Grup de cercetători din București și Iași – coautori ai unui studiu despre degradarea multiplă a terenurilor în 40 de țări, publicat în revista Nature Communications

232 de vizualizări
Photo © Xicoputini | Dreamstime.com
Opt cercetători români reprezentând Universitatea din București, Universitatea Al.I. Cuza din Iași și Academia Română se numără printre semnatarii unui studiu internațional publicat cu câteva zile în urmă în reputata revistă Nature Communications, articol semnalat de instituția ieșeană de învățământ superior. Studiul interdisciplinar are ca subiect degradarea multiplă a terenurilor.

Studiul analizează degradarea terenurilor – „o amenințare socială și de mediu complexă” – în 40 de țări, folosind 12 procese bazate pe seturi de date.

Potrivit studiului „A unifying modelling of multiple land degradation pathways in Europe”, între aproximativ un sfert și o treime din terenurile agricole / arabile sunt amenințate în prezent de unul până la trei procese de degradare. Iar în Europa 10-11% din terenurile agricole / arabile sunt afectate cumulat de patru până la cinci astfel de procese.

Cei 16 autori ai cercetării reprezintă Universitatea din București, Universitatea Al.I. Cuza din Iași, Academia Română, Academia Română – filiala Iași, Universitatea din Basel, Centru Comun de Cercetare al UE, Universitatea din Cardiff, Universitatea din Santiago de Compostela, Universitatea din Sydney, Universitatea din Beijing.

Autorii români sunt:

  • Remus Prăvălie – Facultatea de Geografie, Universitatea din București
  • Mihai Niculiță, Facultatea de Geografie și Geologie, Universitatea Al.I. Cuza din Iași
  • Bogdan Roșca – Academia Română filiala Iași
  • Cristian Patriche – Academia Română filiala Iași
  • Monica Dumitrașcu – Academia Română, Institutul de Geografie
  • Georgeta Bandoc – Facultatea de Geografie, Universitatea din București
  • Ion-Andrei Nita – VisualFlow București
  • Marius-Victor Bîrsan – Academia Română, Institutul de Geografie

Potrivit UAIC, o parte dintre cercetătorii români implicați în studiu au primit finanțare printr-un proiect PNRR. Comunicatul instituției ieșene de învățământ superior îl citează, totodată, pe reprezentantul său, Mihai Niculiță, potrivit căruia:

  • „Folosind un indice de degradare multiplă a terenurilor, am identificat arealele afectate de diferite procese de degradare din cadrul zonelor ocupate de terenuri agricole și de terenuri arabile, cele de care este legată securitatea alimentară a Europei. Astfel, aproximativ o treime din suprafața terenurilor agricole este afectată de cel puțin un proces de degradare. Pe lângă identificarea spațială a acestor zone fierbinți, am explorat modelul complex al proceselor care interacționează spațial, subliniind combinațiile majore ale căilor de degradare a terenurilor de-a lungul granițelor continentale și naționale. Rezultatele noastre vor permite factorilor de decizie să dezvolte strategii bazate pe cunoștințe pentru atenuarea degradării terenurilor și să definească alte obiective europene esențiale de dezvoltare durabilă”.

Studiul, publicat în sistem open access, poate fi consultat integral aici.

Citește și:
Cercetătorul Sergiu Pașca de la Universitatea Stanford – pe prima pagină în ultima ediție a revistei Nature, cu o strategie ce ar putea servi ca tratament pentru sindromul Timothy, caracterizat prin afecțiuni ale inimii, autism și epilepsie
Un studiu despre degradarea terenurilor arabile din lume, coordonat de Universitatea din București, a fost publicat în “Environmental Research” și pe o platformă a Comisiei Europene

Photo © Xicoputini | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ușă deschisă pentru aglomerarea claselor de elevi. Din anul școlar 2024-2025, cu aprobarea Ministerului Educației, într-o grupă de creșă pot să fie peste 22 de copii și peste 28 de elevi într-o clasă de gimnaziu și liceu – proiect

Din anul școlar 2024-2025, școlile pot solicita inspectoratelor școlare, în situații excepționale, în baza unei justificări a consiliului de administrație, suplimentarea sau diminuarea cu 2 elevi sub efectivul minim sau…
Vezi articolul

Liga Studenților Iași: Coaliția de guvernământ este total incapabilă să redacteze un nou proiect al Legii Educației Naționale și trebuie oprită din a mai realiza pseudo-reforme

Studenții Universității ”Alexandru Ioan Cuza” din Iași au analizat cele mai importante modificări pregătite și promovate de coaliția aflată la guvernare, PSD-ALDE, în materie de educație și cercetare. Potrivit unui…
Vezi articolul

Mai avem nevoie de teste de salivă pentru încă 9 săptămâni în afară de aceasta, spune Sorin Cîmpeanu: Am transmis IGSU graficul – se ia vacanță pe 23 decembrie, se revine la școală, unii pe 3 ianuarie, alții pe 10 ianuarie

Mai avem nevoie de teste de salivă pentru elevi încă nouă săptămâni în afară de aceasta, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, marți la prânz, în fața Ministerului Educației unde…
Vezi articolul