Șeful Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Botoșani, Bogdan Suruciuc, a declarat că orele remediale „sunt, în primul rând, pentru profesorii din învățământul primar, pentru completarea catedrelor”. Acesta a afirmat că „mai avem situații de ore remediale acolo unde avem probleme la examenele naționale”. Declarațiile au fost făcute pentru Apollonia TV.
„Aceste ore remediale care sunt prevăzute de legislație sunt, în primul rând, pentru profesorii din învățământul primar, pentru completarea catedrelor. Mai avem situații de ore remediale acolo unde avem probleme la examenele naționale. Acolo se pot apela la aceste ore remediale, dar nu aveam o situație, să zic, alarmantă în județ încât să facem exces de aceste ore remediale”, a spus Bogdan Suruciuc.
Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar vor avea incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre Ordinul ministrului educației nr. 5.198/2025 pentru aprobarea Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, an școlar 2025-2026.
Art. 4 – „(13) În atribuțiile postului didactic de învățător/institutor/profesor pentru învățământul primar se includ obligatoriu 2 ore/săptămână de pregătire remedială”, conform procedurii.
Prevederea referitoare la cele două ore de pregătire remedială pentru învățători apare și în Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026 poate fi consultată mai jos:
15 comments
în plus, mai sunt în țara acesta și copii minoritari și cu program de arte. Ei vor sta ṣi câte 7-8 ore pe zi, la clasa a IV-a, cum e în cazul clasei mele. Bravo, domnule ministru psiholog!
Astea sunt 8 ore pe luna meditații gratuite…Bolojan și cu robotul executant, muncesc ceva gratis?
Ce completare de catedra se face pentru profesorii de invatamant primar, care au de fapt posturi, la o singura clasa, nu ore individuale la clase diferite?
Incep sa predea si la alte clase decat cea pe care o au?
Scuzați, ce formare specifică ar fi de făcut pentru remediale???
Dacă orele remediale la învățământul primar nu sunt obligatorii, ele sunt puse in orar de formă. Dacă nu sunt copii (părinți) doritori, nu se fac.
Întreb si eu: „Ce motiv are un învățător să facă grevă?”
As mai avea o întrebare: „Dacă ministerul a ajuns la concluzia că pentru un elev ajung 4 ore de matematică pe săptămână și de aceeași părere este si directorul care nu a dat nicio ora remediază, mai poate sa vină un inspector să întrebe cand se fac meditatii la acea disciplină?”
🤣🤣🤣🤣
Ore remediale ,am înțeles!
Deci copilul de clasa preg va avea ori cu 5 ore iar celdeclasa întâi și a doua, două zile ?Nu e cam mult ?
vor avea 3 zile cu 5 ore, iar cei de a 4-a 4 zile si CP 2 zile, caci mai e si optionalul, pe care inspectorii îl baga pe gat învățătorilor, deși nu e obligatoriu in planul cadru, motivând ca sunt sub norma. Este un abuz pe care inspectorii pentru învățământ primar o fac la planul cadru (caz județul Olt; nu știu dacă si in alte părți se procedează la fel).
zile.
P.S..Nu predau la ciclul primar, adică nu sunt personal interesat.
La programul copiilor s-a gândit cineva? Cate ore va sta la scoala un copil de 6-7 ani?Oare școlile care au program dupa-amiaza, vor avea săli de clasa sa funcționeze?
>> pentru completarea catedrelor
Nenea asta nu prea stie despre ce vorbeste.
Bolojan, pedagogu’ lu’ peste si academicianul psiholog au stabilit ca aceste doua ore sunt obligatorii. Suntem probabil singura tara europeana in care orele remediale sunt obligatorii. Suntem probabil singura tara europeana in care se ofera educatie remediala fara sa existe o formare specifica.
Vi se par inutile aceste ore ? credeți că pregătiți doar elevi care performeaza ?
Că îmi aduce a nemulțumire , in condițiile in care aceste ore sunt binevenite pentru majoritatea elevilor ….sau vă temeți cumva că scade numărul meditațiilor ?
O analiză sinceră ar dezvălui cat de necesare sunt aceste ” remediale” , nivelul celor care fac performanță academică este infim in comparație cu restul ….
Este mare supărare pe corpul didactic dar eu , in calitate de părinte, consider binevenita această măsură .
Sigur, sunt foarte utile! După 4-5 ore de curs, elevii dau un randament maxim. Abia așteaptă încă o oră de CLR sau MEM. Vor fi extaziați!
Aveți dreptate, mai ales cei de 6-7 ani.
Ce lucrati, d-na Cormoran?Daca imi raspundeti, va pun si eu niste intrebari
Este nevoie de educatie remediala. Modul in care este impusa risca sa compromita aceasta forma de sprijin, sa scada motivatia elevilor si sa-i suprasolicite.
Cadrele didactice care fac educatie remediala au nevoie de o formare speciala pentru ca la orele remediale nu se face recapitulare, nici meditatii si nici exercitii in plus.
Educatia remediala inseamna interventii personalizate, cu metode adaptate. La noi risca sa devina o prelungire a timpului petrecut la scoala. Din ce am auzit pana acum unii invatatori vor face activitate frontala cu toata clasa, ca sa nu se supere nimeni, altii vor face activitati extrascolare, fiecare ce poate. Educatia remediala se face in grupuri mici, doar pentru o anumita categorie de elevi si este o activitate temporara.
Copiii deja aveau 20 de ore pe săptămână, adică 4 ore pe zi, de la 8 la 12. Dacă mai fac și remedială (care era bună doar pentru acei elevi care aveau nevoie, nu obligatoriu pentru o clasă întreagă), înseamnă că cel puțin în 2 zile stau copiii de 6-7-8 ani 5 ore în școală, când ei sunt deja obosiți după 4 ore. Cei de clasele 3-4 vor sta zilnic 5 ore, fiindcă mai facem și opționale, cum a și scris cineva. Asta înseamnă să chinuim niște micuți, doar pentru că un ministru cu capul pătrat a creat o harababură de nedescris.