Jumătate dintre elevii din România declară că nu își mai poate controla timpul petrecut pe rețelele de socializare. Fetele sunt mai afectate de dependența de social media (58%), în timp ce băieții manifestă mai frecvent dependență de gaming, potrivit Raportului European ESPAD 2024, publicat de Agenția Uniunii Europene privind Drogurile (EUDA), citat într-un comunicat de presă al Agenției Naționale pentru Politici și Coordonare în Domeniul Drogurilor și al Adicțiilor (ANPCDDA)
Deși la nivelul Europei există o tendință descrescătoare a consumului de alcool și tutun în rândul adolescenților, România este peste media europeană în ambele cazuri.
Trendul de creștere a timpului petrecut de elevi pe rețelele de socializare sau jocuri de noroc se resimte și în rândul adolescenților din țara noastră, unde, de asemenea ne situăm peste media europeană, se precizează în comunicat.
Studiul ESPAD 2024 atrage atenția că timpul petrecut online de adolescenți a crescut semnificativ, iar expunerea prelungită la rețele sociale și jocuri este corelată cu tulburări de somn, dificultăți școlare și un risc mai mare de consum de substanțe.
Redăm comunicatul Agenției Naționale pentru Politici și Coordonare în Domeniul Drogurilor și al Adicțiilor
Noile tendințe în adicții, în rândul adolescenților
Agenția Uniunii Europene privind Drogurile (EUDA) a publicat rezultatele Proiectului European de cercetare în școli privind consumul de alcool și alte droguri (ESPAD), realizat în anul 2024, în 37 de state, inclusiv România.
Raportul arată tendințe de creștere la consumul de țigări electronice și utilizarea medicamentelor în scopuri non-medicale, dar și o creștere semnificativă a timpului petrecut de către adolescenți în mediul digital.
Deși la nivelul Europei există o tendință descrescătoare a consumului de alcool și tutun în rândul adolescenților, România este peste media europeană în ambele cazuri. Trendul de creștere a timpului petrecut de elevi pe rețelele de socializare sau jocuri de noroc se resimte și în rândul adolescenților din țara noastră, unde, de asemenea ne situăm peste media europeană.
„Raportul publicat de EUDA trebuie să ne motiveze să facem lucrurile mai bine. Prevenția nu este un mesaj, ci o investiție în generațiile viitoare. Adolescenții de astăzi cresc într-un context complex, în care presiunea socială, mediul digital și accesul la substanțe se combină într-un mod care le influențează profund comportamentele. Este nevoie de o responsabilitate comună a familiei, a școlii, a autorităților și a mediului privat pentru a construi împreună o cultură a prevenției bazată pe educație, dialog și sprijin real pentru tineri. Agenția Națională pentru Politici și Coordonare în Domeniul Drogurilor și al Adicțiilor a fost înființată anul acesta tocmai ca să răspundă acestor fenomene prin abordări noi, bazate pe date științifice și recomandări internaționale.
Proiectul <<The Safe Zone>> de la festivaluri sau ghidurile de prevenire pentru profesori sunt doar o parte din proiectele Agenției realizate pe modele eficiente. Proiectul prioritar în acest moment privește creșterea capacității de tratament și reintegrare în comunități, un proiect cu fonduri europene. Continuând în această direcție, cu resursele corespunzătoare, sunt convins că lucrurile vor arăta altfel în următorul raport european”, a declarat Rareș-Petru Achiriloaie, președinte ANPCDDA.
- 1 din 2 adolescenți are un risc ridicat de dependență digitală
Raportul arată că aproape jumătate dintre adolescenții europeni (47%) indică un nivel ridicat de risc asociat utilizării rețelelor de socializare, iar 1 din 5 (22%) manifestă comportamente problematice legate de jocurile video.
România se situează peste media europeană, cu 53% dintre adolescenți care consideră că au o problemă în privința timpului de utilizare a social media și 25% care recunosc dificultăți de control al timpului petrecut în jocuri. Fetele sunt mai afectate de dependența de social media (58%), în timp ce băieții raportează de peste două ori mai des comportamente problematice de gaming (16% față de 6% la fete).
Studiul ESPAD 2024 atrage atenția că timpul petrecut online de adolescenți a crescut semnificativ, iar expunerea prelungită la rețele sociale și jocuri este corelată cu tulburări de somn, dificultăți școlare și un risc mai mare de consum de substanțe.
- România, locul 4 la consumul de tutun în rândul adolescenților
Potrivit raportului, 26% dintre adolescenții de 15-16 ani au fumat țigarete din tutun în ultimele 30 de zile, în timp media europeană este de 18%. România este pe locul 4 în Europa.
Conform datelor ESPAD în România, Bulgaria și Italia au declarat un consum zilnic de țigări mai mare la fete decât băieții.
- 1 din 2 adolescenți au încercat țigări electronice
Studiul EUDA arată o creștere îngrijorătoare în privința consumului de țigări electronice la nivelul celor 37 de state. Aproape jumătate dintre adolescenții europeni au încercat țigările electronice cel puțin o dată. Media la nivelul țărilor participante la studiul ESPAD este de 44%, însă diferențele între state sunt semnificative, de la 22% până la 57%.
Unul din doi elevi din România a declarat că a încercat țigări electronice și unu din trei au folosit în ultimele 30 de zile.
Același lucru se întâmplă și în alte 12 dintre cele 37 de țări analizate, mai ales din Europa Centrală, de Est și de Sud-Est. Ungaria (57%) și Slovacia (56%) sunt în fruntea listei, urmate de Cehia, Polonia și Estonia, unde nivelul de utilizare ajunge la 55%, urmate de țara noastră cu 53%.
Studiul ESPAD 2024 arată o schimbare semnificativă în percepția adolescenților europeni: țigările electronice sunt considerate mai ușor de obținut decât cele tradiționale. În același timp, percepția riscului asociat vapatului rămâne scăzută, mulți tineri fiind convinși că aceste produse sunt mai puțin dăunătoare decât țigările clasice.
- 8 din 10 adolescenți români consumă alcool
Alcoolul rămâne cea mai răspândită substanță în rândul adolescenților europeni. Potrivit datelor din studiul ESPAD 2024, în medie, 73% dintre elevii de 15–16 ani au consumat alcool cel puțin o dată în viață.
Cele mai ridicate procente se înregistrează în Ungaria (91%) și Danemarca (90%). România se situează peste media europeană, cu un nivel de 81%, ocupând locul 9 între cele 37 de țări participante la studiu.
Alcoolul este considerat de adolescenți ca substanța cel mai ușor de procurat (69%), urmat de țigări electronice (52%) și țigarete (46%).
- 1 din 4 adolescenți au avut acces jocurile de noroc
Conform datelor ESPAD 2024, 23% dintre elevii de 15–16 ani au declarat că au jucat jocuri de noroc în ultimele 12 luni, fie în săli de jocuri, fie online, fie în ambele forme. Cele mai ridicate rate de participare se înregistrează în Italia (45%), Islanda (41%) și Grecia (36%). România este peste media europeană cu 25%. Băieții sunt mai predispuși să parieze decât fetele (29% față de 16% la nivelul Europei, 34% față de 16% în România).
- Canabisul rămâne drogul preferat al adolescenților
Canabisul continuă să fie cel mai frecvent drog în rândul adolescenților europeni, însă consumul de alte substanțe prinde teren.
Potrivit raportului ESPAD 2024, 13% dintre adolescenții europeni au consumat cel puțin o dată în viață un drog ilicit, cel mai frecvent canabis (12%), urmat de ecstasy și amfetamine/metamfetamine. În România, prevalența de-a lungul vieții a consumului oricărui drog ilicit este de 6,2%, adică aproximativ 1 din 16 elevi de 15–16 ani a încercat cel puțin o substanță ilegală.
Raportul ESPAD 2024 arată scăderi în unele tipuri de consum, dar și creșteri la medicamentele folosite non-medical, precum tranchilizante, sedative și analgezice și inhalanți.
Intervievații consideră că substanța cea mai ușor de procurat rămâne canabisul (26% la nivel european, 14% în România), iar pe locul doi se află cocaina (13% la nivel european, 9,7% în România), iar pe locul trei se află tranchilizantele fără prescripție medicală (19% media europeană, 8,8% în România).
Deși consumul de canabis scade, riscurile generale nu dispar. În schimb, ele se transformă, iar substanțele tradiționale sunt înlocuite treptat de noi forme de consum și comportamente asociate. Aceasta subliniază necesitatea unor strategii de prevenție actualizate, integrate între școli, familii și servicii de sănătate mintală comunitare.
Date generale:
Studiul a fost realizat pe parcursul anului 2024 în 37 de state din Europa, pe un eșantion de 113.882 de persoane în vârstă de 15, respectiv 16 ani. În România datele au fost colectate în perioada 19 aprilie – 12 iunie 2024 și au participat la studiu 8.543 de elevi din toate județele. Chestionarele au fost anonime.
Regăsiți tot Raportul ESPAD la următorul link: https://www.espad.org/espad-report-2024
Citește și:
STUDIU OMS Peste 22% dintre copiii români de 11-15 ani suferă de sevraj psihologic, atunci când le este tăiat accesul la telefon. Cercetătoarea Diana Tăut: Le-am dat o cheie digitală de gât și i-am abandonat în spațiul virtual. Prima linie de intervenție sunt părinții
Foto: © Ali Osman Pekoglu | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
8 comments
tema nu se trimite . tema se da ÎNAINTE de încheierea orei. este unul din momentele cheie ale lecției. pentru ce se cer acele proiecte de lectie cand sunt tineri profesorii , la inceput de cariera ? CA sa și se formeze deprinderea de a preda cap coada. tema se pregătește ÎNAINTE de a incepe ora , se comunica la finalul orei, se fac discuții pe marginea temei , completare explicativi etc . Este culmea comoditatii sa trimiti tema după ce sa a a terminat ora. . Sau a răutății :
p.s. acum fix 10 ani , un profesor de engleza trimetea tema pe la 8 seara pe FB. erau unii copii din rural care nu aveau acoperire , trebuiau să iasă seara din casa sa se urce pe un deal. altul avea antrenament intre 7 și 9 , venea rupt și se apuca de temă. de ce erau toate astea? , pt ca așa stabilise noul director. avea o răfuiala cu un elev și vroia mort copt sa l taxeze. .. ciudata e viața , nu mor caii cand vor cânii .
Evident ca tema se da in clasa, la ora.
Iar profesorii nu ar trebui sa aiba whatsapp cu elevii.
Exista parinti care se ocupa de copii, sa stiti. Si nu putini.
Si dupa tot efortul de a-i tine departe de smartphones cu tot ce vin acestea, esti nevoit sa ii dai ..pt scoala, pt ca unii profesori nu inteleg cat de usor e sa le deschizi apetitul pentru digital..
Sper ca idiotii care mai blaneaza profesorii, sa -si deschida ochii si sa inteleags ca nu profesorii sunt de vina. Cand te lupți cu peretii, cand ai împotriva ta pe insusi zbirul sef de la Educatie, cand ai politicienii impotriva ta, politicieni care in majoritate nu dau 2 bani pe educatie, cand sunt starniti parintii impotriva profezorilor, cand presa dornica de can can rostogoleste obsedanta sintagma analfabeti functional, șansele de a mai putea lupta ale profesorimiii tind spre zero
SI profesorii sunt de vina! cer copiilor sa aiba smartphone cu whatsapp din cls a 5-a, joaca kahut la ore si in general ei presupun ca toti elevii au, dar unii nu au pentru ca parintii au fost vigilenti, insa sunt nevoiti sa le dea pentru ca altfel pot ramane fara tema …tema care se trimite pe grupul de whatsapp!!!
aveți dreptate! singura varianta pe care am putut sa o găsesc eu a fost sa insist sa fiu eu pe grupurile de WhatsApp, chiar și acum, în clasa a 7-a cat e fiica mea. însă am și cunoștințe la care dirigintele a insistat și transmite informații în timpul orelor de curs (de ex: facem engleză în nu știu ce sală), și atunci chiar nu poți să transmiți copilului. mă rog, cineva va transmite, fiind la școală, dar sa îl lași mereu pe copil sa fie ultimul care afla, pentru că așa consideră unii diriginți /profesori sa își organizeze orele, mi se pare frustrant
a, și în clasa fiicei mele mai e o fetiță care nu are telefon, și era șefa clasei. A început să fie predată să transmită informații pe grup, să primească informații de la Consiliul de elevi etc, până când a renunțat să fie șefa clasei (pentru că nu avea telefon!!)
Asa am inceput si eu, dar nu am rezistat mult, pentru ca se trimiteau informatii esentiale cat erau la scoala, sau copilul era acasa si eu nu puteam sa ii trimit tema :))). stupida situatie.
Deci i-am dat o rabla de smartphone care merge f greu, cu whatsapp cu un singur grup, cel necesar. L-am convins sa renunte la grupurile colegilor. M-am uitat eu intai la sutele de mesaje din grupurile in care a fost adaugat si am ramas socata ce se poate scrie si trimite acolo.
Deci cand vine acasa punem telefonul pe dulap si gata, doar eu il verific din cand in cand.
Deci atatea eforturi pentru ce? Cum se putea inainte face scoala fara whatsapp, ma intreb? cum se descurcau fara whatsapp??!
Apropo de cunostinte, niste prieteni au o fetita de cls 7 care a decis singura ca nu-i trebuie smartphone pana dupa examenul de cls 8-a, pentru ca nu se poate abtine de la el ..deci exista copii si mai cu capul pe umeri decat unii profesori..
Nici voi nu mai stiti ce vreti! On puii mei, nu voi , parintii, urlati ca nu se aplica metode moderne, digitale, in scoli? Da, unele aplicatii precum kahoot, se preteaza la orele de limbi straine sa le foloseasca pe telefon, ca despre cabinete de limbi strsine dotate cu calculatoare nici nu poate fi vorba. Nu stiu ce naiba faceti atata tam tam. Bine ca-si folosesc copiiii telefoanele pt. tiktok. Nicicum nu e bine cu voi!😡
Sunteti din aceia care fac grup de whatsapp cu copiii? ? Sunteti un domn profesor care foloseste expresia ” in puii mei”?? Credeti ca un copil care este restrictionat de la whatsapp sta pe tik tok? Ce logica este asta?
Limbile straine se pot face si fara kahut, nici o problema! Nu intelegeti voi, profesorii, ca riscul e prea mare pentru un copil sa aiba smartphone „pentru a-l folosi la scoala si pentru a comunica cu profesorii si intre ei”, ca nu se merita. In plus, de ce ar trebui sa fie discriminati copiii care nu au?
Metode moderne inseamna ca dispune scoala de mijloace si materiale moderne, nu ca se bazeaza pe telefonul copilului, sa avem pardon!
Iar apropo de profesorul care a facut grup de whatsapp cu copiii din
clasa fiicei mele (fiindca nu vreau sa se inteleaga ca am ceva cu el sau cu alti profesori) nu am nimic rau de spus, e un profesor f bun, de aceea nici nu mi-am permis sa comentez! M-am conformat cum am crezut de cuviinta. Imi dau seama ca nu realizeaza ca unii nu doresc sa aiba smartphone.