Franța menține „grupele de nivel” pentru elevii de gimnaziu cu lacune, deși un raport al Inspecției Generale în Educație arată că adâncește inegalitățile și sugerează gruparea după nevoile reale

5.396 de vizualizări
Școala Europeană din Bergen, Olanda / Foto: esbergen.eu
Franța va continua organizarea elevilor pe „grupuri de nivel” la gimnaziu și în anul școlar 2025-2026, în ciuda unui raport oficial care arată că măsura nu reduce dificultățile școlare și poate amplifica inegalitățile între elevi, potrivit unei analize Le Monde.

Inițiată în decembrie 2023 pe criterii mai degrabă politice de ministrul Educației de atunci, Gabriel Attal, ulterior devenit prim-ministru, măsura a fost criticată de inspectori, profesori și cercetători, care atrag atenția că gruparea elevilor pe nivel general de competențe conduce la decalaje mai mari între cei care au deja dificultăți și restul elevilor.

Potrivit raportului Inspecției Generale a Educației (IGESR) – mai jos în articol, gruparea pe nivel la orele de matematică și franceză nu i-a ajutat pe elevii cu cele mai mari dificultăți, chiar dacă aceștia au lucrat în efective reduse, iar efectele asupra celorlalți elevi au fost „contradictorii”.

  • În loc să reducă dificultățile școlare, măsura riscă să crească diferențele între elevi, avertizează raportul.

Inspectorii recomandă abandonarea modelului actual și acordarea de autonomie directorilor de școli pentru a organiza local modul de sprijin al elevilor.

Ministerul Educației, condus anterior de Gabriel Attal, a ales să păstreze cadrul grupurilor de nivel, în pofida criticilor, mizând pe popularitatea măsurii în rândul opiniei publice, relevată de sondaje. Nicole Belloubet, succesoarea acestuia, a încercat să ajusteze măsura, redenumind grupurile drept „grupuri de nevoi” și recomandând schimbarea frecventă a componenței grupurilor, însă cadrul general a rămas neschimbat.

Profesorii au fost nevoiți să implementeze rapid această măsură, cu resurse limitate și fără formare adecvată, în contextul unei instabilități legislative continue în educația franceză. Potrivit unui sondaj citat de Le Monde, patru din cinci profesori consideră succesiunea rapidă a reformelor drept un motiv de a părăsi sistemul educațional.

Specialiștii atrag atenția că măsura riscă să aibă efecte negative asupra a cel puțin două generații de elevi, transmițându-le celor de 11 ani „o imagine degradată despre propriile capacități de învățare”.

Ce alternative propun inspectorii

Raportul recomandă înlocuirea „grupurilor de nivel” cu „grupuri de nevoi” reale, în care elevii sunt reuniți temporar, pe competențe precise, beneficiind de sprijin în grupuri mici sau de prezența suplimentară a unui al doilea profesor la clasă. Alte soluții indicate sunt alocarea de timp pentru colaborarea profesorilor, formarea continuă pentru predarea diferențiată și sprijin suplimentar pentru elevii cu dificultăți.

Potrivit inspectorilor, școlile care au aplicat astfel de soluții flexibile au obținut cele mai bune rezultate în sprijinirea elevilor.

  • DOCUMENT Raportul IGESR din Franța asupra „grupelor de niveluri”:


2 comments
  1. da, sunt bune, clasele separate cu cei care chiar vor sa invete si clase separate cu cei cae refuza, nu sunt interesati de invatat.
    De ce sa fie discriminati cei care vor cu adevarat sa invete si deranjata toata ora de cei care refuza sa invete?

  2. cauza profunda a inegalitatilor scolare trebuie cautata in amonte, mai precis in decizia egoista a parintilor de a-si inscrie copiii de 6ème ( clasa a 5-a in sist rom) in colegiile private (catolice, majoritar) si de a abandona astfel colegiul public unic. a bon entendeur,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Iulian Cristache, federația părinților: Următorul an școlar va fi în procent semnificativ compromis / În învățământul primar va fi un adevărat dezastru / Ghidul Ministerului Sănătății prevede ca până la 11 ani copiii nu au voie să poarte mască

„Următorul an școlar va fi în procent semnificativ compromis”, susține Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi. Acesta a declarat la TVR că în opinia sa „în învățământul…
Vezi articolul

OFICIAL Legea 141/2025, legea Bolojan, a intrat în vigoare. Prevederile care afectează Educația: comasări de școli, creșteri de norme, tăieri de burse și clase, plata cu ora și degrevări de normă

Creșterea normei didactice la învățământul preuniversitar cu 2-4 ore, tăierea burselor de reziliență și excelență pentru elevi, reducerea numărului de burse de merit cu mai mult de jumătate, reducerea fondului…
Vezi articolul

Monica Anisie: Nu a spus nimeni că luăm în calcul containerele pentru distanțarea elevilor / Anisie, pe 8 iunie: Sunt state unde au fost aduse în curtea școlii containere. Vom analiza și noi

Deocamdată la nivelul Ministerului Educației nu s-a luat în calcul achiziționarea de containere sau de spații modulare pentru elevi, anunță ministrul Educației, într-o conferință la Iași transmisă de bzi.ro. Monica…
Vezi articolul