Ligia Deca: Profesorii trebuie să-și recapete sentimentul de libertate de a da ce notă consideră că merită elevul / Se tot împingeau notele în sus în ideea de a beneficia copiii de bursă

23.629 de vizualizări
Foto: Octav Ganea / INQUAM Photos
„Cred că profesorii trebuie să-și recapete sentimentul de libertate de a da ce notă consideră că merită elevul într-un anumit punct. Aici am avut un lung șir de presiuni, generate de faptul că conta media din gimnaziu la admiterea la liceu și de pragul de medie pentru bursele de merit”, a declarat ministrul Educației, Ligia Deca, la TVR2, pe 17 octombrie. 

Intervenția ministrului Educației, Ligia Deca, în care justifică acordarea bursei de merit pentru primii 30% de copii din clasă deoarece se tot împingeau notele în sus în ideea de a beneficia copiii de bursă:

„Cred că profesorii trebuie să-și recapete sentimentul de libertate de a da ce notă consideră că merită elevul într-un anumit punct. Aici am avut un lung șir de presiuni, generate, din păcate, de exemplu, de faptul că conta media din gimnaziu la admiterea la liceu și atunci s-a pus o presiune pe aceste note, dar era generată și de pragul de medie pentru bursele de merit. 

Se tot împingeau notele în sus tocmai în ideea de a beneficia copiii de bursă. Atunci am zis că trebuie să dăm bursă de merit primei treimi de copii din clasă, pentru că, să ne aducem aminte, am avut și noi profesori la care dacă luăm un șapte, eram toți fericiți.”


38 comments
  1. Adică profesorii sunt vinovați pentru așa o lege stupidă? Oare nu se gândește nimeni că în țara asta încă mai sunt copii care învață și primesc note pe ceea ce știu? Notele împinse în sus au fost ale celor de se încearcă împingerea lor spre școală, cu bursă. Oare asta nu e șpagă pentru diminuarea abandonului? 🤔 Nu cu note împinse în sus au ajuns în clasa 8 a să dea și examen și să ia 2? Cam aici sunt discrepanțele nu la cei consecvenți care învață în ciuda tuturor umilințelor din partea ministerului.

  2. Oare notele astea nu se împingeau in sus tot datorită părinților disperați care veneau și încă vin cu tot felul de cadouri și atenții la profesori , diriginți, doar , doar le dau note mai bune, ori să-i treacă pur și simplu clasa??? iar apoi stau sa caute în stânga și dreapta mediatori din clasele primare,pentru că, acei copii nu sunt in stare sa scrie ori sa citească, să gândească ori sa se descurce singuri…stau și plâng “acei părinți” că odraslele lor nu iau capacitatea ori bacalaureatul…pai nu este vina lor, a tuturor acelor părinți care efectiv de o perioada încearcă să “cumpere” in orice fel mediocritatea copilul lui?!
    Normal că un copil care învață singur, și de descurca se simte descurajat de sistemul nostru de tot….. râsul!!!

  3. Doamne unde s-a putut ajunge cu astfel de legi! Sunt clase cu rezultate deosebite la olimpiade unde pentru o nota de 9 înveți zi și noapte dar nu reușești sa primești bursa ca nu te încadrezi în cei 30% si ai media anuala 9.47 și clase în care elevii vin la școală ca la club au medii de 3, 4 , 5 și primesc binemeritata bursa de merit+ bursă sociala+ bursa pentru mame minore+ bursa de Tehnologic!!!! Trebuia sa se stabilească o medie minima, de cel puțin 9 pentru bursele de merit, chiar dacă se calcula procentul ala de 30%. Încurajăm astfel prostia și analfabetismul°°°°°°°°°°°!!!!

      1. Da pt ca, dupa ce pleaca din tara toti care pot, va trebui sa mearga cineva la vot – acei votanti vor fi asistatii social!
        Intrebarea e: cine va mai plati taxe?

    1. De acord. Si probabil acum s-au dat indicatii profesorilor sa nu mai dea note asa mari, sa nu mai avem asa multi elevi cu medii peste 9.50. Fetele mele , eleve cu media 9.80 , au dat o gramada de teste intr-o saptamana, cu surprize de genul ca li s-a spus ca dau test din anumite lectii si au primit subiecte din cu totul altceva si astfel s-au trezit cu note de 6 si 7, ele fiind eleve de 9 si 10. Si pot sa spun ca chiar au invatat pentru acele teste. Eu cred ca la liceu nu se mai poate merge pe acordarea bursei la 30 din clasa indiferent de medie, deoarece la majoritatea liccelor de top, se munceste foarte mult pentru notele mari care le au copiii, si multi ajung sa nu ia bursa , iar alti elevi de la licee foate slabe, care nu ii intereseaza deloc scoala ajung sa ia bursa cu media 5 sau 6. Devine frustrant si descurajator pentru acesti elevi care chiar muncesc. Ne vom trezi cu un numar foarte mare de elevi cu depresii si ne mai miram ca se apuca de droguri. Nu cred ca s-a facut nici un studiu de impact psihologic cand s-a dat aceasta lege de acordare a burselor.

  4. >> eram toți fericiți
    Deca, acest Einstein al educatiei, a readus fericirea in scoli.

    >> că conta media […] și pragul de medie
    Se zvoneste in cercurile academice respectate ca doamna doctor va fi invitata la MIT, Cambridge, Oxford, Harvard si Stanford sa vobeasca despre megasuccesul reformei din Romania.

  5. Oare doamna ministru crede că profesorii erau obligați să nu fie obiectivi în evaluare? Greșit! Acum da, nu vor mai da doi bani pe evaluarea ”corectă” deodată ce doamna ministru a avizat noile criterii de acordare a burselor și un elev de clasa a IX-a, cu media de admitere 4,20, ia aceeași bursă de merit cu un alt elev dintr-o altă clasă care e ultimul în lista celor ”30%” cu media 9.43, iar pe lângă asta mai are și premii obținute la olimpiade și concursuri recunoscute de M.E., care oricum nu mai contează, că nu se mai susține/recunoaște performanța. Dacă doamna ministru a ales ca motivație pentru inechitățile și anomaliile din Ordinul ME nr. 6238/08.09.2023 presupusa ”goană după medii în vederea obținerii bursei”, atunci ce mai contează cum evaluează profesorii, că oricum elevii cu rezultate foarte slabe vor lua BURSE DE MERIT la foarte multe clasele. Plafonul de medie era o motivație în plus pentru seriozitatea cu care elevii mai tratau școala, pe când așa, dacă au nevoie de bani de buzunar pentru țigări, băutură sau droguri, vor opta la admitere pentru licee tehnologice unde pot fi MERITUOȘI și cu medii sub 5.00, cu recunoașterea oficială a M.E. (?!?) Nu era mai bine, doamna ministru să faceți distincția între bursa de merit pentru merit și cea de studiu pentru cei care, peste o anumită medie (care a fost în metodologia veche 7.00, ceea ce era rezonabil) pot fi sprijiniți să studieze? Acum se va face o mare presiune pe profesori să-i treacă clasa pe acei elevi care abia știu să scrie și să socotească la liceu. Să vedeți atunci profesori agresați verbal și fizic!!!! Interesează pe cineva acest aspect? S-a făcut cumva vreun studiu de impact înainte de a se da drumul în aplicare acestei monstruozități numită Metodologia-cadru de acordare a burselor elevilor din învățământul preuniversitar? Ca să nu mai amintesc și faptul că ”scriitorii” metodologiei au uitat că din invățământul preuniversitar face parte și învățământul primar. Spun asta pentru că, dacă e de înțeles că nu sunt medii în învățământul primar și nu puteau primi bursă de merit sub acest aspect, nu mai e de înțeles și se face o gravă discriminare când nu se recunosc meritele (mai corect ar fi fost PERFORMANȚELE, că tot se laudă ME în Legea 198/2023 că susține performanța elevilor!?!) când este vorba de premii la Olimpiade și concursuri școlare și extrașcolare. Păi cine a aprobat Regulamentele cu grupele de vârstă 6 – 10 ani? Când s-a pomenit vreodată o asemenea excludere a copiilor de vărste cuprinse între 6 și 10 ani să performeze artistic sau sportiv? Dacă nu mai este voie, vă rugăm să ne precizați în scris, ca să ne conformăm și noi, că tot nu știm care mai este libertatea de inițiativă educațională. Sau nu mai știe nimeni în câți ani de muncă se nasc performerii care trebuie stimulați / motivați de mici. Să mai pun paie pe foc amintind că s-a schimbat regula după ce jocul s-a terminat? Oricum, ca să nu ne se complice, mulți dintre profesori au ales să bage capul între umeri. Nu-i așa că asta vă doriți?

  6. Acuma se da bursa de merit cu 2.80 la unele scoli, ca intra cu media asta in primii 30%. Iar la unele scoli nu se da cu media 9.40. Asta da solutie!!!!

  7. Acum că jumătate din elevii care frecventează școala iau burse de merit pe “nemerit” hopa că nu mai sunt bani pentru salariile profesorilor nu-i așa? Și cum era treaba cu stimularea competiției? Dna Deca, când un copil cu 10 pe linie ia aceeași bursă ca vecinul de bloc care are media 6 aș vrea să mă luminați și pe mine că nu găsesc stimularea, competiția și felul în care este recompensat cel care învață pe brânci față de cel care simte o mare durere-n cot când vine vorba de școală?!?! Nu cumva scopul dvs. este să scoateți o nație de proști de pe băncile școlii? Ba da – astfel vor fi mai ușor de manipulat de partidele doldora de incompetenți care conduc țărișoara asta. În curând nici nu se vor mai da burse de merit pentru inteligență și performanță, ci doar ptr prostie și pentru medii care să nu fie mai mari de 7. Căci dvs. exact asta faceți: încurajați dezinteresul, nepăsarea, superficialitatea, prostia și lenea – pe astea le răsplătiți.

  8. Bursa de merit se dă pentru MERIT! Adică, note mari, foarte mari, la școală! Pentru cei cu situație grea, există (sau existau!) burse sociale! Nu mai schimbați, domnilor și doamnelor ministru! Numele dumneavoastră va rămâne în istorie pentru decizii corecte, care să aducă (să readucă!?) învățământul unde trebuie!!! În învățământ nu au ce căuta părinții! Ei au locul lor, și anume :acasă (cei 7 ani!)! Nu au ce căuta fețele bisericești! Locul lor este în biserică! Bănuiesc că de aceea s-au construit atâtea biserici! Școala înseamnă elevi și profesori! Înseamnă EDUCAȚIE!

  9. “Ministrii de rahat” din ultimii 33 de ani, au distrus invatamantul, vrajba intre parinti si profesori tot de ei a fost introdusa.
    Deca ca este rezultatul unor imprimante, copy -paste, fara credinta, logica si morala.
    Vrei sa distrugi credinta si ce e bun, atunci asteapta-te sa fii izbita de rautatea ta. Sa iti fie rusine, ministru greu de descris pentru rautatea pe care ai adus o in sistem. Interesul vostru e sa distrugeti natiunea, nu sa ii educati pe copii, ordinarilor!!

  10. Stiati ca,am ajuns ca un elev cu media 3,55 la ” examenul de capacitate”( clasa 8), sa primeasca bursa de merit!!???( intra în cei 30%)

    1. Eu nu sunt de acord cu intrarea la liceu a copiilor cu note sub 5. De aici dezastrul din invatamant si notele slabe la bac sau slaba promovabilitate a examenului de bac!!!

  11. Cine le a dat nas parintilor sa reclame toata ziua? Noi? Acum , ca se prabuseste edificiul, incercati niste solutii disperate…mai bine intrebati ne si pe noi,nu ne varati dispozitii gata plasmuite de cei de prin minister.

    1. Nu sunt disperate.Sunt populiste.Le este indiferent ce se întâmplă cu învățământul, ei și cu învățământ bun și fără tot papă muuulti bani.

  12. Alo, cucoană Deca ..
    Iar bați câmpii cu brio.
    Nimic despre ,,bursele de merit” luate cu 3,50, 4.00, 5.00 și 6.00????

    Acum că a luat bursă o treime din clasă având medii între 6 si 7 au declarat victorioși că vor ,, învăța și mai puțin pentru că oricum primește bursă aproape oricine ”

    Deja este un fel de radio Erevan.

    Nu, doamnă.
    Nu profesorii vor fi mai exigenți (nu prea mai au cu cine)
    Elevii vor învăța și mai puțin pt că oricum impostura se răsplătește cu bursă ,,de merit” indiferent de notele obținute.

    Așa ai reușit să dai burse elevilor cu nota 3 si 4 ( ls cls. a 9-a) iar elevii cu rezultate deosebite, dacă au media 9.49 NU primesc bursă.

    Nu folosesc nicio expresie de politețe pt.că nu o meriți Deca.
    (Tic, tac!
    ,,Dulapul” scârțâie și zboară și protecția ta.
    Și tu la fel, din postul ocupat pe ochi frumoși)

  13. Sunt foarte de acord cu ceea ce spune doamna in legatura cu bursele! Cei care sunteti impotriva ori nu sunteti cadre didactice ori sunteti dar nu prea va pasă de elevi. Spuneti ca nu e merit daca clasa este slabă,sa zicem…Dar voi care luati gradatii, le luati toti pe merit?

    1. Doamne unde s-a putut ajunge cu astfel de legi! Sunt clase cu rezultate deosebite la olimpiade unde pentru o nota de 9 înveți zi și noapte dar nu reușești sa primești bursa ca nu te încadrezi în cei 30% si ai media anuala 9.47 și clase în care elevii vin la școală ca la club au medii de 3, 4 , 5 și primesc binemeritata bursa de merit+ bursă sociala+ bursa pentru mame minore+ bursa de Tehnologic!!!! Trebuia sa se stabilească o medie minima, de cel puțin 9 pentru bursele de merit, chiar dacă se calcula procentul ala de 30%. Încurajăm astfel prostia și analfabetismul°°°°°°°°°°°!!!!

  14. Aveti dreptate intru totul,doamnă Ministru!Nu e treaba școlii sa rotunjească veniturile familiilor.La scoala venim sa învățăm, bursele nu activează motivația intrinsecă a elevilor.
    Pe de altă parte, elevii si părinții abordează notele mari si bursele ca pe ceva ce li se cuvine în mod necondiționat,nu e corect.Notele se iau pe merit,nu se dau.Cand nu era sistemul burselor de merit,de ce nu se punea presiune pe note sau de ce nu ploua cu note de 9 și 10?Asemenea note sunt pentru elite nu pentru toată lumea.

  15. “…CĂ COnta…” – in doua locuri e scris asa, ati observat ?
    Intreb pt un prieten…
    Cum naiba se face de reusesc astia sa puna la Educatie/Invatamant/Cultura tot felul de indivizi care nu prea le au cu gramatica ?!?
    Ok, inteleg ca trebuie puse niste marionete, dar macar sa aleaga pe unii care vorbesc (si ne mint…) frumos, corect, pt ca oricum toti ne mint de sting apele…
    Revenind : onor dna ministru, din ce imi aduc aminte nu a prestat o ora la catedra in fata elevilor….Poate sa ne spuna dansa cum sa procedeze profesorii ca “sa-si recapete sentimentul de libertate” (atentie, nu libertatea, doar sentimentul, impresia…) de a da note pe merit daca sistemul e neschimbat ?!?

    1. POATE ca … ar PUTEA, daca ar sti cum e la catedra, in clasa, ore pline, aglomerate, zile lungi, luni, ani de zile cu toate problemele aferente, buna/proasta crestere, obraznicie si autosuficienta (de la unii parinti direct la copiii lor si, astfel, direct la adresa oamenilor de la catedra), cu/fara manuale, caiete, markere, pixuri etc, cu multe altele de rezolvat/gestionat in afara orelor, pe langa sute/mii de pagini de scris saptamanal, planificari, teste, hartoage, liste, dosare (burse, tichete, abonamente s.a.m.d.), cu Scoli “Verzi” sau “Altfel”, sedinte, consilii, multime de pagini de citit/inteles/aplicat/explicat copiilor si parintilor, pline cu reguli, regulamente, decizii; apoi examene, grade, inspectii, pandemii, gripe, preventii, instruiri pt depistari de …cutite si orice arme, artificii/pocnitori/droguri etc…
      Daca ar fi trait asa ceva, POATE ar intelege si ar sti si ar PUTEA sa spuna, dar … nu stie, e clar ca nu are idee.

    2. Cacofonia este doar un moft pașoptist, nu este o greșeală gramaticală. Așa de speriați sunt românii de cacofonie încât nu mai zic „ca” simplu, ci mitraliază „ca și” peste tot, deși cele două exprimări nu sunt echivalente. Traiască cacofonia!

  16. ,, Am vazut recent un film spaniol bun, “Awareness”, cu un tanar care avea capacitatea paranormala de a-ti induce in minte imagini pe care sa le iei de bune si sa te comporti conform lor, dar care nu existau in lumea din afara, erau pur mentale. La un moment dat manifesta puterea de a-i face pe ceilalti sa se comporte exact cum voia el doar gandindu-se la asta. Tipul era vanat de o organizatie care ii voia formula din sangele sau care ii permitea asemenea capacitati. Actiune interesanta, dar nu la fel de antrenanta precum intr-un alt film cu subiect oarecum asemanator, “Hypnotic”, de care am vorbit acum cateva luni. Mi-a placut un fragment in care se spunea:

    “Sa analizam istoria. Nu ai senzatia ca lumea devine mai rea? Toate guvernele promit schimbare si speranta la alegeri. Apoi ajung sa faca exact ce au facut inainte. Traim intr-o lume a puterii. Dar puterea reala nu se cumpara cu bani, cunostinte si tehnologie, In schimb, se dobandeste creand o minciuna si ramanand invizibil. Atunci cand ii faci pe altii sa creada ce vrei tu. Iar daca asta nu aduce actiuni concrete, ii fortezi impotriva vointei lor si schimbi cursul istoriei Asta e puterea adevarata. Lideri, politicieni, armata, nu conteaza cine conduce, in final toti urmeaza calea stabilita prin manipularea mintii si a deciziilor. ”

    Exact asa este. 🙂 Si nu e nevoie sa fie manipulati constient toti (intrucat inconstient oricum se intampla, prin faptul ca aproape toti sunt carcase umane umplute cu programe “de frecventa joasa”, sa le zic asa, prin insasi natura functiei). E suficient sa fie manipulati cativa, cei mai importanti pioni, iar ei sa transmita in jos decizii luate dintr-o minte virusata, hipnotizata – si astfel distrugerea se propaga in societate. Dar lasand la o parte acest aspect exterior, filmul ne lasa cu intrebarea daca nu cumva si imaginile pe care le percepem nefiind sub vreo hipnoza constienta sunt si ele o creatie hipnotica inconstienta pentru noi, poate chiar a sinelui nostru “cel mai inalt”. Nu cumva tot ceea ce numim “realitate” e o hipnoza pe diferite nivele, iar “trezirea” inseamna aceasta constientizare? Multi maestri autentici din vechime au sustinut exact aceasta. 🙂 Alt subiect vast… :)” citat gasit pe net, dar concludent pentru domnita care bate campii zilnic cu gratie dupa cum ii dicteaza consilierii…

    1. Da!
      Si ILUZIA foamei, a frigului, a durerilor de cap, iluzia cresterilor salariale si cea a portofelului gol si multe alte iluzii, iluzia copilului care plange ca-i este foame/frig, ca are nevoie de palton, ca-si doreste sa mearga la cofetarie cu colegii … ILUZII …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației Ligia Deca, despre reintroducerea tezelor și a semestrelor după recordul negativ înregistrat de elevii de clasa a VIII-a la simulare: Nu am avut o discuție pe reintroducerea tezelor / Nu a fost observată o legătură între structura anului școlar pe module și rezultate

Ligia Deca declară că nu ia în calcul reintroducerea tezelor școlare, după ce elevii de clasa a VIII-a care au susținut în gimnaziu acest tip de evaluare doar doi ani…
Vezi articolul

Andronescu anunță că în școli predau 85 de mii de profesori cu facultăți făcute „la distanță” și trebuie din nou aduși la formare: „Când înveți la distanță, înveți ușor departe de carte”

Cu prioritate, profesorii care au făcut cursuri la distanță, în universități, „trebuie să îi aducem într-un program de formare” a declarat Ecaterina Andronescu la o întâlnire cu inspectorii școlari din…
Vezi articolul

E nevoie de o lege unică a salarizării “care să nu fie ciuruită a doua zi după ce a fost publicată în Monitorul Oficial”, așa cum s-a întâmplat cu măsurile care au dus la actuala grevă din educație – președintele Consiliului pentru Combaterea Discriminării

Președintele Consilului Național pentru Combaterea Discriminării, Csaba Astalos, a declarat, luni, că important ar fi să avem o lege unică de salarizare coerentă şi care să nu fie ciuruită a…
Vezi articolul