Ionela Neagoe, profesoară de Limba română și directorul Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din București, a declarat, referitor la subiectele pe care le-au primit elevii de clasa a VIII-a la simularea Evaluării Naționale 2025, că „e bine să le dea mai greu la simulare”. Declarația a fost făcută pentru TVR 1. Luni, 17 martie, simularea Evaluării Naționale 2025 a început cu proba scrisă la Limba și literatura română.
„E bine să le dea mai greu la simulare. Și eu consider că e bine că acum s-a dat așa, pentru că momentul acesta, pentru ei, este un fel de resetare”, a spus profesoara.
Elevii de clasa a VIII-a au primit două texte la prima vedere la simularea probei de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2025, potrivit subiectelor consultate de Edupedu.ro. Primul text este poezia „Trezire” de Lucian Blaga, iar al doilea este din articolul jurnalistei Cristina Ștefan „Rezistența prin apicultură”, publicat în Dilema veche în 2017.
„Nu mă așteptam să ne dea liric. Cred că iau 7-8”, spune o elevă, pentru Radio România Actualități, despre subiectele de la Limba română din cadrul simulării Evaluării Naționale 2025. Luni, 17 martie, a avut loc proba scrisă la Limba și literatura română pentru elevii de clasa a VIII-a. Un alt elev a afirmat că s-a pregătit mult și ia în serios simulările.
Comparativ cu anii trecuți, profesorul Cătălin Zaman este să părere că subiectele de anul acesta sunt mai grele și are rezerve în ceea ce privește alegerea textului literar:
„Cred că sunt subiecte mai grele, comparativ cu simulările din alți ani. Erau, desigur, subiecte abordabile, cu un text nonliterar generos. În ceea ce privește alegerea textului literar, am serioase rezerve. Înțeleg ideea celor care au conceput subiectele, dar, dacă tot țineau să ofere un text în care natura era tema centrală, aveau opțiuni care le puteau oferi copiilor o înțelegere mai facilă a textului (Alecsandri, Pillat de exemplu). Nu vreau să intru într-o analiză și mai detaliată, o să fac referire la elevii de 5-6, pe care un asemenea tip de text nu îi prea ajută. Sigur, vor exista voci care vor afirma că poezia nu este grea (nici nu am afirmat că ar fi), însă mă gândesc la toți colegii mei din mediul rural care efectiv „trag” de fiecare sutime pentru a face un copil să ia nota 5.”
Rezultatele simulării vor fi comunicate individual pe 31 martie. Acestea vor fi analizate în cadrul fiecărei școli prin discuții cu elevii, ședințe cu părinții și în consiliile profesorale, urmărindu-se adoptarea unor măsuri de sprijin pentru îmbunătățirea performanțelor.
Notele nu vor fi trecute în catalog, cu excepția cazurilor în care elevii sau părinții solicită acest lucru în scris.
Lucrările redactate de elevi vor fi evaluate digitalizat, proces introdus în 2024 pentru toate examenele naționale organizate de MEC. Pentru a oferi clarificări suplimentare, ministerul pune la dispoziție acest ghid informativ pentru profesorii asistenți și evaluatori
2 comments
Lucian Blaga nu este orice poet.
Cu excepția unei poezii (“Izvorul nopții “), nu prea este prezent în manualele alternative 5-8.
Este și explicabil de ce.
Elevii sunt îndobitociti cu sabloane ca să obțină punctaje mari. Dar nu știu sa ajungă pana la “talcul” adânc al poeziei.
Zău?! Cucoană, mereu ai rezultate bune la simularea examenelor?! Peste dumneta nu vine “brigada” de inspectori roșii să-ți reproșeze și să te menționeze la aspecte negative?! Mira-m- aș!… Că doar n-ai fi vreo divinitate care face minuni!… Nu am auzit despre dumneata! Știi ce e ăla “nivel mediu”?! Mă îndoiesc!