UPDATE Evaluarea Națională la 6 materii a fost amânată, printr-o ordonanță de urgență, de către Guvern / Contradicție între proiectul Legii învățământului preuniversitar și proiectul de ordonanță în privința generației care va da admiterea separată la liceu

5.477 de vizualizări
Admiterea la liceu, simularea Evaluării Naționale
Foto: Pixabay.com
Evaluarea Națională la 6 discipline, așa cum este prevăzută în Legea 1/2011, a fost prorogată, printr-o ordonanță de urgență, în cadrul ședinței de Guvern. Ministerul Educației a modificat forma articolului care amână aplicarea Evaluării Naționale la 6 discipline. Acest lucru vine după ce Edupedu.ro a semnalat că produce confuzie printre profesori, părinți și elevi.

UPDATE Ordonanța de Urgență a fost publicată în Monitorul Oficial.

Guvernul a anunțat aprobarea OUG pentru modificarea Legii educației naţionale nr.1/2011 şi prorogarea unor termene.

Modificarea presupune „desfășurarea evaluării naționale pentru generația de elevi aflată actualmente în clasa a VII-a în aceleași condiții ca și până acum, prin prorogarea unui termen de aplicare prevăzut de Legea Educației Naționale nr. 1/2011”. 

Practic, ordonanța de urgență modifică Legea Educației Naționale 1/2011. Conform actualei legi (art. 361 alin. (3) lit. b) și d)), Evaluarea Națională la 6 materii ar fi trebuit să se desfășoare începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2020-2021, elevi care acum sunt în clasa a VII-a.

Foto: Legea Educației Naționale 1/2011 – legislatie.just

Potrivit proiectului de ordonanță, termenele prevăzute la art. 361 alin. (3) lit. b) şi d) din Legea educației naționale nr. 1/2011 se prorogă astfel:

„1) termenul prevăzut la lit. b) pentru desfăşurarea evaluării naţionale organizate la finalul clasei a VIII-a se prorogă până la absolvirea clasei a VIII-a de către generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul şcolar 2023-2024;

2) termenul prevăzut la lit. d) pentru desfăşurarea admiterii la liceu se prorogă până la absolvirea clasei a VIII-a de către generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul şcolar 2023 – 2024”.

Cu alte cuvinte, se amână aplicarea Evaluării Naționale prevăzută de Legea 1/2011, cea cu 6 probe, și elevii vor da Evaluarea Națională doar la două discipline, Limba și literatura română și Matematică, așa cum au dat și până acum.

Când proiectul a fost pus în consultare publică, era menționat că „evaluarea naţională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfăşura în conformitate cu prevederile prezentei legi (n. red. conform, Legii 1/2011, cu 6 probe) începând cu generaţia de elevi care începe clasa a V-a în anul şcolar 2023 – 2024“.

Foto: Proiectul de Ordonanță de Urgență, forma pusă în consultare publică de Ministerul Educației
Cum s-ar fi dat Evaluarea Națională, conform Legii 1/2011:

La art. 74 alin. (5) scrie că „La finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei Naționale, se realizează o evaluare naţională obligatorie a tuturor absolvenţilor. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaţionale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:

a) o probă scrisă la limba şi literatura română;
b) o probă scrisă la limba maternă;
c) o probă scrisă transdisciplinară la matematică şi ştiinţe;
d) o probă scrisă la o limbă de circulaţie internaţională;
e) o probă practică de utilizare a calculatorului, susţinută în timpul anului;
f) o probă orală transdisciplinară de evaluare a competenţelor civice şi sociale, susţinută în timpul anului.”

„Având în vedere aceste prevederi, generația de elevi care ar urma să susțină examenul de evaluare națională, în conformitate cu prevederile art. 74, alin. (5) din Legea nr.1/2011, este generația care începe clasa a VIII-a în anul școlar 2023-2024, în contextul în care până în acest moment, planurile-cadru pentru învățământul gimnazial, programele și manualele școlare sunt de tip disciplinar și, în consecință, procesul de predare – învățare – evaluare nu s-a realizat transdisciplinar”, se arată în nota de fundamentare.

Contradicție între proiectul de ordonanță și proiectul legii învățământului preuniversitar

În textul ordonanței de urgență se arată că noul pachet legislativ se va pune în aplicare începând cu generația care începe clasa a V-a în anul școlar 2024-2025.

„Având în vedere faptul că, în noul pachet legislativ, este prevăzută și modalitatea de evaluare a absolvenților învățământului gimnazial, precum și faptul că elaborarea cadrului normativ necesar implementării noului pachet legislativ și punerea lui în aplicare nu se poate realiza decât începând cu generația care începe clasa a V-a în anul școlar 2024-2025, coroborat cu cele menționate anterior, se impune o modificare a prevederilor art. 361, alin.(3), lit.b) din Legea educației naționale nr. 1 /2011”, prevede nota de fundamentare.

Cu toate acestea, în proiectul Legii învățământului preuniversitar este menționat că „admiterea la liceu și evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2023-2024”.

Foto: Proiectul Legii învățământului preuniversitar, varianta care a fost prezentată în ședința de Guvern din data de 9 martie 2023

Ministerul Educației a anunțat, pe pagina de Facebook, faptul că prevederile în privința admiterii separate la liceu se aplică începând cu elevii care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024.

Foto: Captură Ministerul Educației / Facebook
DOCUMENT Proiectul de ordonanță de urgență și nota de fundamentare pot fi consulate mai jos:
Citește și:
Elevii care intră în clasa a V-a la toamnă ar da Evaluarea Națională în 2027 cu 6 probe, dintre care una de matematică și științe, transdisciplinară – proiect de prorogare „urgentă” a aplicării EN din Legea 1/2011, care poate produce confuzie printre profesori, părinți și elevi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Criterii de departajare netransparente la Olimpiada de Limba română pentru minorități în județul Caraș-Severin și presiuni asupra profesorilor, acuză unul dintre părinții elevilor participanți / Inspectoratul școlar județean cercetează cazul

Criterii de departajare netransparente la etapa județeană a Olimpiadei de Limba română pentru minorități, în județul Caraș-Severin, acuză unul dintre părinții elevilor participanți. Doi elevi au obținut punctaje de calificare…
Vezi articolul