Guvernul României: Definirea manualului şcolar ca „bun de interes public” și „principal instrument de lucru al elevului” nu mai reflectă actualitatea realității din societate

2.089 de vizualizări
FOTO: captura edu.ro
„Definirea manualului şcolar ca „bun de interes public” și „principal instrument de lucru al elevului” nu mai reflectă actualitatea realității din societatea națională și internațională, raportat la diversitatea și importanţa resurselor educaționale”, potrivit Guvernului României, care a aprobat în ședință această afirmație în punctul de vedere la proiectul legii manualului.

Guvernul transmite astfel Parlamentului un aviz nefavorabil, adică nu susține inițiativa legislativă inițiată de senatorul PSD Liviu Marian-Pop și mai mulți senatori. IAt argumentele invocate sunt în primul rând cele care țin de fondul legii, după care este invocată și perioada actuală, pandemia de COVID-19.

„Apreciem că experienţa ultimelor două luni cauzată de pandemia de COVID-19, ne-a demonstrat că, prin efort și creativitate, cadrele didactice din învățământul preuniversitar au valorificat variate resurse educaţionale în afara manualelor şcolare, astfel încât definirea manualului şcolar ca „bun de interes public” și „principal instrument de lucru al elevului” nu mai reflectă actualitatea realității din societatea națională și internațională, raportat la
diversitatea și importanţa resurselor educaționale”, se arată în documentul guvernamental.

Reamintim că legea manualului școlar inițiată de Liviu Pop, prevede că proiectele de manuale se realizează de către autori și se depun în formă de manuscris la Ministerul Educației, care le evaluează. În 2018, Curtea Constituțională a declarat neconstituțională aceeași lege a manualului școlar, pentru că PSD a greșit camerele parlamentului, când a votat legea (detalii aici).

Ce prevede proiectul Legii manualului școlar

Manualele şcolare sunt considerate bunuri de interes public, Ministerul Educaţiei Naţionale le achiziţionează din fonduri provenite de la bugetul de stat, are drepturile de publicare şi respectă termenele legale privind derularea etapelor licitaţiilor şcolare, se arată în proiectul care se află în avizare în Camera Deputaților, cameră decizională. Senatul a votat acest proiect în martie 2019.

Textul proiectului de act normativ propune ca manualul şcolar să devină bun de interes public.

“Întrucât eficientizarea demersului didactic şi creşterea calităţii actului educaţional din învăţământul preuniversitar se fac şi prin continuarea programului de modernizare a manualelor şcolare şi adaptarea acestora la realităţile informaţionale, este imperios necesar ca manualele să fie considerate bunuri de interes public. Ca bun de interes public, întrucât este destinat funcţionării unui serviciu public, în speţă, sistemul de educaţie, manualul şcolar este achiziţionat din fonduri provenite de la bugetul de stat respectând principiul eficienţei, în baza căruia se urmăreşte obţinerea de rezultate educaţionale maxime prin gestionarea resurselor existente”, prevede proiectul.

În situaţia în care manualul devine bun de interes public, “MEN achiziţionează conţinutul/conceptul de la autori, iar manualul (ca manuscris, pldf şi în variantă digitală interactivă) intră în patrimoniul MEN, evitându-se, astfel, recurenţa ulterioară care vizează drepturile de autor”, propune textul proiectului de lege.

Proiectul mai prevede ca MEN să finanţeze achiziţia de manuale şcolare şi să respecte termenele legale pentru derularea etapelor licitaţiilor.

“În procesul asigurării manualelor şcolare noi, MEN trebuie să finanţeze achiziţia de manuale şcolare, respectând termenele legale pentru derularea etapelor licitaţiilor. Relevant este faptul că, în momentul de faţă, statul plăteşte, prin MEN, manualele şcolare, dar nu are şi drepturile de publicare, nefiind proprietarul manuscriselor sau al produselor informatice aferente. Acestea rămân ale editorilor. Prin urmare, orice modificare la manual se poate realiza doar cu acordul editorului. În acest context, licitaţiile de manuale şcolare noi sunt mult întârziate din cauza posibilităţii neîngrădite de contestare repetată a diferitelor etape în derularea procedurii. Atât timp cât manualele şcolare nu sunt considerate un bun de interes public, se riscă reiterarea anuală a aceleiaşi probleme”, se precizează în textul iniţiat de parlamentarii PSD.

“Pentru asigurarea calităţii manualelor şcolare, MEN organizează, prin Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, în colaborare cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, evaluarea manuscriselor autorilor/coautorilor, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului Educaţiei Naţionale”, prevede un alt articol.

Un alt punct arată că “MEN asigură manuale în limbile tuturor minorităţilor naţionale de pe teritoriul României, precum şi manuale adaptate gradului şi tipului de dizabilitate ale elevilor cu deficienţe. În cazul manualelor în limbile minorităţilor naţionale, varianta digitală interactivă devine obligatorie începând cu anul şcolar 2020-2021”.

Foto: manuale.edu.ro


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezultate „îngrijorătoare” la Evaluarea Națională la clasa a VII-a din Franța: mai mult de jumătate din elevi nu citesc la nivelul așteptat și nu stăpânesc problemele de geometrie. Ministrul Educației propune ore remediale organizate pe niveluri

Rezultatele testărilor naționale la limba franceză și matematică pentru elevii de clasa a VII-a din Franța sunt îngrijorătoare, apreciază ministrul Educației din Republică, Gabriel Attal, într-un interviu pentru Le Parisien,…
Vezi articolul

Directoarea Andreia Bodea, despre flexibilitatea orarului: Uitându-ne la rece la ce se întâmplă cu elevii de clasele a XII-a, este clar că ar trebui privilegiate discipline la care ei susțin examen de bacalaureat

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a vorbit, pentru Prima Tv, despre ideea flexibilității orarului pentru elevii din clasele terminale de liceu: „Punând în balanță și uitându-ne la…
Vezi articolul

Admiterea separată la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar. Prima generație care ar da acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024 – Ligia Deca

Admiterea la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri, dacă liceul optează pentru această posibilitate, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar. Prima generație care ar urma să dea…
Vezi articolul

Evaluarea Națională la clasa a II-a, a IV-a și a VI-a 2019: Instituția care face subiectele anunță că nu schimbă structura cerințelor. Modele de subiecte

Subiectele pentru Evaluările Naționale de la clasa a II-a, a IV-a și a VI-a 2019 “au aceeași structură cu cea din 2018”, a anunțat pentru Edupedu.ro instituția din subordinea Ministerului…
Vezi articolul