Schimbările importante la metodologia Evaluărilor Naționale de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a au fost prezentate detaliat de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David. Acesta a spus la Radio București FM că testele nu vor mai conține doar itemi clasici de matematică și limbă, ci și exerciții care evaluează modul în care elevii utilizează cunoștințele în viața de zi cu zi, după modelul testărilor internaționale PISA. O altă modificare pentru sesiunile de testare din 2026 va fi la comunicarea și filosirea rezultatelor, a mai spus oficialul.
Daniel David a explicat că aceste modificări urmăresc să apropie școala de realitate și să ajute profesorii și părinții să înțeleagă mai bine nivelul real al elevilor.
„Copiii se trezesc în clasa a IX-a că dau testele PISA. PISA nu-ți dă o problemă clasică de matematică, ci una aplicată: ai un baston de lungimea x, mașina are un portbagaj cu volumul y, intră sau nu intră bastonul acolo? Asta înseamnă utilizarea matematicii în viața de zi cu zi. Și vreau să avem astfel de itemi începând din clasa a II-a, a IV-a și a VI-a, pe lângă itemii clasici”, a declarat ministrul.
Pe lângă matematică și limba română, noile testări vor putea include competențe din alte arii curriculare. Daniel David a reamintit că școala are misiunea de a dezvolta cele opt competențe-cheie definite la nivel european: comunicare în limba maternă și în limbi străine, competențe matematice și științifice, competențe digitale, spirit antreprenorial, dezvoltare personală, educație civică și democratică, sensibilitate culturală, potrivit demnitarului.
„Ne-am concentrat până acum pe două competențe: matematică și limbă. Dar școala trebuie să facă mult mai mult. Fiecare ministru poate decide ca, pe lângă acestea, să fie testate și alte competențe”, a precizat Daniel David.
Ministrul a insistat că rezultatele evaluărilor nu trebuie să rămână simple teste bifate, ci să revină în școală, pentru ca școala să se poată compara cu alte școli din localitate, din județ și din țară:
„Vreau să văd că aceste rezultate se întorc la școală și școala înțelege cum stă, prin raportare la alte școli din județ și din țară. După aceea, informațiile trebuie să ajungă la copil și la familie, ca părinții să înțeleagă la ce nivel este copilul,” a mai spus Daniel David.
Schimbările urmăresc și o mai bună pregătire pentru testările PISA. „Dacă facem bine acest lucru, la următorul ciclu PISA mă aștept ca performanța elevilor noștri să crească. (…) Acolo pot să fiu eu tras eu la răspundere. Pentru rezultatele PISA care se vor da anul viitor nu pot să fiu tras eu la răspundere, că este școala care s-a făcut până până acum, chiar dacă sunt bune, adică și dacă sunt bune, nu le pot asuma”, a completat ministrul.
Redăm declarațiile ministrului Daniel David pe tema EN 2, 4, 6:
Daniel David: „Se îmbunătățește pur și simplu, pentru că aceste testări sunt testări pe care noi le facem ca să înțelegem cum funcționează procesul educațional, la ce nivel sunt copiii, adică ai făcut testarea când intră în clasa I, vine cu un raport privind dezvoltările pe care le-a atins în clasa pregătitoare. După aceea ai doi ani de învățământ primar și testezi ceea ce ai reușit să faci. Ar trebui să te uiți cu atenție la acele rezultate, că mai ai doi ani în care poți corecta lucrurile pe care trebuie să le corectezi. Care sunt noutățile, ca să spun așa, sunt două noutăți importante și un lucru accentuat pe care le-am avut și înainte, și anume: itemi vizează nu doar itemi din programă, adică doar itemi de matematică, de exemplu, sau de limbă, ci și utilizarea acestor competențe în viața de zi cu zi, exact partea pe care noi o avem destul de slab în sistemul nostru.
Moderator: Adică să facem legătura teoriei cu practica.
Daniel David: Da. Copiii se trezesc în clasa a IX-a că dau testele PISA – testele PISA nu măsoară, nu-ți dau o problemă de matematică, îți dau o problemă de genul ăsta: ai un baston de lungimea x, ai o mașină care are volumul sau îți de date privind portbagajul, intră sau nu intră bastonul acolo sau cum îl aranjezi? Asta este utilizarea matematicii la viața de zi cu zi. Și vreau să avem astfel de itemi începând din clasa a II-a, a IV-a și după aceea și în clasa a VI-a pe lângă itemi clasici, că vei avea și itemi clasici, de matematică, de limbă și așa mai departe. Și doi, cred că trebuie să testăm mai multe competențe. Vedeți, în curriculum noi încercăm să creăm mai multe competențe. Sunt opt competențe cheie – le listez foarte repede: limbă și comunicare, multilingvism, partea de matematică, științe, componenta de digitalizare sau componenta de competențe digitale, partea de antreprenoriat, partea de dezvoltare personală, partea de educație pentru democrație, educație civică și componenta de sensibilitate culturală. Asta trebuie să facă școala, să dezvolte aceste competențe. Problema care este, că ne chinuim să le dezvoltăm, dar când testăm, repet, fără o miză mare – că nu avem miza din clasa a VIII-a, acolo este o miză intrarea la liceu – aici miza este să vezi la ce nivel a ajuns copilul, să vezi dacă procesul educațional funcționează. Și până acuma noi ne focalizăm cam pe două competențe: matematică și limbă.
Moderator: Păi, hai să mai testăm niște competențe, nu spun că toate, dar fiecare ministru, eu am creat posibilitatea ca fiecare ministru să spună „Ok, anul acesta, pe lângă limbă și matematică, mai punem și, nu știu, competențe legate de alte discipline pe care le-ai avut în curriculum.
Daniel David: Acestea sunt modificările. Eu cred că-s foarte importante și ce am accentuat, să nu rămână o simplă testare. Adică vreau să văd că aceste rezultate se întorc la școală și școala înțelege cum stă, prin raportare la alte școli din județ și din țară și după aceea școala are grijă ca aceste informații să ajungă la copil și la familie. Ca părinții să înțeleagă, după testarea din clasa a II-a la ce nivel este copilul cu competențele respective. Deci, altfel spus, cred că devin mai relevante și au un rol formativ și mai puternic și pentru procesul educațional și pentru această legătură pe care noi o țintim între școală și viață.
Moderator: Iar în felul acesta probabil că nu vor mai fi rezultatele proaste care sunt acum la testele PISA și care an de an vorbim aceleași lucruri…
Daniel David: Absolut… Dacă facem bine acest lucru, deja noi am dat o testare a PISA, a fost făcută în acest an, vom avea rezultatele în anul viitor. Aici nu mă aștept la schimbări, fiindcă încă n-am reușit să schimbăm nimic. Cumva, moștenesc școala dinainte, ca să spun… dar dacă facem aceste testări în această logică, începând cu anul viitor vom prinde un ciclu PISA în care copiii noștri vor fi deja obișnuiți cu utilizarea cunoștințelor în viața de zi cu zi și acolo mă aștept ca performanța la următoarea testare PISA să se modifice, să crească ușor.
Moderator: Acolo o să vedem diferențele…
Daniel David: Acolo pot să fiu eu tras eu la răspundere. Pentru rezultatele PISA care se vor da anul viitor nu pot să fiu tras eu la răspundere, că este școala care s-a făcut până până acum, chiar dacă sunt bune, adică și dacă sunt bune, nu le pot asuma”.