Experiența predării online, împărtășită de British Council: Cum decurg cursurile, care sunt provocările și cum se descurcă profesorii? (Partea I)

3.310 vizualizări
Foto: Pexels.com

 

British Council este organizaţia internaţională a Marii Britanii pentru relaţii culturale şi educaţionale. De peste 80 de ani, oferă oamenilor de pretutindeni o deschidere către creativitatea şi realizările britanice şi stabileşte relaţii durabile prin activitatea sa în domeniul educației, al limbii engleze și al artei. De la predarea inovativă a limbii engleze pentru a modela noi generații și a susține valori umane universale, la programe care susțin formarea profesorilor în toate mediile, încrederea în puterea educației de a ne conecta și a crea oportunități și înțelegere sunt la baza activității British Council în lume și în România, iar acum sunt mai importante ca niciodată.

În această perioadă, rețeaua globală British Council a convenit asupra unui obiectiv major, anume facilitarea accesului la diverse materiale și resurse culturale și educaționale atât în sprijinul celor care doresc să învețe limba engleză, cât și al profesorilor și specialiștilor din sectorul educațional. Actualizăm frecvent site-ul nostru cu informații, recomandări și sugestii prin care fiecare poate avea acces la noi oportunități prin limba engleza, și le rămânem aproape partenerilor noștri într-un aceste momente dificile.

Unul dintre domeniile asupra căruia ne-am concentrat în ultima lună este continuarea activității de cursuri de limba engleză.

Sunt cursurile on-line similare celor tradiționale? Care sunt principalele diferențe?

În primul rând, trebuie să ne gândim ce presupune un curs. Cursurile British Council ajută elevii să-și dezvolte toate abilitățile necesare pentru a comunica în limba engleză. Așadar, programul este gândit și desfășurat pentru ca învățarea să fie sistemică. De exemplu, cursanții pot citi un text scurt folosit pentru a introduce subiectul și vocabularul relevant, apoi pot asculta câteva persoane discutând despre text. Ulterior, pot împărtăși părerile cu un alți colegi, pentru ca, în final, să le noteze în caiet. Acest tip de curs poate fi la fel de ușor ținut într-o sală cu curs sau online, cu diferența că discuțiile directe dintre elevi sunt înlocuite de o discuție într-un breakout room.

Se poate învăța eficient prin cursuri online?

Da, iar asta se întâmplă de mulți ani! Studiul online a fost deseori gândit ca o activitate solitară,  bazată pe acces individual la materialele de studiu. Deși această abordare este eficientă pentru multă lume, ea necesită multă autodisciplină pentru a păstra un ritm susținut.

La British Council, noi clonăm cursurile în mediul online – identificăm aspectele fundamentale observate la cursurile tradiționale și le replicăm în spațiul virtual, ceea ce înseamnă că fiecare cursant continuă să interacționeze cu alți colegi și cu profesorii pe baza unui program bine stabilit. Pentru majoritatea cursanților funcționarea după un orar fix este un stimulent puternic.

Din experiența noastră, cel mai important lucru, când vorbim despre eficiență în procesul de  învățare, nu este unde ești (fie te afli într-o sală de curs tradițională, fie într-una online), ci care sunt metoda, structura și conținutul cursurilor, și cât timp poți dedica studiului. Profesorii de la British Council Council ghidează elevii către cea mai bună experiență de învățare, indiferent de mediul în care se desfășoară cursul.

Ce se întâmplă cu elevii care nu au un laptop acasă? Cum pot să participe la cursuri?

Majoritatea elevilor au un dispozitiv conectat la Internet, așa că nu e nevoie în mod obligatoriu de un laptop; este de ajuns să ai un smartphone sau o tabletă.

Cum decurg cursurile online?

La British Council, lecțiile au ca obiectiv utilizarea limbii engleze așa cum e folosită în viața reală. Pentru asta discutăm, de pildă, în perechi sau în grupuri, folosim diverse jocuri de limba engleză, ascultăm sau citim texte originale. Toate acestea sunt păstrate în cursurile online.

Profesorul are nevoie de câteva cunoștințe tehnice pentru a integra componentele unui curs tradițional în lecțiile online. Câteva exemple sunt stăpânirea mijloacelor prin care toți cursanții își pot prezenta lucrările, de pe dispozitivul fiecăruia, în direct, metoda prin care sunt împărțiți cursanții în breakout rooms (alternativa online pentru a învăța în grupuri mai mici), și gestionarea activităților care implică dialoguri și discuții de grup.

Este important, de asemenea, ca profesorii să fie mai atenți atunci când explică un exercițiu sau discută un detaliu al limbii engleze, și să verifice constant că fiecare cursant îl urmărește. În același context, profesorul ține cont de faptul că unii cursanți folosesc dispozitive cu ecrane mici, cum sunt cele ale telefoanelor, așa că prezintă mai puțină informație pe fiecare slide, ca să poată fi parcursă ușor.

Cât de mari sunt clasele? Contează numărul de cursanți? Puteți acorda atenție tuturor cursanților în timpul lecțiilor online?

Fără doar și poate, mărimea claselor (virtuale) contează. La British Council, majoritatea grupelor online au aproximativ 12 elevi. În felul acesta elevii interacționează în continuare, dar sunt suficient de puțini ca profesorii să acorde atenție fiecăruia. De asemenea, în timpul lecției, profesorul poate împărți clasa în grupe mai mici pentru realizarea diferitelor activități, ceea ce oferă cursanților prilejul de a vorbi mai mult în engleză, în contexte diferite.

Cum se descurcă profesorii și cursanții cu platformele online și provocările tehnice? Care sunt impresiile de până acum?

Un aspect foarte interesant al situației actuale este că toată lumea învață în același timp, cursurile online fiind o noutate atât pentru profesori, cât și pentru cursanți. Primele cursuri au avut, în mod firesc, mici probleme, precum camere sau microfoane care nu funcționau (timp în care a fost folosită funcția de Chat a platformei de curs), însă acestea au fost rezolvate ușor, printr-o colaborare strânsă între participanți. De altfel, cursanții mai pricepuți îi ajută deseori pe cei care au diferite probleme tehnice și, în acest mod, toată lumea exersează limba engleză!

Ce alte avantaje oferă cursurile online pentru participanți (copii în special)?

Cel mai mare avantaj este posibilitatea de a participa la cursuri, de a nu întrerupe procesul de învățare. Unii cursanți ne-au transmis că le este mai ușor să participe la cursuri acum, dat fiind că nu mai trebuie să se deplaseze până la sediul sau locațiile British Council. Similar, unii cursanți adulți, care aveau deseori dificultăți în a ajunge la timp la ore din cauza întâlnirilor și a deplasărilor profesionale, sunt bucuroși că nu mai au această grijă și că se pot bucura din plin de învățarea englezei din confortul casei fiecăruia, dar fiind împreună!

În anumite cazuri, lecțiile online pot face unele activități mai personale, iar situații des întâlnite sunt cele în care un copil își arată jucăria preferată, și apoi o descrie. De asemenea, cursurile online pot face cursanții (pe copii în mod special) mai conștienți de anumite deprinderi sociale, cum este vorbitul în cerc mai larg, când și cum se intervine într-o discuție. Când copii aud în căști zgomotul generat de toate vocile care se suprapun înțeleg importanța de a vorbi pe rând.

Care sunt principalele provocări ale cursurile online? Care sunt beneficiile imediate?

Principala provocare este să știi cum să folosești echipamentele și platforma online de care ai nevoie pentru curs. Toți profesorii British Council au beneficiat de un program intensiv de pregătire, care a combinat familiarizarea cu modul în care funcționează platforma online cu simularea propriu-zisă a cursurilor. Astfel, la primul curs online, profesorii știau deja cum să utilizeze platforma online, iar acum majoritatea au început să folosească funcțiile mai avansate ale platformei.

Avantajul imediat al cursurilor online ține de continuarea studiilor deja începute, care, altfel, ar fi trebuit abandonate. Continuarea lecțiilor de limba engleză este foarte importantă prentru că, la sfârșitul acestei perioade de izolare, cunoașterea și folosirea limbii engleze va rămâne o componentă importantă a succesului profesional și a planurilor de continuare a studiilor.

În general, lecțiile online sunt mult mai ușor de programat, iar cursanții au mai multe ocazii să participe la cursuri, în zile și la ore care le convin, și astfel cresc șansele finalizării cu succes a programelor de curs.

Cum încurajați colaborarea între cursanți în timpul lecțiilor online?

Sunt situații când cursanții sunt timizi, dar vor, totuși, să se implice semnificativ în timpul unei lecții (de exemplu, pot fi timizi în fața camerei și să nu dorească să fie văzuți). Cu toate astea, noi îi încurajăm să fie văzuți de către colegii lor și de către profesor, căci participarea la cursul online cu o cameră video deschisă îmbunătățește comunicarea.

Am observat că elevii au tendința de a se adresa exclusiv profesorului, așa că, la începutul lecției, îi grupăm în echipe restrânse, în care își povestesc unii altora ce au făcut, pentru a încuraja astfel discuțiile între ei.

De asemenea, încurajăm lucrul în grupuri mai mici, de exemplu atunci când se discută soluția la o întrebare de gramatică, când se discută un anumit subiect, etc. Avem marele avantaj că platforma online folosită permite profesorului să împartă clasa în mai multe subgrupe, breakout rooms, unde cursanții pot lucra împreună.

Veți introduce cursurile online ca produs distinct după terminarea pandemiei?

Unul din avantajele crizei actuale este că forțează pe toată lumea să deprindă noi abilități și să încerce lucruri pe care înainte nu le-ar fi încercat. Unii cursanții British Council au fost plăcut surprinși de cât de agreabile pot fi cursurile online din Clasa Virtuală.

British Council intenționează să lanseze mai multe cursuri online în viitor, ceea ce înseamnă că ne vom adresa mult mai multor cursanți, nu doar celor care locuiesc în apropierea centrelor noastre.

În perioada următoare vom lansa un nou produs pentru cei interesați de examenele IELTS și Cambridge English. Aceștia își vor putea testa cunoștințele de limba engleză online, alături de profesorii noștri, și vor primi apoi o serie de sugestii și recomandări cu privire la aspectele care trebuie îmbunătățite. 

  • Această analiză face parte dintr-o serie realizată de experții educaționali ai British Council, prin care aceștia își deschid propria experiență de învățare digitală către întreaga comunitate de profesori, părinți și elevi din România.
Autori: David Lewis și Kathy Byrne. Traducere de Monika Zaczek. British Council Romania
Citește și:

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea Politehnica din București domină managementul învățământului superior din România: reprezentanții săi – prezenți la vârful tuturor organismelor centrale cu decizie administrativă sau financiară în domeniu

O instituție de învățământ superior din România, Universitatea Politehnica din București (UPB), a reușit performanța de a fi reprezentată prin foști sau actuali prorectori, decani sau profesori în conducerea tuturor…
Vezi articolul

EXCLUSIV Ce se întâmplă cu copiii cu ambii părinți spitalizați din cauza COVID-19, în contextul carantinei generalizate și interdicției de a merge la bunici. Care este procedura / “Protecția copilului” nu ia copiii nimănui! – precizează Mădălina Turza

Copiii cu ambii părinți spitalizați din cauza noului coronavirus vor fi preluați de Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, care îi plasează într-o zonă dedicată de izolare până…
Vezi articolul

Diferențe majore între numărul cazurilor de infectare în școli anunțat de Ministerul Educației și cel de la Direcția de Sănătate Publică București. Ministrul Cîmpeanu: Este posibil să avem cazuri de elevi infectați care nu anunță la școală

Ministerul Educației a anunțat luni, 15 martie, că în săptămâna anterioară, numărul cazurilor de infectare a fost de 181 în rândul elevilor, în timp de pentru aceeași perioadă Direcția de…
Vezi articolul

Cîmpeanu: Inspectorii școlari acum sunt numiți într-o modalitate ipocrită, pentru că nu s-au organizat concursuri / Dela0.ro: Aproape o treime din inspectoratele școlare județene au revenit la PSD, în șase luni de alianță PSD-PNL

Inspectorii școlari “acum sunt numiți într-o modalitate ipocrită, sunt numiți pentru că nu s-au organizat concursuri”, a spus sâmbătă, într-un interviu la Digi 24, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, întrebat despre…
Vezi articolul