Ligia Deca, ministrul Educației: Cred că fiecare zonă nouă rezidențială trebuie proiectată cu infrastructură școlară care să o deservească. Este clar că este o problemă în toate zonele metropolitane

3.015 vizualizări
Foto: Simion Mechno/Agerpres Foto
În fiecare zonă rezidențială nou construită ar trebui să existe o infrastructură școlară pliată pe nevoile locuitorilor, spune ministra Educației, Ligia Deca, întrebată la un briefing de presă de joi, 22 iunie, despre grădinițele aglomerate din București cu câte până la 10 copii înscriși pe loc.

„Vom continua prin programe naționale să stimulăm construcția acestor noi unități de învățământ, însă este foarte important ca și la nivel local, în comunități, să se realizeze importanța extinderii infrastructurii școlare”, a subliniat Deca.

„Și mai este o soluție – acolo unde infrastructura nu permite extinderea numărului de copii putem să gândim asocieri de unități de învățământ, consorții școlare, consorții care să includă inclusiv spații care nu sunt ocupate, dar care pot fi transformate, în așa fel încât să deservească numărul de copii care este necesar a fi deservit”, a continuat oficialul.

Reporter: O completare pentru doamna Deca. Este o situație pe care ne-a adus-o în atenție un telespectator care spune în felul următor: pe lângă aceste grădinițe de vară, există o mare problemă și cu grădinițele de stat, în special cele cu program prelungit, care își vor relua din toamnă activitatea, pentru că, cel puțin aici, în București, și la astfel de grădinițe sunt 10 copii pe loc, mai ales în zonele periferice, unde s-au construit ansambluri rezidențiale noi. Și acum, inclusiv creșele țin tot de Ministerul Educației. Ce măsuri ați vrea să luați?

Ligia Deca: Aici, așa cum știți, infrastructura școlară este în responsabilitatea și în administrarea administrațiilor publice locale. Cred că fiecare zonă nouă rezidențială trebuie proiectată cu infrastructură școlară care să o deservească. Sigur că Bucureștiul, având în vedere concentrarea urbană și faptul că avem de jur împrejur o zonă metropolitană care include localități ce aduc, tot așa, în infrastructura școlară a Bucureștiului o serie întreagă de copii din afară, avem o provocare specială. Ceea ce noi încercăm, anul acesta este pentru prima oară când am avut o metodologie pentru înscriere, inclusiv pentru creșe, pe care le preluăm treptat de la autoritățile publice locale. Facem investiții în grădinițe și creșe, avem sume importante deja investite, am făcut și o prezentare a acestor sume, atât din fonduri europene, cât și din bugetul de stat.

Vom continua prin programe naționale să stimulăm construcția acestor noi unități de învățământ, însă este foarte important ca și la nivel local, în comunități, să se realizeze importanța extinderii infrastructurii școlare. Și mai este o soluție – acolo unde infrastructura nu permite extinderea numărului de copii putem să gândim asocieri de unități de învățământ, consorții școlare, consorții care să includă inclusiv spații care nu sunt ocupate, dar care pot fi transformate, în așa fel încât să deservească numărul de copii care este necesar a fi deservit.

Este clar că este o problemă în toate zonele metropolitane și cred că, și din punct de vedere educațional și din punct de vedere social, avem nevoie de mai multă infrastructură școlară și din acest motiv facem toate eforturile, în așa fel încât algoritmul de distribuție să fie unul corect, însă prin metodologia pe care o folosim în acest an să facem clară și nevoia reală pentru locuri în învățământul preșcolar, adică înscrierea să nu se mai facă doar la unitatea de învățământ, ci să avem și o evidență centralizată a nevoii, ca să putem lucra cu autoritățile publice locale, să creștem disponibilitatea”.

Amintim că sute de părinţi din Sectorul 3 al Capitalei și-au petrecut noaptea dinspre 20 spre 21 iunie în faţa şcolilor pentru a-și înscrie copiii la „școala de vară” din cauza faptului că „dosarul online se depune la secretariat”. Primăria a spus că modalitatea de înscriere cu dosar fizic a fost stabilită de Inspectoratul Școlar București.

Joi, 22 iunie, Inspectoratul Școlar București a reacționat în scandalul înscrierilor la Grădinița de vară în Sectorul 3: Modalitatea și calendarul de înscriere au fost stabilite de Primăria Sectorului 3, fără consultarea Inspectoratului Școlar

Amintim că reînscrierile pentru creșă și grădiniță au avut loc în perioada 6 iunie – 14 iunie 2023, potrivit calendarului oficial. Peste 300 de grădinițe la care copiii nu au putut fi reînscriși au solicitat Ministerului Educației să fie redeschisă platforma pentru introducerea solicitărilor. Ministerul Educației a trimis inspectoratelor școlare o adresă prin care anunță că joi, 22 iunie, între orele 12:00-14:00, aplicația informatică va fi redeschisă pentru solicitările care nu au fost introduse.

Citește și:
Precizări ale Ministerului Educației despre ce se întâmplă în fazele etapelor de înscriere la grădiniță și creșă 2023, după ce calendarul adoptat prin ordin de ministru a creat confuzie – document

1 comment
  1. Cred că trebuie infrastructura bine gândită in zonele unde încă mai este populație, să fie locuri de muncă, sa se termine cu șpăgile la angajare, primăriile să aibă fonduri pentru dezvoltare, ca să nu mai plece tinerii cu copii cu tot în zonele metropolitane. Astfel școlile nu vor mai fi aglomerate in orașele mari și pustii în județe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii care merg marți la școală nu trebuie să depună nicio solicitare de ieșire din grevă, ci doar să se prezinte ca de obicei și să semneze condica – indicațiile sindicatelor pentru procedura de grevă generală suspendată

Cele două mari sindicate din educație, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” transmit într-un comunicat de presă comun, că profesorii care au fost în…
Vezi articolul

Subiectele la matematică la Evaluarea Națională 2023 au fost ușoare, spune inspectorul general școlar din județul Alba, Cornel Sandu: Există 55 de note de 10 mediul urban și o singură notă de 10 mediu rural. Nu așa ar trebui să arate o pondere a notelor echilibrată / La nivel național, unul din 4 elevi din mediul rural a luat sub 5 la matematică

Șeful ISJ Alba, Cornel Sandu, profesor de matematică la Colegiul Național “Horea, Cloșca și Crișan”, spune că diferențele mari între notele de la Evaluarea Națională din mediul rural și cel…
Vezi articolul

BREAKING Proiectele legilor Educației, amânate pentru „după sărbătorile de iarnă”, anunță Ligia Deca: E mai bine ca discuția să fie purtată într-o perioadă de activitate inclusiv școlară

„Legile Educației vor fi repuse în transparență după dezbaterea publică, în cel mai scurt timp, după sărbătorile de iarnă. Cred că este mai bine ca discuția să fie purtată într-o perioadă de activitate inclusiv…
Vezi articolul

VIDEO Un sistem de supercomputere de 11,5 milioane de euro din bani europeni va fi utilizat pentru cercetare în Bulgaria. „În ultimele luni, supercomputerele au fost esențiale în dezvoltarea vaccinurilor împotriva COVID-19” – Anders Dam Jensen, directorul executiv al EuroHPC JU

Un sistem de supercomputere de 11,5 milioane de euro, care va fi utilizat în cercetare, va fi instalat în Bulgaria, a anunțat the European High Performance Computing Joint Undertaking (EuroHPC…
Vezi articolul

Sorin Cîmpeanu a încercat să nuanțeze declarația prin care a calificat drept “grup de interese” pe cei 100 de intelectuali care cereau prelungirea dezbaterii legilor Educație și susține că „Nu este nimic rău să fie format un grup de interese”

„Nu este nimic rău să fie format un grup de interese. Interesele sunt multe și sunt majore atunci când este vorba despre educație, este normal să fie exprimate, este absolut…
Vezi articolul