Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a publicat lista întrebărilor și răspunsurilor frecvente privind apelul de proiecte prin care pot primi bani profesorii de sprijin și părinții care însoțesc elevii cu CES la ore și se poate înființa camera-resursă pentru suport educațional. Termenul limita pentru depunerea proiectelor în apelul de 24 de milioane de euro „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale” este 1 aprilie.
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a publicat și varianta consolidată a Ghidului Solicitantului Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale, pe 25 martie.
- Părinții care sunt însoțitori, facilitatori la ore pentru elevii cu deficiențe sau cerințe educaționale speciale, pot fi plătiți, în premieră, din fonduri europene
Răspunsurile ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene la propunerile, observațiile și întrebările formulate de Solicitanții finanțării nerambursabile aferente apelurilor „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”, finanțate din Programul Educație și Ocupare (PEO) 2021-2027:








Informații din varianta actualizată a Ghidului Solicitantului, apelul „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”
Bugetul alocat
„Bugetul total alocat apelurilor de proiecte este de 24.852.941,00 Euro, din care contribuția UE este de 20.000.000,00 Euro, iar contribuția națională este de 4.852.941,00 Euro, repartizat la nivelul celor două categorii de regiuni de dezvoltare, după cum urmează:
- pentru regiunile mai puțin dezvoltate (Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Nord-Vest, Vest și Centru), alocarea totală disponibilă este de 22.352.941,00 euro, din care contribuția UE este de 19.000.000,00 Euro (corespunzând unei contribuții UE de 85%), iar contribuția națională este de 3.352.941,00 Euro (corespunzând unei contribuții naționale de 15%);
- pentru Regiunea dezvoltată București-Ilfov suma totală disponibilă este 2.500.000,00 de euro, din care contribuția UE este 1.000.000 de Euro (corespunzând unei contribuții UE de 40%), iar contribuția națională este 1.500.000 de Euro (corespunzând unei contribuții naționale de 60%).
Rata de cofinanțare
Cuantumul asistenței financiare nerambursabile se stabilește în mod individual, în funcție de modalitatea de organizare juridică a solicitantului (liderului de parteneriat și a partenerilor) în conformitate cu subcapitolul 2.2. „Cofinanțarea proprie minimă a beneficiarului“ din Ghidul Solicitantului Condiții Generale PEO.
În cadrul prezentului apel de proiecte, rata de cofinanțare din Fondul Social European+ este de:
- 85% în cadrul operațiunilor implementate în regiunile mai puțin dezvoltate;
- 40% în cadrul operațiunilor implementate în regiunea mai dezvoltată.
Acțiuni sprijinite în cadrul apelului de proiecte
Apelul de proiecte urmărește prevenirea părăsirii timpurii a școlii prin îmbunătățirea accesului și a participării la educație a copiilor cu dizabilități și/sau CES, inclusiv la activități sportive și culturale adaptate, prin dezvoltarea unor resurse suport prin finanțarea următoarelor cinci tipuri de măsuri:
- achiziția de echipamente și tehnologii asistive și alte mijloace de învățare adaptate diferitelor categorii de dizabilitate/nevoi pentru copiii/ elevii/ tinerii cu dizabilități/CES;
- adaptarea platformelor educaționale la cele culturale existente astfel încât să poată fi utilizate de copiii cu dizabilități/CES, achiziția de echipamente și aparatură sportivă adaptată
- încurajarea utilizării unor metode de educație prin sport, muzică, teatru și prin sectoare cultural creative, inclusiv prin parteneriate cu entități private și publice care activează în zona de cultură și audiovizual;
- dezvoltarea unei rețele de ateliere protejate destinate copiilor cu dizabilităţi/ CES;
- acordarea de stimulente financiare cadrelor didactice de sprijin;
Grup țintă vizat de apelurile de proiecte
În cadrul prezentei cereri de propuneri de proiecte, grupul țintă este format din copii și / sau tineri cu CES, cu domiciliul în oricare regiune de dezvoltare eligibilă:
- Nord Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Nord-Vest, Vest și Centru pentru apelul dedicat regiunilor de dezvoltare mai puțin dezvoltate;
- București-Ilfov pentru apelul dedicat regiunii dezvoltate.
Valoarea minimă obligatorie per proiect de 42 copii și tineri cu CES și / sau dizabilități va fi corelată cu valoarea minimă eligibilă nerambursabilă a unui proiect precizată în subcapitolul
Valoarea minimă și maximă eligibilă/nerambursabilă a unui proiect din prezentului Ghid. În situația în care se optează pentru suplimentarea valorii grupului țintă în raport cu valoarea minimă obligatorie precizată în tabelul de mai sus, valoarea eligibilă a proiectelor se poate suplimenta cu suma maximă de 5.190 Euro / persoană din grupul țintă.
Proiectele care includ în grupul țintă copii/elevi/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau CES înmatriculați în unități de învățământ de masă din medii dezavantajate vor primi punctaj suplimentar.
Data și ora închiderii apelului de proiecte
Sistemul se va închide în data de 01.04.2025, ora 16:00.
Modalitatea de depunere a proiectelor
Cererea de finanțare se depune exclusiv prin intermediul aplicației MySMIS2021/SMIS2021+ prin completarea și transmiterea acesteia online. De asemenea, odată cu transmiterea cererii de finanțare se încarcă toate documentele solicitate conform subcapitolului 7.4 din prezentul Ghid.
Categorii de solicitanți eligibili
În cadrul prezentului apel de proiecte solicitanții eligibili sunt:
- Centre Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) / Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE);
- Inspectorate Școlare Județene (ISJ)/ Inspectoratul Școlar al Municipiului București
- Structuri/agenții/organisme relevante, subordonate/coordonate de către Ministerul Educației;
- Unități de învățământ preuniversitar de masă, de stat acreditate/autorizate, publice din rețeaua școlară națională;
- Unitățile de învățământ preuniversitar special / Centre Școlare de Educație Incluzivă de stat acreditate/autorizate, publice din rețeaua școlară națională.
Categorii de parteneri eligibili
Pentru prezentul apel, alte tipuri de parteneri pot fi selectați, în funcție de specificul proiectului după cum urmează:
- Centre Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) / Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE);
- Inspectorate Școlare Județene (ISJ)/ Inspectoratul Școlar al Municipiului București
- Structuri/agenții/organisme relevante, subordonate/coordonate de către Ministerul Educației;
- Unități de învățământ preuniversitar de masă acreditate/autorizate, publice din rețeaua școlară națională ;
- Unitățile de învățământ special / Centre Școlare de Educație Incluzivă de stat acreditate/autorizate, publice din rețeaua școlară națională;
- ONG-uri cu experiență în domeniul educației, respectiv în implementarea politicilor publice în domeniului învățământului preuniversitar, în implementarea proiectelor cu impact social în domeniul educației incluzive etc.;
- Întreprinderi de economie socială;
- Furnizori publici și privați de servicii sociale acreditați;
- Instituţii și organizaţii membre ale Pactelor Regionale şi Parteneriatelor Locale pentru Ocupare şi Incluziune Socială;
- Autorități publice locale cu atribuții în domeniul educației de nivel preuniversitar, consilii județene, consiliile locale;
- Instituții de învățământ superior care au în structura/subordinea lor unități de învățământ preuniversitar;
- Instituții de învățământ superior cu expertiză în domeniul educației copiilor și tinerilor cu CES.
Activități eligibile „Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale”
Prezentele apeluri de proiecte urmăresc finanțarea măsurilor dedicate îmbunătățirii accesului și participării la educație a copiilor și tinerilor cu CES în vederea prevenirii părăsirii timpurii a școlii și a integrării socio-culturale. În vederea atingerii acestui deziderat, în cadrul prezentelor apeluri de proiecte sunt eligibile următoarele tipuri de activități asociate măsurilor specificate în subcapitolul 3.6 Acțiuni sprijinite în cadrul apelurilor de proiecte:
Activități obligatorii:
- înființarea și dotarea de camere-resursă pentru suport educaţional şi psihopedagogic dedicate copiilor și tinerilor cu CES și / sau dizabilități
- achiziție echipamente și tehnologii asistive și alte materiale/mijloace de predare-învățare adaptate diferitelor categorii de deficiență/ dizabilitate/nevoi pentru copiii/ tinerii cu deficiențe/dizabilități și/sau CES;
- adaptarea platformelor educaţionale la cele culturale existente a.î. să poată fi utilizate de copiii / tinerii cu deficiențe/dizabilități și/sau CES, achiziția de echipamente și aparatură plurisenzorială, inclusiv sportivă adaptată;
- activități de educație prin sport, muzică, teatru și prin sectoare cultural creative, inclusiv prin parteneriate cu entități private și publice care activează în zona de sport, cultură, loisir și audiovizual.
- asigurarea de terapie, consiliere și alte activități care susțin dezvoltarea cognitivă, socială, fizică și emoțională a copiilor/ tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, prin activități precum (se vor selecta subactivitățile considerate relevante pentru nevoile identificate la nivelul cererii de finanțare):
- terapie logopedică, terapie psihologică, terapie prin mișcare, ludoterapie, meloterapie, terapie educațională complexă și integrată/de stimulare cognitivă, alte forme de terapie prin artă, terapie prin/în natură, terapie ocupațională;
- kinetoterapie, fizioterapie, masaj, îngrijire personală și alte servicii medicale;
- activități de asistență psihoeducațională;
- consultanță psihopedagogică și metodologică acordată cadrelor didactice în scopul optimizării activității educaționale a copiilor/elevilor;
- activități de consiliere psihologică, consiliere și orientare școlară și profesională, inclusiv în vederea asigurării tranziției școlare între diferitele niveluri educaționale;
- susținerea prezenței facilitatorilor/shadow, alături de copii/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale în unitatea de învățământ;
- activități de consiliere, grupuri de suport a părinților copiilor și tinerilor cu CES / facilitatorilor/shadow dedicate susținerii copiilor și tinerilor cu CES;
- activități de dezvoltare a deprinderilor de viață independentă (ex. prepararea mâncării, menaj și siguranța casei, orientare în comunitate, apel la ajutor în caz de abuz etc.);
- activități de învățare prin joc, activități recreative, informale, nonformale, outdoor, tabere de vară;
- activități de voluntariat pentru stimularea interacțiunii dintre copii/tineri cu și fără deficiențe/dizabilități/CES;
- grupuri de suport/socializare pentru copii/tineri cu deficiențe/dizabilități și/sau CES și pentru părinți/tutori/cadre didactice;
- ateliere de dezvoltare a competentelor emoționale și sociale.
Activități opționale (proiectele pot să includă oricare dintre următoarele activități și/sau subactivități, în acord cu nevoile grupului țintă):
- dezvoltare/organizarea de ateliere protejate destinate copiilor /tinerilor cu deficiențe/dizabilităţi și/ sau CES;
- acordarea de stimulente financiare cadrelor didactice de sprijin și facilitatorilor implicate / implicați în activitățile proiectului;
- dezvoltarea unei rețele de centre terapeutice de zi destinate copiilor și tinerilor cu dizabilități severe și/sau asociate
- dezvoltarea unor echipe terapeutice mobile care să asigure intervenția în zone rurale
- asigurarea de sprijin educațional adaptat copiilor/tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau cerințe educaționale speciale, prin activități precum:
- evaluarea cerințelor preliminare aferente şcolarizării, achizițiilor și/sau nevoilor de învățare în vederea desfășurării unor activități educaționale complementare;
- monitorizarea progresului în învățare ca urmare a participării la activități complementare;
- aplicarea unor activități/ instrumente/ materiale diferențiate, adaptate și/sau individualizate pentru stimularea, compensarea, recuperarea și consolidarea competențelor prevăzute în curriculumul național;
- mentorat, tutorat, sprijin educațional individualizat asigurat de membrii echipei multidisciplinare, inclusiv de profesori itineranți și de sprijin;
- elaborarea și utilizarea materialelor compensatorii pentru elevii/tinerii cu tulburări specifice de învățare;
- proiectarea și aplicarea unor intervenții bazate pe principiile designului universal pentru învățare;
- campanii de conștientizare, responsabilizare şi acţiune în sprijinul procesului de incluziune educațională a copiilor/tinerilor cu deficiențe/dizabilități și/sau CES;
- activități pentru promovarea și susținerea unui climat incluziv, sigur și suportiv pentru copiii/tinerii cu deficiențe/dizabilități și/sau CES la nivelul unităților de învățământ de masă.
Prin implementarea activităților proiectului se are în vedere susținerea sistemului de învățământ preuniversitar, astfel încât copiii și tinerii cu CES să beneficieze de cele mai bune condiții pentru desfășurarea activităților instructiv-educative, atât în contexte formale, cât și în contexte non-formale. În vederea evitării dublei finanțări, se va urmări ca prin activitățile obligatorii să se achiziționeze / dezvolte echipamente, tehnologii, platforme etc. complementare celor achiziționate / dezvoltate de entitățile publice cu atribuții specifice în acest sens, impuse de cadrul legislativ aplicabil”, potrivit Ghidului solicitantului.
DOCUMENT Lista întrebărilor și răspunsurilor frecvente privind apelul de proiecte Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale
DOCUMENT Varianta consolidată a Ghidului Solicitantului – apel Incluziunea copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale
Foto: © Nitinai Saguansri | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.