Funcționează automotivarea de tip “fac tot ce pot”? Da, cel puțin la elevi și cel puțin la matematică – studiu olandez

6.538 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Exerciții simple de automotivare, de tipul “pot să fac asta” sau “voi face tot ce pot”, pot să îmbunătățească rezultatele la matematică pentru elevii cu un nivel redus de încredere în abilitățile lor la această materie. Pe de altă parte, alte forme de automotivare, de tipul “chiar sunt bun la treaba asta”, nu duc la o creștere a performanței. Acum, acest lucru este verificat printr-un studiu realizat în Olanda și publicat recent de Societatea pentru Cercetare în Dezvoltarea Copiilor din SUA, studiu citat de Edutopia.

Cercetarea a fost realizată pe un grup de peste 200 de elevi cu vârste de 9-13 ani (clasele 4-6) din mai multe comunități olandeze. El a încercat să analizeze cum reacționează elevi cu un nivel redus de încredere în sine, pe o temă dată (“credințe negative de competență”), când se încurajează în gând.

Elevii au fost puși să dea un test standard la matematică. După ce au completat jumătate din test, ei au fost împărțiți în trei grupuri:

  • elevii din primul grup au fost îndemnați să-și spună, în gând, vorbe de încurajare axate pe efort, de tipul “voi face tot ce pot”
  • elevii din al doilea grup au fost îndemnați să se gândească la propria abilitate, cu expresii de tipul “mă pricep bine la astfel de lucruri”.
  • al treilea grup a continuat ca în prima parte a testului, fără să se gândească la formule de autoîncurajare.

Elevii din primul grup, anume cei care s-au gândit la efort (“voi face tot ce pot”) și-au îmbunătățit performanța în completarea testului, față de prima jumătate a acestuia. Copiii din ultimele două grupuri nu au cunoscut nicio îmbunătățire a performanței.

Cercetătorul principal implicat în acest studiu, Sander Thomaes, a interpretat rezultatele pentru Edutopia:

  • copiii cu un nivel redus de încredere în sine se îngrijorează că ar putea eșua, atunci când fac probleme de matematică. Ei văd în dificultatea de rezolvare a problemelor un semnal că lor înșile le-ar lipsi capacitatea de rezolvare, ceea ce duce la scăderea performanței.
  • să spună “sunt cel mai bun” (accent pe abilitate) poate să pară lipsit de sens, atunci când elevului îi lipsește încrederea în acea abilitate. Dar să-și spună “voi face tot ce pot” stabilește un obiectiv ce poate fi atins, redirecționând atenția de la percepția lipsei de abilitate la ceva pe care elevul îl poate controla – efortul.
  • Studiul complet al Societății pentru Cercetare în Dezvoltarea Copiilor din SUA 

SURSA: freepik.com


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Primarul Mihai Chirica le cere directorilor de școli din Iași să facă economii la consumul de agent termic și anunță controale. Sălile de sport nu vor mai folosite în afara activităților școlare

Primarul Iașului, Mihai Chirica, a cerut, luni, directorilor de unități de învățământ din municipiu să facă economii, în vederea scăderii consumului de energie electrică și termică. Edilul a declarat, în…
Vezi articolul

Numărul institutelor de cercetare urmează să fie redus, prin comasare, cu minimum 20%, ca parte a măsurilor de reducere a cheltuielilor bugetare anunțate miercuri – ministrul Finanțelor, Marcel Boloș / Reduceri de 15% pentru personal și cheltuieli de funcționare, în cazul comasărilor

Numărul de institute de cercetare și al altor instituții cu obiect de activitate similar va fi redus cu minimum 20%, pe baza unei analize ce va urmări “cât sunt de…
Vezi articolul