Edupedu.ro
  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate
Statistici blog
  • 379.415.862 vizite
Edupedu.ro

Știri la zi despre educație

  • Știri
    • Clasa Pregătitoare
    • Știri Grădiniță
    • Știri Învățământ Primar
    • Știri Gimnaziu
    • Știri Liceu
    • Știri Universitate
    • Analize
    • Statistici
  • Evaluare Națională 2025
  • Bac 2025
  • CartON
  • Educație digitală
  • Nextlab.tech
  • BCR pentru comunitate

EduPedu.ro este o organizație non-profit și depinde de tine

Donează

EduCare

Hub informațional educațional pentru refugiații ucraineni
  • RO Flag
  • EN Flag
  • UK Flag
  • UTILITAR
  • SPRIJIN
  • INTERNAȚIONAL
  • CONTACT
Promovează-ți inițiativele de sprijin pentru refugiați
Pentru sprijin și informații email
  • EduCare
  • Sprijin
  • Știri

Material susținut de Fundația Bosch Romania

INTERVIU Mihaela Nabăr, director World Vision România: Sistemul educațional din România nu răspunde nevoilor copiilor ucraineni. O soluție ar fi introducerea unor ore de limbă maternă ucraineană în școlile în care sunt înscriși elevi din Ucraina

Redacția
  • 26 iunie 2023
  • 7 minute read
  • No comments
1.764 de vizualizări
Sursă foto: Mihaela Nabăr / World Vision Romania
Total
0
Shares
0
0
0
0
0
0
„16% dintre copiii ucraineni din România sunt înscrişi în sistemul de învăţământ românesc. Reticenţa părinților ucraineni de a-şi înscrie copiii la şcoală vine, în primul rând, din speranţa unei încheieri rapide a conflictului, din faptul că nu văd un viitor pe termen lung în România. În același timp, nu consideră că oferta educaţională din şcoala românească le acoperă nevoile copiilor. O soluție ar fi introducerea unor ore de limbă maternă ucraineană în școlile în care sunt înscriși elevi din Ucraina”, a declarat Mihaela Nabăr, directorul World Vision România, într-un interviu pentru Edupedu.ro. 

„Barieră de limbă este un alt factor important pentru care sistemul educațional din România nu răspunde nevoilor copiilor ucraineni și, în plus, nu există suficientă informare despre legislaţia privind echivalarea şi recunoaşterea studiilor”, consideră Mihaela Nabar.

Fii parte din schimbare.
Redirecționează 3,5% din impozitul pe venit către EduPedu.

REDIRECȚIONEAZĂ
3,5% ACUM

Doar 2 minute • Nu te costă nimic • 100% online
Termen limită 25 Mai

Însă, există posibile soluții la nivelul statului, părinților, ONG-urilor cum ar fi: „sprijinirea profesorilor prin formarea continuă în educație incluzivă și educație interculturală – cursuri acreditate gratuite, introducerea unor ore de limbă maternă ucraineană în școlile în care sunt înscriși elevi ucraineni sau copii cu statut de audient, deschiderea/ finanțarea unor posturi de asistent educațional – teacher suport – care să faciliteze integrarea copiilor ucrainieni în școlile de masă românești și sprijinirea părinților pentru integrarea în câmpul muncii”, spune Mihaela Nabăr.

  • EduCare este un proiect Edupedu.ro în parteneriat cu Fundația Bosch România care asigură informații și date corecte din domeniul educației, date obținute din surse oficiale, verificate și mai ales utile. Acest hub informațional educațional pentru sprijinul refugiaților cuprinde și informații despre activitățile sau inițiativele organizațiilor sau entităților care se adresează acestora. Vocea comunității se va face și ea auzită, pentru că interacțiunea cu refugiații ucraineni trebuie să fie reală și firească.

Rep.: De ce credeți că doar 16% dintre copiii din Ucraina sunt înscriși în sistemul de învățământ românesc? Care ar putea fi motivele?

Mihaela Nabăr: Din discuţiile cu mii de părinţi ucraineni parte din proiectele noastre, reticenţa lor de a-şi înscrie copiii la şcoală vine, în primul rând, pentru că speră la o încheiere rapidă a conflictului şi nu văd un viitor pe termen lung în România. Aceştia preferă ca elevii să facă şcoală online, cu profesorii şi după curricula din Ucraina şi nu consideră că oferta educaţională din şcoala românească le acoperă nevoile copiilor. 

Alte motive pentru care părinţii sunt reticenţi în a-şi înscrie copiii la şcoala românească:

  • Participarea copilului ca audient timp de 1 an, 
  • Absenţa informării privind conţinutul şi metodica predării cursului de limba română obligatoriu pentru obţinerea statutului de elev,
  • Diferenţa curriculumului,
  • Posibila segregare a copiilor în clasă şi în şcoală.

În plus, bariera de limbă este un alt factor important pentru care sistemul educațional din România nu răspunde nevoilor copiilor ucraineni. 

Pe lângă aceste lucruri, nu există suficientă informare despre legislaţia privind echivalarea şi recunoaşterea studiilor care a fost adoptată în luna februarie 2023 de către România şi Ucraina. În continuare există foarte mulţi părinţi ucraineni care nu-şi înscriu copiii în sistemul de educaţie românesc deoarece cred că studiile nu vor fi echivalate, deși în februarie 2023, Ministerul Educației și Științei de la Kiev a anunţat că Ucraina și România au convenit asupra recunoașterii reciproce a actelor de studii. 

Nu sunt suficiente resurse umane şi financiare în şcolile românești și părinții ucraineni nu au încredere în a-și lăsa copiii în sistemul de învățământ, preferând şcoala online și participarea în hub-uri educaționale. În plus, avem un număr mare de copii mici ( antepreşcolari și preșcolari) ucraineni care are nevoie de grădinițe şi creșe, iar în mediul urban nu sunt suficiente locuri nici pentru copiii români. 

Foto: World Vision România

Rep.: Ce fac ceilalți copii din Ucraina? Dacă aveți date despre ce fel de educație urmează, dacă urmează vreo formă de educație. 

Mihaela Nabăr: Conform unui sondaj realizat de World Vision România realizat la un an de la izbucnirea războiului din Ucraina, doar 36% dintre părinții ucraineni spun despre copiii lor că au continuat procesul educațional în școlile din România. Restul copiilor fac școală fie online cu profesori ucraineni, fie învață acasă alături de părinți. 4,1% dintre copii nu fac deloc școală, conform mărturiilor părinților.

Dintre cei care fac școală, 99.6%  învață în continuare după curriculumul ucrainean. Pe de altă parte, 40% dintre părinți afirmă despre copiii lor că nu fac toate lecțiile din curriculum. De asemenea, peste 80% sunt de părere că cei mici au suferit pierderi de învățare din cauza războiului.

Sondajul a fost realizat în rândul părinților ucraineni care au tranzitat ori s-au stabilit pe teritoriul României. Dintre respondenți, 42% se află de peste jumătate de an în țara noastră, iar 25% au între trei și șase luni de când se află în România. 52% dintre părinții respondenți au doi copii, 38% au un copil, iar restul au trei sau mai mulți copii.

Rep.: Ce soluții vedeți? La nivelul statului, părinților, ONG-urilor.

Mihaela Nabăr: La nivelul statului, soluțiile ar fi următoarele: 

  • deschiderea/ finanțarea unor posturi de asistent educațional – teacher suport – care să faciliteze integrarea copiilor ucrainieni în școlile de masă românești și să îi sprijine pentru o participare activă la clasă și în interacțiunea cu ceilalți elevi
  • sprijinul profesorilor care predau la clasa integrativă prin reducerea numărului de elevi din clasa în care este înscris cel puțin un elev ucrainean ca audient cu 3 elevi
  • introducerea unor ore de limbă maternă ucraineană în școlile în care sunt înscriși elevi ucraineni sau copii cu statut de audient – asemănător celorlalte minorități (rromani; maghiar; german),
  • în localitățile în care există un număr mare de refugiați, deschiderea unor clase bilingve româno-ucraineană,
  • dezvoltarea și acreditarea unor manuale în limba ucraineană – asemănător celorlalte minorități (rromani; maghiar; german),
  • organizarea examenelor pentru anii terminali în România, pentru elevii refugiați înscriși în școli din Ucraina, prin colaborarea cu ministerul educației ucrainean – pentru a asigura siguranța copiilor,
  • deschiderea unor posturi pentru profesori specializați în a preda româna ca a doua limbă și acreditarea de manuale, 
  • sprijinirea profesorilor prin formarea continuă în educație incluzivă și educație interculturală – cursuri acreditate gratuite.

La nivelul ONG-urilor:

  • conștientizarea părinților privind avantajele educației față în față și importanța înregistrării copiilor în școlile românești,
  • informarea părinților privind traseul aferent înregistrării copiilor în școlile românești,
  • sprijinirea dezvoltării rezilienței părinților și dezvoltarea abilităților de parenting pozitiv precum și abilități care pot facilita integrarea pe piața muncii,
  • sprijinirea dezvoltării armonioase a copiilor și sustinerea sentimentului de apartenență și siguranța prin activități inclusive de educație nonformală, informală, educație psiho socială și emoțională; grupuri de învățare pe baza de proiecte; grupuri de suport psihologic; etc. 
  • sprijinirea profesorilor prin formarea continuă în educație incluzivă și educație interculturală – cursuri acreditate gratuite.

La nivelul părinților:

  • sprijinirea părinților în a dezvolta reziliența și capacitatea de a-si putea face planuri pe termen mediu și lung,
  • conștientizarea importanței educației față în față și participarea fizica alături de alți copii cu aceeași vârstă la ore în școli de masă,
  • sprijinirea părinților pentru integrarea în câmpul muncii.

Informaţii de context:

Un număr de 7.353 de copii ucraineni sunt înscrişi în sistemul de învăţământ din România. Numărul de copii ucraineni care s-au stabilit cu protecţie temporară în ţara noastră, alături de părinţii lor, este de aproximativ 47.000, conform statisticilor oficiale, a anunţat World Vision România, de Ziua Mondială a Refugiatului, pe 20 iunie 2023.

Pe lângă copiii înscrişi în sistemul de învăţământ, puţin peste 16.000 de ucraineni sunt înregistraţi ca audienţi la şcoala românească. Statutul de audient înseamnă că elevul va asculta şi va fi prezent în clasă la cursuri şi va fi înregistrat în cataloage şcolare, dar nu susţine teste şi nu primeşte note. Copilul poate primi note doar dacă se înregistrează oficial ca elev în sistemul educaţional românesc şi urmează procedura de echivalare a studiilor făcute în Ucraina.

Citește și:

Înscrierea la școală în România, explicată pas cu pas refugiaților ucraineni. Model de cerere și listă cu adrese utile de la inspectoratele școlare

Înscrierea la creșă în România, explicată pas cu pas refugiaților ucraineni. Model de cerere și listă cu adrese utile de la inspectoratele școlare

LISTA La ce inspectorate școlare pot face cursuri de Limba română refugiații din Ucraina

Cluburi de lectură, jocuri, excursii, sprijin material și educațional pentru copiii refugiați din Ucraina, oferite de centrele Happy Bubble ale World Vision România / Lista centrelor cu adresă, program și persoane de contact

0
0
0
Share 0
Tweet 0
Share 0

Similare


Edupedu.ro este și pe Google News

ABONEAZĂ-TE
Redacția

Redacția EduPedu.ro - Tot ce e important să știi pentru Educația copilului tău. Află în timp real ce decizii iau autoritățile și cum influențează ele viața de zi cu zi a școlii și viața pe termen mediu și lung a românilor.

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
  • Știri
  • 1 minute read
  • 3 comments

Franța va testa 300.000 de elevi săptămânal cu prelevare de salivă pentru a putea ține școlile deschise și a controla răspândirea COVID-19

  • Redacția
  • 11 februarie 2021
Aproximativ 300.000 de elevi francezi vor fi supuşi săptămânal testelor antigen pentru COVID-19 cu prelevare din salivă, pentru a controla evoluţia patogenului şi a putea ţine şcolile deschise, a anunţat…
Vezi articolul
  • Știri
  • 4 minute read
  • 2 comments

Planul managerial al școlilor să fie revizuit, transmite Ministerul Educației, după adoptarea Strategiei de educație pentru schimbări climatice / Unitățile de învățământ trebuie să-și reducă amprenta de carbon cu 50% – document

  • Diana Ghimiși
  • 20 ianuarie 2023
Școlile trebuie să își revizuiască planul managerial și să dezvolte un plan de mentenanță sustenabilă, după cum a transmis Ministerul Educației către inspectoratele școlare. În documentul citat arată că planul…
Vezi articolul
  • Știri
  • Universitate
  • 8 minute read
  • 2 comments

Ministerul Educației „va recurge la toate căile de atac” în instanță pentru ca doctoranzii care au început studiile la buget cu frecvență, fără bursă pe vechea lege a educației să nu primească și ei bursă, pe noua Lege, anunță Gigel Paraschiv, secretar de stat în Ministerul Educației

  • Costin Ionescu
  • 16 decembrie 2024
Studenții doctoranzi care au început studiile la buget cu frecvență, dar fără bursă, nu vor primi automat bursă, în pofida unei decizii recente a instanței de modificare a regulamentelor în…
Vezi articolul
școli din București
  • Știri
  • 3 minute read
  • No comments

Lista școlilor și grădinițelor închise joi și vineri în București, din cauza gripei. Inspectoratul școlar suspendă cursurile în 14 unități de învățământ

  • R.P.
  • 30 ianuarie 2019
Inspectoratul școlar București a decis închiderea a 14 școli și grădinițe din Capitală, din cauza gripei. Anunțul a fost făcut de Marina Manea, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar București (ISMB).…
Vezi articolul
  • Bacalaureat 2025
  • Știri
  • 1 minute read
  • No comments

SUBIECTELE de la proba de Limba Română, profilul Uman, la sesiunea de toamnă a examenului de Bacalaureat 2020

  • I.N.
  • 24 august 2020
Candidații care au susținut astăzi proba la limba și literatura română au primit la ultimul subiect de la profilul uman „particularități de construcție a unui personaj dintr-o nuvelă studiată”. Subiectele…
Vezi articolul
  • Știri
  • 3 minute read
  • No comments

Guvernul a lansat sistemul RoALERT- copil dispărut, prin care populația va fi anunțată despre dispariția minorilor și care sunt semnalmentele acestora pentru a putea fi identificați

  • Redacția
  • 25 mai 2022
Sistemul RoALERT- Copil dispărut a fost lansat miercuri, la dezbaterea „Cum își poate proteja România copiii de violența sexuală?” care a avut loc miercuri la Guvern, în contextul Zilei Internaționale…
Vezi articolul
Dacă ești refugiat în România și ai copii de vârstă școlară, iar pentru asigurarea accesului la educație sau la servicii la care copiii au dreptul, ai nevoie de informații sau sprijin, atunci ne puteți scrie pe adresa
educare@edupedu.ro
Organizațiile sau instituțiile care propun evenimente, inițiative, proiecte educaționale în sprijinul refugiaților din Ucraina pot completa formularul următor, pentru a le promova în mod centralizat către potențialii beneficiari
Formular
COPYRIGHT

Pentru că scrieți despre educație, sau cu atât mai mult datorită acestui lucru, ar fi util să citați cu link, atunci când preluați un articol, părți dintr-un articol sau o idee care v-a inspirat. Noi, la EduPedu.ro ne-am asumat această conduită etică și sperăm că și publicațiile cu mult mai multă experiență vor face la fel. Ne bucurăm că găsiți subiecte interesante pe Edupedu.ro și suntem siguri că înțelegeți rugămintea noastră de a cita sursa (cu link), ca o declarație reciprocă de respect și profesionalism. Vă mulțumim!

DESPRE NOI

EduPedu.ro este o publicație online care găzduiește exclusiv articole din domeniul educației și cercetării. Urmărim constant cum sunt educați copiii noștri, cine și cum face politicile din educație și cercetare, cine și cum îi formează pe profesori, cât de adecvate la lumea în care trăim sunt sistemele de educație și cercetare.

CONTACT REDACȚIE

Adrese e-mail
raluca.pantazi@edupedu.ro
mihai.peticila@edupedu.ro
costin.ionescu@edupedu.ro
alexa.stanescu@edupedu.ro
diana.ghimisi@edupedu.ro
stefan.lefter@edupedu.ro
ramona.florea@edupedu.ro

Notă de informare cu privire la prelucrarea de date personale prin intermediul site-ului

Politica de cookie

Modifică setarile cookie-urilor

Publicitate și parteneriate

Adresă de e-mail
comunicare@edupedu.ro

Statistici edupedu.ro
  • 379.415.862 vizite
Total
0
Share
0
0
0
0
0
0