Fetele sunt de obicei încurajate să participe la activități mai degrabă cognitive sau artistice, prin comparație cu băieții, care sunt încurajați către activități fizice sau STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică) – studiu realizat la inițiativa Grupului LEGO

5.859 de vizualizări
Foto: © Yunuli123 | Dreamstime.com
Fetele sunt tot mai încrezătoare și dornice să participe la activități creative, însă au dificultăți în a depăși barierele ridicate de stereotipuri societale de gen, potrivit unui studiu realizat de Institutul Geena Davis, la inițiativa Grupului LEGO, cu ocazia Zilei Internaționale a Fetelor, celebrată anual pe 11 octombrie. Conform cercetării, societatea încă manifestă viziuni limitatoare în ceea ce privește dezvoltarea creativității fetelor prin intermediul jocului.

Cercetarea a utilizat chestionare online derulate la nivelul a șapte țări (China, Cehia, Japonia, Polonia, Regatul Unit al Marii Britanii, Rusia și Statele Unite ale Americii) pentru a evalua dacă aptitudinea de a fi creativ este considerată adecvată unui anumit gen în detrimentul altuia, pe baza răspunsurilor furnizate deopotrivă de copii și de părinți.

Părinții de copii cu vârste între 6 și 15 ani au completat prima parte a sondajului, iar apoi și-au acordat consimțământul pentru ca fiul sau fiica lor să continue sondajul. Niciunul dintre copiii participanți la studiu nu s-a identificat cu alt gen decât masculin sau feminin, astfel că analiza este fundamentată și reprezentativă doar pentru băieți și fete. Aproape 7.000 de persoane au participat la studiu.

Fetele se simt mai puțin limitate și totodată manifestă mai puțină toleranță în fața discriminărilor de gen în ceea ce privește joaca și creativitatea. 74% dintre băieți și doar 62% dintre fete consideră că anumite activități ar trebui să fie rezervate exclusiv fetelor și, respectiv, băieților, potrivit studiului.

În plus, fetele au arătat mai multă deschidere către jocuri creative, prin comparație cu ce sunt încurajate în general să facă. De exemplu, 82% dintre fete consideră că nu este în neregulă ca fetele să joace fotbal sau ca băieții să practice baletul, în timp ce în rândul băieților, procentajul este de doar 71%.

Foto: captură LEGO

Pentru cele mai multe profesii creative, părinții respondenți au ales imaginea unui bărbat, indiferent de genul copiilor lor. Astfel, conform răspunsurilor părinților, aceștia sunt de aproape 6 ori mai inclinați să își imagineze un bărbat atunci când se gândesc la un atlet sau un om de știință (85% vs. 15%) și de peste 8 ori mai inclinați să își imagineze un bărbat atunci când se gândesc la profesia de inginer (89% vs. 11%). Copii participanți la studiu au manifestat opinii similare, cu excepția fetelor, care sunt mult mai deschise să considere anumite profesii ca fiind adecvate ambelor sexe.

Părinții respondenți s-au declarat a fi de 5 ori mai inclinați să încurajeze o fată să danseze (81% vs. 19% în cazul băieților) sau să se costumeze (83% vs. 17%) și de 4 ori mai inclinați să recomande fetelor gătitul (80% vs. 20% în cazul băieților).

Pe de altă parte, aceștia sunt de aproape 4 ori mai predispuși la a încuraja un băiat și nu o fată să programeze jocuri (80% vs 20%) sau să practice sporturi (76% vs. 24%), și de peste două ori mai inclinați să dezvolte jucării (71% vs. 29%).

Tot astăzi este marcată și lansarea campaniei LEGO® “Ready for Girls”, campanie dedicată celebrării fetelor care reconstruiesc lumea prin intermediul abilităților lor creative. Campania “Ready for Girls” își propune să ajute la corectarea acestor tendințe și să se asigure că fetele nu sunt excluse de la beneficiile derivate din joacă și construcțiile cu piese LEGO, din cauza unor așteptări sau presiuni societale învechite, potrivit comunicatului.

De Ziua Internațională a Fetei, Grupul LEGO face un apel către părinți și copii deopotrivă, pentru a-i încuraja să privească joaca într-o manieră inclusivă. Pentru a veni în întâmpinarea acestora, LEGO a dezvoltat un ghid în 10 pași și a invitat părinții să dezvăluie fotografii cu creațiile LEGO ale copiilor lor, alături de un mesaj AR predefinit: “Get the World Ready for Me” (“Pregătiți lumea pentru mine”).

“Beneficiile jocului creativ, precum dezvoltarea încrederii în sine, a creativității și a aptitudinilor de comunicare sunt resimțite de toți copiii, și totuși iată că avem de a face cu stereotipuri perimate care adesea limitează aplicabilitatea unor activități după gen. În cadrul Grupului LEGO, cunoaștem și ne asumăm faptul că avem un rol de jucat în corectarea acestei tendințe, iar această campanie este una dintre numeroasele inițiative pe care le desfășurăm dedicate asigurării faptului că jocurile LEGO sunt cât de incluzive cu putință. Toți copiii ar trebui să își poată atinge potențialul creativ”, a declarat Julia Goldin, Chief Product and Marketing Officer, Grupul LEGO.

Informații de background

Atitudinile și performanțele fetelor și ale băieților din România față de matematică și științe au fost analizate, defalcat, în cadrul studiului TIMSS 2019 – “Tendințe în domeniul Studiilor Matematice și Științifice Internaționale”.

Raportul de țară la TIMSS 2019, realizat de Universitatea din București, arată că la Matematică în 2019 „fetele au obținut un scor mediu de 487, mai mare decât al băieților, de 471, ceea ce reprezintă o tendință opusă majorității țărilor participante. Această situație este confirmată în România și din alte surse – de exemplu, este valabilă pentru generația care a susținut TIMSS 2019 (și nu numai) și la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a (ENVIII) și pentru Evaluarea Națională de la finalul clasei a VI-a (ENVI)”.

Comparativ cu matematică, unde fetele au obținut rezultate mai mari decât băieții la toate participările României la studiul TIMSS. În cazul științelor, băieții au fost cei care au avut, la primele evaluări, punctaje mai mari. În 2019, fetele au obținut mai mult la științe: 475 de puncte, comparativ cu 465 de puncte în cazul băieților. 

Foto: © Yunuli123 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


1 comment
  1. “Niciunul dintre copiii participanți la studiu nu s-a identificat cu alt gen decât masculin sau feminin”

    Dar ce alt gen poate exista, vă rog frumos?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Campania „Părinte responsabil în era digitală” este susținută de Organizația Salvați Copiii România

VIDEO Rolul cadrelor didactice în cyberbullying, webinar gratuit cu Dana Rogoz, profesorul Răzvan Deaconescu și psihologul Mihaela Dinu

Organizația Salvați Copiii, prin programul Ora de Net, a organizat pe pagina de Facebook Salvați Copiii România o dezbatere online interactivă și constructivă despre „Cum putem recunoaște, preveni și combate…
Vezi articolul

Material susținut de Joblandia

Profesoară: Elevii pot fi captați ușor, de profesori implicați este nevoie. Încerc să le ofer o plajă cât mai largă și mai diversificată de activități, atât în cadrul orei de dirigenție, cât și în cadrul săptămânii „Școala altfel” / Interviu cu un elev, un părinte și un cadru didactic despre orientarea în carieră a tinerilor

Făcută în mod profesionist, orientarea în carieră devine cheia pentru un viitor profesional stabil și o viață cu satisfacții. Odată ce se apropie momentul pentru o decizie, fie că este…
Vezi articolul

Articol susținut de NextLab.Tech

Au început înscrierile pentru ediția 2023 a concursului de robotică școlară Nextlab.tech. Tradiționalul asistent virtual al concursului va fi integrat și cu ChatGPT. 600 de elevi vor primi kit-uri gratuite din partea sponsorului concursului – BCR

Pe 6 martie 2023 s-au deschis înscrierile la Concursul național de robotică Nextlab.tech ediția 2023, cea mai mare competiție de robotică școlară din România. Participarea este gratuită. Se pot înscrie…
Vezi articolul