Expertul e cine zice ministrul Daniel David. Tăcerea complice a consilierilor onorifici și disprețul față de știință și școală

6.215 vizualizări
Foto: Edupedu.ro
Sute de școli vor fi comasate, peste o sută de mii de profesori vor avea norme crescute, câteva zeci de mii de cadre didactice își vor pierde catedrele sau chiar locurile de muncă, iar directorii vor avea și mai mult de predat, dar și copii și profesori mai mulți în școlile comasate pe care va trebui să le managerieze și administreze. Suntem pe 6 august 2025, în plină aplicare a Legii 141/2025, cunoscută public drept Legea Bolojan, care cuprinde un set de peste 10 măsuri de austeritate aplicate cu forța în domeniul educației. Sistemul de educație preuniversitar trece prin cea mai brutală remodelare din ultimii 15 ani – una contabilă, pusă la cale, conform răspunsului premierului Bolojan, de către coaliția de guvernare. Adică de PSD, PNL, USR, UDMR și grupul minorităților naționale.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a îmbrățișat aceste măsuri ca și cum sunt ale sale, după cum o arată modul în care le expune și le apără, cu autoritatea sa de profesor, cercetător și om de știință. Ministrul ne spune de peste o lună deja cât de rațional, decent, european și inevitabil este să luăm aceste decizii. Deși el însuși nu vedea posibile măsuri ca majorarea normei didactice, înaintea ca aceasta să fie anunțată de premier. Așa au decis „experții din coaliție”, ne-a spus și premierul Bolojan, întrebat de Edupedu.ro cine sunt cei care au conceput măsurile de austeritate aplicate școlilor. Ce vedem la o săptămână de la răspunsul șefului Executivului este că expert este cine zice ministrul Daniel David că e. Restul, fie că vorbim despre cercetători ai Institutului de Științe ale Educației sau de analiști ai Consiliului Fiscal, sunt ignorați sau pur și simplu invalidați public de către demnitarul care conduce acum Educația și Cercetarea.

ISE desființat public prin declarații și discurs anti-știință de ministrul Daniel David

Institutul de Științe ale Educației (ISE), reînființat de Daniel David la începutul anului cu promisiunea că va deveni pilonul științific al politicilor educaționale, a fost complet ocolit în luarea deciziilor privind Legea 141/2025. Mai mult: atunci când Edupedu.ro a solicitat un punct de vedere științific din partea ISE cu privire la măsurile de austeritate aplicate educației, răspunsul a fost cenzurat de Minister. Răspunsul real, critic față de măsuri și conținând avertismente despre impactul reorganizării rețelei școlare nu a fost trimis niciodată în forma sa autentică. L-am publicat noi, obținut pe surse.

Inițial, ministrul Daniel David a promis că va verifica acest caz și că „va lua măsuri” dacă cineva a modificat răspunsul. Patru zile mai târziu, a făcut o piruetă semantică: nu e cenzură, e „bună practică”. Practica bună, în viziunea ministerului, înseamnă ca un document redactat de cercetători în științele educației să fie trecut prin filtrul politic al biroului de comunicare. Expertiza nu are valoare dacă nu convine politic.

Cea mai recentă declarație pe această temă a fost într-un interviu pentru ziare.com, unde susține în continuare că nu a fost cenzură:

Referitor la analiza cercetătorilor de la IȘE, după ce presa a aflat că ați cenzurat anumite date din studiu, ați solicitat efectuarea unui studiu nou. Ce noutăți ați dori să găsiți în versiunea revizuită comparativ cu varianta completă deja existentă?

Daniel David: „În primul rând, eu nu consider că am cenzurat. Trebuie să înțelegeți că IȘE este un institut nu independent, ci subordonat Ministerului Educației și Cercetării. Activitățile lui de cercetare trebuie să fie aprobate și cerute de către Ministerul Educației și Cercetării.

IȘE a propus un draft pe care l-am dat spre analiză. Avea antetul Ministerului și antetul Guvernului. Imaginați-vă că aș fi pus în zona publică un draft cu antetul Ministerului, în care erau unele date eronate, incomplete. Am cerut Institutului să facă un raport, fiindcă este în subordinea noastră și, de data asta, i-am cerut formal să facă un raport care îndeplinește criteriile științifice, astfel încât să nu fie un draft făcut pe grabă.

Așa stau lucrurile. Când va fi gata, o să-l anunțăm. Deocamdată știu că cei de la IȘE lucrează, nu știu în ce ritm și când vor reuși să-l finalizeze.”

Toate declarațiile ministrului contrazic realitatea, în această speță. ISE avea și are obligația să răspundă direct solicitărilor de presă, în baza Legii 544/2001, la fel ca orice instituție publică. ISE nu a propus un draft, ci un răspuns cu cap și coadă, argumentat și fundamentat, cu analiza situației existente, a cadrului legal propus, cu efecte posibile, probabile și recomandări, plus bibliografie. Documentul avea antetul ISE și al ministerului, nu al Guvernului. Nicio dată nu era eronată sau incompletă – datele sunt date, erau citate analize, studii, rapoarte internaționale și interne.

Consiliul Fiscal, redus la nivel de amatori de același ministru, Daniel David

Recent, Consiliul Fiscal – instituția care analizează impactul economic al politicilor publice – a estimat că „eficiența bugetară” a Legii 141 în anul 2025 este de fapt de 378 de milioane de lei, nu de miliarde, cum susținea Guvernul. Concret, Consiliul Fiscal a arătat că economia pe care o va face ministerul în acest an prin toate măsurile din legea Bolojan, care dau peste cap școlile, profesorii și elevii, este de 0,6% din bugetul MEC sau 0,02% din PIB. Reacția ministrului David la analiza făcută de Consiliul Fiscal, analiză obligatorie prin lege pentru Guvern? „Nu ei sunt experții. Eu vă spun câți bani mi-ar fi trebuit.”

Într-o singură frază, ministrul Educației a anulat și legitimitatea unei instituții independente de control fiscal și ideea că cifrele trebuie să fie analizate, nu doar comunicate. Nu contează datele, contează cine le produce, potrivit logicii ministrului Daniel David, cunoscut ca om de știință și rectorul celei mai mari universități din România. Iar dacă nu ești „omul nostru”, nu ești expert, reiese din acțiunile și declarațiile acestui ministru.

Consilierii onorifici onorează măsurile din educație și atitudinea autocrată a ministrului, prin tăcerea lor

Ministerul Educației și Cercetării are în prezent o listă consistentă de consilieri onorifici, acoperind toate marile domenii: învățământ superior, cercetare, preuniversitar, relația cu societatea. Pe hârtie, apare un cerc de profesioniști, universitari, experți internaționali. În realitate, niciunul dintre acești consilieri nu a avut vreo luare de poziție publică față de măsurile de austeritate din educație. Nici în favoare, nici în dezacord. Niciunul nu s-a retras în semn de protest față de lipsa unei consultări reale. Niciunul nu a întrebat, public, de ce Institutul de Științe ale Educației a fost exclus din procesul decizional și de ce analiza ISE a fost cenzurată de Daniel David, sub pretextul „bunelor practici europene” sau al unui „peer review”.

Nu știe Dacian Dolean ce înseamnă un peer review sau bune practici europene?

Dacian Dolean / Foto: Arhiva personala

Nu știe Bogdan Cristescu ce înseamnă impactul unei reforme asupra curriculumului și evaluării naționale?

Bogdan Cristescu / Foto: Universitatea din București/ Facebook.com – Mircea Popa

Nu știe Mircea Bertea cum funcționează guvernanța școlară și ce înseamnă consultarea reală în educație?

Foto: Edupedu.ro

Nu știe Constantin Cucoș diferența dintre pedagogie aplicată și decizie politică impusă?

Foto: Facebook.com / Constantin Cucoș

Nu știe Cătălin Glava care e rostul cercetării în științele educației, atunci când se redesenează rețeaua școlară?

Foto: UBB

Nu știe Radu Szekely ce înseamnă pilotare educațională, testare pe scară mică și respect față de date?

Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea

Nu știe Mihaela Nabăr cât de grav afectează aceste măsuri copiii vulnerabili și mediul rural?

Sursă foto: Mihaela Nabăr / World Vision Romania

Nu știe Sorin Costreie ce înseamnă rigoare științifică și asumare publică într-o democrație funcțională?

Foto: Universitatea din București – Facebook.com

Nu știe Mircea Dumitru cât de periculos este când cercetarea este ignorată sistematic de decizie?

Mircea Dumitru / Foto: INQUAM Photos – Raul Stef

Nu știe Romiță Iucu ce presupune responsabilitatea publică a unui expert în politici educaționale?

Romiță Iucu / Foto: Universitatea din București/ Facebook.com – Mircea Popa

Nu știe Sergiu Pașca ce înseamnă peer review sau bune practici europene?

Sergiu Pașca / Foto: schizophreniaresearchsociety.org

Nu știe Ovidiu Andronesi cum se face evaluarea riguroasă a impactului unei politici publice?

Nu știe Bogdan Drugă cum arată o decizie fără bază științifică într-un sistem cu pretenții?

Foto: Bogdan Drugă Facebook.com

Nu știe Ștefan Szedlacsek ce înseamnă autonomie instituțională și libertate academică?

Stefan Eugen Szedlacsek / Foto: Arhiva personala

Nu știe Patriciu Achimaș-Cadariu cât de grav este ca politicile publice să ignore complet cercetarea?

Achimaș Cadariu / Foto: Agerpres

Nu știe Mirabela Amarandei-Duminică ce înseamnă comunicare instituțională onestă și etică?

Mirabela Amarandei / Foto: Arhiva personală

Nu știe Nicolae Hâncu că sănătatea unei societăți începe cu educația ei?

Foto: Academia Romana Filiala Cluj-Napoca

Tăcerea celor 17 consilieri onorifici ai ministrului Educației și Cercetării nu înseamnă neutralitate. Este o validare pasivă a celor mai dure măsuri adoptate în educație în ultimii ani. Când taci și rămâi în poziția oficială, nu ești apolitic. Ești de partea puterii.

Cazul Daniel David arată cât de golită de sens este ideea de „guvernare bazată pe știință” în România. Iar asta în condițiile în care Daniel David a marșat pe combaterea pseudo-științei și pe politici bazate pe date și pe dovezi întotdeauna, de la venirea la minister până în urmă cu o lună, când a început acest al doilea mandat în Guvernul Bolojan.

Institutul de Științe ale Educației este folosit ca argument în comunicate, dar exclus din decizii. Consilierii onorifici sunt etalați ca garanții de profesionalism, dar vocea lor este inexistentă; nu știm dacă ei sunt ignorați, ignoranți sau păstrează tăcerea prin auto-cenzură sau din dorința de a rămâne în grațiile ordonatorului de credite Daniel David, când vine vorba de cele mai controversate măsuri. Consiliul Fiscal este invalidat pentru că datele sale contrazic propaganda, la fel ca datele ISE.

Acest model de conducere nu este nou. Dar este cu atât mai grav cu cât vine de la un ministru care a lansat promisiunea resetării sistemului prin rigoare academică și știință. Ceea ce calcă Daniel David în picioare, astăzi, este nu doar calitatea și așa șubredă oferită de educația românească, dar și ideile de expertiză, știință, cercetare. Omul care a promis că nu va face politici publice pe bază de păreri și opinii, ci pe baze științifice, sfârșește prin a fi primul ministru al Educației și Cercetării care cenzurează oficial cercetătorii, desființează declarativ instituțiile cu expertiză în educație și finanțe și ia poziții împotriva profesorilor, paradoxal doar pentru a susține cu toate puterile opinia șefilor săi de partid.


13 comments
  1. MULTUMIM, domnule Mihai Peticila pt acest „album de familie” (famiglie!?) ministeriala si pt toate articolele dumneavoastra!

    MULTUMIM, edupedu, pt articolele la zi cu pulsul din educatie, societate, ploitica si poli-tichie „de margaritar” pe crestetele tantose ale demagogilor care in aceste zile au puterea de decizie si fac totul praf!

    Domnul Presedinte Nicusor DAN (mai) citește presa, (mai) aude apelurile oamenilor care l-au ales, punandu-si increderea si sperantele in domnia sa, si care ACUM au nevoie de presedintele ales DAN?!

    Partidele politice care au tot fost la putere din 1990 incoace au distrus educatia si prin asta societatea, impingand oamenii (tot mai multi semianalfabeti, tot mai multi debusolati, multi spalati pe creier si/sau pacaliti) catre extremismul desantat al pseudo-suveranistilor; au nenorocit sistemul de sanatate, au adus medicii (care inca nu au plecat din tara) in situatia in care se tem sa mai dea concedii medicale, chiar daca ai febra si esti molipsitor, iar acum suntem toti in situatia de a merge la munca orisicum, pana iesim din schimb cu picioarele inainte; au creat o intreaga categorie de „speciali” si de oportunisti abonati sa se infrupte din bugetul tarii, in timp ce oamenii nevinovati sunt pedepsiti sa refaca acest buget; au organizat funeralii nationale pt un vinovat de crime impotriva umanitatii, iar acum fac caz pt ca nu au avut prea multi romani dornici sa se perinde pe la catafalc. Tara piere si PSD se lamenteaza pt ineptii si desertaciuni, pt orgoliile si lacomia lor!
    O imensa DEBANDADA GENERALA!!

    Oare Domnul Presedinte DAN e la curent cu greva profesorilor, cu minciunile, „piruetele” si abuzurile grotesti ale ministrului David, cu atitudinea de neinteles a domnului Bolojan, care se prabuseste ca popularitate, dar parca nu intelege ca distruge fara sa construiască nimic, fara sa obtina vreun rezultat pozitiv pt buget, pt tara!??
    Daca se continua aceste MASURI total NEDREPTE pt oamenii cu venituri mici si intru totul INEFICIENTE pt buget, atunci tara ajunge in haosul extremist.

    DOMNULE PRESEDINTE NICUSOR DAN, este nevoie de dimneavoastra ACUM!
    Domnule Presedinte Nicusor DAN, va rugam, ACUM, pana nu este prea tarziu, OPRITI DEBANDADA ASTA GENERALA!

  2. Nu sunt oameni de stinta. Vand si ei nimicuri stiintifice ca parte a unor gasti academice. Sangele artificial a unui consilier, o scamatorie stiintifica recompensata de la buget. Borfasi academici care au decis soarta unor oameni cinstiti. Celebritatea lor are la baza rahatul stiintific produs la dimensiuni industriale.

  3. Felicitari pentru articolul excelent si pt curaj, domnule Mihai Peticilă! Din pacate, am ajuns sa traim niste timpuri îngrozitoare, in care oamenii se vând pe ei si isi vand semenii pt niste vremelnice functii si privilegii

  4. știu toți foarte bine ce fac dar ori așa e comanda,ori puțin le pasa…sau și una și alta…oricum unele nume sunt niste nume in psihopedagogie….dar funcția bate stiinta

  5. În sfârșit, monstruozitatea are chip! Felicitări, ca i ați prezentat in nume si chip, pe cei care participă la mizeriile pe care le face acest impostor, care se crede salvatorul…..nu știu cui.

  6. Felicitari pentru articol, domnule Peticila!

  7. Nu stie „MARELE” ministru David cum sa distruga invatamantul romanesc?

    Oare pe unde a mai prestat servicii, tot stilul asta comunist a aplicat?

    Problema e ca noi il platim sa distruga…

  8. Ooooo, domnu’ Bertea, sefu la colegiile si liceele pedagogice! Ce facem, domnu’ Bertea, nu mai suntem pe voce? Că inainte combăteam cu putere…A venit pretenul (sic) dă la Cluj (oras ardelenesc, asezat, nu ca la amarastenii astia de la sud) si ne.a luat piuitul? Sa nu zicem noi ceva enteresant, sa tacem asa profund? Au ne pregatim pensia? Si pe noi cui ne lasati? Ramanem noi cu restul de onorifici, cei muți ca un card de lebede?

  9. Cum sa ia atitudinea târla de consilieri onorifici? Vreti sa-si piarda postul?

  10. Sa declansam greva generala acum. Prindem si Bac ul de toamna. E singura noastra sansa sa impiedicam aceste masuri si, in acelasi timp, e singurul mijloc de protest pe masura nemultumirilor noastre. Sa facem greva chiar si daca liderii nostri sindicali sunt in ‘expectativa’. De altfel, nu vad cum niste lideri eternizati pot reprezenta interesele profesorilor. Timpul petrecut in fruntea sindicatelor ar trebui sa fie limitat la doua mandate de 4 ani, astfel incat cei ajunsi acolo sa lupte pentru situatia lor din viitorul nu foarte indepartat cand vor reveni la catedra, nu sa se complaca in jocuri politice pentru eternizarea privilegiilor lor. Greva generala!

  11. Acești oameni nu au pic de respect in primul rând față de copiii din această țară. Cum își imaginează că pot începe școala profesorii cu zâmbetul pe buze, așa cum ar trebui și așa cum o făceau, marea majoritate, an de an? Va fi , cel mult , un zâmbet amar, domnilor care , din birourile voastre, ați hotărât că trebuie să înceapă…. cruciada împotriva profesorilor. Pentru că asta este, nu are legătură cu austeritatea, are legătură cu lovirea de sus într-un grup socioprofesional care era deja lovit de 30 de ani încoace, într-o manieră care nu are nici o legătură cu democrația, cu știința sau profesionalismul.Sunt hărțuiți de a dreptul de când a început a această nebunie, care nu are cap , nici coadă . Jigniți, puși pe drumuri, expuși la o presiune psihologică care nu își avea rostul. Faceți ceva înainte ca acești oameni, mulți obosiți nu doar de ceea ce faceți, ci și de așteptarea… normalității, să ajungă la catedră. Nimeni nu se gândește la ce efect va avea starea psihică a acestor oameni asupra actului educațional, asupra activităților lor în școală. Și v – o spune un profesor cu vocație, care își face treaba cu pasiune și dedicare… Mulțumim redacției Edupedu!

  12. D-le Peticilă, deseori articolele dvs. nu mă impresionează, dar cel de aici pune degetul pe rană. Felicitări!

    Aveți dreptate – unde sunt vocile experților, fie ei chiar și consilieri onorifici? Pot veni măcar să spună DACĂ au fost măcar consultați și care este opinia lor ”avizată” în privința măsurilor impuse de expertul-în-toate Daniel David. Tăcerea lor e fie complicită, fie vinovată. Unii nu sunt de fapt în sistem, sau nu au mai avut de mult legătură cu el, alții sunt co-autori la masacrarea ultimelor rămășițe de normalitate în sistemul de educație românesc și sunt prea lași să recunoască asta – pentru că devin (sau au fost dintotdeauna) conștienți de răul pe care-l face David zilele astea, la adăpostul unei coaliții ce se dovedește monstruoasă.

    Rușine, d-lor ”experți”! Rușine, Daniel David! Rușine, Ilie Bolojan! Rușine, Nicușor Dan!

    Au ajuns neoliberalii la putere, mai avem puțin și urmează haosul total, în școală și eventual în societate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul Doru Căstăian, despre rezultatele preliminare din alegerile prezidențiale: O educație condusă adesea de nulități al căror singur merit este obediența politică, o educație în care timpul și energia oamenilor valoroși, reformatorilor, este mâncată zilnic de fonfleuri birocratice – are „un rol deloc trivial” în rezultatele alegerilor

Profesorul de ştiinţe socio-umane Doru Căstăian scrie pe pagina sa de Facebook că printre explicațiile rezultatelor preliminare ale primului tur de scrutin ale alegerilor prezindențiale de duminică, 24 noiembrie, „un…
Vezi articolul

Pentru prima dată, în București, în ultimii 10 ani, mai mulți elevi optează pentru profilul pedagogic de la Colegiul „Elena Cuza” decât pentru arte la Liceul „Tonitza” / Un posibil efect major al grevei profesorilor, care a dus la creșterea semnificativă a salariilor și la vizibilitatea profesiei – analiză

În mod surprinzător, Colegiul Național Elena Cuza, liceu pedagogic prin excelență, este în acest an școlar primul în preferințele elevilor de clasa a VIII-a din București, care aleg filiera vocațională,…
Vezi articolul
Principalii indicatori pentru Educația din România

Numărul real al tinerilor români care nu au competențe de bază este chiar mai mare decât cel raportat în PISA 2022, care nu a luat în calcul elevii pe care școala i-a pierdut pe parcurs, adică 1 din 4 adolescenți în vârstă de 15 ani – concluzie a Raportului național PISA 2022

„Se poate afirma că mai mulți elevi de 15 ani din România nu au atins un nivel de competență de bază la matematică, lectură sau științe”, decât arată cifrele și…
Vezi articolul

O studentă la Geografie și fostă olimpică îi cere ministrului Educației să nu elimine disciplina de la clasele XI-XII: Cum să gândesc, cum să îmi formez opinii, certitudini, dacă nu cunosc istoria și geografia societății în care mă dezvolt eu și alte milioane de tineri?

O studentă la Facultatea de Geografie din Cluj-Napoca îi cere Ministerului Educației să păstreze Geografia la clasele a XI-a și a XII-a. Într-o scrisoare adresată ministrului Educației și Cercetării, obținută…
Vezi articolul