EXCLUSIV În materialele de curs trebuie indicată mereu sursa, iar ISBN nu are legătură cu obligația citării – experta în etică Michelle Bergadaà, președintele institutului internațional privind frauda academică IRAFPA, despre argumentele invocate de ministrul Cîmpeanu în fața acuzațiilor că a plagiat

3.344 de vizualizări
Michelle Bergadaa / Foto: Captură Youtube – Business Science Institute
În cazul materialelor folosite la curs, în universități, “trebuie indicată mereu sursa”, deoarece materialul de curs este o “operă creativă deschisă” și, drept urmare, i se aplică mereu drepturile de autor, iar ISBN-ul nu are legătură cu obligația citării, indică, la solicitarea Edupedu.ro, Michelle Bergadaà, președintele institutului internațional IRAFPA din Geneva, organizație care se ocupă cu cercetarea plagiatului și fraudei în mediul academic. Edupedu.ro a apelat la aceasta pentru a lămuri aspecte ce țin de argumentația ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, potrivit căruia nu ar fi vorba de plagiat în cazul cursului de specialitate pe care jurnalista Emilia Șercan a scris că oficialul și l-a însușit în mare parte. 

Michelle Bergadaà, profesoară în cadrul Școlii de Economie și Management / Universității din Geneva, autoare a peste 150 de articole științifice înainte de a se dedica problemelor dedicate de integritatea academică, este președintele Institutului de Cercetare și Acțiune privind Frauda și Plagiatul în Mediul Academic (IRAFPA), cu sediul în Geneva. Acesta a fost lansat în 2016 ca institut internațional de cercetare, independent, fără afiliere politică și religioasă, menit să medieze discuțiile pe teme de fraudă și plagiat și să desfășoare analize în domeniu.

Întrebată, pe e-mail, dacă un material de curs universitar sau un ghid practic, al cărui conținut semnat inițial de cineva, apoi de altcineva, fără mențiuni privind drepturile de autor, poate fi considerat a nu fi plagiat, deoarece – așa cum invocă ministrul Cîmpeanu, “aceste lucruri se partajează la nivelul colectivului”, Michelle Bergadaà a răspuns succint:

  • “Nu, trebuie indicată mereu sursa. Un material de curs este o ‘operă creativă deschisă’ și trebuie, prin urmare, aplicate mereu drepturile de autor”.

Întrebată dacă absența numărului standard ISBN, alocat lucrărilor publicate, înseamnă că acea lucrare nu poate fi luată în considerare pentru plagiat, deși autorii menționați se schimbă, ea a răspuns:

  • “Obligația citării nu are legătură cu ISBN, ci cu respectul absolut față de cititor, care trebuie de fiecare dată să aibă posibilitatea să revină la sursă și să își realizeze propria analiză”.

Ea a precizat că, în cazul abaterilor de la etică și plagiate, “există diferențe în funcție de severitatea faptei – într-un caz poate fi vorba de fraudă, în altul de neglijență. Analiza și sancțiunile trebuie mereu să fie proporționale” cu fapta.

Amintim că, în fața investigației Pressone.ro privind plagiatul, ministrul Sorin Cîmpeanu a argumentat că materiale legate de lucrări practice “se partajează la nivelul colectivului” în “colective de mai multe cadre didactice care predau aceeași disciplină”. Oficialul a spus, în mod repetat, că este vorba despre un material “fără ISBN” – Pe larg aici.


1 comment
  1. Rușine! Și eu pentru lucrarea de licență și gradul 1 am știut de la început ca trebuie sa indic mereu sursa… Darămite un ministru… Demisia!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de BCR

Sergiu Manea, CEO BCR: Angajamentul nostru este să investim în profesori, așa cum ne cer profesorii, astfel încât ei să poată modela mai departe pentru relevanță următoarele generații. Cred că avem profesori minunați, care vor folosi resursele de pe LifeLab.ro

O masă rotundă dedicată programului LifeLab, inițiativa care transformă educația financiară în educație pentru viață, a fost organizată la București pe 29 octombrie, la sediul BCR. Evenimentul a reunit peste…
Vezi articolul

Răspunsul umilitor primit de la Ministerul Educației de 1.000 de directori de școli care au trimis un memoriu cu probleme pe care le au în activitate: Ocuparea funcțiilor de conducere este opțiunea voastră, nu o obligație

Peste 1.000 de directori de școli și grădinițe semnalează Ministerului Educației, printr-un memoriu, problemele cu care se confruntă în activitatea lor, precum salariile care nu le-au fost majorate și necesitatea…
Vezi articolul

An școlar 2025-2026. Condițiile specifice pentru ocuparea posturilor didactice în cadrul etapelor de transfer/pretransfer, publicate de inspectoratele școlare – documente

Inspectoratele școlare au început să publice condițiile specifice pentru ocuparea posturilor didactice în cadrul etapelor de transfer/pretransfer, an școlar 2025-2026, conform calendarului oficial. În perioada 25 februarie – 3 martie, cererile…
Vezi articolul

Reacție ARACIS la proiectul de lege PSD care propune ca ligile studențești LSRS și USR să fie în conducerea agenției, după ce liderii acestora au fost eliminați pentru copiat: Nu apartenența la o structură reprezintă condiția pentru a fi selectat ca expert evaluator, ci activitatea academică și competențele în asigurarea calității

Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) a reacționat luni cu privire la proiectul de lege depus joi de PSD la Parlament prin care ligile studențești LSRS…
Vezi articolul

Au fost aprobate 2.200 de angajări în învățământ, deși inițial Ministerul anunțase 3.500 posturi / Locurile de muncă noi sunt în creșe, grădinițe și școli speciale, dar și pentru personal în școlile incluse în programul Masă caldă

Vineri, Guvernul a aprobat o hotărâre prin care se suplimentează cu doar 2.200 numărul de locuri în învățământul preuniversitar: creșe, grădinițe, școli. Numărul este mai mic decât cel anunțat inițial…
Vezi articolul