Critică dură a măsurilor din Educație din partea președintelui Asociației Comunelor din România, Emil Drăghici. Acesta a declarat pentru Edupedu.ro că le consideră „cele mai păguboase” pentru statul român. Declarația vine după ce Drăghici a fost prezent astăzi, 13 august, la o întâlnire organizată de minister cu reprezentanți ai asociațiilor autorităților locale și câteva ONG-uri din Educație, la care a participat și ministrul Daniel David. „Majorarea normei didactice și mărirea numărului de copii la clasă duce la împuținarea claselor și la multe clase simultane. Or, părinții n-o să accepte ca ai lor copii să meargă în clase simultane. Acela nu e învățământ, aia e batjocură. Nici la animale nu le pui pe categorii de vârstă diferite în același loc pentru că nu are loc coabitarea”, a spus Drăghici.
Președintele ACoR a subliniat contradicția dintre declarațiile premierului Ilie Bolojan, care a afirmat recent că trebuie desființate clasele simultane, și realitatea creată de regulile impuse de minister, despre care profesori, inspectori școlari și directori spun că duc, de fapt, la înființarea mai multor astfel de clase. „Cred că sunt privite doar ca animăluțe aceste ființe vii drăgălașe. Nu cred că părinții își vor lăsa copiii în aceste clase, pentru că foarte mulți vor pleca din mediul rural. Este o formă aspră, chiar spurcată, prin care izgonesc copiii din localități să-i rupă complet de mediul în care trăiesc”, a afirmat Drăghici.
Președintele ACoR spune că întâlnirea de astăzi a fost una în care ministerul „a ascultat” pozițiile organizațiilor, iar motivarea măsurilor a fost că „este criză” și că acestea nu sunt măsuri de reformă, ci de criză. „Criza o face chiar decizia deloc corectă, ilogică, lipsită de rațiune. Trebuia să fim chemați la consultări înainte să fie măsurile adoptate, nu doar atunci când gata, astea sunt și trebuie să găsim soluția”, a declarat el.
Despre anunțul Ministerului Educației că ministrul s-a întâlnit cu peste 750 de primari, Drăghici a spus că este imposibil să se discute cu sens cu atâția participanți într-o oră. Acesta a amintit că, potrivit Codului administrativ, orice act normativ care privește relația cu autoritățile locale trebuie transmis pentru punct de vedere celor patru structuri reprezentative: comune, orașe, municipii, județe. „Deciziile se iau doar uitându-se la cifre. Oamenii sunt considerați niște cifre, fără empatie, fără conștiință, rațiune. Apelul pe care l-am făcut este un apel la conștiință și rațiune, pentru că măsurile luate sunt și fără conștiință și fără acțiune”, a spus el.
În comuna pe care o conduce în județul Dâmbovița nu se pune problema comasării școlilor, existând o singură unitate cu personalitate juridică, dar se discută despre desființarea unor clase și formarea altora simultane. Drăghici atrage atenția și asupra calității educației: „În mediul rural, un profesor la o anumită disciplină, să zicem educație fizică, poate preda orice altă disciplină – și chimie, și fizică, și limba română. În mediul urban, nu. Se merge pe ideea ‘lasă că la țară merge și așa’”.
Potrivit acestuia, în județul Dâmbovița ar fi afectate circa 800 de cadre didactice de creșterea normei didactice, iar în comuna sa doi profesori își vor pierde locul de muncă. „Nu sunt priviți copiii ca oameni. Părinții nu sunt priviți ca oameni. Sunt priviți ca niște cifre. Prima dată ne vedem cu Ministerul Educației pe aceste decizii, după mai bine de două luni de când există discuția despre ele. Asta arată aroganță și ignoranță”, a conchis Drăghici.
Redăm integral declarațiile președintelui ACoR Emil Drăghici pentru Edupedu.ro:
Edupedu.ro: „Ați fost astăzi la o întâlnire la Ministerul Educației, împreună cu mai mulți reprezentanți ai Asociațiilor Orașelor, municipiilor, județelor, și câteva ONG-uri din Educație, a fost prezent și ministrul Daniel David? Ce i-ați spus?
Emil Drăghici: I-am spus ministrului Daniel David că măsurile adoptate sunt din cele mai păcuboase, cu precădere pentru statul românesc, pentru că majorarea normei didactice și mărirea numărului de copii la clasă duce la împuținarea claselor și la multe clase simutane. Or, gândiți-vă, vă rog că părinții n-o să accepte ca ai lor copii să meargă în clase simutane. Acela nu e învățământ, aia e, batjocură. Și dacă trimiți animăluțe într-o fermă, le trimiți în aceeași categorie de vârstă, nu trimiți categorii de vârste diferite.
Edupedu.ro: Există o declarație a premierului, Ilie Bolojan, recentă prin care acesta a spus că prin proceduri Ministerul Educației ar trebui să desființeze clasele de învățământ simultan. Cum vedeți contradicția aceasta între declarația premierului și ceea ce face ministerul în realitate prin regulile impuse școlilor pentru că, totuși, prin procedurile făcute de MEC nu se desființează învățământul simultan, ci din contră, se înființează mai multe clase, cu un număr mai mare de elevi – o spun profesori, inspectori școlari, directori.
Emil Drăghici: Să mă ierte cititorii că spun treaba asta, dar nici la animale nu le pui pe categorii de vâră diferite în același loc pentru că nu are loc coabitarea. Cred că sunt privite doar ca animăluțe aceste ființe vii drăgălașe. Nu cred că părinții își vor lăsa copiii în aceste clase, pentru că, vă spun, o să vedeți că foarte mulți vor pleca din mediul rural. Du copiii undeva cât mai aproape, unde nu vor fi la clase simultane! Deci iată că este o formă aspră, chiar spurcată, prin care izgonesc copiii din localități să-i rupă complet copilul de mediul în care trăiește.
Edupedu.ro: La întâlnirea de astăzi, dinspre minister ați avut vreun feedback sau a fost doar o ascultare a pozițiilor organizațiilor?
Emil Drăghici: A fost o ascultare și când i-am spus treaba asta, motivarea a fost că este criză, și că nu sunt măsuri de reformă, ci măsuri de criză. Părerea mea este că criza o face chiar decizia deloc corectă, ilogică, lipsită de rațiune. Pentru că trebuia să fim chemați la consultări înainte să fie măsurile adoptate, nu doar atunci când, gata, astea sunt, trebuie să găsim soluția.
Edupedu.ro: Și în întâlnirea la care ați fost, la minister, era vreo organizație participantă mulțumită de măsurile acestea?
Emil Drăghici: De deciziile ministerului?
Edupedu.ro: Da.
Emil Drăghici: Eu cred că toți oamenii, în afară de cei din minister, sunt oameni cu scaun la cap. Și cu asta cred că am spus totul.
Edupedu.ro: Ieri, 12 august, Ministerul Educației a anunțat că ministrul s-a întâlnit cu peste 750 de primari și din sursele noastre ar fi fost implicată în organizare și Asociația Comunelor din România, pe care o conduceți, adică invitațiile la discuții ar fi fost transmise prin ACoR. Ce s-a discutat, cum s-a discutat cu 750 de primari într-o oră sau cât a durat?
Emil Drăghici: Ignoranța este întotdeauna la ea acasă pentru oamenii care nu cunosc legea. Păi, codul administrativ spune foarte clar și nominalizează cele patru structuri ale celor din local: comune, orașe, municipii, județe, pentru că orice act normativ care privește relația cu autoritățile locale trebuie să ajungă pentru punct de vedere la aceste organizații. Numai că domniile lor mai mult nu prea știu. Simt că deciziile le iau doar uitându-se la cifre. Oamenii sunt considerați niște cifre, fără să aibă o empatie, fără să aibă conștiință, rațiune. De aceea apelul pe care l-am făcut este un apel la conștiință și rațiune, pentru că măsurile luate sunt și fără conștiință și fără acțiune.
Edupedu.ro: La dumneavoastră în localitate, pentru că sunteți primar într-o comună din Dâmbovița, se pune problema comasării școlilor, există această situație?
Emil Drăghici: A comasării școlilor nu, pentru că noi am avut și o să avem o singură școală cu personalitate juridică. Se pune problema doar a unor clase simultane și de desființarea unor clase. Dar mai mult vă rog pe dumneavoastră, presa, să fiți foarte atenți la un element de inconștiență. Despre ce este vorba: în mediul rural, un profesor la o anumită disciplină, să zicem educație fizică, poate preda orice altă disciplină, și chimie, și fizică, și limba română. În mediul urban, nu. Deci iată că nu numai că nu se ține seama de calitate, se merge pe ideea „lasă că la țară merge și așa”. Or, vă dați seama că nu mulți părinți vor accepta acest „merge și așa”.
Edupedu.ro: Din informațiile dumneavoastră, sunt afectați profesori la nivelul județului sau la nivelul localității de norma didactică majorată?
Emil Drăghici: Ar fi afectate vreo 800 de cadre didactice la nivelul județului Dâmbovița. Eu am primit de la colegi acum că sigur doi profesori din comună nu vor mai avea loc de muncă, am primit informația aceasta chiar înainte să mă sunați.
Edupedu.ro: Și cum se împacă situația aceasta cu declarațiile repetate că „Nu vor fi dați oameni fără din Educație”?
Emil Drăghici: Se împacă pentru că există această AI, Inteligența Artificială, dar eu traduc AI prin aroganță și ignoranță. Situația de față, atâta timp cât tu privești lucrurile cu ignoranță și aroganță absolute, te duce către zona asta. Repet – nu sunt priviți copiii ca oameni. Părinții nu sunt priviți ca oameni. Sunt priviți ca niște cifre, cifre care compun părți ale unui întreg sau ale unei fracțiuni.
Edupedu.ro: Este prima dată când vă vedeți cu Ministerul Educației și cu ministrul Educației pe aceste decizii, de când există discuția despre ele, de mai bine de două luni?
Emil Drăghici: Absolut. Prima dată. Și asta arată, repet, acesta aroganță și ignoranță”.
Context: Legea nr. 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, aduce schimbări majore pentru școli și elevi. Școlile de stat își păstrează personalitatea juridică doar dacă ating praguri minime de elevi, de exemplu 500 de elevi, iar reorganizarea se va aplica rapid, conform regulamentelor Ministerului Educației. Aproximativ 900 de directori și echipe manageriale vor fi înlăturați, revenind la predare fără plata pe oră sau cumul de norme. Norma didactică crește: la primar se păstrează principiul „un post pe clasă”, dar se introduc două ore obligatorii de pregătire remedială săptămânal; la gimnaziu, liceu, postliceal și alte niveluri se ajunge la 20 de ore pe săptămână. Profesorii cu grad didactic I sau emerit care fac mentorat vor avea 18 ore pe săptămână, iar pentru profesori de instruire practică și maiștri-instructori norma ajunge la 26 de ore (22 cu grad I și mentorat). În învățământul special norma este de 18 ore pentru predare și terapie sau 22 pentru educatori. Clasele vor avea noi limite medii și maxime: la primar media 18, maxim 24 elevi; la gimnaziu media 20, maxim 28; la liceu media 23, maxim 30. În cazuri excepționale se pot adăuga până la 4 elevi peste limita maximă sau scădea până la 2 sub minim. La burse, se reduc drastic bursele de merit, excelență și reziliență, iar bursele sociale și tehnologice rămân, inclusiv pentru mame minore și elevi din școli private fără taxe. La studenți, fondul de burse se reduce cu 40% începând cu 1 august 2025. Transportul elevilor din mediul rural către alte localități este acoperit prin decont direct de la stat către transportatori. Plata cu ora pentru profesori este recalculată raportat la 160 de ore pe lună, ceea ce scade tariful pe oră suplimentară. Profesorii titularizați în zone defavorizate primesc o primă egală cu salariul minim brut, cu obligația de a rămâne în post 5 ani. Legea schimbă structura sistemului educațional prin comasări, norme didactice mai mari, clase mai aglomerate și reducerea burselor, cu efecte directe asupra elevilor și profesorilor încă din anul școlar 2025-2026.
11 comments
Omul are perfectă dreptate. ”Toți oamenii, cu excepția celor din minister, sunt oameni cu scaun la cap.” Într-adevăr, cu asta a spus tot ce era necesar.
Aroganță și ignoranță – David în splendoarea lui, alături de ceilalți buldozeriști ai educației.
din păcate,cu aceasta guvernare,românii sunt doar cifre…zero empatie,zero vibrare emoțională…populația va fi mulsă de bani și saracita
Așadar măsurile de reforma, promovate cu atât entuziasm de sinistrul educației, nu sunt măsuri de reforma, ci de criza, după cum zice același micro-stru?
Unul dintre primarii imbuibati si umflati ca paduchii care se tot hranesc din fondurile statului.
Cum moare el de grija nenorocitilor de profesori, de elevi sau de parinti si nu de propria lui grija de hot si nesimtit.
Este suficient sa ii citesti elucrubratiile ca sa afli ca abia data a trecut ca gasca prin apa si a terminat liceul.
Un exemplu de semianalfabet infiltrat in functii ca vechii activisti de partid.
Nu valoarea conteaza la ei ci munca de partid.
O sa traduc unele dintre adevarurile aflate in spatele acestui ins pe care le ascunde prin sentimente sforaitoare de empatie fata de profesori, elevi sau parinti.
1. Daca se declara suparat ca premierul asociaza profesorii sau elevii cu cifre, el declara cu mandie ca acestia nu sunt cifre ci ANIMALE. Si ca sa arate cat de tandru este spune despre elevi ca sunt animalute dragute (!!!). Se vede treaba ca imaginarul acestui ins este bogat in simbolistici ciudate, cel putin.
Parca prefer asociarea cu cifre decat pe aceea cu animalute dragute.
Oricum, cam aceasta este mentalitatea multor astfel de insi cu functii.
2. Ca sa nu existe invatamant simultan singura solutie REALA (practicata de ex, in USA) este ca sa dispara din legea UAT (comunele) obligatia ca in fiecare comuna sa existe o scoala si sa se permita elevilor sa mearga la o scoala din apropiere unde se poate realiza o clasa intreaga dar cu elevi din mai multe comune.
Or legea nu permite asta si il avantajeaza pe domn primar, dar el nu spune asta.
Asta este realitatea de astazi, nu mai sunt copii la sate si nici de acum incolo nu cred ca vor fi mai multi.
As ca in loc sa se planga de clase simultane, daca tot poarta grija acestor animalute dragute, domn primar sa insiste sa dispara din legislatia UAT specificatia cu scoala la nivel de comuna.
Dar bineinteles ca nu vrea.
Tot ce face acest ins este sa planga cu lacrimi de crocodil pentru ca lui ii convine sa existe scoala in comuna si chiar tine cu dintii sa o aiba.
Sa vedem si de ce.
3. Vorbesc la modul general cu referire la zeci de scoli pe care le cunosc.
Domn primar nu spune ca la nivel de invatatoare, secretare, informaticieni, contabili, femei de serviciu, soferi si alt personal administrativ toti sunt de acolo din comuna lui, unii ii sunt rude sau rude ale vicelui sau ale vreunui consilier influent.
Pai, daca dispare scoala, pilele astea unde sa mai lucreze?
4. Domn primar nu spune cate afaceri face el pe spinarea scolii: pune geamuri termopane cu frmele pretenilor si primeste comusion. Aceste geamuri se strica repede si periodic sunt inlocuite. Deci alti bani, alta distractie.
Si nu este vorba doar despre termopane. Sunt multe chestii la o scoala: dezinsectii care nu se fac, jugravit mai mult pe hartie, acoperis schimbat doar pe o parte, internet cu trei firme diferite dar care tot nu acopera toata scoala, corpuri de cladire aditionale care nici dupa 10 ani nu au receptia finala… si multe, multe altele.
5. Domn primar nu spune ca ii uraste pe profesori, pe profesori doar, nu pe invatatorii fosti cu studii medii care sunt de-ai lui din comuna.
La profesori nu are el chef sa deconteze naveta decat o data pe an, in decembrie cand se incheie anul fiscal.
La profesori le striga ca sa plece de unde sunt ei pentru ca si in comuna lui sunt absolventi de studii superioare care nu au unde sa lucreze.
Tot pe profesori (din perioada cand insa se mai primeau salariile cash) ii tine iarna in frig la un geam tip ghiseu, in spatele primarie, si le da salariile dupa ce ii lasa sa stea o juma de ora in frig. Pentru ca sunt niste animale, nici macar niste cifre, si nu merita alt tratament.
6. Domn primar mai are nevoie de scoala la diferite evenimente foarte importante pentru imaginea, functia si activitatea sa de partid.
Elevii si profesorii trebuie sa participe cu dansuri si cantece la diferite campanii mai mult sau mai putin politice chiar daca asta inseamna sa nu se faca ore nici cu ocazia festivitatilor nici in zilele in care se fac pregatiri.
Dar asta nu inseamna ca il privezi pe elev de educatie si il politizezi. Nu.
Asta inseamna sa castici votul parintelui care vede cu cata duiosie te preocupi tu ca edil de animalutul lui dragut.
Si credeti-ma, sunt mult mai multe ticalosii pe care acesti insi imbuibati le fac.
Bă, ți-o spun verde-n față. Ești cretin. Edupedu, terminați cu cenzura, publicați și comentariile în care se discută neaoș, că ăștia nu pricep altfel.
Cel mai important lucru e ca școala să fie lângă elev. Vrei să reduci abandonul? Nu muți școala la 50 km. Vrei să ai populație educată? Te asiguri că școala e dotată și că n-ai profesori 4-în-1 cum vrea Bolojan, că cică reduce cheltuieli. Fă tu matematică cu cel de sport, că o să ai numai ”succesuri.”
Și pui americanii lângă români – unde ai mă infrastructura lor?! Te omoară ăștia pe străzi în localitate, pe trecerea de pietoni, că șoferii noștri nu știu ce-i aia lege și au impresia că limitele de viteză sunt doar niște indicații fără aplicabilitate, drumurile noastre sunt sparte ca după războaie, nu sunt microbuze școlare (decât pe unde a avut grijă peneleul să ”cumpere” cu 200 mii de euro o mașină de 70 mii), și tu vrei să iei preșcolarul sau elevul de vârstă mică, să-l pui în mașina aia, vară-iarnă, și să-l duci la naiba-n praznic, în numele economiei?
Tu chiar crezi că merg minciunile astea?! Lasă naibii propaganda de partid și gândește-te că nu toată lumea stă în oraș cu troleibuz, necum tramvai sau metrou. Vă doare-n trei litere de restul cât timp vă e vouă bine.
Aveti dreptate!
Asa este si la scolile Artari si Ileana din judetul Calarasi, au fost renovate de foarte multe ori!
Sa mai zic de legaturile de rudenie dintre primar si invatatoare?
Daniel David s-a nascut si a facut scoala la Satu Mare. Are idee cati copii sunt, in general, intr-o scoala rurala?! Nu atunci cand faceam eu scoala generala (cca 10 ani inaintea lui), ci astazi, cand populatia la tara este imbatranita, iar numarul de copii a scazut. Ce vrea sa faca (nu spun ce va face fiindca tot sper ca acest lucru nu se va intampla), va comasa toate scolile dintr-o comuna?!
Va incerca sa forteze copiii, si asa oropsiti, neavand sansa sa se nasca in orasul sau natal, sa se deplaseze kilometri intregi, prin ploaie, noroi, zapada, pentru a ajunge la scoala?! Unii dintre noi am facut acest lucru dar credeam ca am evoluat, in sesnsul care trebuie!
In ce lume traim?! TREZITI-VA!!!
Un primar care gândește! Asta se vrea, usr și pnl repetă măgăriile din pandemie. Oamenii par că uită. Vor sa distrugă satele românești și tot ce este tradițional. Uită că satele produc hrana sănătoasă, carnea bio, laptele, fructele și legumele. Am rămas cu jumătate de normă, va trebui să predau un ghiveci de materii pentru care nu am pregătire, ca sa adun 20 de ore, altfel rămân fără post și fără salariu. Am studiat atâta și am pus suflet într-o școală rurală. Nici oamenii și nici copiii nu contează deloc în țara asta. Felicitări domnului Peticilă, încă din timpul grevei profesorilor am remarcat articolele sale.
Satul românesc este vaca biciuită și umilită, înfometată și neglijată, abuzată și hărțuită de la care onor niște vipere politice fără bunici și fără istorie așteaptă pulpe și fleici, dar mai presus hârdaie pline cu lapte și miere. Școala sătească poate fi așezată la zeci de kilometri de casă, doctorul poate fi găsit la zeci de km de casă, doar fântânile pline cu otrăvuri pot seca liniștite în mijlocul cimitirelor vii.
Este o plăcere să vă citesc luările de poziție! Stil, argument, claritate a diagnosticului, observații la obiect, precizie a tăieturii critice!
😡