Ligia Deca: Marți toată lumea revine la școală. Atunci când protestul se suspendă, toată lumea ar trebui să revină la școală / Nu ne-au fost semnalate situații în care ar continua protestul

10.649 de vizualizări
Foto: captura TVR Info
Atunci când protestul se suspendă, toată lumea ar trebui să revină la școală, a declarat Ligia Deca la TVR Info, luni seara. Aceasta a spus că, legat de informațiile conform cărora exista sindicate care ar continua greva, nu a primit la minister asemenea anunțuri.

Declarațiile integrale:

Diana Dumitrașcu, TVR Info: Așadar, după 13 zile de grevă și în cea de-a 4-a săptămână se suspendă acest protest. Ce se întâmplă de mâine? Revine toată lumea la școală?

Ligia Deca: Conform prevederilor legale, sigur că da. Odată ce revendicările sindicatelor au fost satisfăcute și conform comunicări lor oficiale, protestul se suspendă în mod firesc. Toată lumea revine la școală.

La ora 8:00 Mâine dimineață, practic, școlile se deschid?

Începe, reîncepe programul școlar. S-ar putea ca unele școli să fi reînceput încă de astăzi, depinde cum aveau organizat orarul. De asemenea, acolo unde un număr de profesori erau în activitate, neintrând în grevă, îmi imaginez că lucrurile oricum se desfășoară în mod continuu, adică ei rămân în activitate și li se alătură colegii care până acum au fost în greu.

Ce se întâmplă, dna. ministru, acolo unde există organizații care nu au fost de acord cu suspendarea acestei greve, cu revenirea la școală, există situații în care profesorii să refuze să intre de mâine în clase?

Acest lucru nu ne-a fost comunicat. Avem o video-conferință cu inspectorii la ora 16:30 este convocată pentru a lua și noi pulsul de la nivel județean. Așteptăm și eventuale comunicări oficiale din partea sindicatelor, care înțeleg că au fost și ei în ședință cu filialele noi. Momentul în care avem o notificare oficială o să verificăm care sunt condițiile din fiecare zonă, pentru că, mod firesc, atunci când protestul se suspendă, așa cum a fost declanșat la nivel de sistem, toată lumea ar trebui să revină la școală. În ceea.

În ce privește ordonanța, a fost deja publicată ordonanța care aduce acele creșteri salariale de 25% pentru toți angajații din sistem, scade vreun salariu? Este o informație falsă care circulă pe rețelele de socializare?

Este absolut o informație falsă. Nu scade niciun salariu. Mai mult decât atât, salariile cresc consistent. Cel mai mult cresc salariile mici. Așa cum spuneam, această creștere pe medie a salariilor, prin introducerea în bază a 1.300 de lei pe brut pentru personalul didactic și didactic auxiliar și a 400 lei pe brut pentru personalul didactic, face ca toate salariile să crească, dacă doriți. Putem să dăm și niște exemple pentru a se înțelege exact care este amploare a acestor creșteri. O să iau un exemplu de debutant, adică profesor studii superioare de lungă durată, debutant, vechime în învățământ de până la 1 an. Asta înseamnă debutant. Salariul de bază crește de la 4.098 lei la 5.398 lei brut. Asta înseamnă o creștere de 31,7% aproximativ. La aceste lucruri se adaugă sporul de suprasolicitare neuropsihică, care înseamnă 307 lei brut.

Practic, salariul minim net în plată va fi de 3.308 lei fără dirigenție, deci considerăm că nu ar avea dirigenție, deși 70% din cadrele didactice au acest spor. Dacă luăm un profesor studii superioare care are studii superioare de lungă durată, grad didactic II, între 15 și 20 de ani vechime în învățământ, salariul de bază crește de la 5.368, cât este acum, la 6.947 lei brut. Asta e o creștere de 29,4% la aceasta se poate adăuga sporul de suprasolicitare neuropsihică, de fapt se adaugă care este 535 lei. Astfel salariul minim net, adică bani în mână, vor fi 4.339 lei, la care se pot adă, se pot adăuga alte sporuri, sporuri de dirigenție 10% care înseamnă 695 lei brut și dacă l-am adăuga, atunci salariul net ar fi de 4.742 lei.

Dacă luăm un profesor studii superioare de lungă durată, grad didactic I, peste 25 de ani vechime, ceea ce e maximum, ceea ce este maximum. Și un număr semnificativ de profesori au acest grad și această vechime. Ei câștigă 7.099 lei net. Da, dacă ne raportăm la faptul că salariul de bază crește de la 6.872 la 8.492 lei brut, aici creșterea este în jur de 25,24% virgulă puțin. La aceasta se adaugă sporul de suprasolicitare neuropsihică, ceea ce ne-ar duce un salariu minim net în plată de 5.375, la care se pot adăuga și de multe ori se adaugă sporul de dirigenție 10% adică 849 lei brut și gradația de merit pentru un sfert dintre cadrele didactice 2.123 lei brut. Așa cum spuneam, un număr semnificativ de profesori sunt în această categorie și asta ar însemna 7.099 lei net. Haideți să luăm și un exemplu de didactic auxiliar.

De exemplu, un bibliotecar gradul unu peste 25 de ani de vechime. Farul de bază crește de la 5.412 lei la 7.032 lei brut. Creștere de aproape 30% 29,93 salariul minim net în plată va fi de 3.117 lei de când intră în vigoare aceste măriri salariale. Ele intră în vigoare cu 1 iunie. Practic, ordonanța este formulată de așa natură încât, având în vedere că salariile din luna iunie nu au fost încă plătite, ele vor fi plătite în luna iulie. Se începe de la 1 iunie și practic această ordonanță încorporează majorările realizate deja prin ordonanța 53. Practic vine și actualizează coeficienții de pe grilă în așa fel încât creșterea să fie de 25% pe medie, în sistem.

Aceste creșteri au un impact bugetar calculat la cât pentru anul acesta?

Pentru anul acesta impactul este de 2.75 miliarde lei, aproximativ – sumă pe care noi o vom solicita la rectificare pentru a putea acoperi bugetul de salarii al Ministerului Educației.

Anul viitor, aceste creșteri despre care vorbim acum rămân în vigoare, nu rămân în vigoare?

Ne așteptăm ca anul viitor să vedem în vigoare noua lege a salarizării. Așa cum știți, Ministerul Educației împreună cu federațiile sindicale au lucrat împreună la grilele actualizate, propunerea de grile pe care am transmis-o Ministerului Muncii. Acolo, creșterea prevăzută este, pe medie, de cam 60% față de salariile anterioare. Urmează negocierile pe legea salarizării, unde, pe baza ordonanței adoptate astăzi. Plecăm de la salariul minim în învățământ, egal cu salariul mediu brut pe economie folosit în realizarea bugetului asigurărilor sociale. Practic, asta înseamnă că un debutant sau un asistent universitar, pleacă de la acest salariu mediu brut, care înseamnă toată grila, se mișcă în sus semnificativ. O primă tranșă a acestei creșteri se va acorda tot conform ordonanței de astăzi, la 01/01/2024 și constă în 50% din creșterea estimată.

Cealaltă tranșă, de 50% va fi una singură, vor fi mai multe până când vor fi acordate?

Această discuție a rămas să fie tranșată în negocierea pe care federațiile sindicale o vor avea cu Ministerul Muncii în contextul finalizării legii salarizării. Sigur că vom fi alături de dascăli, pentru că Ministerul Educației este invitat la aceste discuții și, așa cum spuneam, lucrăm pe niște grile pe care le-am lucrat împreună, adică le-am elaborat împreună în lunile decembrie și ianuarie, la indicațiile domnului prim-ministru Nicolae Ciucă.

Aceste grile de anul viitor din legea salarizării, dacă ele sunt deja lucrate, practic, nu cuprind aceste creșteri, nu, pe care noi le vedem acum?

Aceste creșteri sunt o parte din măririle pe care oamenii le vor resimți. Dacă acum vorbim despre măriri pe medie de 25% grilele ar însemna o creștere de 60% deci, practic, dacă mă pot exprima așa, în urma protestelor vedem un avans, da, o devansare a creșterilor salariale pe care sectorul de învățământ ar fi urmat să, de care ar fi urmat să beneficieze în urma noii legi a salarizării.

Nu putem ocoli întrebarea de zilele acestea, care frământă pe toată lumea. De ce, dacă acum s-a putut să se facă această ofertă, ea nu a fost făcută încă de la început? Dacă până la urmă am ajuns fix de unde am plecat, de la cei 25%?

Au fost diferite etape ale negocieri. A fost o lungă perioadă în care am vorbit despre majorări cu rata inflației. Au fost discuții vizavi de aceste prime pentru carieră didactică și pentru cariera profesională, care pe care le vedem și astăzi, reflectate în cea de-a doua ordonanță de urgență. În timpul protestelor s-a discutat din nou că este nevoie despre o creștere mai amplă, pentru că în urma inflației au crescut prețurile și profesorii trebuie să poată să ducă o viață decentă. Deci au existat eforturi de ambele părți, au existat estimări bugetare. În mod firesc, acest dialog, care s-a soldat cu diferite acte normative. Prima dată ordonanța care a însemnat că tot personalul din învățământ a ajuns pe grila din 2022, deci toți cei care erau pe anexa o, personalul nedidactic, asta a fost prima.

O a doua ordonanță care a dat primele creșteri salariale, care au pe medie de 20% această ordonanță, care practic a și închis protestul, a venit să dea creșterea pe medie de 25% și garantarea nivelului minimal pe noua lege a salarizării, care era un lucru foarte important pentru reprezentanții cadrelor didactice. Nu a fost vorba despre o tergiversare, a fost vorba despre o evoluție și despre o căutare continuă a resurselor financiare, pentru că negocierea nu s-a purtat între Ministerul Educației și sindicate, s-a purtat între reprezentanții întregului Guvern și ai coaliției și sindicate, pentru că, în esență, bugetul pentru a putea acorda aceste măriri poate fi, știu eu, acordat în urma unor calcule foarte complicate care țin de Ministerul Finanțelor, Ministerul Muncii, Ministerul Fondurilor ș.a.m.d. Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.

Încă o întrebare pe acest subiect, după care trecem la alte subiecte. Există totuși declarații publice care spun foarte clar din partea mai multor oficiali din Guvern că nu sunt bani pentru aceste măriri și ulterior am găsit acești bani pentru măririle acestea. Pare de și mai multă neîncredere în sistem, în ofertele care s-au făcut și de aici poate întreaga nemulțumire și întreaga neîncredere?

În esență, cred că întotdeauna atunci când există un dialog sub presiune, capacitatea de a identifica resurse crește. E clar că în momentul în care am început discuțiile pe calculele pe care le aveau în față Ministerul Finanțelor și primul ministru, revenicările inițiale erau foarte greu de onorar ulterior, având în vedere și importanța pe care sectorul educațional o are și căutările, să fim sinceri, pe care le-au realizat în interiorul bugetelor existente. Recalculările, reestimările vizavi de capacitatea de colectare au dus la o posibilitate de a actualiza ceea ce Guvernul a putut să ofere cadrelor didactice tocmai în ideea de a le-a arăta că sunt respectați, că există o demnitate a profesiei și că societatea își dorește ca prioritatea să fie într-adevăr educația și pe noua lege a salarizării.

Pentru mine este foarte important acest pas și în ideea în care noul an școlar va începe pe noile legi ale educației. Și atunci, pentru a putea să facem reformele necesare, avem nevoie de oamenii din sistem. Avem nevoie de cadrele didactice, de personalul din școli, de directori, de inspectori, de toată lumea care pune în practică, pune în operă ceea ce legile, la nivel ideatic aduc. E un moment foarte bun și am spus asta și în brifingul de presă, pentru că, pe lângă legislație nouă, avem și creșteri salariale. Sigur că nu au fost obținute ușor. Este cel mai mare sistem public, vorbim de peste 300.000 de oameni. Orice creștere are un impact bugetar semnificativ, însă merită investiția, merită.

V-ați fi așteptat ca astăzi anunțul sindicatelor să fie că renunță la grevă, nu că o suspendă?

Mi-aș fi dorit, sigur că da, însă înțeleg nevoia de a vedea respectate angajamentele pe care Guvernul le-a luat în diferite forme legislative, că a fost vorba de adoptarea unei declarații de principiu, angajamentelor politice, a ordonanțelor de urgență înțeleg nevoia lor de a vedea că ceea ce li s-a promis se respectă. Din punctul meu de vedere și din partea mea vor continua să aibă același respect și vom reuși să stăm umăr la umăr pentru a face ca educația și cadrele didactice să aibă ceea ce merită.

Încă 4 zile din acest din acest an școlar. Ultima săptămână. E timp suficient pentru ca până vineri să poată fi încheiat acest an școlar cu toate aspectele medii, situație școlară, înscriere la examenele naționale?

Da, așa cum anunțam, am modificat perioada până la care se pot închide situațiile școlare. Asta înseamnă că până vineri până șai pe 16 iunie se poate întâmpla acest lucru. Sigur că pe parcursul acestei săptămâni ceea ce se mai poate recupera se va recupera, ceea ce nu. Vom reface planificările acolo unde nu sunt clase terminale, ca anul viitor să se poată trece prin acele conținuturi. Ceea ce știm este că la clasele terminale, conform planificării, materia trebuia să fie deja finalizată. Momentul debutului, protestul este un moment în care ei erau deja în perioada de recapitulări. Deci, în esență, nu avem o problemă în a merge mai departe cu închidere a situației școlare, pe care am fi simplificat-o. Nu mai avem N + trei note, adică numărul de ore pe disciplină plus încă trei. Ce am simplificat, se poate închide situația școlară cu două note.

Sigur că dacă sunt mai multe, foarte bine, dar avem această posibilitate simplificată, pentru că nu era vina elevilor faptul că am avut acest hiatus de 3 săptămâni. Deci avem cum să închidem situația școlară. Avem planificările pentru la anul revizuite, vom putea să facem și înscrierile în aceeași-i perioadă și vom putea da examenele știind că la examenul de bacalaureat probele de competențe vor fi echivalate cu mediile disciplinelor relevante din parcursul anilor delice.

Articolul este în curs de actualizare


2 comments
  1. Marti 13, trei ceasuri rele. 4 zile in care se fac de toate, o varza ca in capul doamnei doctor. Inclusiv se recupereaza 2 iunie. Ce caterinca sinistra iese cand esti mare doctor, dar nu ai habar sa setezi o prioritate ca sa nu faci o varza si un mare nimic …

    1. da, se recuperează totul în 4 zile. pe mine m-a distrat maxim formularea demnă de Caragiale (dacă nu chiar de Kafka) a învățătoarei care ne-a anunțat că recuperăm tot, în fix același interval orar, “prin scurtarea și dublarea orelor”.
      că avem un guvern corupt, că liderii sindicali sunt cum sunt, că Ligia Deca este ea însăși un mare nimic … totuși, cum se recuperează s-a decis la nivel de școală. așa că școlile sunt responsabile pentru “varza” de patru zile, pentru că nu vor să își strice vacanța. după 2 săptămâni de leneveală, cum ar fi să urmeze chiar 2 săptămâni de recuperare. mai bine îi amețim pe copii în 4 zile și apoi să revină fiecare la treaba lui (sau, după caz, profesorii la VACANȚĂ!)
      presupun că profesorii vor fi totuși plătiți pentru perioada asta, de votat tot cu PSD/PNL vor vota la alegeri (maxim mi-a plăcut replica cu sinucisul, adică ei nu consideră că politicienii ăștia sunt deja sinuciși bine, ei așteaptă să vadă dacă se țin de cuvânt, și dacă se țin, MERITĂ VOTAȚI), deci cum o dai, singurii care au avut de suferit sunt copiii și părinții

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

UPDATE Aproape 2.500 de locuri la master – tăiate din capacitatea de școlarizare, în 32 de domenii, pentru anul universitar viitor / Domeniile și programele de studii de master pentru 2023-2024 au fost aprobate de guvern

Capacitatea de școlarizare la studii de master s-a diminuat scade în viitorul an universitar, în 32 de domenii de studii, cu aproape 2.500 de locuri, potrivit unei hotărâri de guvern…
Vezi articolul

VIDEO Noile reguli pentru deschiderea școlilor, anunțate de miniștrii Sănătății și Educației: Sunt două scenarii. După depășirea ratei de infectare de 6/1.000 nu vor mai fi permise nici măcar activitățile remediale, toți elevii trec în online și doar creșele și grădinițele mai funcționează

După depășirea ratei de infectare de șase la mine nu vor mai fi permise nici măcar activitățile remediale, a anunțat ministrul Educației într-o conferință de presă comună cu Ioana Mihăilă,…
Vezi articolul