Formarea profesorilor trebuie să pornească de la parteneriatul școlilor cu mediul universitar, spune șeful inspectoratului școlar București: Este o relație de tipul „win-win”, ca să ne asigurăm că formăm absolvenții de care are nevoie învățământul superior

2.096 de vizualizări
Florian Lixandru / Foto: Facebook.com/ Universitatea Politehnica din București (EDUFEST 2025)
Parteneriatul dintre școli și universități ar trebui să stea la baza formării profesorilor, a declarat Lixandru Florian, inspectorul școlar general al Municipiului București (ISMB), la evenimentul EduFest, organizat sâmbătă, 24 mai, de Universitatea Politehnica București (UNSTPB).
  • VIDEO – mai jos în articol.

„Este nevoie de un parteneriat solid între mediul preuniversitar și mediul academic. Este vorba de o relație de tipul «win-win». De aici trebuie să pornească formarea continuă a cadrelor didactice, pentru a ne asigura că formăm acei absolvenți de care sistemul de învățământ superior are nevoie”, a afirmat Lixandru în discursul său.

Reprezentantul Inspectoratului Școlar, fost secretat de stat în ministerul Educației până pe 3 aprilie 2025, a menționat că instituția pe care o conduce a început semnarea unor acorduri de colaborare cu mai multe universități din Capitală.

„Primul parteneriat a fost semnat cu Politehnica București, urmează un parteneriat cu Academia de Studii Economice din București și cu Universitatea din București”, a declarat acesta, adăugând că se așteaptă și implicarea altor instituții academice în proiecte comune cu școlile.

Potrivit lui Lixandru, conectarea mediului preuniversitar cu cel universitar are rolul de a calibra mai bine profilul absolventului: „Legăturile strânse dintre universități și instituțiile de învățământ preuniversitar contribuie la creșterea calității actului educațional (…) pentru a asigura acel profil al absolventului, idealul nostru în pregătirea acestor copii”.

Redăm integral mai jos discursul lui Florian Lixandru, inspector școlar general la Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB):

Într-un timp în care schimbările societale și tehnologice ne provoacă să regândim profund modul în care pregătim noile generații, sper eu ca EDUFEST să ne ofere un cadru valoros pentru dialog, pentru colaborare și pentru inovație. Apreciem inițiativa Universității Naționale de Știință și Tehnologie Politehnic București și parteneriatul strâns cu Ministerul Educației și Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB), o dovadă clară că numai împreună, prin eforturi comune, putem construi un viitor educațional relevant și adaptat viitorului.

Aș dori să remarc cu deosebit apreciere eforturile constante ale Universității Naționale de Știință și Tehnologie Politehnic București în a promova inovația și integrarea noilor tehnologii în educație, fie că vorbim despre proiecte dedicate elevilor cu vocație tehnică, de parteneriate cu licee, de laboratoare demonstrative sau cursuri de formare continuă pentru profesori. Politehnica se afirmă ca un lider al schimbării educaționale, oferind inspirație și oportunități concrete tuturor actorilor din sistem. Această deschidere spre viitor este nu doar binevenită, ci absolut necesară într-o lume în care competențele digitale și gândirea critică sunt esențiale. Această platformă de întâlnire între profesori, specialiști în educație, cercetători și elevi este, în esență, o invitație la curaj. Curajul de a pune întrebări, curajul de a testa soluții, de a renunța la modele învechite și de a îmbrățișa inovația. Ne aflăm în fața unei generații care gândește rapid, care colaborează spontan și învață diferit, iar datoria noastră, a cadrelor didactice, este să le oferim contextul potrivit pentru a-și atinge potențialul.

Inspectoratul Școlar al Municipiului București susține cu toată convingerea inițiative precum Edufest, pentru că școala viitorului nu poate fi construită fără implicare a tuturor, cadre didactice dedicate, lideri educaționali, instituții academice deschise și, nu în ultimul rând, elevi motivați și curajoși. Am afirmat în nenumărate rânduri că este nevoie de un parteneriat solid între mediul preuniversitar și mediul academic. Este vorba de o relație de tipul «win-win». De aici trebuie să pornească formarea continuă a cadrelor didactice, pentru a ne asigura că formăm acei absolvenți de care sistemul de învățământ superior are nevoie. Totodată, legăturile strânse dintre universități și instituțiile de învățământ preuniversitar contribuie la creșterea calității actului educațional. Întors în Inspectoratul Școlar al Municipiului București, am demarat deja operațiunea de colaborare și de negociere a unor parteneriate cu universitățile din București.

La acest moment, primul parteneriat a fost semnat cu Politehnica București, urmează un parteneriat cu Academia de Studii Economice din București și cu Universitatea din București și așteptăm și alte actori important din mediul academic să vină și să desfășurăm activități care să contribuie la bunul mers al lucrurilor, atât în ceea ce privește activitatea colegilor noștri cadre didactice din învățământul preuniversitar din București, dar în special să contribuie la dezvoltarea armonioasă a elevilor noștri, absolvenților, pentru a asigura acel profil al absolventului, idealul nostru în pregătirea acestor copii. În încheiere, doresc să felicit organiza echipa de organizare, pentru viziune și pentru efort și să vă încurajez pe toți să valorificați la maximum oportunitățile de învățare, colaborare și descoperire pe care le oferă acest eveniment. Să ne reamintim mereu ceea ce spunea Nelson Mandela, că «educație este cea mai puternică armă pe care o putem folosi pentru a schimba lumea», iar astăzi, aici la EDUFEST, începem împreună să o folosim”.

VIDEO Intervenția inspectorului școlar general, de la minutul 24:00:
Citește și:
VIDEO Sorin Ion, secretar de stat în ministerul Educației: Profesorul viitorului nu va fi înlocuit de tehnologie, ci susținut de ea / Nu numai că societatea are nevoie de profesori, dar noi înșine avem nevoie unii de alții
Mihnea Costoiu, rectorul Politehnicii București, anunță crearea Hubului Român de Inteligență Artificială, împreună cu alte 9 universități: Educația trebuie să devină un spațiu de structurare a gândirii, să încurajeze reflecția critică și aprofundarea ideilor. Transformarea vine cu sau fără acceptul nostru

2 comments
  1. domnul acesta mai stie cum e la catedra? ce win win vrea el, care nu stie dexat win de partea lui. omul care nu stie sa traiasca fara functii. scarbos!

  2. A fi profesor este o artă. Ca să fii artist in acest domeniu, îți trebuie timp. Poți fi cel mai bun la disciplina ta; dacă nu știi însă a relaționa cu educabilii…
    Tinerii intra in sistem, dar nu pot gestiona, de multe ori, clasa. Cei mai în vârstă, au un dezinteres funciar…
    De abia, după vârsta de 30-36 de ani incepi să arăți mugurii pregarii.
    La fel, la bătrânețe interval ne a

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul Radu Gologan: Bacalaureatul este învechit și nu verifică competențele unui elev de 18 ani, nici articularea la ceea ce este nou. Peste 10 ani vom avea copii care gândesc altfel și care trebuie testați altfel

„Bacalaureatul, așa cum este conceput la noi, este oarecum învechit și nu verifică competențele unui elev de 18 ani, care a trecut 12 ani prin școală. Nu verifică nici articularea…
Vezi articolul
Cum sprijină guvernul britanic universitățile

Cum se transmite coronavirusul în aer prin aerosoli. Studiu de caz: un salon, un bar şi o clasă de școală / Care este riscul de infectare în cele trei scenarii în funcție de ventilație, folosirea măștii și durata întâlnirii

Interioarele sunt cele mai periculoase, dar riscurile pot fi reduse luând toate măsurile disponibile pentru a lupta contra infectării prin aerosoli. Iată, în colaborare cu „El Pais”, probabilitatea de infectare…
Vezi articolul

Mecanismul de acordare a burselor pentru elevi de către școli, explicat de ministrul Educației: fiecare școală va primi banii, 1.000 de lei per elev la gimnaziu, de exemplu, și va decide cui și în funcție de ce criterii acordă acele sume

„Asiguri școlii bugetul, n-o lași de izbeliște, dar lași directorului, care se presupune că e profesionist, și consiliului de administrație șansa să-și distribuie acest buget, adaptat la specificul și nevoile…
Vezi articolul