Personalul didactic și auxiliar, precum și părinții elevilor care învață la Liceul Tehnologic Țăndărei, județul Ialomița, se opun reorganizării unității de învățământ „prin scindarea nivelurilor de învățământ și redistribuirea lor către alte două unități”, una fără personalitate juridică și alta care nu poate obține acreditare pentru învățământul profesional. Într-un memoriu adresat unei serii de instituții, printre care Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Muncii, semnatarii atrag atenția cu privire la efectele negative ale acestei măsuri și solicită stoparea oricărui demers de acest fel și deblocarea posturilor titularizabile pentru ciclul primar, care au fost blocate în ședințele de repartizare ale Inspectoratului Școlar Județean.
Memoriul, semnat de 81 de cadre didactice și auxiliare și părinți, se adresează Primăriei și Consiliului Local al orașului, Inspectoratului Școlar Ialomița, Ministerului Educației și Cercetării, Ministerului Muncii, FSFLI Ialomița, Asociației Partida Romilor „Pro Europa” și Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități.
La liceul din Țăndărei, Ialomița, sunt înscriși aproximativ 450 de elevi, dintre care 200 de elevi sunt de etnie romă, iar 16 au cerințe educaționale speciale (CES), se arată în documentul publicat de unitatea de învățământ.
Acești elevi ar urma să fie mutați la două școli din oraș: Școala Gimnazială „Spriu Haret”, care nu dispune de personalitate juridică, și Liceul Teoretic „Paul Georgescu”, neacreditabil pe învățământul profesional.
În memoriu sunt menționate 5 „efecte grave și ireversibile” ale acestei măsuri. Este vorba despre fragmentarea colectivelor de elevi, pierderea catedrelor și locurilor de muncă, agravarea abandonului școlar, incoerență demografică și lipsă de planificare și afectarea elevilor cu CES.
Prima solicitare din partea liceului este „oprirea oricărui demers de scindare a Liceului Tehnologic Țăndărei”. Semnatarii memoriului susțin că această măsură nu poate fi justificată prin prevederile Legii 141/2025, întrucât comunitatea locală nu a fost consultată și nu există alt liceu tehnologic în zonă.
„Considerăm că, invocarea Legii 141/2025 pentru justificarea scindării Liceului Tehnologic Țăndărei este complet nefondată, întrucât această lege nu impune reorganizarea unităților funcționale care asigură un traseu educațional complet și servesc comunității defavorizate”, motivează autorii memoriului.
„În plus, reorganizarea rețelei școlare trebuie realizată în acord cu principiile incluziunii, continuității educaționale și consultării comunității, ceea ce în cazul de față, nu s-a respectat”, se mai arată în document.
O altă cerință este deblocarea posturilor titularizabile la ciclul primar, solicitate de trei învățători, care au fost blocate în ședințele ISJ Ialomița. Acest lucru s-a întâmplat fără a discuta în prealabil cu membrii Consiliului de Administrație al liceului, se precizează în memoriu.
„Solicităm cu celeritate deblocarea posturilor publicate de liceu pe site-ul titularizare.ro, de la nivelul primar, care au fost blocate în ședințele de repartizare de la nivelul ISJ, fără transparență și fără consultarea sau acordul Consiliului de Administrație al Liceului Tehnologic Țăndărei, acest lucru conducând la lipsa de exercitare a dreptului de titularizare a trei cadre didactice care au solicitat posturile in ședința de repartizare de la nivelul ISJ lalomița”.
Inițiatorii memoriului cer „menținerea unei structuri educaționale unitare, care funcționează și oferă sprijin real elevilor, în special celor proveniți din grupuri vulnerabile”, precum și „consultare reală și transparentă cu părinții, profesorii, Consiliului de Administrație al liceului și comunitatea”.
În final, aceștia solicită ca instituțiile vizate să își îndrepte atenția către consecințele pe care această măsură le va avea supra „dreptului la educație al elevilor, stabilității locurilor de muncă ale cadrelor didactice și ale celorlalți angajați ai liceului, integrării copiilor romi și ai celor cu CES”.
„Solicităm ferm și cu celeritate Primăriei și Consiliului Local Țăndărei, precum și factorilor de decizie de la nivelul instituțiilor care iau cunoștință de acest memoriu, să acționeze în interesul suprem al copiilor, al profesorilor și al comunității, și să respingă o măsură care va duce la haos administrativ, pierderi de resursă umană și creșterea abandonului școlar”, mai cer semnatarii documentului.
Susținătorii memoriului adresează două întrebări autorităților și decidenților politici:
- „Cum s-a ajuns la propunerea comasării Liceului Tehnologic cu Liceul Teoretic, de vreme ce acesta de pe urmă nu se află în situația de a-și pierde personalitatea juridică (lucru care nu se poate spune și despre Școala Gimnazială „Spiru Haret”)?”;
- „Se dorește desființarea învățământului teoretic din localitate și din zonă (deoarece prin comasarea liceelor ar rezulta un liceu tehnologic cu clase de filieră teoretică, pentru că în nomenclatorul cu denumirile unităților de învățământ din țara noastră nu există ” liceu teoretic cu clase de filieră tehnologică „, prin urmare elevii de la teoretic s-ar transfera la alte licee teoretice din județ, nedorind să studieze într-un liceu tehnologic)?”.
În plus, Liceul Tehnologic Țăndărei anunță că respectă măsurile de austeritate intrate în vigoare de la 1 august 2025 și că va lua măsuri pentru a reduce cheltuielile. Astfel, corpul de clădire de pe strada Mercanizatori, nr. 21, va fi închis.
Mai mult de atât, conducerea liceului se va ocupa de organizarea de clase în sistem simultan la ciclul gimnazial și de funcționarea în schimburi în clădirea de pe strada Narciselor, nr. 21. În viitor, în funcție de buget și de disponibilitatea transportului școlar pentru copii, toți elevii înscriși la acest liceu ar urma să învețe doar în clădirea de pe strada Fetești, nr. 3.
DOCUMENT Memoriu privind poziția Liceului Tehnologic Țăndărei față de măsurile de scindare
De precizat, anul acesta, la sesiunea de vară Bacalaureatului, un singur elev de la Liceul Tehnologic Țăndărei a promovat examenul, potrivit rezultatelor finale. Anul trecut, din 16 elevi înscriși, doar 3 au obținut medii peste 6, se arată pe platforma BacPlus. În anul 2023, niciun elev nu a promovat Bacalaureatul.
Recent, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a afirmat că „miza elevilor din liceele tehnologice nu este neapărat examenul de Bacalaureat, ci acel certificat de calificare care le asigură inserția pe piața muncii”.
- „Așadar, Bacalaureatul este un scop general pentru învățământul liceal, dar, la liceele tehnologice lucrurile sunt puțin diferite și dacă elevul dorește să-și exercite meseria pentru care s-a pregătit în cei patru ani de liceu, uneori nici nu se prezintă la bacalaureat”, a completat acesta.
Declarația a fost făcută în contextul în care doar jumătate dintre elevii înscrișii la licee tehnologice au promovat Bacalaureatul anul acesta. Este cea mai mică rată din ultimii cinci ani. În ultimii 16 ani, rata de promovare la Tehnologic nu a depășit niciodată 60%.
Informații de context
Procedura privind reorganizarea școlilor și liceelor și constituirea formațiunilor de studiu în anul școlar 2025-2026, care prevede regulile de comasare a unităților de învățământ, a fost pusă în dezbatere publică la sfârșitul lunii iulie.
Noile criterii prevăd că o unitate de învățământ de stat poate funcționa cu personalitate juridică doar dacă îndeplinește una dintre următoarele condiții minime de efectiv:
- 500 de elevi;
- 500 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari;
- 250 de preșcolari și/sau antepreșcolari;
- 200 de antepreșcolari;
- 300 de elevi pentru învățământul postliceal;
- 50 de elevi sau 50 de elevi/preșcolari pentru învățământul special.
Excepțiile prevăzute în legea actuală rămân valabile în continuare – vezi aici care sunt acestea.
La începutul lunii trecute, ministrul Daniel David a anunțat că măsura comasării școlilor în unități mai mari cu personalitate juridică va duce la pierderea a 900 de posturi de director. „Ei nu rămân pe drumuri, că ei sunt profesori practic și se întorc la predare, dar reușim să concentrăm zonele astea educaționale, ca sistemul să nu fie foarte fragmentat”, a explicat acesta.
Foto: © Auremar | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
ISJ Ialomița a cerut reorganizarea Liceului Teoretic „Paul Georgescu ” Țăndărei, deși această instituție nu intra în discuție conform Legii Bolojan.
Asociația de părinți s-a sesizat, primarul și consilierii au votat împotriva reorganizării acelui liceu și totuși…se așteaptă răspunsul MEC.
Care sunt performantele liceului !? Zero !?
Profesorii care sunt buni isi vor gasi de lucru, ceilalti care fac galagie se stiu incompatibili cu acest statut. Profesori care au luat note de 2 si 3 la titularizare vor sa se numeasca profesori, ce sa inveti de la ei !? Notiunea de meritocratie este complet straina acestor indivizi. Vad ca anumite spirite isi dau cu parerea despre ministrul de la Educatie, mda, astea-s vremurile, se trag de sireturi niste neica nimeni cu ministri, consilieri guvernamentali, etc., ca de, au fost colegi de clasa si au luat aceleasi premii.
foarte bine. peste tot ar trebui la fel. sa se comaseze David și Bolojan. au fituit miliarde în pandemie și pe armament și acum au găsit ei de unde sa strângă cureaua
Parca ne-a spus ca nu se pierd locuri de munca.
Unde sunt specialistii care vorbeau cand aveau ocazia despre elevii defavorizati?
Cati elevi fara posibilitati vor renunta la scoala dupa aceste masuri?