au stat împreună fără mască în spațiu închis, și vor trebui să treacă în on-line
  6. colectarea testelor folosite, în special a celor pozitive, trebuie să se facă în condiții de siguranță

Articolul este în curs de actualizare


6 comments
  1. Sa consulte parerea membrilor de sindicate. E in curs de centralizare de catre liderii de sindicate. Nici macar nici nu ar trebui sa astepte asa ceva, ar trebui sa gandeasca cu prooriul cap ca asa ceva nu se poate aplica in tarisoara asta. Din niciun punct de vedere, in principal cele enuntate de sindicate. Se face ca nu pricepe? Atunci e trist sa avem un ministru atat de greu de cap. Noroc ca doar se face.

  2. Totuși mai începe școala fizic si unde personal didactic nu este vaccinat peste 60%? Sunt localitati unde incidenta e sub1? Totusi copiii noștri au dreptul la educatie prin Constituție. Nu se mai respectă nimic in tara asta!

  3. Deci, recapitulam:
    1. Teste( care vin tarziu dar, mai bine decat niciodata) achizitionate deja..(bani, bani si iar bani), nu stim procedura de utilizare si nici cine, unde le va ultiliza..
    2. Dl Ministru fost inspector scolar, are “incredere(?)” in cadre ca se vor alatura acestui proces, iar procentul lor va fi (necunoscut).. discutabil.
    3.de la intarzieri, ezitari si un amalgam de necunoscute educatia siesi a adaugat surmenaj si stress: conditii in care suntem prinsi de catre cel care o conduce..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Probleme la plata burselor de performanță, merit, studiu și ajutor social, deși termenul limită, prevăzut de lege, este data de 15 a lunii / Ministerul Educației nu știe dacă data a fost respectată și spune că Ministerul de Finanțe virează banii

Mai mulți cititori au semnalat Edupedu.ro faptul că elevii nu au primit banii pentru bursele de merit, de performanță, de studiu și de ajutor social, deși termenul limită, prevăzut de…
Vezi articolul

Primăria București vrea să taie 22% din bugetul pentru Educație la rectificare. Unele investiții în infrastructura școlară, în after-school și grădinițe sunt lăsate cu 1.000 de lei în buget

Peste 35,6 milioane de lei sunt propuse pentru tăiere de la capitolul Învățământ, din totalul alocării pentru acest capitol de 162,9 milioane de lei. Proiectul de hotărâre pentru rectificare bugetară…
Vezi articolul