Funcționează automotivarea de tip “fac tot ce pot”? Da, cel puțin la elevi și cel puțin la matematică – studiu olandez

6.550 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Exerciții simple de automotivare, de tipul “pot să fac asta” sau “voi face tot ce pot”, pot să îmbunătățească rezultatele la matematică pentru elevii cu un nivel redus de încredere în abilitățile lor la această materie. Pe de altă parte, alte forme de automotivare, de tipul “chiar sunt bun la treaba asta”, nu duc la o creștere a performanței. Acum, acest lucru este verificat printr-un studiu realizat în Olanda și publicat recent de Societatea pentru Cercetare în Dezvoltarea Copiilor din SUA, studiu citat de Edutopia.

Cercetarea a fost realizată pe un grup de peste 200 de elevi cu vârste de 9-13 ani (clasele 4-6) din mai multe comunități olandeze. El a încercat să analizeze cum reacționează elevi cu un nivel redus de încredere în sine, pe o temă dată (“credințe negative de competență”), când se încurajează în gând.

Elevii au fost puși să dea un test standard la matematică. După ce au completat jumătate din test, ei au fost împărțiți în trei grupuri:

  • elevii din primul grup au fost îndemnați să-și spună, în gând, vorbe de încurajare axate pe efort, de tipul “voi face tot ce pot”
  • elevii din al doilea grup au fost îndemnați să se gândească la propria abilitate, cu expresii de tipul “mă pricep bine la astfel de lucruri”.
  • al treilea grup a continuat ca în prima parte a testului, fără să se gândească la formule de autoîncurajare.

Elevii din primul grup, anume cei care s-au gândit la efort (“voi face tot ce pot”) și-au îmbunătățit performanța în completarea testului, față de prima jumătate a acestuia. Copiii din ultimele două grupuri nu au cunoscut nicio îmbunătățire a performanței.

Cercetătorul principal implicat în acest studiu, Sander Thomaes, a interpretat rezultatele pentru Edutopia:

  • copiii cu un nivel redus de încredere în sine se îngrijorează că ar putea eșua, atunci când fac probleme de matematică. Ei văd în dificultatea de rezolvare a problemelor un semnal că lor înșile le-ar lipsi capacitatea de rezolvare, ceea ce duce la scăderea performanței.
  • să spună “sunt cel mai bun” (accent pe abilitate) poate să pară lipsit de sens, atunci când elevului îi lipsește încrederea în acea abilitate. Dar să-și spună “voi face tot ce pot” stabilește un obiectiv ce poate fi atins, redirecționând atenția de la percepția lipsei de abilitate la ceva pe care elevul îl poate controla – efortul.
  • Studiul complet al Societății pentru Cercetare în Dezvoltarea Copiilor din SUA 

SURSA: freepik.com


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Timpul de școală din România – sub media OCDE, vacanțele elevilor români – printre cele mai mari, în condițiile în care „vacanțele extinse exacerbează inegalitățile educaționale” / Rezultatele la matematică sunt mult sub medie, în pofida unui număr semnificativ de ore de predare – Raport privind organizarea anului școlar în diverse țări

România are și mai puține ore de predare, și mai puține săptămâni de predare într-un an școlar decât media țărilor Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), la care este…
Vezi articolul

Creșele Sinaia și Ciobănașul, din Sectorul 2 al Capitalei, unde angajații au reclamat încălcări ale drepturilor de muncă prin transferul de la primărie la Ministerul Educației, amendate de ITM București / Inspectoratul refuză să precizeze valoarea amenzilor și ce nereguli s-au descoperit

Inspectoratul Teritorial de muncă București (ITM)a amendat unitățile de învățământ care au preluat creșele Sinaia și Ciobănașul de la Primăria Sectorului 2 la Ministerul Educației, pentru nerespectarea legidlației și regulamentelor…
Vezi articolul