Funcționează automotivarea de tip “fac tot ce pot”? Da, cel puțin la elevi și cel puțin la matematică – studiu olandez

6.476 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Exerciții simple de automotivare, de tipul “pot să fac asta” sau “voi face tot ce pot”, pot să îmbunătățească rezultatele la matematică pentru elevii cu un nivel redus de încredere în abilitățile lor la această materie. Pe de altă parte, alte forme de automotivare, de tipul “chiar sunt bun la treaba asta”, nu duc la o creștere a performanței. Acum, acest lucru este verificat printr-un studiu realizat în Olanda și publicat recent de Societatea pentru Cercetare în Dezvoltarea Copiilor din SUA, studiu citat de Edutopia.

Cercetarea a fost realizată pe un grup de peste 200 de elevi cu vârste de 9-13 ani (clasele 4-6) din mai multe comunități olandeze. El a încercat să analizeze cum reacționează elevi cu un nivel redus de încredere în sine, pe o temă dată (“credințe negative de competență”), când se încurajează în gând.

Elevii au fost puși să dea un test standard la matematică. După ce au completat jumătate din test, ei au fost împărțiți în trei grupuri:

  • elevii din primul grup au fost îndemnați să-și spună, în gând, vorbe de încurajare axate pe efort, de tipul “voi face tot ce pot”
  • elevii din al doilea grup au fost îndemnați să se gândească la propria abilitate, cu expresii de tipul “mă pricep bine la astfel de lucruri”.
  • al treilea grup a continuat ca în prima parte a testului, fără să se gândească la formule de autoîncurajare.

Elevii din primul grup, anume cei care s-au gândit la efort (“voi face tot ce pot”) și-au îmbunătățit performanța în completarea testului, față de prima jumătate a acestuia. Copiii din ultimele două grupuri nu au cunoscut nicio îmbunătățire a performanței.

Cercetătorul principal implicat în acest studiu, Sander Thomaes, a interpretat rezultatele pentru Edutopia:

  • copiii cu un nivel redus de încredere în sine se îngrijorează că ar putea eșua, atunci când fac probleme de matematică. Ei văd în dificultatea de rezolvare a problemelor un semnal că lor înșile le-ar lipsi capacitatea de rezolvare, ceea ce duce la scăderea performanței.
  • să spună “sunt cel mai bun” (accent pe abilitate) poate să pară lipsit de sens, atunci când elevului îi lipsește încrederea în acea abilitate. Dar să-și spună “voi face tot ce pot” stabilește un obiectiv ce poate fi atins, redirecționând atenția de la percepția lipsei de abilitate la ceva pe care elevul îl poate controla – efortul.
  • Studiul complet al Societății pentru Cercetare în Dezvoltarea Copiilor din SUA 

 

SURSA: freepik.com

 


1 comentariu
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Ministrul Educației, despre modelul hibrid: Nu știu să răspund de ce, în același condiții, elevilor de a IV-a li se permite să participe fizic efective întregi, iar cei de clasa a VIII-a să aibă efective înjumătățite

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a afirmat luni că nu înțelege diferența pentru care elevii de clasa a IV-a dintr-o școală pot participa la ore față în față cu toată clasa,…
Vezi articolul

Un grup de intelectuali cere demiterea unui subsecretar de stat care a participat la o manifestare în onoarea lui Nicolae Paulescu: A fost autorul celui mai radical discurs antisemit cunoscut în spațiul românesc

Un grup de intelectuali solicită demiterea subsecretarului de stat Irina Cajal Marin de la Ministerul Culturii, acuzată că a participat la manifestarea organizată de Academia Română în onoarea lui Nicolae…
Vezi articolul