Liderul sindical Marius Nistor: Dacă sistemul de învățământ universitar nu va începe să-i identifice în mod real pe cei care au vocație, dacă nu vor fi pregătite cu adevărat viitoarele cadre didactice, viitorul nu arată foarte bine

8.344 de vizualizări
Marius Nistor, Anton Hadăr / Foto: Gov.ro
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Radio România Actualități că „viitorul nu arată foarte bine pentru învățământul românesc”, dacă universitățile nu vor începe să-i identifice „în mod real pe cei care au vocație” și „dacă nu vor fi pregătite cu adevărat viitoarele cadre didactice”.
  • Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.

Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” a spus că salarizarea s-a îmbunătățit și că „vor veni tineri care sunt interesați de salarizarea mai bună, dar asta nu înseamnă că au și neapărat vocație”:

„În momentul de față, salarizarea s-a îmbunătățit, dar atractivitatea nu este legată strict numai de salarizare. Atractivitatea este legată și de modul în care ești respectat, și de modul în care evoluezi în carieră, și de modul în care ești apreciat de partenerii tăi educaționali. Vor veni tineri care sunt interesați de salarizarea mai bună, dar asta nu înseamnă că au și neapărat vocație pentru așa ceva, da, pe semne că nu mai contează acest element foarte important.

Dacă sistemul de învățământ universitar nu va începe să-i identifice în mod real pe cei care au vocație și au tragere de inimă pentru o astfel de activitate, dacă nu vor fi pregătite cu adevărat viitoarele cadre didactice, viitorul nu arată foarte bine pentru învățământul românesc”, a precizat Marius Nistor.

Informații de context

În septembrie 2023, profesorul Cătălin Ciupală despre pregătirea celor care ies din universități:

„Avem noi o mare problemă cu selecția profesorilor. Nu mai intră profesorii buni în sistem, pentru că ies foarte slab pregătiți din universitate, iar orice universitatea este stat în stat și nu interesează calitatea oamenilor care ies din facultate. Din păcate, sunt foarte puține situații în care pe profesorii universitari îi interesează în mod real calitatea studenților, că declarativ pe toți îi interesează, pentru că altfel nu i-ar lăsa să plece. (…)

Dacă profesorul respectiv a luat 3 la fizică înseamnă că el, credeți-mă, nu știe nici măcar materia de gimnaziu, de liceu. Practic, dacă el a terminat terminat de curând facultatea, el n-a făcut nimic în facultate, adică acolo e o problemă a facultății”, a menționat cadrul didactic.

În ianuarie 2023, Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației, punea public problema formării slabe a resursei umane în cadrul sistemului universitar și susținea că din acest mediu universitar provine „o buna parte din politic, în cele mai importante foruri de conducere, dar nu există comoditate și nepăsare mai mare decât în universitar”:

„Dați-mi voie să nu cred că nu îi ia nimeni în seama, atâta vreme cât, reprezentarea politică de top din învățământ este mai mereu universitară. Și dați-mi voie să pun la îndoiala atunci moralitatea, dacă tac pentru bani. Eu am întâlnit și universitari batatarnici, dar și tăceri nepermise, mai multe… De zeci de ani sistemul de învățământ preuniversitar este tocat de presă pentru toate relele din educație. Rareori cineva a îndrăznit să meargă și să vadă, cu adevărat, dacă în superior se pune accentul pe student, cum se realizează predarea, ce impact are ea, cât este de corelat – la nivelul cercetării- conținutul predat cu descoperirile recente din domeniile de cunoaștere etc.

Nu este posibil ca formarea pentru cariera didactică din universități să se facă atât de prost, după zeci de ani in care s-au văzut rezultatele înregistrate prin angajările/incadrarile din preuniversitar, având la vârful conducerii politicieni-miniștri universitari”, a susținut Maria Manea.

În iulie 2022, Sorin Cîmpeanu, ministru al Educației la acea vreme, spunea că „90% din cei care au obținut note sub cinci vin pe o anumită filieră”:

„Nu știu dacă e bine să spun că, la examenul de titularizare de anul acesta, 90% din cei care au obținut note sub cinci vin pe o anumită filieră, cu niște competențe dobândite în anumite instituții (…)”, a declarat Sorin Cîmpeanu, în cadrul unei dezbateri pe tema proiectului legii Educației. Peste jumătate din absolvenții 2022 care au participat la proba scrisă de la concursul de titularizare 2022 au obținut note sub 7, potrivit datelor Ministerului Educației, analizate de Edupedu.ro. 

Amintim că Edupedu.ro a scris în 2019 că formarea inițială a profesorilor se face în România prin urmarea unui modul psihopedagogic în timpul facultății, la care poate participa orice student, indiferent dacă termină cu media 5 la disciplina pe care vrea ca el însuși la să o predea în preuniversitar.

Cunoscute ca modulele pedagogice sau “DPDD-uri” [pentru că sunt organizate de către Departamentele pentru Pregătirea Personalului Didactic], aceste rute falimentare de formare a cadrelor didactice produc, la final, absolvenți gata să intre în clase, dar cu o experiență practică de maximum 3 ore de predare, avertiza într-o analiză pentru Edupedu.ro fostul secretar de stat în Ministerul Educației, Oana Badea.

Despre Titularizare 2024

Proba scrisă a avut loc miercuri, 17 iulie – au fost 37.500 candidați înscriși la Titularizare 2024, dintre care peste 6.800 din promoția curentă. Peste 1.000 de candidați din această promoție nu s-au mai și prezentat la examen.

De la proba scrisă de Titularizare 2024 s-au retras peste 2.660 de candidați după ce au văzut subiectele. Aproape 50 din cei care s-au prezentat au fost eliminați din examen. Rata de participare a fost de 86,48%, a anunțat Ministerul Educației.

După soluționare contestațiilor, au fost 12.833 de candidați cu note între 7 și 10, dintre care 74 cu note de 10 (număr neschimbat față de rezultatele inițiale). Notele finale au fost publicate miercuri, 31 iulie.

Anul acesta doar 40,64% dintre candidați care acum au dat examen pentru prima oră, adică cei din promoția curentă, au luat peste nota 7, asta deși au fost cei mai mulți candidați înscriși din promoția actuală, din ultimii 14 ani.

Citește și:
Bogdan Stancu, învățător la 18 ani: Trebuie să ajungi să cunoști copilul. Am realizat că este o meserie frumoasă, care merită urmată
Lucian Ciolan, prorector al Universității din București: Problema cu titularizarea e că la noi, atunci când se scot aceste posturi, ești titular în sistemul de învățământ. Nu școala scoate postul, ci sistemul / Profesorii nu se bucură de suficientă autonomie și, în același timp, de suficient sprijin
Ligia Deca: Înțeleg foarte bine părinții care spun nu e normal să schimbăm profesorul de matematică anual. Trebuie să găsim o soluție pentru ca să avem o corespondență mai bună între posturile care s-ar putea ocupa și cei care iau note bune la titularizare
Titularizare 2024. Mai puțini profesori decât anul trecut au luat peste nota 7 / În schimb a crescut numărul celor care au luat peste 5 la concursul de angajare în școli și care pot fi suplinitori
septembrie 2023 – Avem o mare problemă cu selecția profesorilor. Ies foarte slab pregătiți din universitate, atrage atenția Cătălin Ciupală / Titularizarea se face pe dosar, pe hârtie, nu pe competență, potrivit acestuia

15 comments
  1. ion, nu le visez, le văd (filtrele). Pe unde am fost să văd și am stat, nimeni nu își permite să facă asemenea mizerii cum fac unii directori și profesori de-ai noștri. Nu se plâng și muncesc din greu și cu stress, copiii sunt cam la fel peste tot la vârste mici. Muncesc debutanții și pe doar 900 de Eur, apoi anul următor li se oferă nu una, ci 2 clase, una de bază și una la care să predea Arte și Geografie, după specializările proprii. Abia apoi o clasă unică, până la 4pm, tu nu explici bine lecția, tu tragi foloase. Directorii nu se trag de șireturi cu profesorii, deci au contextul bun de a-și evalua. Se evaluează și între ei, e o competiție prietenoasă dar tot competiție….că și ei știu că nu poți face veșnic un job stresant și vrei după niște ani sa fii mai liber sau sa ai beneficii sa respiri.

    Să il tragă UE și OECD in sus “de păr” pe ai noștri, spre progres, că vai de măiculița lui de “învățământ” cu beneficiarii lui finali, ghinioniști cu familii plătitoare de taxe.
    N-am vorbit de eventuala ipocrizie a sindicalistilor noștri, nu îi cunosc, nu fac lobby nimănui.
    In viitor profesorii noștri vor avea asistent la clasă la 3-11 ani. Răbdare!

    1. Cam peste tot jobul de profesor nu mai este atractiv si sunt sau vor fi probleme cu resursa umana, nu numai la noi. Ce nu intelegi tu si altii care analizeaza superficial sistemul este ca profesorul poate sa munceasca pe rupte si totusi elevii sau o parte din acestia sa nu obtina rezultate. De ce? Din cauza lipsei de disciplina si seriozitate, care este o problema in intreaga societate romaneasca. Cand acasa parintele desconsidera profesorii si scoala, elevul ce sa inteleaga? Aici e buba principala la noi in Romania si culmea, rezolvarea ei tine mai degraba de parinti, de societate, aia carora le plangi tu de mila ca platesc taxe… La ora actuala in cele mai multe scoli/licee la ore este un haos , elevii fac ce vor, se joaca pe telefoane, se distreaza, numai la carte nu le e mintea. Profesorii au scapat situatia de sub control ptr ca nu mai ai ce sa le faci, nu mai exista sanctiuni, nu mai poti nici sa ii certi ca te reclama ca i-ai jignit indirect, i-ai traumatizat sau nu stiu ce minuni le-ai mai facut. Atat timp cat profesorul demonstreaza cu documente sau chiar pe baza unei inspectii ca el depune toate eforturile posibile,si totusi elevii nu vor sa invete, ce ii poti face profesorului respectiv? Ca si in sistemul medicale, medicul poate face tot posibilul si pacientul sa nu se insanatoaseasca sau sa nu supravietuiasca, inseamna ca n-a muncit? Judecati foarte superficial. Si uitati ca in lipsa cooperarii profesor-elev-parinte, efortul profesorului poate fi in zadar. Ca exista si uscaturi in sistem, este adevarat, dar nu sunt nici pe departe un procent mare. Si culmea, profesorii care nu fac nimic, dau note mari, stau de vorba cu elevii, aia sunt cei mai apreciati iar cei care muncesc sunt criticati si reclamati. Cine credeti ca insufla copiilor de mici aceste idei si atitudini toxice fata de scoala, munca, efort, invatatura? Mediul in care traiesc, daca nu chiar familia direct…. In momentul in care tu vrei sa faci carte dar ora iti este “demolata” de 2-3 nesimtiti care tipa, se plimba prin clasa, ajung sa te injure si pe tine sau chiar loveasca(au fost cazuri!!!) cum vrei dumneata sa mai exista progres la ceilalti 25 de elevi? Si nu ai ce-i face nemernicului care impiedica desfasurarea orei, nu poti sa il dai afara, daca il asculti si ii pui 4 e foarte probabil sa te reclame tot el, nota la purtare nu-l intereseaza , parintele cand il chemi constati ca nu ai cu cine discuta…si dumneata vrei progres scolar? Asigura conditiile! Asigura mecanisme clare ptr ordine si disciplina si protectia profesorilor impotriva abuzurilor si reclamatiilor nefondate. Credeti ca profesorului ii convine sa aiba de dat explicatii ptr tot felul de aiureli imaginate de parinte? Presupune un stres in plus si atunci, poate la un moment dat prefera sa nu se mai streseze, si atunci pune numai note mari ca sa nu mai aiba bataie de cap cu parintii…
      Si nu stiu in ce tari mai are profesorul debutant 900 euro (la noi mai e mult pana sa ajunga acolo debutantul). Probabil doar Bulgaria si tarile din fosta Iugoslavie. Prin vest si salariul minim pe economie e peste 900 euro. Deci hai sa nu batem campii…si sa nu uitam ca, desi acum in anul 2024 salariile personalului din invatamant sunt acceptabile , au fost decenii cu salarii mizerabile, aproape de minimul pe economie, decenii care clar si-au pus amprenta asupra sistemului. Zic acceptabile momentan ptr ca ele au fost marite anul trecut dar urmeaza din noi probabil o lunga perioada in care nu va mai fi nicio marire, timp in care inflatia lucreaza iar salariul mediul general pe economie deja de anul trecut a crescut cu vreo 500 lei si creste anual.

  2. Se dau posturi întregi la plata cu ora și suplinitorii rămân fără post ! Asta e sistem ..un titular poate avea peste normă și suplinitorii rămân fără nici măcar o jumătate de normă!! Bătaie de joc !

    1. daca suplinitorii sunt necalificați,e de înțeles…daca titularii sunt buni,iar ecde înțeles…de ce as aduce un suplinitor no name.!

      1. Pe cei necalificați ii pupa în bot,pe cei calificați și cu examen ii execută.Cine e în domeniu știe despre ce vorbesc,puteți sa păcăliți doar privitorii de pe margine.

  3. Bine a punctat domnul Nistor carentele sistemului universitar. Multe universități dau diplome pe bandă rulantă fără ca absolvenții sa aibă pregătirea necesară unui cadru didactic.
    În opinia mea autonomia universitara ar trebui sa se rezume la ce face profesorul la clasă, nimic mai mult. Nu mi se pare normal ca pe banii contribuabililor, a bazei materiale a statului sa faci ce vrei, mai clar stat în stat.

  4. Ionica, meseria nu moare chiar de vrei dumneata. Însă vă veți cerne treptat, directori și profesori. Aceștia revanșarzi nu aveți ce căuta printre copii, că dacă așa va referiți la cineva care avertizează (orice nume ar avea și orice dude ar fi făcut acum 2 ani), atunci aveți un potential rău, în niciun caz de leadership. Priviți-vă răul din voi, in oglindă, unde vreți, că nu faceți decât să stârniți furia in părinți, ce se uită modul de modul cum copiii lor nu rămân cu nimic din școală.
    Iar socializarea nu e o “scuză”, ci un argument scientifically proven in favoarea școlii cu prezență, ca cea mai ieftină socializare ce poate face un stat cohortelor de copii (la noi tot mai subțiri).
    Vă va cerne atât demografia cât și nepăsarea pe care o aveți de 30 de ani unii dintre dumneavoastră, prin filtrele pe care le veți avea periodic. Și să le aveți și să funcționeze!!
    Așa vor îndrăzni tinerii cu vocație să se “bage”, deocamdată miroase a cloacă iar cine, om sănătos la cap și dăruit sensului educației, stă în “învățământ” e un erou…. mulțumim profesorilor valoroși, doar dumneavoastră existați pentru noi!

    1. Vezi ca in 10-15 ani ies la pensie peste jumatate din profesori si nu va avea cine sa-i inlocuiasca. Veti cauta si nu veti gasi, viseaza tu multe filtre ca nu mai vine nimeni nici fara niciun filtru la cat consum nervos presupune aceasta profesie si daca se va continua cu aceasta atitudine de desconsiderare din partea societatii. Nu mai vin nici macar cei slab pregatiti, ptr ca acum poti castiga aceiasi bani facand altceva mult mai usor si fara atata bataie de cap.

    1. când scăpăm de directorii care pupa clanțe pe la inspectorate și lustruiesc birouri…nu curând! unora le place lingușeală…plus că un prost va numi în funcție pe unu mai prost ca el de teama sa nu i ia locul…

  5. Noi nu uitam cum ne-ati scos din greva. Lasati, ca in viitor nu va mai exista aceasta meserie. Nu mai cosmetizati atat. Vor preda platformele asa cum exista in sistemul de homeschooling. Si ghici? Chiar merg bine acele platforme. Scuza cu socializarea nu mai sta in picioare. Odata cu pandemia ati facut primul pas sa izolati generatia asta.

    1. Așa ceva poate spune doar un ignorant, o persoana care crede ca “platformele” au apărut printr-o poziționare fericita a astrelor, o persoana care crede ca “platformele” se întrețin singure, ca acestea sunt, printr-un cumul de factori, un dat al lumii, o gratuitate.
      Pe aceeași idee, poți pune in brațele unui copil de 6 ani o enciclopedia, si uite viitorul academician. Gata, problema-i rezolvată.
      Sau, poate, si mai simplu: folosiți experienta prețioasă de la “tăierea moțului”, in varianta electronică. Primul click arată ce informația va ajunge in căpșorul celui mic 🙂

      1. De-aia se omoară toate universitățile să ia proiecte pe produs RED-uri, contra timp, de populate cu lecții și experimente și teste ce sunt platformele alea.

        Dar lasă-i în treaba lor, cu cei ca el n-ai ce discuta.

        1. La universitate se duc adulți, la școală copii cu creierele și neuronii în formare/specializare,cu ochii,mainile,totul in formare/dezvoltare.Nici măcar diferența asta nu o faci și vorbești ca și când ai fi mare cunoscător!!În cazul tău tăcerea e de aur.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Lucian Bode și Gerhard Karner / Foto: Facebook.com/ Lucian Bode

Ministrul austriac de Interne, în centrul unui scandal intern de plagiat. Scriitorul Stefan Weber, “vânătorul de plagiatori” din Austria, spune că ministrul a copiat lucrarea de diplomă de la absolvirea facultății

Ministrul de Interne al Austriei, Gerhard Karner, este vizat pe plan intern de acuzații recente de plagiat. Scriitorul și cercetătorul media Stefan Weber, alias „vânătorul de plagiatori”, a detectat fragmente…
Vezi articolul