Exmatricularea elevilor să fie eliminată din proiectul legii Educației, solicită Consiliul Național al Elevilor. Amendamentul votat în Comisia pentru Învățământ din Camera Deputaților este considerat „alarmant” de reprezentanții elevilor

1.667 de vizualizări
Foto: © Mangpor2004 | Dreamstime.com
Eliminarea exmatriculării elevilor din proiectul Legii învățământului preuniversitar este cerută de Consiliul Național al Elevilor, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. „Exmatricularea pe perioade de câteva zile, la fel cum a fost propus, ar însemna, de asemenea, o creștere substanțială a absenteismului”, se arată în comunicat.

Potrivit sursei citate, „Consiliul Național al Elevilor consideră alarmant amendamentul votat în Comisia pentru Învățământ din Camera Deputaților, deoarece beneficiile eliminării acesteia au fost deja făcute cunoscute și chiar susținute în trecut de către Ministerul Educației. Solicităm astfel Comisiei pentru Învățământ din Camera Senatului să elimine acest articol al proiectului de lege.”

„Cazurile de violență din unitățile de învățământ ar trebui să fie cercetate din punct de vedere psihoeducațional și social. Astfel, printre propunerile constante pe marginea legislației din acest sector, venite din partea Consiliului Național al Elevilor, se numără și posibilitatea de consiliere a elevilor fără acordul părinților. Atitudinile agresive trebuie tratate cu responsabilitate maximă și prevenite pe cât posibil”, conform reprezentanților elevilor.

Redăm comunicatul integral al Consiliului Național al Elevilor:

Exmatricularea elevilor – doar atat putem pentru elevi?

Drepturile elevilor și cele ale profesorilor ar trebui să fie direct proporționale, nu invers. Accesul la educație este unul de ordin constituțional, argument prezentat chiar de către Ministerul Educației în momentul modificării noului ROFUIP și eliminării posibilității de a exmatricula elevii din învățământul obligatoriu.

În cadrul dezbaterilor din Comisia de Învățământ din Camera Deputaților, a fost votat amendamentul care va readuce, în cazul adoptării, exmatricularea pe lista sancțiunilor ce pot fi acordate elevilor. Cazurile de violență din unitățile de învățământ ar trebui să fie cercetate din punct de vedere psihoeducațional și social. Astfel, printre propunerile constante pe marginea legislației din acest sector, venite din partea Consiliului Național al Elevilor, se numără și posibilitatea de consiliere a elevilor fără acordul părinților. Atitudinile agresive trebuie tratate cu responsabilitate maximă și prevenite pe cât posibil.

Constituționalitatea este caracteristica cheie care definește dreptul la educație. Elevii au nevoie de acest cadru în care să se dezvolte armonios, să își formeze deprinderile necesare, să asimileze un bagaj de cunoștințe și să își contureze sistemul axiologic personal. Cadrele didactice au un rol fundamental în formarea trăsăturilor de caracter ale elevilor și în transmiterea unor serii de cunoștințe și competențe morale. Exmatricularea elevilor, pe lângă neconstituționalitate, mai înseamnă și o dezamăgire pedagogică a sistemului de învățământ din România, în special în contextul ratei crescute de abandon școlar din ultimii ani. Dincolo de cadrul legal, trebuie menționată și realitatea din sălile de clasă și impactul real pe care exmatricularea îl are asupra asigurării siguranței și a bunei desfășurări a oricărui proces instructiv-educativ. Orice elev are nevoie de mentorat, îndrumare, consiliere, sprijin, aspecte de care acesta poate beneficia doar prin frecventarea orelor de curs. Exmatricularea pe perioade de câteva zile, la fel cum a fost propus, ar însemna, de asemenea, o creștere substanțială a absenteismului.

Consiliul Național al Elevilor consideră alarmant amendamentul votat în Comisia pentru Învățământ din Camera Deputaților, deoarece beneficiile eliminării acesteia au fost deja făcute cunoscute și chiar susținute în trecut de către Ministerul Educației. Solicităm astfel Comisiei pentru Învățământ din Camera Senatului să elimine acest articol al proiectului de lege.

„Schimbarea în educație ar trebui să însemne evoluție. Cum poate fi posibil acest lucru când îngrădim accesul la educație și nu oferim șansa de reabilitare? Când se pune “sau” în loc de “și” atunci când vorbim de drepturile elevilor și ale profesorilor? Solicităm Senatului României să trateze cu maximă responsabilitate acest aspect în dezbaterile ce urmează și să reasigure echitatea în aplicarea sancțiunilor.” a declarat Miruna Croitoru, președintele Consiliului Național al Elevilor.

Foto: © Mangpor2004 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Exmatricularea elevilor, introdusă în proiectul de lege a învățământului, printr-o serie de amendamente susținute de Ministerul Educației, PSD, PNL, UDMR și AUR / Deca: Pentru cazurile cele mai grave se poate merge și pe soluția exmatriculării, însă cu drept de reînmatriculare

12 comments
  1. elevii sa propună legi după ce termina un instituții de învățământ superior,pana atunci treaba lor este doar sa învețe, adulții sa facă legea asa cum trebuie.
    PS. în SUA dacă intri cu tel mobil pornit în școală ești exmatriculat…asa ca..adulții cu legile…elevii cu invatatul

  2. Învățământul are trebui să fie gratuit, dar nu obligatoriu. Vii la școală, înveți, te porți civilizat, stai și înveți mai departe, dacă nu, valea. În condițiile actuale, un profesor trebuie să facă în majoritatea timpului poliție. E suficient să ai un singur elev problemă la clasă și s-a dus toată lecția, pentru că acel elev îți mănâncă timpul și limitează dreptul celorlalți la educație. Văd că nimănui nu îi pasă de dreptul la educație al celor care realmente vor să învețe, dar se pune totul în cârca profesorului.

  3. Deca,psd,udmr,pnl si aur complici la “România educata pas cu pas”!!!
    Va doresc sa va informati cu privire la PSIHOLOGII-DEKA-DECA-SOROS -UDMR!!!si caracatița psihologilor din România!!!

  4. In curând CNE va avea o singură revendicare.
    ,,La înscrierea în orice formă de învățământ, în termen de 3 zile lucrătoare, se va elibera diploma de absolvire, fără susținerea vreunei forme de evaluare!

    Înscrierea se va face on-line iar diploma se va expedia prin poștă/curierat!

    Acesta este un pamflet care prefigurează direcția sistemului educațional românesc!

  5. Exact cum spune Dimash, pina sa fie exmatriculat un elev,se parcurg mai multe etape,avertizmente,rapoarte,etc. In fond se pare că aceast Consiliu Național al Elevilor vor Doar Drepturi, atât! Nu i – am auzit niciodată să vorbească despre Obligațiile lor față de școală și profesorii,nimic , Zero! Ei vor doar să facă ce vrea în școală,că și cum s ar duce în parc sau in club,cam așa văd ei școala în ziua de azi! Unde e Respectul, Disciplina și Bunul Simt au dispărut, câți dintre elevii din ziua de azi le mai poseda,le mai au in conștiința lor??? Maxim 10-15%!!! Asta înseamnă distrugerea învățământului românesc!

  6. E greu de spus cat de eficienta este masura. Ar trebui cineva sa monitorizeze si sa faca un studiu. Fara ceva stiintific fiecare poate debita ce-i trece prin cap.

    Educated guesses sunt:
    – vor fi mai multi elevi exmatriculati decat isi imagineaza ministra incompetenta
    – vor fi victime mai ales din randul elevilor saraci, al celor cu CES (cu certificat de orientare) si al celor de etnie roma
    – fara alte masuri (non-punitive) conflictul elevi – scoala va fi escaladat

    1. Măsura exmatriculării se referă la fapte foarte grave comise de unii elevi.
      Până a se ajunge la așa ceva, e clar că s-a încercat cu ei să fie aduși pe calea cea bună prin metode non-punitive sau sancțiuni ușoare.
      Dar și dacă după aplicarea acestor măsuri comportamentul acestor elevi nu se schimbă, ce facem cu ei? Să-i lăsăm să comită în continuare agresiuni asupra celorlalți din școală? Pâi exact așa vor gândi. Pot să fac ce vreau, cum mă taie capul, că oricum nu pățesc nimic.
      E corect așa?

      1. Care sunt aceste metode non-punitive?
        Exista programe de educatie sociala si emotionala pentru elevi? Exista programe de comunicare non-violenta?
        Exista training specific pentru profi? De la feedback constructiv pana la managementul clasei, relatia cu parintii, comunicare non-violenta, educatie incluziva?
        In afara de niste afise si niste sedinte exista niste programe anti-bullying aplicate in scoli timp de cativa ani? (cam 3-4 ani dureaza un astfel de program)

        >>dacă după aplicarea acestor măsuri comportamentul acestor elevi nu se schimbă
        Atunci trebuie sa intervina alt sistem. De exemplu in tarile vorbitoare de limba germana exista pedagogia sociala (al treilea domeniu al educatiei, dupa familie si scoala). Daca si acesta esueaza (sansele sunt cam de 50%) intervine sistemul de justitie. La noi nu exista al treilea domeniu. Asistenta sociala la noi este deprofesionalizata, praf si pulbere.

        1. Fapte foarte grave înseamnă, de exemplu, să ataci profesorul cu un cuțit, cum s-a întâmplat recent. Elevul respectiv nu a fost neglijat de nimeni, nimeni nu se aștepta la așa ceva, deci nu erau motive să fie consiliat. În cazul acesta concret, acel elev, care nu are un comportament funcțional între oameni, trebuie să știe că fapta este pedepsită de societate de prima dată. Nu așteaptă nimeni să fii mai întâi consiliat și abia apoi, dacă recidivezi, să te pedepsească.
          Nu e necesar să treci prin programe de comunicare non violentă ca să știi că nu ai voie să omori oamenii.
          Dramatizați mult. Nu e posibil un val de exmatriculări. Până să fie interzisă exmatricularea, foarte foarte rar se lua această măsură. Eu nu cunosc în școala mea niciun caz în cei 24 de ani de activitate. Nici dintre elevii săraci, nici rromi, nici cu CES. Aveți impresia că profesorii sunt niște ticăloși, nu? Nu sunt și ei oameni, cum sunteți dvs. Ei abia așteaptă să îi oprime pe cei care nu se pot apăra. Probabil ca dvs gândesc și guvernanții noștri, care ne-au lăsat fără niciun mijloc de a disciplina elevii. Să nu abuzăm cumva de putere, sociopați cum suntem.

          1. Nu stiu de ce aveti impresia ca un elev (inclusiv acel elev) nu ar sti ca se pedepseste tentativa de omor si omorul. Credeti ca un criminal nu ar omora de frica exmatricularii?

            Cazul respectiv nu mai este un caz al scolii, nici al educatiei, nici al asistentei sociale, ci un caz pentru justitie. Justitie care isi face treaba si spre deosebire de scoala are solutii. Scoala cu regulementele ei nu are ce sa faca in cazul unei tentative de omor.

            Acest caz si altele din ultimul timp au declansat o revizuire a regulamentelor cu intentia de a aduce sub control disciplina in scoala.
            Ar fi bine sa se cantareasca bine aceste masuri ca sa existe cat mai putine efecte nedorite.

            Apropo de abuzuri, in 2013 un copil de gradinita din Pennsylvania a fost suspendat 20 de zile pentru ca a ameninta un coleg de grupa cu un pistol Hello Kitty pentru baloane din guma de mestecat. Astfel politica de toleranta zero a inregistrat un mare succes si a prevenit nasterea unui criminal in serie cu bubble gum :)).

  7. De ce se tot văicăresc elevii că măsura exmatriculării le-ar îngrădi dreptul la educație?
    Dimpotrivă, această măsură îi face și pe aceia care nu respectă acest drept, să se gândească de două ori înainte de a recurge la acte reprobabile în școală, atât asupra altor elevi cât și asupra personalului din școală. Eu o văd ca pe o protejare a celor mulți în fața unei minorități care desconsideră dreptul la educație al copiilor.
    Oricum, niciodată măsura exmatriculării unui elev nu este aplicată până când nu sunt parcurși ceilați pași premergători exmatriculării.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Olimpicii români la fizică au cel mai bun rezultat pe țări la Olimpiada Europeană de Fizică 2023. Coordonatoarea lotului: Primii trei elevi sunt români și avem premii pentru cea mai bună lucrare teoretică, cea mai bună lucrare experimentală și cel mai mare rezultat per total din concurs. Nicio altă țară nu are aceste performanțe

Echipa de elevi români „a avut cel mai bun rezultat din concurs la Olimpiada de Fizică a Uniunii Europene”, transmite, într-o postare pe Facebook, Ministerul Educației, marți. Cei cinci elevi…
Vezi articolul

Masterul „Studii vizuale și curatoriale”, cel mai vechi din istoria artei din țară, a fost desființat de conducerea Universității de Arte din București „de pe o zi pe alta”. Profesorii nu știu, în prezent, dacă vor mai avea catedre și masteranzii nu știu dacă mai pot finaliza studiile deja începute

Senatul Universității Naționale de Arte a hotărât, pe 23 martie, desființarea masterului „Studii vizuale și curatoriale”, singurul de acest tip din universitate și singurul derulat la acest nivel de studii…
Vezi articolul