Elevii, studenții, pensionarii și veteranii, lăsați fără reducere la bilete și abonamentele de transport rutier județean privat – printre efectele unei OUG pe care Guvernul a aprobat-o marti

4.349 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Un proiect de Ordonanță de Urgență care scoate transportul rutier intra-județean privat, dintre localitățile aceluiași județ, din sfera serviciului public și îl transformă în serviciu comercial, a fost aprobat pe 25 iunie, potrivit Guvernului. Actul normativ a fost promovat de Ministerul Dezvoltării și are drept consecință eliminarea posibilitatii cumparării biletelor cu reducere pe transportul județean. Atât pentru elevi și studenți, potrivit Federației Elevilor din România, dar și pentru pensionari, veterani de război, persoane cu handicap și toate persoanele care în prezent beneficiază de reduceri la transportul rutier între localități, nemaifiind un serviciu de transport public.

Proiectul pus în dezbatere publică pe 2 aprilie 2019 prevede „eliminarea transportului rutier judeţean de călători din sfera serviciilor publice, situaţie în care acesta se desfăşoară în regim comercial, cu respectarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările şi completările ulterioare”, potrivit notei de fundamentare.

Elevii au reclamat prin Federația Elevilor din România faptul că după aprobarea acestei Ordonanțe de Urgență în Guvern, transportatorii nu vor mai fi obligați să vândă bilete și abonamente la preț redus, drept conferit elevilor de Legea Educației și obligație pentru transportatori prin Legea transportului rutier public de persoane.

Elevii și studenții au două drepturi în privința transportului rutier, potrivit legii:
  1. dreptul la bilete și abonamente reduse pe mijloacele de transport public local, județean și național
  2. dreptul la decontarea navetei școală-casă, de către unitatea de învățământ la care învață.

Ministerul Dezvoltării susține într-un comunicat că „proiectul de act normativ nu prevede abrogarea unor prevederi ale Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, prin care sunt stabilite drepturile elevilor privind decontarea transportului de la și către unitățile de învățământ, deci nu are impact asupra decontării cheltuielilor de transport pentru elevi.”

Ministrul Vasile-Daniel Suciu i-a chemat la discuții pe reprezentanții elevilor și, prin precizările aduse, confirmă de fapt spusele elevilor. Elevii rămân în continuare cu dreptul de a avea bilete reduse pe transportul public, însă dacă operatorii sunt scoși din sfera serviciului public, atunci aceștia nu vor mai fi obligați să vândă biletele și abonamentele cu reducere. Așadar elevii nu vor mai avea de unde să cumpere aceste bilete și abonamente decât la preț întreg, fiind apoi nevoiți să meargă la școală să le deconteze.

Potrivit HG 2403 din 2004, pensionarii au și ei reducere tot pe transportul public de persoane, inclusiv cel intra-județean vizat de noile modificări, așa că eliminarea acestuia din sfera serviciilor publice atrage după sine eliminarea posibilității de a mai găsi la opratori asemenea bilete și abonamente cu reducerea prevăzută de lege, potrivit specialiștilor consultați de Edupedu.ro.

OUG, la presiunea Consiliilor Județene

Ministerul Dezvoltării menționează în nota de Fundamentare faptul că actul normativ a fost elaborat după ce Uniunea Consiliilor Județene a trimis două adrese (adresele nr. 89/12.03.2019 şi 89/13.03.2019) cerând aceste măsuri. Tot în nota de fundamentare se menționează că prin menținerea drept servicu public a transportului auto județean, se produce un impact asupra bugetelor Consiliilor Județene. Autoritățile erau nevoite să acorde subvenții sau compesații transportatorilor pentru reducerile făcute la biletele și abonamentele cu reducere.

Care sunt argumentele ministerului Dezvoltării

  • Proiectul de act normativ nu prevede abrogarea unor prevederi ale Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, prin care sunt stabilite drepturile elevilor privind decontarea transportului de la și către unitățile de învățământ, deci nu are impact asupra decontării cheltuielilor de transport pentru elevi.”

În nota de fundamentare a proiectului, inițiatorul justifică urgența prin următoarele:

  • ”Ţinând cont că transportul rutier judeţean de persoane, considerat ca serviciul public determină efort bugetar în sarcina bugetelor locale ale judeţelor.
  • În lipsa neadoptării prevederilor privind eliminarea transportului judeţean de persoane din sfera serviciilor publice, consecinţele negative care ar putea fi produse constau în denaturarea substanţială a concurenţei precum şi posibila blocare a activităţii autorităţilor administraţiei publice judeţene.
  • Luănd în considerare că până la data de 2 decembrie 2019, Consiliile judeţene au obligaţia să încheie contracte de servicii publice de transport călători, situaţie ce impune măsuri urgente de clarificare a transportului judeţean rutier de călători ca fiind activităţi prestate în regim comercial

Ce spun elevii: 

    • „Chiar dacă dreptul propriu-zis al elevilor va exista în continuare, el va fi imposibil de aplicat, din cauza tarifelor ridicate practicate de transportatori. În momentul de față, prin OUG nr. 69/2016 sunt stabilite tarife maximale pentru abonamentele elevilor, acestea fiind constituite ca obligații de serviciu public”, potrivit unui comunicat al Federației Elevilor din România primit la redacție.
    • „În momentul dispariției tuturor obligațiilor de serviciu public (prin transferarea la regimul comercial), va dispărea și această obligație. Ca urmare, având în vedere că și în momentul de față există dificultăți privind decontarea navetei, considerăm că după aprobarea proiectului de ordonanță, acestea vor fi intensificate, din cauza faptului că Ministerul nu va avea fondurile necesare, așa cum s-a întâmplat între anii 2013 și 2016.”

În același comunicat se menționează: „Totodată, dorim să facem o serie de precizări în ceea ce privește expunerea de motive a proiectului de ordonanță de urgență a Guvernului:

Menționăm faptul că până în prezent, pentru transportul rutier județean au fost acordate compensații pentru obligații de serviciu public”.

    1. Art. 3 al Regulamentului 1370/2007 prevede faptul că „În cazul în care o autoritate competentă decide să acorde unui operator ales un drept exclusiv și/sau o compensație de orice natură în schimbul îndeplinirii unor obligații de serviciu public, autoritatea respectivă face aceasta în cadrul unui contract de servicii publice.
    2. Încă de când obligația de a încheia aceste contracte de servicii publice a fost instituită prin Legea 92/2007, consiliile județene din România au încălcat în mod conștient legea, o bună parte dintre acestea neîncheindu-le.
    3. Pe cale de consecință, faptul că elevii nu au beneficiat de reduceri la transportul județean până la momentul actual este în totalitatea culpa consiliilor județene, iar argumentul invocat de către autoritate reprezintă o tentativă de a acoperi baronii locali ce nu își doresc să acorde reduceri pentru elevi, studenți, veterani și alte categorii sociale, așa cum arată chiar expunerea de motive: „arătăm că includerea transportului rutier județean de persoane în sfera serviciilor publice atrage implicit acordarea de compensații de la bugetele locale ale județelor, cu impact negativă supra cheltuielilor consiliilor județene.

Solicităm imperios Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice să oprească tentativele de mascare a încălcării legii încă din anul 2007 de către consiliile județene și retragerea proiectului de ordonanță de urgență a guvernului, astfel încât drepturile elevilor să nu fie periclitate. În cazul în care ordonanța de ugență va fi adoptată, Guvernul Dăncilă va rămâne în istorie ca cel care i-a condamnat pe elevii români la abandon școlar,” mai spun elevii.

 Legea educației naționale nr.1/2011 prevede că:

• elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat beneficiază de tarif redus cu minimum 50% pentru transportul local în comun, de suprafață, naval și subteran, precum și pentru transportul intern auto, feroviar și naval, pe tot parcursul anului calendaristic;

• elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educației Naționale (MEN), prin unitățile de învățământ la care sunt școlarizați, pe bază de abonament, în limita a 50 km, sau li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a 8 călătorii dus-întors pe semestru, dacă locuiesc la internat sau în gazdă.

FOTO: pexels.com


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Dumitru: Universitatea din București devine parte a Universității Civice Europene. Care sunt celelalte șapte universități din consorțiul european

“Universitatea din București se alătură unui proiect ambițios, acela al rețelei Universității Civice Europene”, anunță rectorul Mircea Dumitru. Acesta precizează că noul consorțiu este format din opt universități, cu obiectivul…
Vezi articolul

DOCUMENT Programul pentru școli prin care elevii primesc lapte și fructe ar putea începe încă din prima zi de școală, pe 9 septembrie, în anul școlar 2024-2025, iar produsele neconsumate pot fi redistribuite în școală – proiect

Elevii și copiii de grădiniță ar putea primi lapte și fructe în școli din prima zi de școală, în anul școlar viitor, prevede proiectul de Hotărâre de Guvern privind desfășurarea…
Vezi articolul