Școlile au avut libertatea de a introduce sau modifica opționale, fără consultări cu elevii și părinții, pentru a acoperi rapid normele profesorilor, în contextul creșterii normei de predare cu 2 ore prevăzută de Legea nr. 141/2025. Ionela Neagoe, directoarea Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din București, a recunoscut deschis existența unor nereguli în acest proces: „În momentul de față părinții, n-au putut să fie consultați, doar am afișat, adică au fost niște nereguli… Există o metodologie pentru opționale și o procedură, deci, într-un fel, acelea au fost încălcate”
Declarațiile au fost făcute chiar în prezența ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, la o ediție specială Prima News Maratonul Viitorul Educației în România, pe 2 septembrie.
În ceea ce privește situația profesorilor din liceu după încadrări, Ionela Neagoe a precizat că doar un profesor suplinitor a trebuit „să plece la altă unitate școlară.”
Declarațiile directoarei Ionela Neagoe:
„La noi, la școală, lucrurile stau bine, în sensul că ne-am străduit, m-am străduit, ne-am străduit cu toții, să plece cât mai puțini și nu avem decât cazul unui profesor de religie care a trebuit să plece la altă unitate școlară, fiind suplinitor. Însă, a fost extraordinar de greu, pentru că noi am reușit să compensăm cu opționale, ne-am străduit să găsim alte propuneri de opționale care să fie atractive, pentru că n-am putut să consultăm copiii. Da, deci a fost greu.
Ideea e că la noi s-a putut, pentru că nu am mers niciodată pe numărul maxim de ore, ci am încercat să ușurăm munca copiilor, să fie mai puțin. Sigur că s-a putut, pentru că am gândit constructiv. Știți, în momentul de față părinții n-au putut să fie consultați, doar am afișat, adică au fost niște nereguli în modul în care… Există o metodologie pentru opționale și o procedură, deci, într-un fel, acelea au fost încălcate. Însă, repet, ne-am străduit să fie bine pentru copii.
De exemplu, am introdus la cei de clasa a VII-a și a VIII-a un opțional de psihologia adolescentului, ceea ce este foarte bine pentru vârsta lor și le va fi benefic. Ne-am străduit să fie bine pentru copii, pentru că da, ei nu trebuie să simtă că e ceva forțat.”
Informații de context despre creșterea normei didactice și acoperirea normei prin opționale
Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cunoscută drept „Legea Bolojan” prevede creșterea normei didactice de predare cu două ore pe săptămână, începând din anul școlar 2025-2026.
Pentru a permite școlilor să acopere norma cadrelor didactice, Ministerul Educației și Cercetării a publicat procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026.
În perioada 11-14 august 2025, consiliile de administrație ale unităților de învățământ au putut revizui lista disciplinelor opționale prin proceduri proprii simplificate, prin derogare de la metodologia standard prevăzută de Ordinul nr. 3238/2021, conform Art. 6 din procedură.
Practic, școlile au avut libertatea de a introduce sau modifica opționale fără consultări cu elevii și părinții, pentru a acoperi rapid normele profesorilor.
Însa, constituirea ofertei şi alegerea curriculumului la decizia elevului din oferta şcolii, numit în continuare CDEOŞ, elaborarea şi avizarea programelor corespunzătoare, monitorizarea şi evaluarea implementării acestuia se realizează în conformitate cu Legea Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, Regulamentul – cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin O.M.E. nr. 5726/06.08.2024, cu modificările şi completările ulterioare, în vigoare, conform procedurii pentru anul 2025-2026, publicate de Inspectoratul Școlar al Municipiului București.
Atât Legea Învățământului Preuniversitar cât și ROFUIP 2024 prevăd consultarea elevilor și părinților.


Etape ale procesului de elaborare a CDȘ la nivelul unității de învățământ – ISJ Timiș


3 comments
Minunat!
Felicitări doamna director v-ai scos iar pe spatele elevilor !
Nu ați vrut să-i întrebați pe elevi și părinți dacă doresc anumite opționale,pentru
ca le-ați aranjat în interesul vostru, să vă iasă normele didactice .
Si urlați ca vreți solidaritate din partea elevilor și părinților .
Rușine !
Cum adică într-un fel?
Toată metodologia si toate procedurile au fost încălcate.
La o simplă verificare toate comisiile de curriculum, consiliile profesorale si de Administrație din școli au fost organizate ilegal in luna august.
Sindicatele nu au scos o vorbă despre asta.
Culmea era singura metodă prin care se putea bloca acest demers aberant al legii Bolojan.
Ministrul „Demisia!” este un impostor ilegitim, iar cei care tac sau care îl privesc cu admirație sunt fie oportuniști, fie oportuniști, că naivitatea nu prea încape în această ramură profesională. Este impostor pentru că laudă pilotarea curriculară și o prezintă drept o alternativă calitativ superioară planurilor cadru clasice, în timp ce forțează instituțiile pilot să facă compromisuri compromițătoare, subordonând curriculumul nevoilor de normare, nu alegerii beneficiarilor. Este ilegitim pentru că guvernează cu nesimțire în lipsa unui mandat popular. A promovat electoral politici bazate pe evidențe științifice, dar guvernează abuziv, samavolnic, arbitrar. A promovat educația ca prioritate națională, dar zilnic umilește, jignește, fură, subminează profesorii, doar, doar dăscălița ucisă de reformă va fi percepută drept vinovată, nu victimă. Adevărul trebuie spus cu voce tare: o maimuță care umblă cu briciul în mână nu va realiza nimic bun. Este ministrul „Demisia!” maimuța? Este briciul? Aproape că nici nu contează, urmările se văd.