Elevul din Dâmbovița, mutat până acum la trei școli pe motiv că ar fi agresiv, a lovit un coleg / Elevul se integrase foarte bine în colectiv, dar și-a schimbat comportamentul când părinții l-au retras de la consilierea școlară, spune directoarea școlii

16.103 vizualizări
Foto: Pixabay.com
Elevul din județul Dâmbovița mutat până acum la 3 școli pe motiv că ar fi agresiv a lovit joi, 9 noiembrie, un coleg de clasă care a avut nevoie de îngrijiri medicale. Elevul învață la școala Gimnazială Valea Voievozilor, unde a fost mutat în luna martie. “Beneficia de consiliere zilnică, și se integrase în colectiv, dar și-a schimbat comportamentul când mama a decis să îl retragă de la consiliere pe motiv că nu are nevoie”, spune directoarea Școlii Gimnaziale din Valea Voievozilor, Mariana Urucu, pentru Edupedu.ro. De altfel, și secretarul de stat Florian Lixandru, care s-a implicat în primăvară în aplanarea conflictului de atunci, a spus recent la TVR 1 că acest copil s-a adaptat foarte bine în noua clasă. Amintim că părinții de la școala din Valea Voievozilor refuzau să își aducă la școală copiii de teama elevului considerat agresiv, iar elevul a învățat singur în toată școala o perioadă de timp. Luni are loc o întâlnire cu reprezentanți ai inspectoratului școlar, ai școlii, ai CJRAE, la care au fost chemați și părinții elevului.
  • În 10 martie, la câteva zile după ce Edupedu.ro a scris că elevul de clasa a III-a din județul Dâmbovița, mutat la trei școli pe motiv că ar fi agresiv, învață singur în actuala școală, reprezentanta CJRAE a spus că este ”un copil normal”.

Un elev în vârstă de 9 ani, elev în clasa a III-a la școala din Valea Voievozilor, comuna Răzvad, și-a lovit un coleg de clasă care, potrivit poliției județene, a avut nevoie de îngrijiri medicale. Este vorba despre același elev care a fost mutat până acum la 3 școli pe motiv că ar avea comportament agresiv.

Directoarea Școlii Gimnaziale Valea Voievozilor, Mariana Urucu, spune că elevul se integrase bine în colectivul clasei, se înțelegea bine cu profesorii și cu învățătoarea, dar a început să își schimbe comportamentul în urmă cu câteva săptămâni, după ce părinții l-au retras de la consilierea psihologică din școală.

“Acum 2-3 săptămâni au început actele acestea de violență ale copilului, mai rare la început și din ce în ce mai dese apoi, până când au început să fie zilnice. De aceea am luat și noi măsurile gradual, așa cum se impune legea. A culminat cu lovirea profesorilor și a elevilor cu obiecte. Elevul a fost mutat la noi anul trecut în luna martie și a beneficiat și de consiliere psihologică zilnică. Am avut consilieri școlari, a colaborat bine cu consilierii și lucrurile au mers bine. Anul acesta, mama a refuzat consilierea, au degenerat lucrurile. În perioada aceea a fost în regulă, ca orice copil, s-a integrat în colectivitate, colabora bine cu toți profesorii și cu doamna învățătoare. El a venit foarte schimbat după vacanță, iar mama lui a refuzat să îl mai lase la consiliere pentru că nu ar avea nevoie. Situația a degenerat treptat, de la violențe fizice ușoare și verbale, la cele grave”, spune directoarea școlii.

“Elevul ar fi aruncat cu un scaun metalic care s-ar fi aflat pe hol, moment în care ar fi fost lovit un alt copil de 6 ani, care a avut nevoie de îngrijiri medicale”, transmite Inspectoratul de Poliție Dâmbovița. Într-un comunicat de presă transmis Edupedu.ro se precizează că:

“La data de 9 noiembrie a.c., polițiștii din cadrul Secției nr. 1 Poliție Rurală Târgoviște au fost sesizați prin SNUAU 112 de către o femeie cu privire la faptul că un elev de la școala din localitatea Valea Voievozilor provoacă scandal. Polițiștii s-au deplasat la fața locului, unde, din primele verificări efectuate, au constatat că un minor de 9 ani ar fi aruncat cu un scaun metalic care s-ar fi aflat pe hol, moment în care ar fi fost lovit un alt copil de 6 ani. Acesta a primit îngrijiri medicale.

La unitatea școlară s-au prezentat și polițiștii din cadrul Biroului Siguranța Școlară pentru verificări suplimentare. Totodată, reprezentații Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului au fost informați cu privire la evenimentul produs.

Polițiștii continuă cercetările pentru lămurirea tuturor împrejurărilor și dispunerea măsurilor legale, fiind întocmit un dosar penal pentru săvârșirea infracțiunii de lovirea sau alte violențe”, mai scrie în comunicatul poliției.

Secretarul de stat din Ministerul Educației, Florian Lixandru, povestea recent la TVR1 că s-a ocupat personal de acest caz și că elevul s-a integrat foarte bine în colectiv pentru că i s-a găsit o pasiune pe care s-a canalizat.

„Am și eu un caz pe care l-am gestionat personal. Se întâmpla la Târgoviște un copil de clasa a III-a, poate un pic mai violent, poate un pic mai agitat, poate că școala la momentul respectiv nu a știut cum să acționeze, astfel încât să îl stăpânească și să-i găsească alte preocupări, a ajuns la acte de violență în clasă și au fost practic marginalizat de toți colegii. Toți părinții au cerut eliminarea lui din clasă. Nu poți să elimini un elev din clasă. Până la urmă, părinții au recurs la varianta transferului, au solicitat transfer la unitatea de învățământ din afara orașului Târgoviște, dar părinții din această clasă au făcut valuri și au trimis mesaje pe grupuri de whatsapp către părinții de la școala unde copilul s-a dus, învrăjbind familiile acelor copii împotriva acestui copil și familiei lui.

Am avut o discuție cu reprezentanții părinților din clasă, cu învățătoarea care era foarte speriată de ce o să se întâmple, parcă ar fi urmat să vină un monstru în clasă. Era un copil, un copil pe care dacă știi cum să-l abordez și cum să lucrezi cu el, cu siguranță o să-i găsești și partea bună, pentru că fiecare copil care este agresor, are și o latură pozitivă. Dacă noi știm să descoperim și să-l capacităm și să-l determinăm să facă altceva decât ceea ce el ar dori să facă, de multe ori reacționa, se răzbuna pe colegii lui care îl marginalizau și voia să iasă în evidență. Acel copil avea înclinație către robotică, de exemplu și am zis: „domnule, găsiți-i o preocupare”. S-a integrat copilul în clasă, a mers, a terminat anul școlar acolo”, spunea Lixandru la TVR1.

Directoarea școlii din Valea Voievozilor spune că a încercat să vorbească cu părinții copilului după incidentul grav, dar ei refuză dialogul. Luni, 13 noiembrie, are loc o întâlnire cu reprezentanții inspectoratului școlar județean Dâmbovița, CJRAE și părinții elevului.

“Am ajuns la situația în care am făcut o adresă către toate organismele pe care noi le considerăm apte să rezolve acest caz: inspectoratul școlar județean, inspectoratul de poliție, părinții și CJRAE. Luni avem o întâlnire cu toții. Între timp, elevul vine la școală, azi a venit, dar elevii și profesorii vin cu teamă la școală acum”, spune directoarea școlii.

Elevii și părinții sunt obligați prin hotărâre judecătorească să participe la ședințe de consiliere școlară, conform procedurii privind violența școlară.  

Procedura Ministerului Educației privind managementul cazurilor de violență școlară are prevederi referitoare la situația în care părintele refuză participarea la ședințele de consiliere școlară și/sau de intervenție psihologică și psihoterapeutică:

„În situația în care există suspiciunea că părinții nu pun în aplicare măsurile asumate pentru îmbunătățirea relațiilor dintre elevi și profesori, directorul UIP sesizează situația la SPAS/DAS, în vederea efectuării unei vizite de monitorizare la domiciliul copilului. Directorul are obligația să solicite raportul de vizită managerului de caz.  

În situația în care elevii și/sau părinții/reprezentanții legali continuă să refuze participarea la ședințele de consiliere școlară și/sau de intervenție psihologică și psihoterapeutică, cuprinse în Planul de reabilitare și/sau reintegrare socială, chiar și după vizita de monitorizare efectuată de SPAS/DAS, directorul sesizează situația managerului de caz. DGASPC și ISJ/ISMB pot solicita instanțelor de judecată să dispună obligarea, prin hotărâre judecătorească, a elevilor și/sau a părinților/tutorilor legali să participe la ședințe de consiliere școlară și/sau de intervenție psihologică și psihoterapeutică, potrivit art. 1.528 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare.” 

Minorul agresor şi părinţii săi sunt obligaţi să participe la programe speciale de consiliere psihologică, conform legii nr. 291 din 24 octombrie 2023.

Aceasta nouă lege pentru modifică și completează art. 84 din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului și completează art. 121 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal astfel:

Alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

(3) Părinții copilului care săvârșește fapte penale și nu răspunde penal au obligația de a participa la programele speciale de consiliere psihologică organizate de direcția generală de asistență socială și protecția copilului sau de alte instituții de specialitate publice sau private.

După alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) și (5), cu următorul cuprins:

(4) Copilul va participa la programele speciale de consiliere psihologică prevăzute la alin. (3), cu acordul părinților sau al altui reprezentant legal, dacă instanța judecătorească nu dispune altfel.

(5) În lipsa acordului părinților, măsura prevăzută la alin. (4) poate fi dispusă de către instanța judecătorească.

La articolul 121 alineatul (1) din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 24 iulie 2009, cu modificările și completările ulterioare, după litera f) se introduce o nouă literă, lit. g), cu următorul cuprins:

g) să participe, singur sau, după caz, împreună cu părinții sau cu un alt reprezentant legal, la programele speciale de consiliere psihologică organizate de direcția generală de asistență socială și protecția copilului sau de alte instituții de specialitate publice sau private.

Informații de context

În martie anul acesta, elevul de clasa a III-a din județul Dâmbovița a fost mutat la a treia școală, cea din Valea Voievozilor, pe motiv că ar fi agresiv. Edupedu.ro a scris că s-a creat o situație fără precedent în care o perioadă, elevul a învațat singur în actuala școală, după ce părinții elevilor au protestat și refuzat să își aducă la școală copiii.

În 10 martie, la câteva zile după ce Edupedu.ro a scris că elevul de clasa a III-a din județul Dâmbovița, mutat la trei școli pe motiv că ar fi agresiv, învață singur în actuala școală, reprezentanta CJRAE a spus că este ”un copil normal”.

Elevul fusese mutat de la Școala Gimnazială Coresi din Târgoviște unde și-ar fi agresat colegii. Cazul a fost intens mediatizat, după ce un grup de părinți din această școală a ieșit în stradă și a protestat în fața școlii, în data de 21 februarie, pe motiv că băiatul de clasa a III-a este violent cu colegii săi și au cerut măsuri. 

Directoarea școlii Gimnaziale Coresi, Georgeta Gogeanu, le-a transmis părinților prezenți la protest că a încercat să ia toate măsurile care să ofere acces liber la educație tuturor copiilor din această școală.

Am luat toate măsurile pe care legea ni le permite și în speță la nivelul lui de vârstă. Tot ce se poate aplica ca sancțiune este observația, mustrarea scrisă însoțită de scăderea notei la purtare. Cu fiecare sancțiune pe care am aplicat-o, comportamentul copilului a devenit și mai violent.

Deși copilul nu este certificat cu cerințe educaționale speciale, în permanență, minim un adult din instituția școlară se află în preajma sa. Din nefericire, uneori suntem 3, 4, 5, 6 și nu reușim să facem față”, a declarat directoarea școlii Gimnaziale Coresi, Georgeta Gogeanu.

Am făcut întâlniri cu părinții copilului, atâta vreme cât aceștia au venit. Am organizat activități de consiliere individuală a copilului cu consilierul școlar, nu-l confundați cu psihologul, are cu totul alte atribuții. La nivelul claselor, am organizat activități de consiliere de grup, nenumărate activități în colaborare cu poliția”.

Tot pe 21 februarie, D.G.A.S.P.C. Dâmbovița a transmis presei un punct de vedere referitor la cazul de la Școala Gimnazială Coresi.

Cazul copilului a fost evaluat de specialiștii Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Dâmbovița, la domiciliu, în prezența reprezentantului legal, constatându-se faptul că minorul nu se afla într-o situație de abuz, neglijare sau exploatare alături de părinți, astfel încât nu s-a impus instituirea unei măsuri de protecție specială, conform prevederilor Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, în baza sesizărilor primite.

Specialiștii instituției au constatat că minorul respectă regulile din familie și participă la activități extrașcolare, dar având în vedere sesizările privind comportamentul copilului din mediul școlar, au recomandat consilierea psihologică a acestuia. Părinții au fost invitați la sediul instituției pentru includerea copilului într-un program de consiliere psihologică, însă au transmis olograf faptul că vor apela la serviciile unui psiholog privat.

Atunci, unii părinți de la școala Coresi au depus și plângeri penale la poliție în urma incidentelor de la școală în care a fost implicat băiatul, a confirmat pentru Edupedu.ro Inspectoratul județean de poliție Dâmbovița: “Sunt efectuate cercetări, sub supravegherea unui procuror de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Târgoviște, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de lovire sau alte violențe, amenințare, distrugere și portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase”, a menționat purtătorul de cuvânt al IPJ Dâmbovița, Liță Ana Maria Georgiana. 

Pe 27 februarie, la solicitarea părinților, Inspectoratul școlar Dâmbovița a aprobat decizia de transfer a elevului, la solicitarea părinților, la școala Valea Voievozilor din comuna Răzvad.

Poziția Ministerului Educației

Pe 1 martie a fost și prima poziție oficială ministerului Educației, prin intervenția secretarului de stat Sorin Ion, în cadrul emisiunii Acces Direct. 

Băiatul avea probleme de comportament încă de la grădiniță, își amintește secretarul de stat în ministerul Educației, Sorin Ion, care la vremea respectivă era inspector școlar general în județul Dâmbovița.

În interviul pentru emisiunea Acces Direct, în data de 1 martie, întrebat dacă își amintește de acest copil și în timpul grădiniței, Sorin Ion a spus: “Îmi aduc aminte, nu cu foarte multe amănunte, dar da”. Sorin Ion a precizat că dacă acest copil are și în ziua de azi aceleași probleme, “asta înseamnă că situația ar fi putut fi mai bine gestionată”. 

El a subliniat că orice copil din țara asta are nevoie are dreptul la educație și are dreptul la a i se acorda o șansă, a declarat Sorin Ion.

Pe de altă parte, înțeleg îngrijorările părinților, însă de aici, până la a cere să dispară acel copil din școală, este cale destul de lungă și nu acceptăm așa ceva. Soluția este colaborarea dintre instituții, pentru a i se acorda acestui copil ajutorul. Un copil terorist nu există, această abordare este una profund greșită, repet, înțelegând îngrijorările părinților, am convingerea că instituțiile în drept vor găsi soluția cea mai bună, astfel încât copilul să fie integrat la școală, a precizat acesta. 

Sorin Ion a anunțat și o măsură, un al doilea consilier școlar pentru copil. 

“În urma discuțiilor noastre cu Centrul Județean de Resurse și Asistență educațională, deja s-a luat măsura ca la unitatea de învățământ la care oficial copilul este înscris în acest moment, pe lângă consilierul școlar, deja existent în școală, să fie repartizat un al 2-lea consilier, pentru a putea supraveghea suplimentar. Elevul, să știți, că și dacă nu este oficial încadrat la elevii cu cerințe educaționale speciale, asta nu înseamnă că nu poate să beneficieze de consiliere. Ceea ce este extrem de important în această situație, colaborarea cu familia, care familie trebuie să accepte că elevul are o problemă de comportament. Am înțeles că la acest moment nu acceptă acest lucru și că e necesară intervenția asupra lui. După părerea mea, percepția publică este puțin exagerată. Vorbim de un copil în clasa a III-a, totuși”, a spus secretarul de stat. 

Referitor la transferul elevului, Sorin Ion a recunoscut că transferul nu rezolvă problema, ci o mută dintr-o parte în alta.

“Transferul unui elev este bine reglementat în regulamentul nostru de organizare și funcționare și transferul în timpul anului școlar în situații excepționale. Vorbim de niște presupuneri ale părinților, că se va întâmpla ceva sau mai plastic vorbind, vorbim de drobul de sare în acest moment, poate că nu se va întâmpla nimic, poate că se va adapta foarte bine la colectiv și comportamentul se îmbunătățește”, a spus Sorin Ion.  

Citește și:
Un elev de clasa a III-a din județul Dâmbovița, mutat la trei școli pe motiv că ar fi agresiv, învață singur în actuala școală / Părinții elevilor protestează și refuză să își aducă la școală copiii de câteva zile
Copilul de clasa a III-a de la Școala Valea Voievozilor, din Dâmbovița, mutat în mai multe școli pe motiv că ar fi violent, „este un copil normal”, spune reprezentanta CJRAE, după evaluarea psiho-comportamentală a acestuia / Părinții celorlalți 150 de elevi din școală refuză de o săptămână să-și trimită copiii la cursuri de frica lui
Au început să revină la şcoală elevii care au absentat pentru că părinții se tem pentru siguranța lor, în urma transferului unui elev de clasa a III-a acuzat că ar fi agresiv, anunță Inspectoratul Școlar Dâmbovița

13 comments
  1. Nu mai există școli speciale pentru astfel de copii? Chiar este normal, să devină o problemă națională abaterile comportamentale ale unui elev, care poate nici nu este sănătos mintal?

  2. Aveți dreptate! Daca copilul este”perfect normal” arunci părinții sunt “perfect”anormali și dau dovadă de o crasă lipsă de bun simț.
    “Onor conducerea” adică cei care se fac că dau legi sau că le aplică să facă voluntariat asistând un astfel de copil!
    Oare copiii, nepoții și ale rude ale acestora la ce fel de școli învață? Daca e să fim corecți ar trebui să învețe în aceleași clase cu acești copii perfect normali și nu la cele mai hune clase și școli

  3. Consilierea trebuie făcută cu toată familia (exact ca și în tratamentul pentru viermii intestinali) și dacă e cazul să urmeze toți un tratament medicamentos deoarece (pentru mine cel puțin) e clar că problema e una genetică.

  4. Problema e clar la părinți. Mai ieri în parc, o mămică furioasă s-a luat de mine că băiatul meu nu vrea să se joace cu copilul ei pe care l-am privit 2 minute cum aproape făcea spume că nu pleacă până nu se joacă cineva cu el. Așa părinți, așa copil! I-am sugerat să îi spună copilului ei că nu poate să poruncească altor copii… și a plecat mai furioasă.

  5. Cata valva pt un rebut.

    I-a dat de l-a julit, inca unuia.

    N-are ce cauta in invatamantul de masa pana nu este constient de ce face si nu raspunde pt faptele sale. Dar ce sa faci, mult laudata incluziune isi arata roadele, si nu de acum cu acest caz ci de vreo 16 ani.

    As face o clasa numai cu d-astia si i-as baga acolo profesori pe toti ministrii invatamantului de dupa 2009 si pe Iohannis si pe nevasta-sa aia, si pe multi din inspectorii scolari din tara si pe secretarii de stat din minister si toate desteptele de pe acolo care se spatg in declaratii sau doar iau salariul. Sa vada ce inseamna sa fii profesor sau invatator cu asa ceva in clasa.

    I-as baga cate un an pe fiecare sa predea acolo si sa faca cu ei si scoala verde scoala altfel si erasmus si scoala dupa scoala. Nu sa n-i puna noua in carca, adica plebei de la catedra, sa ne chinuim cu speciile astea si sa mai si raspundem pt ei si pt ceilalti.

    1. Aveți dreptate! Daca6copilul este”perfect normal” arunci părinții sunt “perfect”anormali și dau dovadă de o crasă lipsă de bun simț.
      “Onor conducerea” adică cei care se fac că dau legi sau că le aplică să facă voluntariat asistând un astfel de copil!
      Oare copiii, nepoții și ale rude ale acestora la ce fel de școli învață? Daca e să fim corecți ar trebui să învețe în aceleași clase cu acești copii perfect normali și nu la cele mai hune clase și școli

  6. Scoala abia se descurca cu cazuri simple de indisciplina.
    Politrucul are insa ambitii. Vrea ca scoala sa rezolve tulburari de comportament.
    E treaba unui psihoterapeut sa lucreze cu familia si copilul, cu sau fara hotarare judecatoreasca. Probabil e nevoie si de un psihiatru. Programul de recuperare ar trebui condus de un teraput cu experienta nu de consilieri care fac terapie in timpul liber lol.

    1. draga perplex,consilierii nu fac terapie pe hol in timpul liber. Sunt încadrați profesori și nu se ocupa de patologie,au o limită de competențe.

      1. Copilul si familia au nevoie de terapie in primul rand, nu de consiliere. Nu este treaba scolii sa se ocupe de tulburari de comportament.

        Ce fac 2 consilieri in cazul asta? Bla bla bla x 2 ? Daca asta fac legea e proasta la fel ca aia care au scris-o.

  7. Incredibila prostia. Politrucul PSD mai trimite un consilier pe front ahahahahaha. Doi consilieri care fac consiliere zilnica cu un copil. Te doare mintea.
    Politrucul si o armata de incompetenti nu pot sa gaseasca o solutie.
    Si acum ce asteapta? Sa mai zboare un scaun metalic in capul altui copil?

  8. >>Era un copil, un copil pe care dacă știi cum să-l abordez și cum să lucrezi cu el, cu siguranță o să-i găsești și partea bună, pentru că fiecare copil care este agresor, are și o latură pozitivă.

    Mai aruncă câte-un scaun în capul unui elev mai mic, dar în rest e bine, dă bună ziua, e respectuos. /s

    >>Nu poți să elimini un elev din clasă.

    Nu, nu poți, dar el poate elimina efectiv alți elevi din școală. Noroc că nu l-a eliminat pe cel mic din viață.

    >>Directoarea școlii din Valea Voievozilor spune că a încercat să vorbească cu părinții copilului după incidentul grav, dar ei refuză dialogul.

    >>Un copil terorist nu există, această abordare este una profund greșită, repet, înțelegând îngrijorările părinților, am convingerea că instituțiile în drept vor găsi soluția cea mai bună, astfel încât copilul să fie integrat la școală

    >>orice copil din țara asta are nevoie are dreptul la educație și are dreptul la a i se acorda o șansă, a declarat Sorin Ion.

    Ăsta e la a patra șansă deja. Oare câte șanse de a nu fi agresați au colegii lui?

    >>vorbim de drobul de sare în acest moment, poate că nu se va întâmpla nimic, poate că se va adapta foarte bine la colectiv și comportamentul se îmbunătățește”, a spus Sorin Ion.

    Poate nu mai dă cu scaune în capul colegului mai mic. Poate nu omoară pe nimeni involuntar. Poate nu dă brânci nimănui pe scară. Poate nu mai înjură în timpul orei. Poate nu mai agresează psihic și fizic ceilalți copii din clasa sa. Poate că mâine Soarele răsare de la vest.

    >>Am luat toate măsurile pe care legea ni le permite și în speță la nivelul lui de vârstă. Tot ce se poate aplica ca sancțiune este observația, mustrarea scrisă însoțită de scăderea notei la purtare. Cu fiecare sancțiune pe care am aplicat-o, comportamentul copilului a devenit și mai violent.

    Un copil cu oarece șanse (când părinții îl lăsau să meargă la consiliere – nici măcar cu psihologul, ci cu un consilier școlar!) și care a regresat imediat ce a rămas doar în grija părinților în vacanță, iar ei nu l-au mai lăsat la consiliere după ce a început școala.

    În momentul ăsta, deja nu mai e problema copilului. E evident că problema e la părinți. Cineva trebuie să-și asume o acțiune care să atingă PĂRINȚII, până când copilul lor nu omoară sau rănește grav copilul altcuiva.

    1. Dacă minorul nu e responsabil atunci cine este? Cei care dețin, de exemplu, câini din rase potențial periculoase au obligații legale pentru siguranța celor din jur iar dacă nu le îndeplinesc sunt făcuți responsabili. Ce se întâmplă cu proprietarul în situația în care un astfel de animal rănește sau chiar ucide un alt animal sau chiar un om?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Simulări tehnice ale simulărilor pentru Evaluarea Națională și BAC 2024, organizate în școli, joi, 1 februarie, de la ora 10, fără subiecte reale și fără participarea elevilor – document

Joi, 1 februarie, de la ora 10, se vor organiza simulări tehnice ale simulărilor pentru Evaluarea Națională și BAC 2024 cu toate centrele de examen, potrivit unei adrese a Centrului…
Vezi articolul

Protest la Ministerul Educației pentru susținerea copiilor supradotați și neurodiverși / Daniela Cristache, părinte: Există educație specială pentru copiii cu cerințe educaționale speciale și prevederi pentru copiii cu abilități înalte, dar copiii care le au pe amândouă nu se regăsesc nicăieri

Daniela Cristache, mama unei eleve de 12 ani cu cerințe educaționale speciale din Comarnic, județul Prahova, protestează luni în fața Ministerului Educației, pentru „dreptul la educație al copiilor de două…
Vezi articolul