Ligia Deca, ministrul Educației: Cred că fiecare zonă nouă rezidențială trebuie proiectată cu infrastructură școlară care să o deservească. Este clar că este o problemă în toate zonele metropolitane

3.021 de vizualizări
Foto: Simion Mechno/Agerpres Foto
În fiecare zonă rezidențială nou construită ar trebui să existe o infrastructură școlară pliată pe nevoile locuitorilor, spune ministra Educației, Ligia Deca, întrebată la un briefing de presă de joi, 22 iunie, despre grădinițele aglomerate din București cu câte până la 10 copii înscriși pe loc.

„Vom continua prin programe naționale să stimulăm construcția acestor noi unități de învățământ, însă este foarte important ca și la nivel local, în comunități, să se realizeze importanța extinderii infrastructurii școlare”, a subliniat Deca.

„Și mai este o soluție – acolo unde infrastructura nu permite extinderea numărului de copii putem să gândim asocieri de unități de învățământ, consorții școlare, consorții care să includă inclusiv spații care nu sunt ocupate, dar care pot fi transformate, în așa fel încât să deservească numărul de copii care este necesar a fi deservit”, a continuat oficialul.

Reporter: O completare pentru doamna Deca. Este o situație pe care ne-a adus-o în atenție un telespectator care spune în felul următor: pe lângă aceste grădinițe de vară, există o mare problemă și cu grădinițele de stat, în special cele cu program prelungit, care își vor relua din toamnă activitatea, pentru că, cel puțin aici, în București, și la astfel de grădinițe sunt 10 copii pe loc, mai ales în zonele periferice, unde s-au construit ansambluri rezidențiale noi. Și acum, inclusiv creșele țin tot de Ministerul Educației. Ce măsuri ați vrea să luați?

Ligia Deca: Aici, așa cum știți, infrastructura școlară este în responsabilitatea și în administrarea administrațiilor publice locale. Cred că fiecare zonă nouă rezidențială trebuie proiectată cu infrastructură școlară care să o deservească. Sigur că Bucureștiul, având în vedere concentrarea urbană și faptul că avem de jur împrejur o zonă metropolitană care include localități ce aduc, tot așa, în infrastructura școlară a Bucureștiului o serie întreagă de copii din afară, avem o provocare specială. Ceea ce noi încercăm, anul acesta este pentru prima oară când am avut o metodologie pentru înscriere, inclusiv pentru creșe, pe care le preluăm treptat de la autoritățile publice locale. Facem investiții în grădinițe și creșe, avem sume importante deja investite, am făcut și o prezentare a acestor sume, atât din fonduri europene, cât și din bugetul de stat.

Vom continua prin programe naționale să stimulăm construcția acestor noi unități de învățământ, însă este foarte important ca și la nivel local, în comunități, să se realizeze importanța extinderii infrastructurii școlare. Și mai este o soluție – acolo unde infrastructura nu permite extinderea numărului de copii putem să gândim asocieri de unități de învățământ, consorții școlare, consorții care să includă inclusiv spații care nu sunt ocupate, dar care pot fi transformate, în așa fel încât să deservească numărul de copii care este necesar a fi deservit.

Este clar că este o problemă în toate zonele metropolitane și cred că, și din punct de vedere educațional și din punct de vedere social, avem nevoie de mai multă infrastructură școlară și din acest motiv facem toate eforturile, în așa fel încât algoritmul de distribuție să fie unul corect, însă prin metodologia pe care o folosim în acest an să facem clară și nevoia reală pentru locuri în învățământul preșcolar, adică înscrierea să nu se mai facă doar la unitatea de învățământ, ci să avem și o evidență centralizată a nevoii, ca să putem lucra cu autoritățile publice locale, să creștem disponibilitatea”.

Amintim că sute de părinţi din Sectorul 3 al Capitalei și-au petrecut noaptea dinspre 20 spre 21 iunie în faţa şcolilor pentru a-și înscrie copiii la „școala de vară” din cauza faptului că „dosarul online se depune la secretariat”. Primăria a spus că modalitatea de înscriere cu dosar fizic a fost stabilită de Inspectoratul Școlar București.

Joi, 22 iunie, Inspectoratul Școlar București a reacționat în scandalul înscrierilor la Grădinița de vară în Sectorul 3: Modalitatea și calendarul de înscriere au fost stabilite de Primăria Sectorului 3, fără consultarea Inspectoratului Școlar

Amintim că reînscrierile pentru creșă și grădiniță au avut loc în perioada 6 iunie – 14 iunie 2023, potrivit calendarului oficial. Peste 300 de grădinițe la care copiii nu au putut fi reînscriși au solicitat Ministerului Educației să fie redeschisă platforma pentru introducerea solicitărilor. Ministerul Educației a trimis inspectoratelor școlare o adresă prin care anunță că joi, 22 iunie, între orele 12:00-14:00, aplicația informatică va fi redeschisă pentru solicitările care nu au fost introduse.

Citește și:
Precizări ale Ministerului Educației despre ce se întâmplă în fazele etapelor de înscriere la grădiniță și creșă 2023, după ce calendarul adoptat prin ordin de ministru a creat confuzie – document


1 comment
  1. Cred că trebuie infrastructura bine gândită in zonele unde încă mai este populație, să fie locuri de muncă, sa se termine cu șpăgile la angajare, primăriile să aibă fonduri pentru dezvoltare, ca să nu mai plece tinerii cu copii cu tot în zonele metropolitane. Astfel școlile nu vor mai fi aglomerate in orașele mari și pustii în județe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de BCR

Sergiu Manea, CEO BCR: Angajamentul nostru este să investim în profesori, așa cum ne cer profesorii, astfel încât ei să poată modela mai departe pentru relevanță următoarele generații. Cred că avem profesori minunați, care vor folosi resursele de pe LifeLab.ro

O masă rotundă dedicată programului LifeLab, inițiativa care transformă educația financiară în educație pentru viață, a fost organizată la București pe 29 octombrie, la sediul BCR. Evenimentul a reunit peste…
Vezi articolul

Program național de mentorat a educatorilor, burse de studiu pentru elevii din liceele pedagogice și standarde de calitate în educația timpurie, într-un apel de peste 20 de milioane de euro, pentru Ministerul Educației și ARACIP, în dezbatere publică

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a lansat în consultare publică un proiect de 21 de milioane de  euro pentru Ministerul Educației și Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul…
Vezi articolul

Exod masiv spre centrele universitare și străinătate, conturat de cercetări. Doar 17% dintre elevii de clasele VIII-XII, care au participat la un amplu studiu, ar vrea să locuiască și să lucreze în orașul în care au terminat școala

Scopul studiului a fost să analizeze încotro doresc să se îndrepte tinerii la sfârşitul unui ciclu de învăţământ, dacă intenţionează să-şi continue studiile, să rămână în ţară sau să plece…
Vezi articolul