Elevilor nu le este benefică această ”vacanță”, o soluție putea fi revenirea la școala online, spune profesoara Loredana Prunean, care a continuat să facă lecții online și în vacanță, benevol, cu elevii săi: Am simțit că au nevoie de susținere, de ajutor și de încurajare

14.201 de vizualizări
Foto: © Eakrin Rasadonyindee | Dreamstime.com
„Copiii au nevoie de modele și de aceea o atitudine corectă, un sistem de valori, principiile în care credem sunt cele care-l vor forma ca adolescent și îl vor pregăti pentru viață. I-am provocat pe elevi la întâlnirile online pentru a nu crea sincope în ritmul studiului. În plus, a fost și o reacție afectivă față de îngrijorarea elevilor din clasele terminale. Am simțit că au nevoie de susținere, de ajutor și de încurajare”, a spus pentru Edupedu.ro, Loredana Prunean, profesoară de Limba Română la Colegiul de Muzică Sigismund Toduţă din județul Cluj, care a decis să se întâlnească online cu elevii pentru a continua predarea și învățarea.

Cadrul didactic a mărturisit că nu este prima vacanță în care se întâlnește online cu elevii: „Nu este prima vacanță în care continuăm să exersăm. Elevii mei se așteptau la o asemenea propunere. Participarea nu este obligatorie, nu li se impun aceste întâlniri. Pentru mine, prezența lor este adevăratul răspuns, indiferent de ceea ce mi-au spus în clasă. Bineînțeles că am cerut și acordul părinților. Dânșii au fost mai încântați decât copiii”.

Aceasta a precizat că un avantaj al predării online este legat de accesul la informație: „Suntem foarte aproape de tot ceea ce înseamnă informație. La limba română, majoritatea textelor sunt și în format PDF și atunci toți copiii au acces la textul literar. Poți oferi mai multă și mai variată informație, la filmulețe, audio, video, lucruri de care în sala de clasă uneori suntem privați”.

Pe de altă parte, cei dezavantajați au fost elevii care nu au avut conexiune la internet, dar și elevii care își pierdeau repede atenția: „Au fost dezavantajați cei care nu au avut acces la internet. Acolo unde internetul a funcționat și au existat și dispozitive adecvate, am sesizat un deficit de atenție / de concentrare din partea elevilor. În timpul predării, prea mulți se îndeletniceau și cu altele, în general se jucau. Astfel, s-a ajuns la prea multe lacune, care le-au creat o stare de teamă și de tensiune atunci când au revenit în bănci”.

„Trebuie făcute multe sacrificii personale, pentru a te bucura de reușită, de succes. Dar dacă ești dispus să lași în fiecare copil o parte din tine, atunci meseria aceasta îți va aduce multă împlinire. Trebuie să te dăruiești, să îndrumi, să ocrotești, să povățuiești, să-i înțelegi, să ai puterea de a accepta nu doar reușita, ci și eșecul”, a spus Loredana Prunean.

  • Cadrul didactic a povestit și despre rolul părinților, deoarece sunt anumite lucruri pe care doar de la părinți le poți afla: „Rolul părinților în procesul educativ nu poate fi neglijat. E nevoie de colaborare și susținere reciprocă și chiar de toleranță față de un punct de vedere diferit. Sunt aspecte pe care elevul nu ți le transmite, dar dialogul cu familia ajută la o mai bună cunoaștere a acestuia”.

În privința imaginii pe care o are cadrul didactic în societate, profesoara a subliniat următoarele: „Din păcate, civilizația aceasta a spectacolului în care trăim, se hrănește din triumful scandalului, al mediocrității, al falșilor idoli. Cultura nu mai reprezintă o călăuză, o condiție sine-qua-non a devenirii de aceea noi, părinți, profesori, avem obligația morală față de copiii noștri să o susținem cu toată tăria și să-i convingem de nevoia superiorității minții și a moralității, biletele care ne dau șansa libertății noastre”, a subliniat profesoara.

Interviul complet, Loredana Prunean:

Edupedu.ro: Cum afectează această vacanță forțată învățarea elevilor?

Loredana Prunean: După anul școlar trecut, un an dificil, cu multe provocări, anunțul începerii școlii ”cu prezența fizică a întregului colectiv al clasei” a adus bucurie, optimism și multe promisiuni. Am început firav, deoarece trebuiau umplute multe ”goluri”, iar sistemul concentric de predare din școala românească nu-ți permite să construiești pe vid. Elanul și entuziasmul ne însuflețeau pe toți. Treptat s-a instaurat o stare de agitație, de tensiune, iar vestea vacanței a stârnit reacții diverse. Unii s-au bucurat… Dar orice sincopă în învățare duce la o pierdere a cunoștințelor acumulate, la ieșirea din ritmul ”educațional”. Elevilor nu le este benefică această soluție numită ”vacanță”, o soluție putea fi revenirea la școala online.

Edupedu.ro: Chiar dacă este vacanță, știu că dumneavoastră ați continuat să vă întâlniți online cu elevii. De ce ați decis acest lucru?

Loredana Prunean: I-am provocat pe elevi la întâlnirile online pentru a nu crea sincope în ritmul studiului. Aparțin acelei generații care crede că practica, exercițiul, repetiția ne ajută să nu uităm. În plus, a fost și o reacție afectivă față de îngrijorarea elevilor din clasele terminale. Am simțit că au nevoie de susținere, de ajutor și de încurajare.

Edupedu.ro: În momentul acesta, cu ce clase continuați orele online?

Loredana Prunean: Mă întâlnesc frecvent cu elevii din clasele terminale, dar le-am propus întâlniri și altor clase. Vreau să accentuez faptul că asemenea întâlniri organizează majoritatea cadrelor didactice care au clase terminale și predau materii de examen.

Edupedu.ro: Copiii cum au reacționat când au aflat că vor face lecții online în această perioadă?

Loredana Prunean: Nu este prima vacanță în care continuăm să exersăm. Elevii mei se așteptau la o asemene propunere. Participarea nu este obligatorie, nu li se impun aceste întâlniri. Pentru mine, prezența lor este adevăratul răspuns, indiferent de ceea ce mi-au spus în clasă. Bineînțeles că am cerut și acordul părinților. Dânșii au fost mai încântați decât copiii. Pentru reușita elevilor mei accept aceste costuri personale și totul are sens văzându-i că trăiesc bucuria izbânzii (chiar dacă acum o măsurăm numai în rezolvarea corectă a unui exercițiu). Disponibilitatea lor de a lucra suplimentar, îmi dă curajul să afirm că ei văd în aceste întâlniri o oportunitate întru reușita/succesul lor.

Edupedu.ro: Pe ce platformă faceți orele online? Cum vi se pare?

Loredana Prunean: Pe classroom și pe meet, platforme care și-au îmbunătățit, și-au adaptat mereu serviciile.

Edupedu.ro: Ce sincope ați avut în predarea online?

Loredana Prunean: Școala online a schimbat conceptul de predare, ne-a forțat să ne îmbunătățim predarea, deoarece orele online necesitau o planificare temeinică a conținuturilor și diversitatea materialelor prezentate. (Prelegerea nu oferă succesul învățării în mediul online). Au fost sincope și la nivelul conținuturilor, dar cel mai mult m-a deranjat neputința de a crea o atmosferă asemănătoare cu cea din sala de clasă. Mi-au lipsit reacțiile emoționale ale elevilor, atât de importante, deoarece ne raportăm sau chiar ne adaptăm predarea la acestea. Nu aveam controlul asupra clasei și, implicit, nici asupra învățării, de aceea rezultatele școlare precedente nu sunt concludente, nu reflectă nivelul real de cunoștințe ale elevilor.

Edupedu.ro: Care sunt atuurile predării online?

Loredana Prunean: Suntem foarte aproape de tot ceea ce înseamnă informație. La limba română, majoritatea textelor sunt și în format PDF și atunci toți copiii au acces la textul literar. Poți oferi mai multă și mai variată informație, la filmulețe, audio, video, lucruri de care în sala de clasă uneori suntem privați.

Edupedu.ro: Care sunt dezavantajele predării online pentru elevi?

Foto: Arhiva personală

Loredana Prunean: Au fost dezavantajați cei care nu au avut acces la internet. Acolo unde internetul a funcționat și au existat și dispozitive adecvate, am sesizat un deficit de atenție / de concentrare din partea elevilor. În timpul predării prea mulți se îndeletniceau și cu altele, în general se jucau. Astfel, s-a ajuns la prea multe lacune, care le-au creat o stare de teamă și de tensiune atunci când au revenit în bănci, la sfârșitul anului școlar. Notarea i-a dezavantajat pe elevii onești, pe cei care nu au încercat să copieze și au avut medii destul de apropiate de elevii care, în general, erau la coada clasamentului. Elevii din clasele terminale s-au simțit abandonați, debusolați, dezavantajați, nevoiți, în prea multe cazuri, șă-și schimbe parcursul educațional. Un alt dezavantaj vizează latura afectivă și socializarea, aspecte de care au fost privați în online.

Edupedu.ro: Cum credeți că au fost percepute aceste schimbări pentru elevi?

Loredana Prunean: Pentru majoritatea copiilor, trecerea la învățământul online a fost însoțită de o stare de confort, confortul de acasă, care treptat s-a transformat în rutină, în plictis, dorindu-și să se reîntoarcă la școală, dar să nu fie evaluați (erau conștienți de nivelul precar de pregătire, și-au recunoscut dezinteresul, lipsa de exercițiu, de muncă individuală). S-au adaptat cu foarte mare ușurință platformelor educaționale. Cred că mai greu ne-am adaptat noi, cadrele didactice, la aspectele acestea legate de tehnologie și predare.

Edupedu.ro: Pe ce ar trebui să se bazeze relația dintre cadru didactic și elevi?

Loredana Prunean: Încrederea și respectul reciproc fundamentează relația profesor-elev. Nu trebuie să ne îngrijim doar de conținuturi și de metode. Copiii au nevoie de modele și de aceea o atitudine corectă, un sistem de valori, principiile în care credem sunt cele care-l vor forma ca adolescent și îl vor pregăti pentru viață. Dascălul nu va transmite niciodată doar cunoștințe, ci va dezvolta educabilului competențe și metacompetențe, adică sisteme proprii de valori, autonomie, puterea de a înțelege lumea din jurul său, autodisciplina, capacitatea de a identifica oportunități.

Edupedu.ro: Care sunt principalele dificultăți ale elevilor și cum reușiți să le gestionați?

Loredana Prunean: În online, elevii se confruntă cu tot felul de alte provocări, fapt pentru care devin neatenți. Provocarea la discuție poate fi o rezolvare a acestei situații sau prezentarea unor materiale audio-video captivante, de noutate, din sfera lor de interes.

Edupedu.ro: Cum ar trebui să fie un cadru didactic, care sunt atributele acestuia? Care este rolul cadrului didactic?

Loredana Prunean: Dascălul este lampagiul (personaj din Micul prinț), cel care aprinde stele, cel dispus să se sacrifice, cel ce poartă de grijă, cel ce reușește să treacă peste disprețul ”regelui, al vanitosului, al bețivului si al omului de afaceri”.

A-l îngriji pe cel de lângă tine înseamnă a-l ajuta să crească, să devină, să ajungă ”împărat”. Aici fac o paralelă cu basmul, texte literare ignorate, considerate superficiale sau ”pentru copii”. Basmele oglindesc esența vieții. Majoritatea protagoniștilor din basme parcurg o călătorie inițiatică, la finalul căreia ajung împărați. Ce înseamnă să devii împărat? Înseamnă să fii stăpân al propriei vieți, dar să poți să-i ajuți și pe cei din jurul tău. Această împlinire le-o doresc elevilor mei, să reușească să devină împărați, stăpâni ai vieții lor și să reușească să-i ajute și pe cei din jurul lor, dar pentru a ajunge aici e nevoie să treacă prin multe probe, încercări.

Chiar situația de astăzi a învățământului, cu vacanțele impuse, poate fi percepută ca o probă a devenirii învățământului. Ca să trecem aceste probe nu e nevoie neapărat de forță, de revoltă, ci e nevoie de implicare, de acceptare, de disponibilitatea de a găsi soluții, de bunătate, de altruism. Niciodată, adevărații învingători nu sunt cei care obțin ceva cu forța, ci cu puterea minții, prin bunătate, prin respect, prin corectitudine și doar așa vom reuși să-i ajutăm pe copii să devină împărați ai propriei existențe.

Edupedu.ro: Ce metode folosiți în predare și cum sunt ele apreciate de către elevi?

Loredana Prunean: Metodele de predare sunt mult teoretizate. Pentru a fi eficiente trebuie adaptate specificului fiecărei clase. Bineînțeles primează metodele activ-participative, în centrul cărora se află elevul și urmăresc dezvoltarea aptitudinilor, implicare, urmăresc însușirea unor tehnici de muncă independentă, de autoinstruire. De exemplu, lectura suplimentară poate fi verificată printr-o prezentare a cărții, printr-un joc de rol, prin scrierea unui articol sau a unei recenzii, printr-un discurs motivațional susținut în fața clasei.

Edupedu.ro: Această tehnică funcționează mult mai bine în cazul recomandărilor de lectură, dacă vine de la colegii de clasă?

Loredana Prunean: Da, am mers adesea pe următorul scenariu: colegi din clasele mai mari, care au citit anumite cărți, au venit și au prezentat celor mai mici cărțile respective. Nu doar prezentarea i-a motivat să citească, ci și faptul că ar putea și ei ajunge în ipostaza de a prezenta altora cartea citită.

Edupedu.ro: Ce sfaturi aveți pentru cei care își doresc să devină cadre didactice?

Loredana Prunean: A fi dascăl nu este o meserie, este o vocație. Trebuie făcute multe sacrificii personale, pentru a te bucura de reușită, de succes. Dar dacă ești dispus să lași în fiecare copil o parte din tine, atunci meseria aceasta îți va aduce multă împlinire. Trebuie să te dăruiești, să îndrumi, să ocrotești, să povățuiești, să-i înțelegi, să ai puterea de a accepta nu doar reușita, ci și eșecul. Dascălul sădește în sufletele copiilor nevoia superiorității minții, a moralității și îl îndepărtează de superficialitate, de banalitate, de mediocritate. În același timp trebuie să păstrăm mereu în noi o fărâmă din ceea ce înseamnă a fi copil (o fărâmă de naivitate, plăcerea jocului, curiozitatea).

Edupedu.ro: Ce-i lipsește sistemului nostru de educație?

Loredana Prunean: Coerența, consecvența și profesionalismul și aceste lipsuri provoacă neîncrederea în sistemul educativ.

Edupedu.ro: Cum ar putea să fie acestea remediate?

Loredana Prunean: În general, tindem să arătăm cu degetul atunci când vorbim de nereușite, înspre alții. Ne uităm înspre partea politică, înspre partea administrativă, dar trebuie să avem curajul de a întoarce degetul înspre noi. Noi înseamnă dascăli, părinți, elevi și să ne facem o autoevaluare onestă a participării în actul educativ. Cred că rezolvarea stă în implicare.

Edupedu.ro: Care este mesajul pentru autorități?

Loredana Prunean: Să nu uite că și ei reprezintă un exemplu pentru copii.

Edupedu.ro: Ce presupune activitatea unui cadru didactic?

Loredana Prunean: Dăruire, ingeniozitate, este multă căutare în spatele acelui moment în care te afli în fața clasei. 

Foto: Pexels.com

Edupedu.ro: Care sunt satisfacțiile unui cadru didactic?

Loredana Prunean: Uneori satisfacția cadrului didactic este data de reușita elevilor și când spun reușită, nu mă gândesc doar la elevii care obțin note de 10. Nu. Reușită poate să însemne și o notă mult mai mică. Bucuria o găsești și într-o îmbrățișare din partea elevului, într-un cuvânt de mulțumire, într-o privire sau atunci când mă sună copiii și îmi spun „doamna profesoară, mă plimb prin Cișmigiu și mi-am amintit de lectura cărții lui Grigore Băjenaru…”. Te simți copleșit de bucurie când elevul îți apreciază sau îți urmează îndemnurile sau când te anunță (după 12 ani de liceu vocațional): ”M-am hotărât să dau la Litere, ce mă sfătuiți?”.

Edupedu.ro: Care este relația cu părinții și cat de mult contează să aveți o comunicare deschisă cu ei?

Loredana Prunean: Rolul părinților în procesul educativ nu poate fi neglijat. E nevoie de  colaborare și susținere reciprocă și chiar de toleranță față de un punct de vedere diferit. Sunt aspecte pe care elevul nu ți le transmite, dar dialogul cu familia ajută la o mai bună cunoaștere a acestuia.

Edupedu.ro: Care este imaginea actuală a cadrului didactic în societate?

Loredana Prunean: Nu cred că este o imagine pozitivă. Din păcate, civilizația aceasta a spectacolului în care trăim, se hrănește din triumful scandalului, al mediocrității, al falșilor idoli. Cultura nu mai reprezintă o călăuză, o condiție sine-qua-non a devenirii de aceea noi, părinți, profesori, avem obligația morală față de copiii noștri să o susținem cu toată tăria și să-i convingem de nevoia superiorității minții și a moralității, biletele care ne dau șansa libertății noastre.”

  • Amintim că decizia modului în care se va relua școala de pe 8 noiembrie încolo ar putea fi luată descentralizat de către fiecare unitate de învățământ în parte, în funcție de incidența de infectare cu coronavirus din localitate, fiindcă sunt zone unde aceasta este foarte scăzută și orele ar putea fi reluate cu prezență fizică, dar și localități unde rata de infectare este încă foarte ridicată și probabil că școala se va relua inițial online, a explicat marți ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, la ProTv.

Redeschiderea cu prezență fizică a școlilor ar putea să fie condiționată și de rata de vaccinare a angajaților din fiecare școală în parte, a mai spus Cîmpeanu. Noile criterii vor fi anunțate vineri, 5 noiembrie.

Consiliul Național al Elevilor susține descentralizarea măsurilor de deschidere a școlilor, așa încât să rămână “la latitudinea fiecărui consiliu de administrație modalitatea în care vor continua cursurile, ținând seama de capacitatea de testare, incidența de la nivel local, rata vaccinală”.

Federația Națională a Asociațiilor de Părinți solicită că școlile să fie închise imediat la o rată de 6 la mie în localitate și să poată decide singure trecerea în online, cu prioritizarea prezenței fizice a anilor terminali.

Foto: © Eakrin Rasadonyindee | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


7 comments
  1. Felicitari. Daca e si gratis, felicitari din nou. Din pacate, la scoala vecina scolii d-voastra, se fac astfel de ore in aceasta vacanta, dar pe bani.

    1. Au facut asta ca sa nu fie trecuți in concediu. Automat, întrucât au avut activitate, ai evitat trecerea abuziva in concediu de odihna.
      Si vor fi plătiti normal, nu precum cei in concediu de odihna.
      Era datoria ministrului sa evite vacanta elevilor si sa se desfasoare peste tot cursuri online.

  2. Ilegal și ireal ce ai făcut mata, doama profesor!
    Păi cum să nu intre online dacă se simțeau constrânși?
    Logic! Când se începeau cursurile cu prezența fizică, cei care nu intrau online în vacanță, primeau mustrări de genul: ,,Dacă ați fi intrat la curs în vacanță, acum ați fi știut și voi și nu ați fi uitat materia”!
    Deci, le-ai păpat vacanța, ceea ce nu se cade…
    La clasă trebuie să faci performanță căci, fiind materie de bac, are cel puțin 3 ore pe săptămână. Deci, este timp la clasă!
    Elevul face ce vrea în vacanța lui, poate chiar să repete, să învețe sau să se documenteze în plus! Sau doar să se bucure de vacanță!
    Ca profesor, dacă le propui ce le-ai propus dumneata, trebuie să te aștepți că elevului îi este rușine și teamă să refuze!

      1. UnoUna, nu cunoști psihologia elevilor.
        Daca ar fi știut din start ca aceste doua saptamani de vacanta fortata li se vor imputa din celelalte vacante, ar fi avut prezenta zero la aceste cursuri, indiferent de presiuni.

        1. Tocmai asta incercam sa sugerez. Era o ironie. Au fost constransi, probabil cu vrajeala ca nu mai recupereaza si s-au trezit si la scoala si cu vacanta distrusa. Iar profesori de-astia cu exces de zel ca sa nu intre in concediu sa ma mai slabeasca. Parca sunt toti nebuni. Pentru 25 la suta si ceva sporuri isi freaca vacanta si nervii, cand ar putea lua 75 la suta si sa stea ca toti oamenii in vacanta degeaba. E cum spunea cineva odata: taranul roman nu stie sa faca profit: baga mancare intr-o vaca de 8000 de lei si vinde vaca cu 3000. Niciodata nu pune in balanta ce a investit cu ce a castigat. Nu are cultul comertului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Formatori pentru profesori de gimnaziu

Moment decisiv pentru profesori: Ce efecte practice va avea trecerea la statutul de autoritate publică, conform proiectului inițiat de Șerban Nicolae. De la 8 ore prestate efectiv pe zi, la evaluarea profesională ierarhică și interdicția totală a meditațiilor

Învestirea profesorilor cu statutul de autoritate publică va transforma cadrele didactice, din punct de vedere juridic, într-un “veritabil funcționar public”. Oricine îl va agresa va intra la ultraj, la fel…
Vezi articolul

Toți consilierii școlari din București vor fi monitorizați, iar directorul adjunct al Școlii “George Bacovia” va fi demis – măsurile anunțate după ancheta corpului de control al ministrului Educației în cazul elevului care s-a aruncat de la etajul I din cauza bullying-ului

Directorul adjunct al Școlii „George Bacovia”, în care un elev s-a aruncat pe geam de la etajul I, va fi demis prin încetarea detășării după finalizarea anchetei cerute de ministrul…
Vezi articolul

INTERVIU În fiecare școală va exista un registru al declarațiilor de interese pentru profesori. Ioana Lazăr, secretarul general al Ministerului Educației: Dacă nu completează acest registru și sunt prinși că dau meditații, se intră în zona de sancțiuni

Registrul declarațiilor de interese pentru profesori este prevăzut în proiectul Legii învățământului preuniversitar și privește activitatea de meditații cu elevii. Acesta ar urma să fie introdus la nivelul unităților de…
Vezi articolul