Ghid pentru completarea Planului de servicii individualizat pentru elevii cu CES, cerut de minister tuturor școlilor în care învață elevi cu cerințe educaționale speciale, oferit de CJRAE Sibiu

787 de vizualizări
Ghid pentru completarea Planului de servicii individualizat pentru elevii cu CES – CJRAE Sibiu
Ministerul Educației și Cercetării și inspectoratele școlare vor verifica toate școlile în care învață elevi cu CES în anul școlar 2025-2026, iar planul de servicii individualizat (PSI) pentru elevii cu cerințe educaționale speciale este unul dintre documentele cerute. Centrul Județean de Resurse și de Asistență Educațională, CJRAE, Sibiu a publicat în 2019 un Ghid pentru completarea Planului de servicii individualizat pentru copii și elevi cu cerinţe educaţionale speciale. 
  • Amintim că până pe 15 mai 2026, inspectoratele școlare sunt obligate să transmită rapoarte la Ministerul Educației și Cercetării, conform unei adrese oficiale consultate de Edupedu.ro.

Ghidul prezentat de CJRAE Sibiu se bazează pe metodologia din 2016, aprobată prin ordinul Ordinul nr. 5.805, încă în vigoare și oferă modele, liste de documente și instrucțiuni clare pentru completarea PSI, dar și rolurile profesioniștilor implicați în evaluare, planificare și monitorizare.

În vederea implementării prevederilor ORDINULUI nr. 5.805 din 23 noiembrie 2016 privind aprobarea metodologiei pentru evaluarea şi intervenţia integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap, a orientării şcolare şi profesionale a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, precum şi în vederea abilitării şi reabilitării copiilor cu dizabilităţi şi/sau cerinţe educaţionale speciale, CJRAE Sibiu urmăreşte prin acest ghid, să vină în sprijinul cadrelor didactice şi a părinţilor, prezentând atât suportul legal necesar cât şi un model de completare a Planului de Servicii Individualizat (PSI) pentru copii cu cerinţe educaţionale speciale (CES), se precizează în Ghid. 

Prevederi legislative privind Planul de Servicii Individualizat

Precizări legislative: ART. 45 (1) Pentru obţinerea certificatului de orientare şcolară şi profesională, părinţii/reprezentantul legal depun/depune la sediul CJRAE/CMBRAE, la secretarul Comisiei de Orientare Scolară şi Profesională, cel puţin următoarele documente lizibile: 

a) cerere-tip pentru evaluare complexă şi orientare şcolară şi profesională; 

b) copie a certificatului de naştere al copilului sau a actului de identitate; 

c) copii ale actelor de identitate ale părinţilor/reprezentantului legal; 

d) copie a documentului prin care se face dovada că persoana care semnează cererea este reprezentantul legal al copilului, de exemplu, hotărâre a instanţei sau hotărâre a comisiei pentru protecţia copilului; 

e) ancheta socială; 

f) fişa medicală sintetică; 

g) certificatul medical tip A5; 

h) fişa de evaluare psihologică; 

i) fişa psihopedagogică; 

j) copie a foii matricole/adeverinţă care atestă înscrierea copilului în unitatea de învăţământ; 

k) copie a ultimului certificat de orientare şcolară şi profesională, la reorientare. 

(2) Cererea semnată de părinţi/reprezentantul legal împreună cu documentele menţionate la alin. (1) pot fi depuse de unitatea de învăţământ în condiţiile obţinerii acordului în scris al părinţilor/reprezentantului legal. 

(3) Cererea se înregistrează numai în condiţiile în care sunt anexate toate documentele menţionate la alin. (1). Actele necesare se pot descărca accesând siteul CJRAE Sibiu http://cjraesibiu.ro/acte-necesare-dosar-ces/ 

ART. 53 (2) Dosarul copilului orientat şcolar/profesional se află la Serviciul de Orientare Scolară şi Profesionala din cadrul CJRAE, iar o copie la responsabilul de caz servicii psihoeducaţionale. 

ART. 57 (3) Elaborarea proiectului planului de servicii individualizat se face de către responsabilul de caz servicii psihoeducaţionale, cu consultarea SEOSP, a profesioniştilor care au participat la evaluarea complexă, a părinţilor/reprezentantului legal, precum şi a copilului, în funcţie de gradul său de înţelegere şi adaptat tipului de dizabilitate. Formularul tip al planului de servicii individualizat este prezentat în anexa nr. 15 al Ordinului Nr. 5805/2016 . 

(4) La prima orientare şcolară şi profesională, proiectul planului de servicii individualizat este întocmit astfel

a) pentru copiii care nu sunt înscrişi în sistemul de învăţământ, în termen de 30 de zile de la începerea frecventării cursurilor; 

b) pentru copiii care frecventează cursurile unei unităţi de învăţământ, în termen de 30 de zile de la numirea responsabilului de caz servicii psihoeducaţionale

ART. 58 (1) Responsabilul de caz servicii psihoeducaţionale este: 

a) profesorul itinerant şi de sprijin pentru elevul cu CES integrat în învăţământul de masă; 

c) cadrul didactic cu funcţia de diriginte pentru elevul cu CES înscris într-o unitate de învăţământ de masă, şcolarizat la domiciliu sau în spital; 

(2) Numirea responsabilului de caz servicii psihoeducaţionale se face de către directorul unităţii de învăţământ unde este încadrat, în termen de 5 zile de la primirea certificatului de orientare şcolară şi profesională. 

ART. 67 face referire la atribuţiile responsabilului de caz servicii psihoeducaţionale în etapa de planificare. 

ART. 68 (2) Monitorizarea planului este asigurată de un profesionist special desemnat astfel: d) responsabilul de caz servicii psihoeducaţionale – pentru copiii pentru care s-a aprobat un plan de servicii individualizat. 

ART. 81 face referire la atribuţiile responsabilului de caz servicii psihoeducaţionale în etapa monitorizării cazului . ART. 83 (1) (…) planul de servicii individualizat se încheie odată cu expirarea certificatului de orientare şcolară şi profesională. 

Comisia de orientare şcolară şi profesională poate recomanda adaptarea curriculară în funcţie de posibilităţile elevului cu CES, reglementată de ORDINUL nr. 5.574 din 7 octombrie 2011 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii şi tinerii cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă şi ORDIN Nr. 3124/2017 din 20 ianuarie 2017 privind aprobarea Metodologiei pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări de învăţare înţelegând prin adaptare curriculară – corelarea conţinuturilor componentelor curriculumului naţional cu posibilităţile elevului cu CES sau alte tipuri de cerinţe educaţionale din perspectiva finalităţilor procesului de adaptare şi integrare şcolară şi socială a acestuia. 

Adaptarea curriculară se realizează de către cadrele didactice de la clasă împreună cu cadrele didactice de sprijin / itinerante prin eliminare, substituire sau adăugare de conţinuturi în concordanţă cu obiectivele şi finalităţile propuse prin planul de intervenţie personalizat, conform ghidului CJRAE Sibiu.

Model de completare a Planului de Servicii Individualizat (PSI) pentru copii cu cerinţe educaţionale speciale (CES)

Notă: Drepturile și beneficiile copiilor cu cerințe educaționale speciale sunt prevăzute acum de Legea învățământului preuniversitar, la Art. 70. 

Drepturile financiare se acordă copiilor cu certificat de orientare școlară, obținut de la centrele CMBRAE/CJRAE, din învățământul preuniversitar, inclusiv celor din învățământul confesional și privat, conform Hotărârii de guvern nr. 564 din 2017.

DOCUMENT Ghid pentru completarea Planului de servicii individualizat pentru elevii cu CES – CJRAE Sibiu
Citește și:
BREAKING Toate școlile în care învață elevi cu CES vor fi verificate în anul școlar 2025-2026. Până pe 15 mai, inspectoratele sunt obligate să trimită rapoartele la Ministerul Educației – adresă oficială
Drepturi financiare pentru copiii și elevii cu CES în anul școlar 2025-2026: Dosarele se depun până pe 30 septembrie, însă școlile primesc cereri pe tot parcursul anului școlar


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ecaterina Andronescu, reclamată la Consiliul pentru Combaterea Discriminării pentru declarațiile despre gruparea elevilor cu dificultăți de învățare „în clasele normale”

„Declarațiile publice ale ministrului Educației referitoare la segregarea elevilor cu dizabilități întăresc stigma şi prejudecata la adresa întregii comunităţi a persoanelor cu dizabilităţi din ţara noastră, copii, tineri, adulţi şi părinţi ai…
Vezi articolul

Decontarea reală a serviciilor psihologice pentru persoanele cu autism și monitorizarea integrării școlare, cerute de Federația pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autist

Monitorizarea incluziunii copiilor cu autism în învățământul de masă, precum și decontarea reală a serviciilor psihologice “care, în contextul specialităților medicale psihiatrie și neurologie, constituie tratamente esențiale și obligatorii”, se…
Vezi articolul

UPDATE Guvernul a aprobat aderarea României la Agenţia Europeană pentru Cerinţe Educaţionale Speciale: Participarea va sprijini dezvoltarea metodologiilor și resurselor pentru susținerea educației incluzive

România ar putea deveni, începând cu anul 2026, membră a Agenției Europene pentru Cerințe Educaționale Speciale și Educație Incluzivă (EASNIE), potrivit Memorandumului aprobat în ședința de Guvern din 11 decembrie.…
Vezi articolul

Copiii mei, unii de 11 ani, clasa a V-a, nu citesc, nu calculează, scriu greu de mână. Ei sigur ar fi rămas repetenți în clasele 1-4, scrie Cristiana Ionescu, EDULIER

Una dintre reacțiile marcante la declarațiile ministrului Educației, despre repetenția de la clasa I, este cea a Cristianei Ionescu, fondatoarea Asociației EDULIER. Cristiana scrie, într-o postare pe contul său de…
Vezi articolul

Maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale la clasa în anul școlar 2026-2027 – proiect / Clasele cu trei elevi cu CES pot funcționa cu până la 9 elevi sub limita maximă din lege

Clasele în care sunt înscriși elevi cu cerințe educaționale speciale orientați pentru învățământul de masă se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu CES/clasă în anul școlar 2026-2027, conform…
Vezi articolul